فیلتر شنی تصفیه آب و قیمت انواع فیلتر شنی صنعتی

فیلتر شنی

فیلتر شنی تصفیه آب دستگاهی است كه با فیلتراسیون فیزیكی آب کدر از درون سیلیس و بستر شنی باعث حذف ذرات جامد معلق بزرگتر از ۵۰ میکرون می‌شود. سه نوع اصلی آن عبارتند از فیلترهای شنی سریع، فیلترهای شنی جریان رو به بالا و فیلترهای شنی آهسته.

سند فیلتر برای تصفیه اولیه آب دارای ناخالصی و کدورت مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روش یک فرآیند تصفیه آب و فاضلاب سازگار با محیط زیست، نسبتاً ساده و ارزان قیمت است. محیط تصفیه شامل چند لایه سیلیس با درجه بندیهای مختلف درون مخزن تحت فشار می‌باشد.

فیلترشنی یکی از مراحل اساسی فرآیند تصفیه آب می‌باشد که به منظور جداسازی مواد جامد غیر قابل ته نشینی از آب از طریق عبور آن از یک بستر متخلخل شن یا سیلیس استفاده میشود. در تصفیه آب میتوان فیلتراسیون را با عبور از روزنه‌های در حد متوسط جهت حذف مواد جامد معلق آن در نظر گرفت. این فیلتراسیون سازگاری بسیار بالایی با فرآیندهای طبیعی دارد.

فیلتر شنی با فیلتراسیون فیزیکی آب، کلیه ذرات معلق موجود در آب، رنگ، باکتریها، پلانکتونها و در حالت کلی ذرات جامد معلق بزرگتر از ۵۰ میکرون را جذب می‌نماید.

فیلتر شنی چیست؟

فیلتر شنی یک سیستم ساده تصفیه آب است شامل مخزنی تحت فشار، پر شده با سیلیس در دانه بندیهای متفاوت در دو تیپ افقی و بیشتر عمودی که وظیفه صاف نمودن آبی که از بستر آن می‌گذرد را دارد. این دستگاه‌ها به جز کاربرد آن در تصفیه خانه‌های صنعتی میتوانند در تصفیه خانه‌های کوچک و استخرهای شنا نیز بدلیل در دسترس بودن متریال مصرفی آن مورد استفاده قرار گیرند.

در ادامه این پست با ما همراه باشید تا شما را کامل با فیلتر شنی آشنا کنیم و اگر به دنبال خرید این دستگاه هستید می توانید با یک تماس تلفنی و ارتباط برقرار کردن با کارشناسان ما در این راستا به شما کمک کنند. پس درنگ نکنید و با ما تماس بگیرید.

فیلتر شنی

فیلتر شنی شامل یک مخزن از جنس فولاد، کربن استیل، فایبرگلاس و… می‌باشد. عموما بصورت مخزن تحت فشار با شکل ظاهری استوانه‌ای و در برخی موارد مکعبی به عنوان فیلتراسیون فیزیکی آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم از گذشته دور به عنوان روشی موثر برای زلال سازی آب مورد استفاده قرار میگرفت. در این فیلترها از شن سیلیس استفاده می‌شود که ناخالصیهای موجود در آب را از آن جدا میکند.

فیلتر با بستر شن و ماسه‌ای نوعی فیلتر عمیق است. به طور گسترده، دو نوع فیلتر برای جداسازی جامدات از مایعات وجود دارد:

  • فیلترهای سطحی، که در آن ذرات بر روی یک سطح قابل نفوذ درگیر می‌‌شوند.
  • فیلترهای عمیق، که در آن ذرات درون یک بستر متخلخل از مواد قرار می‌گیرند.

علاوه بر این مورد، دستگاه‌های غیرفعال و فعال برای ایجاد فیلتراسیون مایعات از جامد همانند فیلترهای مجهز به سیستم خود نظافت اسکرینی، فیلتر هیدروسیکلون و سانتریفیوژها وجود دارد.

کاربردهای فیلتر شنی

مهمترین کاربردهای فیلتر شنی عبارتند از:

  • آماده سازی آب برای برج خنک کننده
  • تصفیه و تولید آب آشامیدنی
  • پیش فیلتراسیون برای سیستمهای غشایی
  • تصفیه آب خاکستری یا سطحی
  • تصفیه آب استخرها
  • پیش تصفیه اسمز معکوس
  • تصفیه پساب فاضلاب
  • تصفیه آب کشاورزی
فیلتر شنی

مکانیزم عملکرد فیلتر شنی

فیلتر شنی تصفیه آب با فراهم آوردن سطح بسیار زیادی از سیلیس با دانه بندی مختلف امکان آشغالگیری از آب را برای شما فراهم می کند. از آنجا که آب در طول مسیر پر پیچ و خم از درون ماسه‌های متخلخل جریان می‌یابد، ذرات نزدیک به دانه‌های شن درگیر می‌‌شوند. این ذرات میتوانند توسط یکی از روشهای زیر احاطه شوند:

  • برخورد مستقیم
  • نیروی واندر والس (نیروی واندروالسی به هر نیروی گفته می‌شود که به‌دلیل اختلاف در بار الکتریکی دو اتم یا مولکول نزدیک به یکدیگر به‌وجود بیاید.)
  • جاذبه بار سطحی
  • انتشار

در بعضی از کاربردهای فیلتر شنی، لازم است که قبل از تصفیه آب، جریان به سمت یک بستر ماسه‌ای هدایت شود تا اطمینان حاصل گردد که ذرات جامد حذف خواهند شد. این امر میتواند با یکی از چندین روش زیر حاصل شود:

  1. با تغییر pH میزان بار سطحی روی ذرات و ماسه‌ها را تنظیم کنید.
  2. انعقاد: اضافه کردن کاتیونهای بسیار پر بار (معمولاً آلومینیوم ۳+ یا کلسیم ۲+)
  3. لخته سازی: اضافه کردن مقادیر کمی زنجیرهای پلیمری که پل ارتباطی بین ذرات جامد و شن و ماسه ایجاد نموده و اندازه آنها را بزرگتر می‌نماید تا درون لایه‌های شن و ماسه گیر کنند.
فیلتر شنی تصفیه آب

تفکیک آلاینده‌های آب با استفاده از فیلترهای شنی به واسطه ترکیب دو فرایند زیر انجام میگیرد:

  1. ذرات جامد معلق موجود در آب در فاصله کوچک بین دانه‌های ریز شن به دام می‌افتد.
  2. مواد ژلاتینی و لزج و چربی‌ها تمایل زیادی به چسبیدن به دانه‌های شن دارند. به همین جهت است که در فیلتر شنی برای افزایش هر چه بیشتر بازدهی فیلتر به آن مواد منعقد کننده و لخته کننده افزوده می‌شود.

به‌ این ‌ترتیب این صافی به واسطه دو فرایند یاد شده آلاینده‌های موجود در آب را تفکیک می‌کند. به تدریج با افزایش حجم آلاینده‌های تفکیک شده از آب، افت فشار عبور جریان آب دائماً افزایش میابد. این فیلتراسیون را میتوان به عنوان اولین مرحله از تصفیه آب بر شمرد.

انواع فیلتر شنی

ذیلا انواع فیلتر شنی از لحاظ مکانیزم عملکرد آورده شده و در ادامه مزایا و معایب هر یک از آنها بصورت کامل تشریح گردیده است. با ما همراه باشید تا در انتخاب بهترین مدل فیلتر ماسه ای که به کار شما می آید خبره شوید.

  • فیلتر شنی تند یا سریع (گرانشی): در تصفیه خانه آب شهری و سیستم تصفیه آب صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • صافی شنی تحت فشار: عموما در استخرها نصب می شود.
  • فیلتر شنی آهسته (کند): برای تولید آب آشامیدنی به تنهایی قابل استفاده است.

هر سه نوع فیلترها در سراسر جهان در صنعت تصفیه آب به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. دو مورد اول نیاز به استفاده از مواد شیمیایی فلوکولانت دارند تا بتوانند با راندمان بالا کار کنند. در حالی که فیلتر شنی کند میتواند آب بسیار با کیفیتی با حذف عوامل بیماری زا و میکروبی از ۹۰ به ۹۹% (بسته به فشارها)، طعم و بوی نامطبوع آب را بدون نیاز به مواد شیمیایی حذف نمایند.

فیلتر شنی تحت فشار

رایج ترین نوع این نوع فیلتر در کشور می‌باشد. علت این انتخاب سرعت بالا در فیلتراسیون آب می‌باشد. دستگاه فیلتر شنی تحت فشار برای حذف مواد جامد معلق تا ۱۰۰ میکرون میتواند استفاده شود. شکل مخزنها به صورت استوانه می‌باشد و در موارد با دبی بالا به صورت افقی ساخته میشود. طراحی این محصول به شکلی انجام میشود که در زمان تولید یا شستشوی معکوس گذر آب از میان سیلیسهای داخل فیلتر به صورت یکنواخت پخش شود.

سازنده فیلتر شنی

اصولا” جنس آب پخش کن و آب جمع کنهای درون فیلتر شنی تحت فشار را از مواد پلی پروپیلن فشرده انتخاب میکنند. همچنین ماکزیمم ارتفاع مفید سیلیس در سَند فیلترها ۱۰۰cm در نظر گرفته میشود. در این سیستمها اغلب ۱/۳ مخزن را خالی نگه می دارند. این باعث میشود تا سطح آزاد کافی جهت شناور بودن املاح معلق وجود داشته باشد. در صورتی که حجم بالای مخزن خالی باشد کمک زیادی به زمان بین ۲ احیای دستگاه خواهد نمود.

عملکرد فیلتر شنی تحت فشار

در فیلتر شنی تحت فشار آب از بالای فیلتر وارد مخزن می‌شود. سپس به وسیله نازلهای آب پخش کن در کل سطح فیلتر به صورت یکنواخت پخش میشود. این کار باعث موجب خواهد شد تا کل سطح فیلتر درگیر عمل تصفیه گردد. به علاوه از تجمع مواد معلق جلوگیری شود.

پس از گذر آب از لایه‌های سیلیس وارد قسمت پایینی فیلتر شنی میشود. در این قسمت یک صفحه نازل تعبیه شده است که کل سطح صفحه نازل به وسیله نازلهایی با ضخامت ۵/۰ پوشش داده شده است. این صفحه نازل باعث میشود آب به صورت یکنواخت از کف مخزن جمع آوری شود. در زمان بک واش هم آب را به صورت یکنواخت به سمت بالای دستگاه هدایت کند. در فیلترهای شنی فایبرگلاس، نازل آب جمع کن به شکل خورشیدی است.

فیلتر شنی تند

فیلتر شنی تند یک واحد کاملا فیزیکی برای تصفیه آب آشامیدنی است. این فیلترها ذرات معلق نسبتا بزرگ را حذف میکنند و از بازدهی بالایی برخوردارند. دو نوع متداول آنها شامل فیلترهای شنی سریع ثقلی و فشاری میباشد. این فیلترها برای تولید آب شرب قابل اطمینان همواره به پیش تصفیه (معمولا انعقاد – لخته سازی) و تصفیه تکمیلی (معمولا گندزدایی با کلر) نیازمند میباشد. ساخت و راهبری این دستگاه‌ها نیز دارای هزینه می‌باشد. در عین حال برای استفاده از آنها نیاز به پمپهای قدرتمند، بک واش و شستشوی منظم و کنترل دقیق جریان خروجی پمپ خواهید داشت.

در کشورهای توسعه یافته از این مدل برای تصفیه آب در حجمهای بسیار بالا، به خصوص در حالتهایی که محدویت فضا وجود داشته باشد استفاده میشود. همچنین مواد مورد نیاز، نیروی کار ماهر و تامین همیشگی انرژی از دیگر ملزومات آن میباشد. بک واش کردن یا همان تمیز کردن سیستم، که نیازمند معکوس کردن جهت آب است، در این دستگاه به طور مکرر باید استفاده شود.

طراحی فیلتر شنی سریع

طراحی فیلتر شنی تند بر مبنای دو اصل فیزیکی اساسی می‌باشد.

  1. ذرات معلق تقریبا بزرگ با عبور از میانه فیلتر بین دانه‌های ماسه و شن گیر میکنند (تنش مکانیکی).
  2. مواد و ذراتی با اندازه‌های کوچکتر تحت تاثیر نیروی واندروالس بر روی سطوح دانه‌های شن میچسبند (جذب فیزیکی). در صورت نیاز به چسبندگی بیشتر میتوان از مواد شیمیایی کمکی (کواگولانت یا فلوکولانت) استفاده کرد.

در طول این فرآیندها به مرور زمان ذرات بیشتری در محیط داخلی فیلتر جمع میشود. این مورد باعث گرفتگی میشود راندمان دستگاه افت میکند. رسیدن دوباره به عملکرد استاندارد سیستم فیلتراسیون توسط شستشو و پاکسازی بستر فیلتر به وجود خواهد آمد. این فرآیند “بک واش” یا همان شستشوی معکوس نام دارد. در طی این مرحله جریان آب تصفیه شده به صورت برعکس و در جهت مخالف در دستگاه جریان پیدا میکند. شن مجددا معلق میشود و مواد جامد در سطح آب جدا و تفکیک میشوند.

فیلتر شنی تند

در بیشتر مواقع برای ایجاد سهولت در فرآیند شستشو، هوای اضافی نیز به سیستم تزریق می‌شود. بلافاصله پس از این که بخش زیادی از ذرات از سیستم خارج شود آب بک‌واش تمیز خواهد شد. در نتیجه عملکرد و بازدهی فیلتر شنی به حالت اول باز خواهد گشت. بدیهی است که میزان تقریبا قابل توجهی از لجن در طول این فرآیند تولید می‌شود که قبل از تخلیه به محیط نیاز به تصفیه دارد.

محاسبه ظرفیت فیلتر شنی تند

برای محاسبه ظرفیت فیلترشنی باید بدانیم در هر ساعت، از هر مترمربع سطح سیلیس درون سیستم فیلتراسیون چه حجم آبی میتواند عبور نماید تا بصورت شفاف و فاقد کدورت از خروجی دستگاه خارج شود.

هر چقدر آب ورودی زلال تر و دارای کدورت پایین تری باشد انتظار میرود که با سرعت بالاتری از میان بستر سیلیس عبور نماید لذا ظرفیت دستگاه پایین تر طراحی خواهد شد.

محاسبه ظرفیت فیلتر شنی

برای آگاهی بیشتر در خصوص نحوه محاسبه ظرفیت فیلترهای شنی لطفا بعد از گرفتن نتیجه آزمایش میزان آلودگی آبی که در اختیار دارید و دبی مورد نیاز جهت فیلتراسیون با کارشناسان ناب زیست تماس بگیرید.

عمق بستر شن و ماسه توصیه می‌شود بدون توجه به نوع کاربرد در حدود ۰٫۶ الی ۱٫۸ متر (۲-۶ فوت) باشد. این مورد به حداکثر توان مورد نیاز دستگاه مرتبط می‌باشد. آیین نامه در مورد طراحی فیلترهای شنی سریع نشان میدهد که آنها باید با حداکثر سرعت ۹ متر مکعب در مترمربع در ساعت (۲۲۰ آمپر در گالن / فوت ۲ در ساعت) کار کنند. با استفاده از توان مورد نیاز و حداکثر سرعت جریان، ظرفیت فیلتر شنی محاسبه می‌گردد.

نکته اصلی طراحی فیلتر شنی این است که اطمینان حاصل کنید سیال به درستی در بستر توزیع شده و مسیرهای خروجی برای مایع وجود نداشته باشد که ماسه‌ها در آن شسته شوند و عملکرد فیلتر مختل شود.

فیلتر شنی تند معمولاً با فشار کاری ۲ تا ۵ بار (۲۸ تا ۷۰PSI) عمل می‌کنند. افت فشار در بستر شن و ماسه تمیز معمولاً بسیار کم است. با تشکیل مواد جامد روی بستر، این افت فشار اتفاق خواهد افتاد. این نوع فیلتر ذرات را به اندازه‌های بسیار کوچک ضبط و احاطه می‌کند و دارای اندازه قطع واقعی نیست که ذرات همیشه از آن عبور میکنند. منحنی برای راندمان کار و اندازه ذرات فیلتر، یک منحنی U شکل می‌باشد که رابطه بین اندازه ذرات و قدرت جذب ذرات توسط دستگاه را نشان میدهد.

فیلتر شنی کند

هر دو نوع فیلترهای شنی سریع و تحت فشار نیاز به پمپ و استفاده از مواد شیمیایی دارند (اصل لخته سازی). فلکولانت (flocculent) استفاده شده از طریق یک اصل شیمیایی، مواد معلق و ذرات معلق را به دام می‌اندازد تا پوسته‌های بزرگی را تشکیل دهد که رسوبگذاری می‌‌شوند. رسوب گذاری به معنای این است که ذرات معلق حرکت را متوقف کرده و مستقر می‌‌شوند.

فیلتر شنی کند

بر خلاف سایر روشهای تصفیه فیزیکی، فیلتر شنی کند از فرآیندهای بیولوژیکی برای تمیز کردن آب استفاده میکنند و سیستمهایی بدون فشار هستند. آنها میتوانند آب را تصفیه کنند و وجود میکروارگانیسم‌ها (باکتریها، ویروس‌ها، میکروب‌ها و غیره) را بدون نیاز به مواد شیمیایی و در صورت لزوم با استفاده از لایه‌ای از کربن فعال کاهش دهند. این مدل از فیلترها برای کار به برق نیاز ندارند.

یکی از سایر انواع مخازن تحت فشار که همانند این محصول در دو حالت فلزی و فایبرگلاس تولید شده و برای تصفیه آبهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد سختی گیر نام دارد.

شرکت مهندسی ناب زیست بنا به نیاز خریداران و کارفرمایان محترم آماده تولید انواع صافی شنی، فیلتر کربنی، فیلتر کربن اکتیو و… در سایزها و ابعاد مختلف استاندارد و یا سفارشی کارفرمایان، با استفاده از مرغوب ترین متریال موجود در کشور می‌باشد.

طراحی فیلتر شنی کند

سیستم فیلتراسیون ماسه ای فلزی کند

سرعت تصفیه در فیلتر شنی کند تغییر می‌کند. اما بزرگترین تفاوت بین صافیهای شنی آهسته و سریع، این است که لایه بالایی بستر شنی از نظر بیولوژیکی فعال است، زیرا در اینجا مباحث میکروبی مد نظر قرار دارد. عمق یا ارتفاع سیلیس ریزی توصیه شده و معمول در فیلتر شنی کند یا مدل آهسته ۰٫۹ تا ۱٫۵ متر است. لایه میکروبی در طی ۱۰-۲۰ روز از شروع عملیات تشکیل می‌شود. در طی فرآیند فیلتراسیون، آب خام میتواند از طریق محیط متخلخل شن و ماسه نفوذ کند و مواد آلی، باکتریها، ویروس‌ها و کیست‌ها را متوقف و به دام بیندازد.

روش احیاء در این نوع، خراش دادن نامیده می‌شود و برای از بین بردن ذرات خشک شده روی فیلتر بصورت مکانیکی استفاده می‌شود. با این حال بسته به سیستم نوعی، این روند میتواند در زیر آب انجام شود. یکی دیگر از عوامل محدود کننده آب فیلتر شده کدورت است. این مورد برای صافیهای کند، به ۱۰NTU (واحدهای کدورت نفلومتریک) محدود شده است.

مدل فیلتراسیون کند گزینه مناسبی برای تصفیه با بودجه مالی محدود است. زیرا این روش تصفیه از هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی‌کند و به تجهیزات مکانیکی کمی احتیاج دارد. با این حال، به دلیل رشد مداوم جمعیت در جوامع، فیلترهای شنی کند در حال جایگزینی با مدل نوع سریع هستند که بیشتر به دلیل طول دوره سرویس آن است.

پارامترفیلتر شنی تند با مدل سریعفیلتر شنی کند با مدل اهسته
دبی فیلتراسیون (متر مکعب بر ساعت)۵ – ۱۵۰٫۰۸ – ۰٫۲۵
مقدار موثر مدیا (میلیمتر)۰٫۵ – ۱٫۲۰٫۱۵ – ۰٫۳۰
عمق بستر (متر)۰٫۶ – ۱٫۹۰٫۹ – ۱٫۵
مدت فعالیت۱ – ۴ روز۱ – ۶  ماه
دوره اشباع۱۵ دقیقه الی ۲ ساعتروز های متعدد
روش احیاءبک واشخراش دادن
حداکثر کدورت آب خامنامحدودNTU 10

استفاده از فیلتر شنی یکی از بهترین روشهای تصفیه برای کاهش غلظت جامدات معلق در آب میباشند. این فیلترها دارای بستری شامل یک یا چند نوع لایه شن میباشند. که هر لایه شامل ذراتی از جنس سنگ، گرانیت و یا دانه‌های آنتراسیت هستند. دانه بندی و اندازه این ذرات نیز متفاوت است.

در حین همین حرکت آب از بین شن و سیلیس موجود در مخزن، مواد جامد معلق و ناخالصی‌ها در بین دانه‌ها باقی می ماند. در نهایت آبی بدون ناخالصی و مواد اضافی از نازل‌های تعبیه شده در پایین ترین قسمت دستگاه خارج می‌شود.

طرز کار سیستم فیلتراسیون ماسه ای

فرآیندهای مؤثر در عملکرد فیلتر شنی

دو فرآیند مؤثر بر عملکرد یک فیلتر شنی، اشباع شدن و احیا هستند.

اشباع: در شروع بکار یک صافی شنی جدید، بازده فیلتر به طور همزمان با تعداد ذرات احاطه شده در محیط آن افزایش می‌یابد. این پروسه شروع اشباع نامیده می‌شود. در هنگام رسیدن سیستم به مرحله اشباع ممکن است آب کیفیت لازم را نداشته باشد. در این حین لازم است آب مجدد به سیکل فیلتراسیون فرستاده شود.

احیاء: روشهای احیا، امکان مجدد استفاده از دستگاه را فراهم می‌آورد. در این مرحله مواد جامد انباشته شده از بستر جدا می‌‌شوند. در هنگام شستشو، آب (و هوا) به عقب پمپ می‌شود (بکواش). آب شستشوی برگشتی تا حدی ممکن است در جلوی فرآیند صافی مجدداً مورد استفاده قرار گیرد و فاضلاب تولید شده باید دور ریخته شود. زمان بکواش توسط مقدار کدورت در پشت فیلتر تعیین می‌شود. این مقدار نباید از یک آستانه تعیین شده تجاوز کند.

دانه‌های ماسه و شن کوچکتر سطح بیشتری را فراهم میکنند و بنابراین نیاز بیشتری به شدت آب ورودی دارند. بنابر این به انرژی پمپاژ بیشتر برای انتقال مایعات در بستر شنی نیاز دارد. یکی از استانداردها این است که اکثر فیلتر شنی‌ها با فشار بالا، از دانه‌ها در محدوده ۰٫۶ تا ۱٫۲ میلیمتر استفاده میکنند. اگرچه برای کاربردهای تخصصی اندازه‌های دیگری نیز ممکن است مشخص شود.

ساختار صافی شنی

ذرات بزرگتر (> 100 میکرومتر) تمایل دارند که منافذ بستر را مسدود کرده و آن را به یک فیلتر سطحی تبدیل کنند که به سرعت کور شده و جریان آن قطع می‌گردد. برای غلبه بر این مشکل از دانه‌های بزرگتر شن و ماسه استفاده می‌شود. اما در صورت وجود مقادیر قابل توجهی مواد جامد بزرگ در بستر، باید با فرآیندی مانند آپ استریم یا فشار رو به بالا این کور شدگی را برطرف نمود.

بهبود عملکرد دستگاه فیلتر شنی

در فیلترهای شنی از ماسه الک شده، خرده کوارتز و شن برای تصفیه آب استفاده میشود. معمولا در این نوع دستگاه‌ها برای افزایش بازدهی سیستم از مواد منعقد کننده استفاده میشود. زیرا در صورت عدم بکارگیری یک ماده منعقد کننده این سیستم تنها برای جدا کردن مواد جامد درشت از آب در گردش موثر است.

بهبود عملکرد سیستم فیلتراسیون تصفیه آب با بستر ماسه ای

برای بهبود قابلیت تصفیه عملکرد فیلترشنی در جذب ناخالصی‌ها، به ازای هر یک دهم متر مکعب، مقدار ۱۲۵ میلی‌گرم ماده شیمیایی “آلوم” به آن اضافه می‌شود. آلوم در واقع همان سولفات آلومینیوم است که در بازار به نام زاج سفید نیز فروخته می‌شود. با افزودن آلوم به شن، ناخالصیهای بسیار ریزتری در داخل فیلتر به دام می‌افتد و منجر به بهبود عملکرد بهتر سیستم فیلتراسیون و در نتیجه تولید آب صاق تر و شفاف تر میشود.

انواع فیلتر شنی از نظر نوع قرار گیری

این سیستمها از نظر نوع قرارگیری مخزن به ۲ دسته تقسیم بندی میشوند و نکته بسیار مهم اینکه فیلتر شنی فایبرگلاس به هیچ عنوان بصورت افقی قابل استفاده نیست. چرا که در این صورت قیمت آن بسیار بالا خواهد رفت. صافی‌های شنی عمودی تا ۶۵ مترمکعب در شبانه روز را پاسخگو خواهند بود و بعد از آن می‌بایست به سراغ مدل افقی رفت.

فیلتر شنی افقی

از مدل فیلتر شنی خوابیده معمولا برای کارهای صنعتی بزرگ مانند تصفیه خانه‌های آب شهری و کارخانجات صنعتی تولید نوشیدنی‌ها استفاده میشود. به طور معمول برای تصفیه آب با حجم بالاتر از مقدار دبی بیشتر از ۶۳ متر مکعب در هر ساعت از این نوع فیلتر استفاده میشود. استفاده از مدل افقی از نظر کارایی برای حجمهای بالا و همچنین از نظر اقتصادی بصرفه تر از مدل عمودی میباشد.

در فیلتر شنی افقی به دلیل اینکه ظرفیت و حجم سیستم بالا میباشد و در نتیجه حجم سیلیس بکار برده شده در این نوع نیز زیاد میباشد به تبع آن ضخامت بدنه فیلتر برای تحمل فشار، بیشتر در نظر گرفته شود. به خاطر مسائل بیان شده وزن این سیستم نسبت به مدلهای عمودی بیشتر است. در نتیجه فونداسیونی که دستگاه روی آن قرار میگیرد باید از نظر مقاومت و تحمل وزن توسط متخصصان این رشته طراحی و اجرا گردد.

در هنگام بکواش سیستم، آب در جهت مخالف حرکت آب، یعنی از پایین به بالا وارد فیلتر میشود و باعث فاصله گرفتن ذرات بستر شنی از هم میشود. این باعث آزاد شدن ذرات آلاینده گرفتار شده در میان شن و سیلیس میشود.

به طورکلی در بکواش فیلتر شنی از دو روش بکواش فقط با آب و بکواش آب همراه با هوا استفاده میشود. در فیلترهای افقی به دلیل اینکه در حجمهای بالا مورد استفاده قرار میگیرد، آب به تنهایی نمیتواند عملیات بکواش را به خوبی انجام دهد. به همین خاطر از آب و هوا برای بکواش این سیستم استفاده میشود.

فیلتر شنی عمودی

فیلتر شنی عمودی همانطور که از نام آن پیداست، به حالت ایستاده به روی زمین قرار می‌گیرد و پایه‌ها بروی عدسی جوش می‌‌شوند. مدل ایستاده بالاترین تیراژ تولید را نسبت به نمونه‌های مشابه خود دارد و در بسیاری از کاربریها مورد استفاده قرار میگیرد. اساسا مدل افقی برای ظرفیتهای بسیار بالا تولید می‌گردد اما فیلتر شنی ایستاده برای ظرفیتهای سبک و نیمه سنگین (حداکثر تا ۸۵ متر مکعب در ساعت نهایتا) تولید و عرضه می‌گردد.

فیلتر شنی عمودی یا ایستاده

هر تولید کننده ابعاد خاصی برای تولید خود در نظر می‌گیرد تا مخزن خود را با حداقل پرت ممکن تولید نماید. صافی‌های شنی عموما به شکل استوانه می‌باشند که در طراحی آنها حداکثر ارتفاع به یک و نیم متر محدود شده است. دلیل این امر عدم کارایی و بازده بیشتر در ارتفاعهای بالاتر است.

برای مثال یک فیلتر با ظرفیت گذر ۵ متر مکعب در ساعت، دارای قطر ۰٫۷۵ و ارتفاع ۱٫۵ متر می‌باشد. فیلتر شنی عمودی ۱۸ متر مکعب در ساعت دارای قطر ۱٫۵ و ارتفاع ۱٫۵ متر می‌باشد. با افزایش ظرفیت به جای افزایش ارتفاع جهت بزرگ تر شدن مخزن، قطر افزایش می‌یابد. به طوری که فیلتر تحت فشار ایستاده با ظرفیت آبدهی ۳۳ متر مکعب در ساعت دارای قطر ۲ متر و ارتفاع ۱٫۵ متر خواهد بود. این مدل با دو نوع شیر کنترلی ساده و اتوماتیک با سایز لوله کشی متناسب سرعت جریان تولید می‌گردد.

اجزای فیلتر شنی

فرآیند صاف نمودن آب درون بستر شنی را میتوان با جریان رو به بالا و یا جریان رو به پایین انجام داد که حالت دوم معمول تر است. برای مدلهای با جریان رو به پایین، مایعات میتوانند تحت فشار یا تنها به وسیله نیروی جاذبه جریان داشته باشند.

فیلترهای با بستر شن و ماسه‌ای در مصارف صنعتی کاربرد دارد و اغلب از آن به عنوان فیلتر شنی سریع استفاده می‌شود. واحدهای تغذیه شونده با جاذبه در تصفیه آب بویژه آب آشامیدنی استفاده می‌‌شوند. این فیلترها در کشورهای در حال توسعه کاربردهای گسترده‌ای پیدا کرده اند.

قطعات فیلتر شنی

این طرح ساختار کلی یک فیلتر با فشار سریع را نشان میدهد. شن و یا ماسه بیشتر فضای مخزن را در بر می‌گیرد. در کف مخزن نازل یا در بالای سیستم زهکشی قرار دارد که اجازه میدهد آب فیلتر شده خارج شود. آب خام از قبل تصفیه شده وارد مخزن در بالا شده، از طریق فیلتر جریان می‌یابد و پساب از طریق سیستم زهکشی در قسمت پایین تخلیه می‌شود.

برای سیستمهای تصفیه بزرگ تر سیستمی تعبیه شده که برای توزیع یکنواخت آب خام در دستگاه به کار میروند. علاوه بر این، معمولاً یک سیستم توزیع که کنترل جریان هوا را کنترل می‌کند، در نظر گرفته شده است. این بخش امکان توزیع هوا و آب ثابت را فراهم می‌کند و از جاری شدن بیش از حد آب در مناطق خاص جلوگیری می‌کند.

در مورد دانه بندی سیلیس و یا شن موجود در صافی باید گفت توزیع دانه بندی یکنواخت به دلیل شستشوی مکرر از بین میرود. ریز دانه‌ها در قیمت بالا مناسب است و درشت دانه‌ها در پایین دانه بندی قرار می‌گیرند. در ادامه به معرفی اجزای مختلف صافی‌های شنی می پردازیم.

مخزن فیلتر شنی

مخازن فیلترشنی تند به دو مدل فلزی (گالوانیزه و استیل) و فایبرگلاس ولی مخازن صافی‌های شنی کند به انواع بتنی، فلزی (گالوانیزه و استیل)، فایبرگلاس و پلی اتیلنی تقسیم بندی می شوند. در ظرفیتهای بالا بدلیل محدودیت در ساخت مخازن پلیمری صرفا می بایست از فیلترشنی فلزی استفاده نمود ولی فیلتر شنی‌های فایبرگلاس نیز امروزه بسیار پرتقاضا شده اند. مهمترین مزایای مخازن اف آر پی  عبارتند از:

  • ساخته شده از مواد کامپوزیت با کارایی بالا از الیاف رشته‌ای با رزین اپوکسی
  • انتخاب کامل مخازن تحت فشار تا قطر ۷۲ اینچ با ارتفاع ۹۴ اینچ
  • دهانه‌های بالا و پایین دسترسی از ۱۶ اینچ تا ۶۳ اینچ
  • حداکثر فشار عملکرد ۱۰٫۵ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع (۱۵۰psi)
  • حداکثر دمای کارکرد ۴۹ درجه سانتیگراد (۱۲۰ فارنهایت)
  • ۱۰۰ درصد مقاوم در برابر خوردگی
  • فشار انفجار مخزن ۴۲ بار در ۴ مرتبه
  • چرخه خستگی مخزن ۱۰۰٫۰۰۰ مرتبه
  • هزینه‌های نصب و نگهداری پایین

نازل فیلتر شنی

بمنظور جمع کردن آب درون فیلترهای شنی از نازلهای عموما پلی پروپیلن و در موارد نادر برنجی و پلی اتیلنی استفاده می‌شود. درون فیلترهای فلزی، نازل‌ها روی صفحه نازل قرار میگیرند و فاصله آنها از همدیگر ۱۰ سانتیمتر می‌باشد. لیکن در فیلتر شنی فایبرگلاس بدلیل عدم وجود صفحه نازل، نازلها بصورت خورشیدی قرار می‌گیرند و کمی بلندتر از نازلهای سند فیلترهای فلزی هستند. لذا گرفتگی سند فیلتر فایبرگلاس از نمونه فلزی بسیار بیشتر است.

نازل‌های فیلتر شنی فایبرگلاس در دو مدل زیر ساخته و استفاده می‌شود:

  1. نازل فلزی: عموما از جنس برنج بوده و دارای قیمت بالاتری نسبت به مشابه پلاستیکی خود می‌باشند. در برخی صنایع حساس از نازل استیل نیز استفاده می‌شود که بصورت دستی تراش داده می‌شود و قیمت بسیار بالایی خواهد داشت.
  2. نازل فیلتر شنی پلاستیکی: مهترین آنها نازل‌های پلی اتیلن، پلی پروپیلن و نازل Frp می‌باشد که نسبت به نمونه‌های فلزی قیمت متعادل و پایین‌تری دارند.

در فیلتر شنی فایبرگلاس، نازل‌ها بصورت منفرد عمل می‌کنند اما در صافی‌های شنی فلزی با بستر شن و ماسه‌ای بصورت خورشیدی کار می‌کنند.

شیر فیلتر شنی

  • شیرهای پروانه‌ای و فلکه‌ای به صورت چهار فلکه خطی یا موازی
  • شیرهای دستی چهار کاره با قابلیت نصب از بالای مخزن فیلتر و یا بغل دستگاه
  • شیرهای سند فیلتر چند کاره تمام اتوماتیک با قابلیت تنظیم زمانی و دبی آب گذری از شیر

در ادامه نحوه استفاده از شیر چند راهه فیلتر شنی را تشریح خواهیم نمود با ما همراه باشید.

  • حالت پر استفاده FILTERATION زمان عملیات را نشان میدهد. حالت بکواش که بمنظور شستشو مورد استفاده قرار می‌گیرد و چند دقیقه بیشتر طول نمیکشد. حالت RINSE که بمنظور بیرون راندن آبهای آلوده شیر فیلتر شنی در حدود دو دقیقه در این حالت قرار می‌گیرد.
  • حالت WASTE که بمنظور تخلیه آب دارای جامدات فراوان یا آلوده به داخل فاضلاب مورد استفاده می‌شود. باز هم دقت کنید در هر مرحله که حالت شیر را تعویض می‌کنید پمپ را خاموش کنید و وقتی به حالت مورد نظر سوئیچ شد پمپ را مجدد روشن کنید.
  • حالت RECIRCULATE که زمانی این حالت شیر استفاده می‌شود که نیاز به فیلتراسیون نداریم و قرار است فیلتر از مدار خارج شود. در حقیقت هدف صرفا ضدعفونی آب است و یا احتمالا گرم کردن آب.
  • حالت CLOSED که بمنظور جلوگیری از هدر رفتن آب بهنگام خاموش بودن پمپ است. چرا که اصولا فیلتر شنی پایین تر از استخر سیالی است که قرار است تصفیه شود و بهنگام بودن پمپ سیال تمایل دارد به سطح پایین جریان پیدا کند. در این حالت شیر فیلترها را می‌بایست به حالت بسته گذاشت.
فیلتر شنی فایبرگلاس

سیلیس فیلتر شنی

میانگین ارتفاع مفید شن یا سیلیس درون فیلترشنی فایبرگلاس که بدلیل عدم نیاز به سطح وسیع فیلتراسیون مزیت نسبی در سایزهای کوچک تر دارد ۱۰۵ سانتیمتر می‌باشد. در فیلترهای با ظرفیت کمتر این ارتفاع تا ۷۰ سانتیمتر قابل کاهش است و در دبی‌های بالاتر تا ۱٫۵ متر هم استفاده می‌شود.

دقت کنید این عدد به ظرفیت دستگاه ربطی ندارد. چون پس از آزمایشاتی که روی این محصول انجام شده است این موضوع به اثبات رسیده که از یک ارتفاعی به بعد مواد بکار برده شده در فیلترها توانایی تصفیه بیشتر آب را ندارند و ماکزیمم ارتفاع ۱٫۵ متر برآورد شده است که بالاترین راندمان را نتیجه خواهد داد. پس با در نظر گرفتن بستر و پخش کننده آب ارتفاع فیلتر در حالت ماکزیمم به ۱٫۵ متر میرسد.

در فیلترهای شنی اعم از تحت فشار و ثقلی تک لایه استفاده از ۳ یا ۴ سایز سیلیس مورد توصیه کارشناسان ناب زیست می‌باشد. دانه بندی سنگهای سیلیس به شرح ذیل است:

  • سیلیس نمره یک از قطر ۰٫۵ تا ۱٫۵ میلی متر
  • سیلیس نمره دو از قطر ۲ تا ۳٫۵ میلی متر
  • سیلیس نمره سه از قطر ۴ تا ۸ میلی متر
  • سیلیس نمره چهار از قطر ۸ م.م تا ۱۲ م.م

شیوه درست شارژ مخزن فایبرگلاس مورد استفاده در تولید فیلترهای شنی فایبرگلاس به این صورت است که ابتدا لایه‌های درشت سیلیس ریخته می‌شود و سپس لایه‌های متوسط و در آخر سایزهای ریز. عملا لایه‌های درشت و لایه‌های متوسط وظیفه زهکشی آب از فیلتر را انجام می‌دهند و وظیفه اصلی فیلتراسیون با سایزهای ریز سیلیس‌ها درون مخزن فایبرگلاس می‌باشد.

درون فیلتر شنی چهار لایه مختلف از سیلیس با ضریب یکنواختی ۳۵/۱ با دانه بندی زیر از نوع سنگهای مخصوص و درجه خلوص بالای ۹۵% باید وجود داشته باشد. شن‌هایی با دانه بندی ریزتر سطح بیشتری را فراهم می‌کنند در نتیجه بیشتر آلودگی آب را می‌گیرند. اما به انرژی پمپاژ بیشتری برای انتقال سیال نیاز دارند که خود این موضوع در طراحی فیلتراسیون سیستم باید در نظر گرفته شود.

انواع شن فیلتر شنی به لحاظ ماهیت عبارتند از:

  • ایلمینات‌ها که نوعی سیلیس فشرده است که در ترکیبات آن علاوه بر سیلیس مقداری تیتانیوم نیز یافت می‌شود که به طرقی با هم ترکیب شده اند.
  • سیلیس‌ها که متداول ترین نوع شن مورد استفاده می‌باشد.
  • آنتراسیت‌ها نوعی کربن سخت و براق مشکی رنگ می‌باشد که مقدار بسیار زیادی کربن دارند. در بازار به آنتراسیت‌ها، شن مشکی اطلاق می‌گردد.

نوع لایه بندی فیلتر شنی

فیلتراسیون شن و ماسه اغلب در تصفیه آبهای زیرزمینی برای از بین بردن آهن محلول استفاده می‌شود. آهن و منگنز موجود در آبهای زیرزمینی توسط هوادهی اکسیده می‌‌شوند و لخته‌های تشکیل شده متعاقباً در فیلتر شنی به دام می‌افتند. پس از مدت زمان مشخصی، فیلتر با ذرات اشباع می‌شود و باید تمیز شود تا از انسداد کامل آن جلوگیری شود. سند فیلترها با شستشوی هوا / یا آب تمیز می‌‌شوند.

قیمت فیلتر شنی FRP

در صورتی که در بستر از مواد با چگالی متفاوت استفاده شود ذرات لایه بندی شده و چند لایه مختلف تشکیل میدهند که باعث افزایش کارایی سیستم فیلتراسیون میشود. در زیر به بیان لایه بندی مرسوم در ساخت فیلتر شنی پرداخته میشود.

  1. بستر یک لایه: اگر بستر فیلتر فقط از سیسلیس و شن ساخته شود و ماده دیگری برای جدا کردن مواد آلاینده از از آب استفاده به غیر از سیسلیس و شن در بستر وجود نداشته باشد.
  2. بستر دو لایه: در صورتی در بستر علاوه بر سیلیس ماده دیگری مانند گارنت یا آنتراسیت استفاده شود به بستر شنی، بستر دو لایه گفته میشود. آنتراسیت یه نوع ذغال طبیعی میباشد که از معادن به صورت یک کانی برداشت میشود و بعد از آسیاب و شسته شدن مورد استفاده قرار میگیرد. آنتراسیت آهن، منگنز، چربی، روغن، کدورت و مواد آلی را ازآب میگیرد و یا باعث کاهش غلظت این مواد در آب میشود. گارنت یک نوع سنگ میباشد که خاصیت شبیه به سیسلیس دارد. همچنین به علت دارا بودن سختی و پایداری بالا، در برابر فرسایش مقاوم میباشد.
  3. بستر سه لایه و یا بیشتر: همانطور که گفته شد هرچقدر نوع ذرات تشکیل دهنده بستر بیشتر باشد کیفیت آب فیلتر شنی افزایش میابد. در بستر سه لایه که از سیلیس، آنتراسیت، گارنت و یا کربن اکتیو استفاده میشود، کیفیت آب به مراتب نسبت به فیلترهای یک یا دو لایه بیشتر میشود.

نصب و راه اندازی فیلتر شنی

مراحل نصب سند فیلترها به صورت کلی به صورت زیر است:

  1. انتخاب مکان مناسب و آماده سازی فوندانسیون مستحکم برای استقرار دستگاه اولین مرحله می باشد.
  2. قرار دادن درست و اطمینان از تراز بودن دستگاه در محل مشخص شده.
  3. ریختن مواد بستر( شن یا سیلیس) در داخل مخزن و بستن دریچه دستگاه.
  4. نصب لوله های ورودی و خروجی آب در قسمت اتصالات مشخص شده.

چند نکته:

  • اولین نکته بهنگام راه اندازی و نصب فیلتر شنی دانستن این نکته است که در هیچ یک از مراحل ریختن سیلیس و یا مقاطع زمانی تعویض سیلیس نباید پمپ فیلتراسیون روشن باشد.
  • دومین نکته مهم در هنگام ریختن سیلیس این است که دانه‌های سیلیس به لوله وسط وارد نشود و همچنین نازل‌ها آسیب نبینند.
  • بعد از باز کردن دوخت بسته‌های سیلیس آنها را داخل صافی بریزید و بشوئید. سپس سیلیسهای دانه بندی درشت را در زیر ریخته و بترتیب به سمت بالا دانه بندی ریزتر را روی آن بریزید و ۳۳% از ظرفیت مخزن را خالی بگذارید.
  • با توجه به تخصصی بودن عملیات نصب ما به شما پیشنهاد مینمائیم با همکاران ما در این خصوص تماس بگیرید و یا از قسمت دانلود کاتالوگ‌ها دستورالعمل نصب را دانلود نمائید.
نصب فیلتر شنی

پس از طی نمودن مراحل نصب موارد ذیل را انجام دهید:

  1. ریختن مایع کلر از قسمت دریچه ورودی به داخل فیلتر (به ازای هر متر مکعب از حجم مخرن ۱۵ گرم پودر کلر ۷۰ درصد را در بصورت حل شده استفاده نمایید)
  2. انجام هواگیری که از طریق ورود آب از پایین بستر صورت میگیرد باید انجام شود. (فشار آب از پایین باعث هدایت هوا به سمت بالا و تخلیه آن از بستر تانکر میشود) تکرار این کار تا زمانی که کلر به صورت کامل تمیز شود.
  3. در نهایت باز کردن شیرها و شروع کارکرد عادی دستگاه.

عوامل موثر در افزایش راندمان صافی شنی

  1. سایز، درجه و خلوص سیلیس
  2. نوع شستشو ( توسط آب یا توسط ترکیب آب و هوا)
  3. دمای آب
  4. دبی و سرعت جریان آب عبوری از بستر
  5. میزان تخلخل بستر
  6. عوامل هیدرولیکی
  7. شرایط بهره برداری
  8. میزان مقادیر مواد آلی موجود در آب
  9. انجام نوعی پیش تصفیه توسط دستگاه های اولیه تصفیه همانند سپتیک تانک و…  در کاربری های صنعتی

فیلتر شنی فایبرگلاس

فیلتر شنی فایبرگلاس بطور گسترده در سیستمهای فیلتراسیون آب، همراه با فیلترهای کربنی و سختی‌گیرها در کاربردهای صنعتی، تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مدل از صافی‌های شنی، بجای مخازن گالوانیزه تحت فشار از مخزن اف آر پی (پلاستیک تقویت شده با الیاف فایبر) استفاده می‌شود. بدلیل محدودیت در ساخت مخازن فایبرگلاس، در ظرفیت‌های کوچک و ساخت فیلتر شنی مخصوص استخرهای شنا از این صافی‌های شنی استفاده میشود.

عموم دستگاه‌های فیلتر شنی برای حذف کدورات تا ۵۰ میکرون (برخی استانداردها ۱۰۰ میکرون) مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوع جنس بدنه تاثیری در عملکرد دستگاه ندارد، ولی هر کدام تفاوت، مزایا و معایبی دارند.

مخازن FRP مورد استفاده در ساخت فیلترشنی

سیستم لوله کشی در صافی‌های شنی فایبرگلاس در سایزهای مختلف بسته به ظرفیت آن و سرعت عبور جریان آب از فیلتر، تعیین می‌شود. این کار به دو صورت سیستم دستی و سیستم لوله کشی اتوماتیک انجام می‌گیرد. همچنین سیستم لوله کشی در فیلتر شنی فایبرگلاس، به دو صورت نصب از بالای مخزن و نصب از دیواره کناری (بغل مخزن) انجام می‌گیرد. اما این محل نصب در سیستم کلی لوله کشی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

برای مثال در سیستم لوله کشی از بغل، حتما باید یک عدد ساید کانکتور در محل نصب لوله کشی قرار گیرد. اما در لوله کشی با نصب از بالا لزومی نیاز به وجود این کانکتور احساس نمی‌شود. به طور کلی لوله‌کشی‌ها در هر دو حالت با لوازم یو پی وی سی انجام خواهد گرفت.

فیلتر شنی ساخته شده با بدنه فایبرگلاس یا کامپوزیت، قابلیت استفاده برای مصارف تصفیه آب شرب، صنایع غذایی و سایر صنایع مشابه و صنعتی را دارند. مخازن FRP قابلیت تحمل فشارهای بالا مثل ۶ بار در مصارف عادی، ۱۰ بار در مصارف صنعتی و همچنین فشارهای بالاتر را طبق نیاز کارفرما دارد. از طرفی این مخازن تحمل گرمایی بین ۵ درجه تا ۱۶۰ درجه سلسیوس را دارا می‌باشند اما نسبت به یخ زدگی ضعف داشته و باید بدنه در مقابل یخ زدگی عایق و مصون گردد.

مزایای فیلتر شنی فایبرگلاس

  • بدون زنگ و نیاز به رنگ آمیزی اپوکسی ندارد.
  • مشکلات کمتری نسبت به گرما، تنش، رسانایی و شرایط آب و هوایی دارد.
  • مقاومت در برابر خوردگی بالا در بسیاری از کاربردها در مقابل لاستیک و فلز.
  • نیمی از قیمت فولاد ضد زنگ و در عین حال تا ۵-۱۰ برابر بیشتر در محیطهای بسیار خورنده ماندگار است.
  • وزن پایین -۳/۲ وزن آلومینیوم و ۴/۱ وزن فولاد – بنابراین راحت تر میتوان آن را کنترل کرد.
  • پیشرفتهای اخیر در خصوص مقاومت نسبت به گرما، ضربه و ترک در استفاده گسترده از FRP در مقابل فلز توسط شرکتهای بزرگ را ایجاد می‌کند.
  • مقاومت لغزشی بیشتر و شاسی مقاوم نسبت به فلز.
  • آزادی قابل توجه در طراحی مخزن.
  • غیر رسانا (از اتصال کوتاه شدن تجهیزات الکتریکی جلوگیری می‌کند)
  • همچنین با افزودن مواد برنجی میتواند مقاوم در برابر احتراق باشد.
  • مواد عایق مناسب با خاصیت انبساط حرارتی مناسب.
  • میتوان راندمان انتقال حرارت از زیر مخزن را به درستی تنظیم کرد.
  • هیچ مشکلی در مورد اشتعال و جوش وجود ندارد.
  • اثری از آلودگی فلز در مواد ضد عرق، شستشو دهنده و غیره باقی نمی‌گذارد.
  • استحکام چسبندگی و کشیدگی رزین‌ها میتواند به جذب لرزش تجهیزات کمک کند.

در ادامه جدول مشخصات فنی صافی‌های شنی فایبرگلاس را نشان داده ایم.

مشخصات فیلتر شنی فایبرگلاس

تفاوت فیلتر شنی فلزی و فایبرگلاس

تفاوت در نوع کارکرد فیلتر شنی و کربنی فلزی با فیلترهای مشابه از جنس فایبرگلاس همواره برای خریداران این محصول جای سوال داشته است. هر کدام از این فیلترها دارای مزیتها و معایبی در انجام فرآیند و طول عمر آنها می‌باشد.

از تفاوتهای فیلترهای فلزی و فایبرگلاس سطح فیلتراسیون در آنها می‌باشد. فیلتر شنی فلزی دارای صفحه نازل است و نازلها بر روی آن نصب می‌‌شوند. در نتیجه همواره سطح فیلتراسیون بیشتری به دلیل پخش بودن نازل نسبت به فیلترهای فایبرگلاس دارد. در نتیجه همواره آب تصفیه شده در فیلترهای فلزی زلال تر می‌باشد.

فیلتر شنی فلزی

در مقابل یکی از مزیتهای بزرگ فیلتر شنی فایبرگلاس ضد زنگ بودن آنها به دلیل داشتن لایه پلی اتیلن داخلی می‌باشد. این مزیت هم برای فروشنده و هم برای خریدار بسیار مهم محسوب میشود. نکته قابل توجه در رنگ آمیزی آنها این است که پس از سند بلاست و با دقت رنگ آمیزی شود. در این صورت حداقل تا ۱۵ سال مخزن بدون مشکل کار خواهد کرد.

فیلتر شنی استخر

یکی از پرکاربردترین مصارف فیلترهای شنی، استفاده از آن به عنوان فیلتراسیون استخرها می‌باشد. فیلتر شنی استخر یکی از مناسب ترین و بهینه ترین انتخابها در زمینه تصفیه آب استخر می‌باشد. کلیه استخرها اعم از عمومی، خصوصی، روباز، سر پوشیده و… جهت نظافت و زیبایی هر چه بیشتر به فیلتراسیون احتیاج دارد.

برای طراحی فیلتر شنی استخر می‌بایست به فاکتور سرعت خطی آب توجه کنیم. برای آب استخر معمولا سرعت خطی آب را ۲۰ متر در ساعت در نظر میگیریم و برای استخرهای مختلف با توجه به نوع استخر و خصوصی یا عمومی بودنش بین ۸-۳ ساعت در نظر می‌گیریم. به بیان دیگر فیلتر شنی باید ظرفیت فیلتر نمودن کل آب استخر را در ۳ تا ۶ ساعت داشته باشد.

ساخت فیلتر شنی تصفیه آب استخر

جهت طراحی بهینه سیستم فیلتراسیون آب استخر چند عامل مورد بررسی قرار می‌گیرد. اولین فاکتور مشخصات آب استخر می‌باشد که بهترین گزینه برای آن آزمایش آب می‌باشد. مورد بعدی و مهم در طراحی، حجم کلی آب استخر است. زیرا فیلترشنی بر اساس دبی آب در واحد زمان طراحی می‌گردد.

برای مثال فیلتر شنی ۵ متر مکعب در ساعت. سرعت جریان فاکتور اساسی دیگر در طراحی سند فیلتر تند محسوب می‌شود. سرعت جریان یا به عبارت بهتر سرعت خطی آب استخر عامل مهم در کیفیت آب خروجی فیلتراسیون می‌باشد. برای استخرها به طور عمومی سرعت خطی آب مقدار ۲۰ متر در ساعت در نظر گرفته می‌شود. مگر در کارهایی که کاربری خاصی مد نظر باشد. در این حالت از آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های معتبر بین المللی و داخلی همچون BS و ASME و… برای طراحی فیلتر شنی استفاده می‌شود.

اما معنای این سرعت جریان چیست؟ در یک استخر بصورت کلی میتوان گفت فیلتر طراحی شده بایستی کل حجم آب استخر را در بازه زمانی ۸ الی ۱۰ ساعته یک بار بطور کامل از خود عبور دهد. برای مثال برای یک استخر با حجم آب ۸۰ متر مکعب، یک سند فیلتر با ظرفیت گذر ۸ متر مکعب در ساعت مناسب می‌باشد. این فیلتر می‌تواند کل آب استخر را در مدت زمان ۱۰ ساعته فیلتر کند.

درون فیلتر شنی استخر ۳ الی ۴ سایز سیلیس استفاده می شود؛ در کف مخزن سیلیس های دانه درشت با ابعاد ۳-۵ و ۵-۸ میلیمتر متناسب با نوع و سایز نازل تحتانی فیلتر و در ردیف بعد سیلیس به قطر ۱-۳ میلیمتر و در لایه بعد دانه های سیلیس به قطر ۰/۲ -۰/۸ ریخته می شود که لایه مذکور بیشترین تاثیر را در فرآیند جذب و تصفیه ذرات معلق در آب خواهد داشت. دو ردیف دیگر جهت عدم خروج سیلیس دانه درشت استفاده می گردد، نکته مهم این است که گاهی در برخی از فیلترها از یک ردیف سیلیس دانه درشت تر استفاده می شود تا از خروج سیلیس های لایه های دیگر به هنگام بکواش جلوگیری بعمل آید.

مزایای فیلتر شنی استخر

سیستم فیلتراسیون شنی بخش مهمی از تاسیسات استخر شما است. انتخاب صافی مناسب براساس تجربیات سالهلی متمادی، ناب زیست همیشه به کارفرمایان خود، فیلترهای شنی جهت فیلتر آب استخر پیشنهاد میدهد. زیرا این فیلترها عملکرد خود را طی سالها استفاده اثبات نموده اند.

فیلتر شنی استخری یک سیستم فیلتراسیون با کیفیت بالا است. برخلاف دیگر سیستمهای فیلتراسیون، این نوع فیلتر هر دو نوع ذرات بزرگدانه و ریزدانه را به خود جلب می‌کند. ذرات بزرگ شامل کدوراتی مانند مو، حشرات و برگها است. اغلب فیلتر شنی‌ها این بقایای درشت دانه را کاملاً خوب جذب می‌کنند. تفاوت در ذرات خاک کوچکتر، آلاینده‌های واقعی استخر شنا نهفته است. این دسته شامل جلبکها و فسفاتها است. صافی شنی تنها راه برای حذف آلودگیهای کوچک نامرئی از استخر است.

با انتخاب فیلتر شنی مناسب برای استخر خود می‌توانید از رشد بی رویه جلبکها به مقدار زیادی جلوگیری نمایید. اگر استخر شما مجهز به پمپ آب نباشد، فیلترشنی کار نخواهد کرد. برای اطمینان از اینکه آب استخر شما دوباره شفاف شود، به هر دو مؤلفه سیستم نیاز دارید. وظیفه این پمپ هدایت جریان آب از استخر به محفظه سیستم فیلتراسیون شما می‌باشد. آب استخر از طریق اسکیمرها، سرریز یا زیر جریان به سمت صافی شنی استخر حرکت می‌کند. این آب، آبی سطحی می‌باشد.

اگر استخر شما اسکیمر داشته باشد، سیستم اسکیمر به احتمال زیاد دارای سبد پیش فیلتر یا فیلتر است. در این مرحله اغلب ذرات بزرگ جذب و حذف می‌‌شوند. حذف اولیه مواد بزرگ، سبب افزایش عمر سیستم فیلتراسیون اصلی شما خواهد شد.

هنگامی که آب به فیلتر شنی استخر برسد، از طریق دریچه از بالا به پایین پمپ می‌شود. این صافی با یک بستر تصفیه پر شده است. ما همیشه علی رغم در دسترس بودن بسترهای دیگر همچون گرانولهای شیشه‌ای، شن سیلیس را انتخاب می‌کنیم.

آب در بالای شن قرار دارد و از طریق آن نفوذ کرده و به سمت پایین حرکت می‌کند. ناخالصی‌ها جذب شن و ماسه بستر شده و آب تمیز و تازه از فیلتر استخر خارج می‌شود. سپس آب به استخر شنا هدایت می‌شود و گاهی اوقات بسته به نیاز مصرف کننده آب ابتدا به تاسیسات گرمایشی رفته و سپس وارد استخر اصلی می‌گردد.

تعمیر و نگهداری فیلتر شنی استخری

فیلتر شنی استخری به طور کلی نیاز به نگهداری بسیار کمی دارد. شما باید هر هفته با انجام یک بکواش برای حدود ۵ دقیقه فیلتر را تمیز کنید. برای اینکار شما باید سیستم شیر کنترلی آن را بروی حالت شست و شو قرار دهید.

بعد از ۵ سال شما نیاز به تعویض شن و ماسه در بستر فیلتر خود دارید. این امر هنگامی مورد نیاز است که فشار داخلی مخزن افزایش داشته و سرعت حرکت آب به علت انسداد منافذ بستر کاهش پیدا کرده است. بنابراین منافذ فیلتر استخر میتواند مسدود شود و با افزایش فشار داخل، سرعت جریان کاهش پیدا خواهد کرد. عدم تعویض به موقع بستر سیلیس میتواند سبب خرابی کامل فیلتر شنی شما گردد.

کاربرد فیلتر شنی در استخر پرورش ماهی

در استخرهای پرورش ماهی به علت تولید فضولات آبزیان و همچنین وجود باقی مانده غذایی ماهی‌ها در آب، کیفیت آب استخر به شدت کاهش خواهد یافت. لذا به علت حساسیت شرایط آب در استخر پرورش ماهی، وجود فیلتر شنی استخر پرورش ماهی از ارکان اساسی محسوب میشود.

در استخرهای پرورش ماهی، خط تخلیه اصلی با یک لایه سنگریزه، سنگهای ریز و شن پوشانده می‌شود. با مکش آب به داخل خط تخلیه، جریان آب به ناچار باید از میان بستر شن و سنگریزه ایجاد شده عبور می‌کند که طی آن، ناخالصیهای موجود در آب نیز تفکیک می‌شود.

در صورت استفاده از این فیلترها در استخرهای پرورش ماهی، فضولات ماهی‌ها، مواد آلی فاسد شده و جلبک‌ها و خزه‌های استخر پس از گذشت چند هفته ماده‌ای مشابه با صابون را در بستر فیلتر ایجاد می‌کنند. آنزیمهای موجود در این ماده ناخالصیهای انباشته شده در بستر صافی شنی را تجزیه می‌کند. بنابراین صافیهای این استخرها طی یک فرایند طبیعی دائما تمیز می‌شود. از این مدلها گاهی به فیلتر بیولوژیکی نیز تعبیر میشود.

بکواش فیلتر شنی

پس از گذشت مدتی از کارکرد سیستم میزان آلاینده‌های انباشته شده در بستر فیلترشنی افزایش یافته و شدت جریان عبوری از آن به واسطه افزایش افت فشار کاهش میابد. هنگامی که در دستگاه افت فشار یا کاهش سرعت جریان در حد غیر قابل قبول باشد، فیلتر دیگر به طور موثری کار نخواهد کرد.

بستر برای شستن ذرات جمع شده شستشو داده می‌شود یا به عبارتی باید بکواش صورت بگیرد. این مورد هنگامی انجام میشود که افت فشار در حد ۰٫۵ بار باشد. در مقابل، اگر فیلتر تمیز و آماده بهره برداری باشد، مقاومت ایجاد شده در برابر جریان حداقل و در نتیجه شدت جریان آب حداکثر است.

بکواش فیلتر شنی

برای تمیز کردن یا همان بکواش فیلتر شنی از روش شستشوی معکوس یا “بای پس” استفاده می‌شود. برای این کار آب با فشار بالا در خلاف جهت معمول از فیلتر عبور داده میشود. لذا رسوبات و ناخالصیهای انباشته شده در فیلتر از آن خارج می‌شود. بکواش زمانی انجام میشود که اختلاف فشار ورودی و خروجی فیلتر به محدوده تعیین شده توسط شرکت سازنده فیلتر شنی برسد.

جریان شستشوی معکوس از طریق پمپ‌ها از بستر وارد فیلتر می‌شود تا حدی که ۳۰ درصد دانه‌های شن و ماسه شروع به مخلوط شدن نمایند. مواد جامد ایجاد شده در عملیات بکواش شست و شو شده و از طریق مهنول موجود در پایین به بیرون هدایت می‌‌شوند. جریان سیال مورد نیاز برای بکواش بستر معمولاً ۳ تا ۱۰ متر مکعب در ساعت است اما مدت طولانی (چند دقیقه) اجرا نمی‌شود. در فرآیند شستشوی مجدد مقادیر کمی شن از بین میرود و ممکن است بستر به صورت دوره‌ای نیاز به بهسازی داشته باشد.

نکات مهم در رابطه با بکواش فیلتر شنی عبارتند از:

هرگز در هنگام کارکرد پمپ فیلتراسیون نباید وضعیت شیر بکواش را تغییر داد چرا که این عمل فشار زیادی را به پمپ، موتور و واشر حلقوی آن وارد می‌کند. شدت جریان آب برای بکواش فیلترهای شنی معمولا به ازای هر متر مربع از سطح فیلتر ۱/۱۰ لیتر بر ثانیه (به ازای هر فوت مربع ۱۵ گالن در دقیقه) در نظر گرفته میشود.

بکواش مکرر فیلترها کمکی به افزایش کارایی آن نمیکند بلکه تاثیر منفی نیز بر عملکرد آن بر جای میگذارد. زیرا برای تفکیک ذرات ریزتر آب لازم است تا بخشی از ناخالصی‌ها در بستر دستگاه باقی مانده و منافذ آن را کوچکتر کند.

سیلیس

به منظور دانلود کاتالوگ فیلتر شنی و سایر محصولات گروه صنعتی ناب زیست به منوی بالای صفحه سایت ناب زیست به عنوان دانلود کاتالوگها مراجعه فرمائید.

قیمت فیلتر شنی

قیمت فیلتر شنی امروز را اگر می خواهید همین الان با شماره ۰۹۱۲۶۱۴۷۶۸۵ تماس بگیرید چرا که بدلیل تغییر مداوم قیمت قطعات فیلتر شنی امکان تغییر روزانه قیمت فیلتر شنی وجود ندارد.

محاسبه قیمت انواع فیلتر شنی پارامتری است وابسته به عوامل زیر:

  1. نوع بدنه مورد استفاده در تولید محصول که میتواند استیل، گالوانیزه و فایبرگلاس باشد. در هر مقطع با توجه به قیمت دلار قیمت فیلتر شنی با جنس بدنه فایبرگلاس نسبت به نمونه گالوانیزه می‌تواند بالاتر و یا پایین تر باشد چرا که مخازن اف آر پی تحت فشار مورد استفاده در ساخت فیلتر شنی وارداتی بوده و با بالا رفتن قیمت دلار در حوالی ۵۵هزار تومان قیمت مدل فایبرگلاس از نمونه فلزی فراتر رفته است.
  2. مکان یا محل استفاده از فیلترها اعم از استخرهای شنا، صنعتی، استخر پرورش ماهی و…
  3. تحت فشار یا ثقلی بودن فرآیند عملیات
  4. عمودی با افقی بودن دستگاه که همواره قیمت فیلتر شنی افقی از قیمت فیلتر ماسه‌ای ایستاده بیشتر است.
  5. ظرفیت دستگاه که بدیهی است هر مقدار دبی آب عبوری از سیستم بیشتر باشد قیمت نیز بالاتر خواهد رفت.
  6. کند یا تند بودن مکانیزم عملیات درون فیلتر نیز پارامتر مهمی در قیمت می‌باشد.

در هر صورت با توجه به تخصصی بودن عملیات محاسبه ظرفیت فیلترهای شنی پیشنهاد می‌شود برای استعلام قیمت و دریافت لیست قیمت بروز و یا قیمت امروز فیلتر شنی با همکاران من در واحد فنی و سپس واحد فروش ناب زیست تماس بگیرید.

رای کاربران
[امتیاز کلی: 42 میانگین: 4.7]
10 دیگاه
  1. avatar جواهری

    ما یک استخر داریم ۲۴۴ مترمکعب آب توش جا میشه چطوری ظرفیت فیلترشنی رو براش محاسبه کنم؟
    فایبرگلاس بخرم یا فلزی که اذیت نشیم بعد از راه اندازی؟

    • avatar ناب زیست.م

      سلام میگم تماس بگیرن خدمت شما . محاسبه ظرفیت باید انجام بشه برای فیلتر شنی . اینکه فایبرگلاس باشه یا فلزی چون اصولا فیلترهای شنی استخری کوچک هستند فایبرگلاس بهتر فلزی کارایی داره مزایای دیگری هم داره فیلتر شنی فایبرگلاس . ولی در طرفیت های بالا اصولا فلزی و در تصفیه خانه آب شهری فلزی افقی کارایی داره .

  2. avatar اسدی

    با سلام
    موتورخانه ساختمون ما یه فیلتر شنی از جنس آهن هست با قطر ۱٫۵ متر که شدیدا فرسوده شده، برا این چی کار میتونیم بکنیم راه بیوفته ؟

    • avatar ناب زیست.م

      سلام جناب اسدی .
      تعمیر فیلتر شنی موتورخانه تخصص ما نیست ولی تماس بگیرید با شماره دفتر و از همکاران من شماره شرکتهای تعمیر فیلتر شنی و سختی گیر و یا حتی منبع کویل دار رو بگیرید.
      پیشنهاد من به شما اینه حتما از فیلتر شنی فایبرگلاس یعنی FRP استفاده کنید تا واسه همیشه خلاص بشید از شر پوسیدگی . قیمتش هم از قیمت سند فیلتر گالوانیزه کمتره فکر کنم .

  3. avatar رضائیان

    سلام و عرض احترام
    بنده رضائیان هستم
    در سیستم فیلتر شنی استخر ما که قطر ۷۵ داره، بعد از نیم ساعت استفاده ، گیج فشار مقدار ۶ بار رو نشون میده و بعدش صدای پمپ عوض میشه و اتوماتیک خاموش میکنه
    میتونید راهنمایی کنید ؟

    • avatar ناب زیست.م

      سلام . بله این نشون دهنده اشباع شدید بستر شنی داخل مخزن شما هستش که باعث افزایش فشار داخلی مخزن میشه. علت هم دبی پایین گذر آب از بستر هستش.
      شما باید سیلیس داخل مخزن رو تعویض و سیستم فیلتراسیون رو آورهال کنید تا مشکل رفع شه. با توجه به قطر فیلتر شنی شما برای اینکار به ۳۶۰ کیلو سیلیس با دانه بندی مخلوط احتیاج دارید.

  4. avatar جهانگیری

    سلام برای لابه بندی فیلتر شنی میشه یه کاتالوگ بفرستید؟ من از همدان سیلیس خریدم در همه سایزهای ریز، متوسط و درشت ولی نمی دونم از هر کدوم لایه با چه ارتفاعی بریزم؟

    • avatar ناب زیست.م

      ok

  5. avatar امین

    سلام شوری آب هم میگیره؟

    • avatar ناب زیست.م

      خیر قربان. برای اون دستگاه باید سیستم RO بخرید و نصب کنید.

۰۲۱-۸۸۷۲۲۰۲۷ با یک کلیک تماس بگیرید