دستگاه ازن ژنراتور | ازن ساز صنعتی | قیمت اوزون ژنراتور

دستگاه ازن ژنراتور | ازن ساز صنعتی | قیمت اوزون ژنراتور

ازن ژنراتور دستگاهی است که درون آن پرتوی فرابنفش با انرژی بالا به مولکول اکسیژن (O2) حمله‌ور می‌شود و پیوند میان اتم‌های اکسیژن را می‌شکند و مولکول اکسیژن را به دو اتم اکسیژن تبدیل می‌نماید. در انتها اتم ناپایدار اکسیژن آزاد شده با یک مولکول اکسیژن دیگر واکنش می‌دهد و مولکول ازون (O3) را به وجود می‌آورد.

دستگاه اوزون ساز، در حقیقت یکی از تجهیزات پرکاربرد است که در ظرفیتهای گوناگون خانگی و صنعتی، به منظور گندزدایی و تصفیه آب، فاضلاب و پاکسازی هوا از آلاینده‌های مضر محیطی، از بین بردن بوهای ناخوشایند در محیط و همچنین ضدعفونی اشیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ازن ژنراتورها در ابعاد و اندازه‌های مختلف در دسترس بوده و برای کاربردهای مختلفی مورد بهره برداری قرار میگیرند. دستگاه ازن ساز به وسیله تزریق مقدار مشخصی از گاز ازون، عملیات پاکسازی و ضدعفونی نمودن آب، لوازم، هوای محیط و… را انجام میدهد.

در ادامه می خوانید (فهرست مطالب)‌:

دستگاه ازن ژنراتور چیست؟

دستگاه ازن

ازن ژنراتور یا ازن ساز دستگاهی است که از آن برای تولید گاز ازن به منظور پاکسازی هوا و از بین بردن انواع بوی نامطبوع در محیط و همچنین برای ضدعفونی سازی آب آشامیدنی و استخرها بهره گرفته میشود.

ازن از جمله گازهای ناپایدار به شمار رفته و به واسطه تشکیل شدن آن از سه اتم اکسیژن، دارای خاصیت اکسیداسیون ویژه‌ای می‌باشد. همین عامل موجب میشود که از این گاز ناپایدار در راستای ضدعفونی و به منظور نابودسازی انواع قارچ، باکتری و ویروس استفاده شود. در واقع در رابطه با گاز ازن بایستی بدانید که:

  1. ازن به صورت طبیعی، توسط اشعه‌ فرابنفش و در هنگام رعد و برق تولید میگردد.
  2. همچنین اوزون را میتوان بوسیله واکنش پرتوشیمیایی، الکترولیز واکنش فتوشیمیایی و تخلیه الکتریکی تولید نمود.
  3. این گازها به این دلیل که ناپایدار هستند، امکان ذخیره سازی نداشته و از این رو، بلافاصله بایستی مورد مصرف قرار گیرند.

پیشینه استفاده از دستگاه اوزون

پیشینه استفاده از دستگاه ازن ساز

به مانند هر اختراع دیگری، در روزهای ابتدایی تولید، دستگاه اوزون ساز با استقبال چندان خاصی رو به رو نشد. گرچه که قیمت ازن ژنراتور نیز با اعداد غیرمعقولی ارائه نشد؛ اما باز هم به دلیل عدم گسترش کافی و وافی صنعت، این تجهیزات مورد توجه خاصی قرار نگرفت.

البته ذکر این پیشینه ضروریست که از «اوزون» در ابتدا برای گندزدایی و تصفیه آب شرب در سال ۱۸۹۳ در هلند استفاده شد و سپس در یک تصفیه خانه شهری شهر صنعتی نیس فرانسه (سال ۱۹۰۶) به منظور گند زدایی و ضدعفونی آب و محیط بهره گرفته شد.

در ادامه به صورت تقریبی بیش از ۳۵۰۰ شهر جهان از این گاز ناپایدار در صنایع و موارد مورد نیاز خود، به خصوص گندزدایی آبهای آشامیدنی استفاده نموده‌اند.

گاز ازن چیست؟

ازن به جای دو اتم اکسیژن دارای سه اتم اکسیژن است. در جو، لایه ازن به عنوان یک سپر برای کاهش شدت اشعه ماوراء بنفش خورشید عمل می‌کند. گاز تند و بی رنگ به طور طبیعی رخ می دهد، اغلب در نتیجه برخورد صاعقه در هنگام رعد و برق رخ می دهد. در سطح زمین، ازن یک آلاینده هوا است که واکنشهای شیمیایی را با سایر ذرات ایجاد می‌کند. این دومین ماده ضدعفونی کننده قوی در جهان است که برای از بین بردن کپک، باکتری ها، ویروس ها و بو استفاده می‌شود.

ازن به طور معمول با پارامتر گرم بر ساعت اندازه گیری می‌شود. مقدار خروجی ازن به صورت یک جرم در طول زمان نشان داده می‌شود که نشان دهنده جرم ازن تولید شده در یک دوره معین از زمان است. این روش پرکاربردترین روش برای مقایسه تولیدکنندگان ازن است و ممکن است برای برنامه شما مهمترین باشد.

  • دوز ازن مصرفی برای تزریق به آب
  • دوز ازن مصرفی برای تزریق به هوا

به خاطر داشته باشید که برای کاربردهای تصفیه آب غلظت ازن برای اندازه سازنده ازن مناسب بسیار مهم است.

مزایای دستگاه ازن ساز

جایگزینی کلر با ازن

دستگاه ازن ژنراتور در مقایسه با سایر روشهای گندزدایی و ضدعفونی دارای خاصیتهای بسیار ویژه‌ای میباشد که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پیشگیری از سرایت و انتقال بیماریهای مختلف پوستی و درونی به انسانها
  • اوزون اثرگذاری ویژه‌ای را بر روی انواع میکرو ارگانیسمها همچون باکتری‌ها، قارچها و ویروسها دارد (در رابطه با ویروسها ۶۰۰ الی ۱۰۰۰ برابر سریعتر از کلر و در رابطه با باکتریها تا ۳۱۲۵ برابر قدرتمندتر و سریعتر از کلر عمل می‌نماید).
  • افزایش اکسیژن محیط و فضای استخرها و فراهم شدن شفافیت قابل توجه آب
  • ازن ژنراتور در مقایسه با کلر زن، دارای قابلیت ضدعفونی سازی ویژه‌ای بوده و در این روش، تغییر طعم، رنگ و بوی آب اتفاق نمی‌افتد.
  • استفاده از دستگاه‌های اوزون ساز کاهش میزان بهره گیری از مواد شیمیایی و سمی را به همراه دارد؛ با توجه به عدم مصرف مواد خورنده ای مانند: جوش شیرین یا کلر، هزینه تعمیرات استخر به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت؛ چرا که برخلاف مواد مانند کلر، گاز اوزون هیچگونه زنگ زدگی، خوردگی و آسیب به سطوح و دیواره‌های استخر وارد نمیکند.
  • اثر گذاری در بازه زمانی ۱۰ الی ۳۰ دقیقه
  • صرفه جویی در مصرف آب به دلیل گند زدایی سریع
ازن ژنراتور
  • ازن ساز به دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی و زیانبار، هیچگونه خطری را برای طبیعت و محیط زیست ندارد.
  • بهبود ظرفیت فیلترهای شنی و کاهش استفاده از منعقد کننده‌ها و کاهش احیاء فیلتر
  • ازن طراوت و تازگی مواد غذایی را حفظ می‌نماید.
  • بسیاری از پاتوژن ها در برابر روش کلرزنی مقاومت قابل توجهی دارند؛ این در حالیست که این پاتوژنها در زمان استفاده از ازن ژنراتور از بین میروند.
  • عدم ایجاد پساب‌های فاضلابی زیان‌بار و واکنشهای شیمیایی مخرب برای طبیعت و محیط زیست
  • تولید گاز ناپایدار ازن در محل انجام میشود؛ از همین رو «مشکلات ایمنی حمل و نقل» و «ذخیره سازی» این گازها به حداقل ممکن رسیده است. این امر در کاهش هزینه‌های مربوط به حمل و نقل و نگهداری مواد شیمیایی نیز موثر خواهد بود.
  • پس از پروسه ازن زنی و روشهای مکمل، به سبب تجزیه سریع گاز ازن، هیچگونه مواد اضافی در آب و محیط باقی نمی‌ماند.
  • ثبات pH آب با استفاده از ازن ژنراتور
  • قدرت قابل توجه اکسید کنندگی ازن (تا ۵۰ برابر قوی تر از کلر)
  • این روش استانداردهای بین المللی را در زمینه سلامت و عدم آسیب به محیط زیست داراست.
  • ازن ژنراتور به هیچ عنوان به سلولهای سالم مواد غذایی و سبزیجات آسیب نمی زند.
  • کاهش ۷۰ تا ۹۰ درصدی در استفاده از مواد شیمیایی و در نتیجه عدم سوزش در بینی و چشم
  • راندمان بالا به دلیل تخریب قدرتمند دیواره‌های سلولی انواع باکتری، ویروس و قارچها
  • روش ازن زنی در شرایط با غلظت کم هم قدرتمند است.
مزایایی ازن ژنراتور
  • اکسیداسیون مواد معدنی نظیر آهن، منگنز، سیانیدها، سولفید‌ها و نیتریت‌ها و انعقاد جامدات محلول برای خالص نگهداشتن آب
  • روش ازن زنی همواره به عنوان موثرترین متد به جهت نابودسازی میکروبها و باکتریهایی از قبیل سالمونلا مطرح شده است.
  • ازن زنی موثرترین اقدام در راستای خنثی سازی و نابودسازی مواد شیمیایی حاصل از آفت کشها و افزودنیهای شیمیایی به شمار می‌رود.
  • نحوه کار با این دستگاه ازن ساز بسیار راحت بوده و اپراتورها معمولاَ هیچگاه دچار مشکلات خاصی در استفاده از ازن زن نمیشوند.

کاربردهای دستگاه ازن ساز

  1. ضد عفونی بطری های نوشیدنی ها: از مهمترین خاصیتهای این کاربرد دستگاه‌های ازن زن، میتوان به صرفه جویی در هزینه‌های مواد شیمیایی، سازگاری با طبیعت، افزایش سطح اکسیژن محلول در آب و شست و شوی اصولی و گندزدایی خود بطری و درپوش آن اشاره نمود.
  2. ازن ژنراتور تصفیه آب استخر: تصفیه آب استخر به وسیله این تجهیزات دارای مزایای متعددی میباشد که از جمله آنها میتوان از: جلوگیری از رخ دادن ترکیبات شیمیایی سمی، پاکسازی آب از هرگونه رنگ، بو و مزه و نابود سازی میکروارگانیسم ها، باکتری ها و البته خزه‌ها و جلبکها نام برد.
  3. تصفیه آب آشامیدنی: این کاربرد از دو بعد قابل بررسی میباشد:
    اول آنکه با کاهش بهره گیری از ترکیبات شیمیایی، هزینه نهایی کار تصفیه و گند زدایی کاهش یافته و آب باکیفیت تری به دست می‌آید. (آب شیرین کن صنعتی)
    و دوم آنکه استفاده از دستگاه اوزون به منظور به وجود آوردن آب آشامیدنی سالم، نه تنها آبی با هیچگونه بو، مزه و رنگ را به ارمغان می‌آورد؛ بلکه با حذف کامل کریپتوسپوریدیم و دیگر آلاینده‌ها، از تشکیل فرمولهای هالوفرم جلوگیری میکند.
ازن ژنراتور
  • فرآیند تصفیه فاضلاب: دستگاه ازن ژنراتور با از بین بردن هرگونه بو، رنگ و مزه و قابلیت کاستن قابل توجه از BOD و COD موجود در فاضلاب، نقش موثری در کاهش آلودگی فاضلابها در فرآیند تصفیه دارد. همچنین علاوه بر کاهش مصرف آب به دلیل به جریان انداختن دوباره پسآب خروجی، این دستگاه‌ها از بعد کاهش فضای مورد نیاز برای تصفیه سازی فاضلاب نیز مورد توجه هستند.
  • پاکسازی هوا از آلاینده‌ها و تهویه مطبوع: این مورد نیز از چندین جهت قابل اهمیت است:
  1. بهبود چشمگیر کیفیت هوای محیط پیرامونی (خانه و محیط کار)
  2. بوهای ناخوشایند را از بین خواهد برد.
  3. تاثیر سریع ازن
  4. حذف مواد آلرژی زا از هوا (آلرژی‌هایی که برخی از افراد در فصول مختلف به گرده افشانی دارند).
دستگاه ازون ژنراتور
  • صنعت کاغذ و چاپ: در حقیقت از دستگاه ازن زن به جهت بهره گیری کمتر از مواد شیمیایی در این صنعت استفاده میشود و از همین رو، با استفاده از این تجهیزات در صنعت کاغذ و چاپ، شاهد عدم شکل گیری ترکیبات شیمیایی و عدم آسیب به محیط زیست خواهیم بود. همچنین متد ازن زنی موجب حذف رنگ کاغذ شده و البته باعث افزایش کیفیت آب و هوا و حذف آلاینده‌های مواد چاپی در فضای محیط کار میشود.
  • مراکز درمانی، بهداشتی و خدماتی: یکی دیگر از کاربردهای گسترده این دستگاه‌ها مربوط به کاربری‌هایی همچون: هتل‌ها، مسافرخانه‌ها، فضاهای رستورانی، بیمارستانها، مراکز بهداشتی و درمانی، مطب‌ها و… می‌باشد.

در حقیقت مواردی چون: بوبری و ضدعفونی هوا، شست و شو و ضد عفونی ظروف و لوازم، رنگ بری و گندزدایی ملحفه و حوله، ضدعفونی هوای اتاقها پس از تخلیه و به منظور استفاده مجدد و…، از دیگر ویژگیهای اوزون سازها برای کاربریهای خدماتی – درمانی به شمار میرود.

به این دستگاه، ازن ژنراتور پزشکی نیز گفته می‌شود. دستگاه ازن ساز مدیکال تفاوت‌هایی با سیستمهای تزریق ازن خانگی و صنعتی دارد که جهت آشنایی با این تفاوتها می توانید با همکاران من در شرکت ناب زیست مشاوره رایگان نمائید.

ازن ژنراتور
  • استفاده در برج‌های خنک کننده: برج‌های خنک کننده در بیش از ۹۶% از صنایع سبک و سنگین جهان مورد استفاده قرار میگیرند. بنابراین همکاری ازن ژنراتور با این کولینگ تاورها میتواند به شدت ارزشمند باشد. در حقیقت از دستگاه ازن زن برای برجهای خنک ساز، در راستای «آنتی باکتریال کردن سطوح داخلی پکینگها و لوله‌های انتقال آب خنک»، «افزایش راندمان انتقال گرما»، «کاهش درصد خورده شدن فلزات»، «کاهش چشمگیر درصد آسیب و خرابیهای کندانسور» و… استفاده میشود.
  • دستگاه اوزون ساز در سردخانه مواد غذایی: استفاده از این تجهیزات در سردخانه مواد غذایی به جهت کاهش بهره گیری از مواد شیمیایی و تهدید کننده سلامتی انجام میشود و البته این کار، به شدت کاهش فساد مواد غذایی را نیز در پی خواهد داشت. استفاده از انواع ازن ساز در این کاربری ها، مزایای متعددی همچون: «حذف اتیلن»، «حفظ عطر و بوی تازگی محصول»، «مقابله با باکتری ها و قارچهای موجود در محیط» و البته «کاهش سرعت فاسد شدن مواد غذایی» را در پی خواهد داشت.
  • قنادی و نانوایی ها: جالب است بدانید که انواع دستگاه تولید ازن برای استفاده در چنین کاربریهایی نیز موثر بوده و موجب افزایش سرعت به عمل آوردن آرد، رشد کیفیت آرد، جلوگیری از کپک زدن خمیر در کوتاه مدت و افزایش مدت و ماندگاری محصولات میشود.
  • کاربرد در صنایع لبنیات: از دستگاه ازن زن در راستای تمیز و پاک نمودن سطوح، نابودسازی بوی محیط، افزایش کیفیت تولید شیر، تمیز سازی پستان و تجهیزات شیر دوشی، از بین بردن حدودی حشرات و بیماریهایی که در چنین بسترهای تولید صنایع لبنی تجمع میکنند و… استفاده میشود.
ازن ژنراتور در صنایع لبنیات
  • ازن ژنراتور مرغداری و کشتارگاه‌های دام و طیور صنعتی و دیمی: ازن ژنراتور مرغداری، دامداری و کشتارگاه‌ها، یکی از تجهیزاتی است که در میان صاحبان صنایع و دامداری ها به شدت محبوب میباشد. در حقیت این دستگاه‌‌ها در کاهش قابل توجه بوهای تند نامطبوع، بازدارندگی از رشد انگل ها، باکتری ها و قارچها، ضدعفونی لوازم و دستگاه‌ها و سطوح انجام کار، پاکسازی و گند زدایی ضایعات کشتارگاهی، فاضلاب ها و گندابها و… در مرغداری‌ها کاربرد دارند. همچنین با توجه به کارایی ویژه انواع ازن ژنراتور در تهویه، حذف آلاینده‌های هوا و گند زدایی محیط و البته پاکسازی و ضدعفونی آب مصرفی حیوانات، از این تجهیزات در سالنهای پرورش دام و احشام نیز استفاده میشود.
  • استفاده در استخر پرورش آبزیان: همان طور که عنوان شد، در استخرهای شنا به دلیل مزایای فوق العاده ازن در قیاس با کلر، از این روش و تجهیزات در ضدعفونی آب و محیط استفاده میگردد. اما از این دستگاه‌ها به دلیل مزایای متعددی همچون:
  1. «ایجاد شرایط محیطی مناسب برای کاهش ایجاد و سرایت بیماری در آبزیان»
  2. « حذف ترکیبات آلی و شیمیایی محلول»
  3. «کمتر شدن چشمگیر بهره گیری از مواد مضر شیمیایی»
  4. «نابود سازی بوهای بسیار ناخوشایند حاصل از پرورش ماهی»
  5. «از بین بردن میکروارگانسیمهای موجود در آب»
  6. و البته «افزایش راندمان و کیفیت تولید»

در استخرها و حوضچه‌های پرورش ماهی و آبزیان استفاده میگردد که بسیار ارزشمند و مقرون به صرفه خواهد بود.

ازن ژنراتور استخر
  • کاربرد در فضاهای پرورش طیور: همچنین از این دستگاه‌ها در فرآیند تولید و پرورش طیور و پرندگان استفاده میگردد تا بتوانیم دستگاه ازن ژنراتور را بدون شک به عنوان یکی از پرکاربرد ترین تجهیزات صنعتی معرفی کنیم. جالب است بدانید که از این تجهیزات در پرورش طیور به جهت تمیزسازی محیط و کاهش بوی مرغداری، افزایش قابل توجه سطح اکسیژن محلول در آب، عاملی به عنوان اکسید کننده و استریل کننده برتر (به دلیل خاصیت اکسیداسیون ویژه گاز ازن)، سازگاری بسیار قابل توجه با طبیعت، کاهش هزینه واکسیناسیون و دارو و البته صرفه جویی مالی و… استفاده میشود.
  • استفاده از ازن جهت از بین بردن ویروس ها: ویروس ها به طور معمول موجودات زنده ای نیستند. آنها مولکولهای زیستی پیچیده ای هستند که برای فعال شدن به یک سلول زنده نیاز دارند. یک راهکار موثر و سریع جهت از بین بردن ویروس ها، استفاده از گاز ازن است.اثبات شده است گاز ازن ویروس سارس را از بین می برد و از آنجایی كه ساختار كرونا ویروس جدید کوید ۱۹ تقریباً مشابه با ویروس سارس است، به راحتی می توان گفت ازن در مورد ویروس کرونا جدید نیز موثر خواهد بود. مطالعه ای در این مورد در حال حاضر در انستيتو ویروس شناسی در هوبئی چین در حال انجام است. پیشرفت این مطالعه در مورد تاثیر گاز ازن در از بین بردن ویروس کرونا نتایج مثبتی داشته است و به طور رسمی در ژورنال Virology منتشر شده است. تاکنون بیش از ۱۷ مطالعه علمی وجود دارد که نشان می دهد گاز ازن قادر به از بین بردن ویروسهای سارس و مشابه آن است.

انواع ژنراتور ازن به لحاظ مکانیزم تولید ازن

دو نوع رایج از ازن ژنراتورهای تجاری وجود دارد. آنهایی که با استفاده از فناوری Corona Discharge ازن ایجاد می‌کنند و دسته دوم با استفاده از یک باند مخصوص از اشعه ماوراء بنفش ازن ایجاد می‌کنند.

هیچ یک از انواع ژنراتور ازن ذاتاً “بهتر” از دیگری نیستند، اما دارای نقاط قوت در زمینه‌های مختلف هستند و مهم است که از بهترین نوع مولد ازن برای برنامه خود مطلع باشید.

تفاوتهای زیادی در مولدهای ازن وجود دارد، برخی از متغیرها مربوط به کاربرد ازن شما هستند، برخی دیگر اینطور نیستند. نمی‌توان همه کاربردهای ممکن ازن را پوشش داد، بنابراین ما تفاوت ها و متغیرهای مختلف در مولدهای ازن را که باید در نظر گرفته شود و برنامه‌های کلی که هر کدام ممکن است مربوط به آنها باشد، مورد بحث قرار می‌دهیم.

انواه دستگاه اوزون

ازن ژنراتورهای کرونا دیسچارجینگ

ازن ژنراتورهای تخلیه کرونا با استفاده از “جرقه الکتریکی” ازن را ایجاد می‌کنند که نحوه ایجاد ازن در طبیعت را در طوفان رعد و برق شبیه سازی می‌کند. مزیت این روش این است که اندازه فیزیکی دستگاه تصفیه هوا می تواند نسبتاً کوچکتر از ژنراتور ازن فرابنفش باشد و می تواند با استفاده از همان مقدار هوا غلظت بیشتری ازن تولید کند. این امر ژنراتورهای ازن به روش کرونا دیس شارژینگ را به ویژه برای برنامه‌های تصفیه آب مانند استخرها یا استریلیزاسیون آب آشامیدنی مناسب می‌کند.

نکته منفی روش تخلیه کرونا این است که علاوه بر ازن، یک محصول جانبی به نام اکسید نیتروژن نیز ایجاد می‌کند. هنگامی که این اکسید نیتروژن با آب تماس می گیرد (به عنوان مثال رطوبت یا سطح مرطوب)، می تواند مایع خورنده ای به نام اسید نیتریک ایجاد کند. اسید نیتریک برای فولاد (و پوست شما) بسیار خورنده است و به همین دلیل ما استفاده از این ازن ژنراتورها را در سطل زباله یا فشرده کننده زباله توصیه نمی‌کنیم.

این محصولات جانبی را می توان با استفاده از ژنراتور اکسیژن به عنوان منبع ورودی ژنراتور ازن، کاهش داد و از بین برد.

ژنراتور ازن فرابنفش

ژنراتورهای ازن فرابنفش از نوع خاصی از لامپ ماوراء بنفش استفاده می‌کنند که با فرکانس خاصی (۱۸۵ نانومتر) نور ساطع می‌کند و مقدار کمی از مولکولهای اکسیژن را در مولکولهای ازن تقسیم می‌کند. مقدار ازن ایجاد شده توسط ژنراتور بستگی به شدت لامپهای یو وی و همچنین برخی عوامل داخلی دیگر در ژنراتور ازن دارد.

مهمترین مزیت استفاده از ژنراتورهای ازن ماوراء بنفش برای درمان بوی زباله این است که هیچگونه محصول جانبی نیتروژن ایجاد نمی‌کنند و بنابراین مستعد مسائل خوردگی که سیستمهای تخلیه کرونا را تحت تاثیر قرار داده است، نیستند. ژنراتورهای ازن ماوراء بنفش دارای خروجی نسبتاً پایداری هستند، در حالی که خروجی اکثر ژنراتورهای ازن تخلیه کرونا نسبت به میزان اکسیژن و رطوبت موجود در هوا در هر زمان متغیر است.

ازن ژنراتور هوا خنک و آب خنک

تبدیل اکسیژن به ازن نیاز به انتقال انرژی دارد. این انتقال انرژی باعث تولید حرارت به عنوان یک محصول جانبی می‌شود. این گرما باید با فن یا آب یا هر دو از ژنراتور ازن حذف شود. اکثر ژنراتورهای کوچک ازن با هوا خنک می‌شوند، بیشتر ژنراتورهای بزرگ ازن با آب خنک می‌شوند.

ژنراتورهای ازن هوا خنک ساده هستند و به اجزای کلی سیستم کمتری نیاز دارند. بنابراین، ژنراتورهای ازن هوا خنک معمولاً برای کاربردهای ازن کوچک و متوسط ​​استفاده می‌شوند. با افزایش مقیاس تولید ازن، بار گرمایی افزایش می یابد، بنابراین ژنراتورهای بزرگ ازن همگی با آب سرد می‌شوند، زیرا خنک کننده هوا گزینه مناسبی نخواهد بود.

ژنراتورهای ازن هوا خنک معمولاً گرمتر از ژنراتورهای ازن آب خنک عمل می‌کنند و ازن را با بازدهی کمتری تولید می‌کنند. ژنراتورهای ازن آب خنک نیاز به عبور آب خنک کننده از ولتاژهای بالای مورد استفاده برای تولید ازن دارند. این می تواند در برخی مکانها، به ویژه محیطهای کثیف که کیفیت هوا ضعیف است و خاک بر روی اجزای مولد ازن ایجاد می‌شود، خطر ایمنی را به همراه داشته باشد.

قیمت ازن ژنراتور

قیمت ازن ژنراتور

در قیمت ازن ژنراتور عوامل متعددی موثر میباشند. برای آشنایی با این عوامل، بهتر است به نکات زیر دقت داشته باشید:

  1. استفاده یا عدم استفاده از قطعات باکیفیت، ابعاد و اندازه‌های جعبه اصلی و جنس قطعات در تعیین نهایی قیمت دستگاه ازن ساز موثر خواهد بود.
  2. ازن ژنراتورهای صنعتی بسته به نوع تکنولوژی تولید آن، قیمت گذاری میشوند و نمونه‌های خانگی بیشتر از نوع کرونا دیس شارژینگ هستند و کیفیت قطعات تعیین کننده قیمت خواهد بود. در هنگام تلاش برای دستیابی به گرماژ بالا در تولید، نیاز به «سری کاری» یا «استفاده متوالی یا موازی از چندین دستگاه با گرماژ پایین» نیست؛ می بایست تکنولوژی تولید محصول را دستخوش تغییر کرد تا قیمت ازن ساز بهینه تر شده و کارفرما رغبت نماید به لحاظ مالی، نسبت به خرید آن اقدام کند.
  3. پوشش بدنه دستگاه ازن ساز و جنس شیرهای اتصال نیز، دیگر پارامتر پراهمیت در تعیین نهایی قیمت به شمار میرود.
  4. جدا از بحث قیمت نهایی، بایستی بدانید که استفاده از ازن زنها در مقیاس کوچک، به شدت اقتصادی و مقرون بصرفه محسوب میشود.

ازن ژنراتور خانگی

ازن ژنراتور خانگی

به سیستم تزریق ازن که در ساعت کمتر از ۳ گرم ازن در هوا بدمد، ازن ژنراتور خانگی گفته می‌شود. ضدعفونی لباس‌ها، از بین بردن بوی بد برگشتی از فاضلاب، از بین بردن فوری دود سیگار و ضدعفونی وسایلی که از بیرون خریداری نموده اید در کمترین زمان ممکن توسط ازن ژنراتور خانگی امکان پذیر است.

قیمت ازن ساز خانگی از ۴۰ میلیون ریال برای یک دستگاه اوزون ساز خانگی با ظرفیت ۱ گرم در ساعت آغاز و تا ۱۰۰ میلیون ریال برای یک دستگاه ازن ژنراتور خانگی با ظرفیت ۳ گرم در ساعت و بصورت دائم کار ادامه دارد. این قیمتها تا ابتدای سال ۱۴۰۳ معتبر می باشد و بدلیل تغییرات مداوم تجهیزات مورد استفاده در ساخت این دستگاه، نمی توان لیست قیمت ازن ژنراتور را منتشر نمود.

فن‌های مورد استفاده در ساخت این مدل سیستم‌های تزریق ازن خانگی می بایست حتما از نوع کم صدا انتخاب گردد چرا که بدلیل کار مداوم در بلند مدت باعث آزار مصرف کننده‌های نهایی خواهد شد.

ازن ژنراتور صنعتی

ازن ژنراتور صنعتی در کارخانجات و صنایع تولید مختلفی همچون: صنایع غذایی و بسته بندی مواد غذایی، صنایع دارویی، دامداری ها، کشتارگاه‌های صنعتی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شاید مهمترین دلیل تولید انواع دستگاه اوزون ساز را بتوان به دو دغدغه اصلی صاحبان صنایع، یعنی «نگهداری مواد غذایی» و «افزایش طول عمر محصولات» نسبت داد. از همین رو استفاده از انواع دستگاه ازن ژنراتور صنعتی به جهت برطرف سازی نیازهای متنوع صنعتی فراگیر شده است؛ چرا که گاز ازن به عنوان قدرتمندترین استریل کننده تجاری، با قدرت اکسید کنندگی در حدود ۳۰۰۰ بار قویتر و سریعتر از کلر، به شکل مستقیمی از طریق غشاء وارد عمل ضد عفونی نمیشود و موجب نابودسازی کامل عوامل بیماری زا خواهد شد. نمونه‌های از کاربرد ازن ژنراتورهای صنعتی عبارتند از:

  • در هنگام بسته بندی انواع محصولاتی چون: قارچ، گوشت و فرآورده‌های گوشتی و پروتئینی، مرغ و…، بهره گیری از انواع دستگاه ازن ژنراتور صنعتی موجب «شفافیت و حفظ تازگی محصولات غذایی» می‌شود.
  • ازن ساز صنعتی می تواند ماندگاری مواد غذایی را در زمان بسته بندی محصول با نابودی کامل کلیه میکروارگانیسمهای باقیمانده شیمیایی به بیش از ۳ برابر افزایش دهد که باعث حفظ طراوت رنگ میوه جات، سبزیجات و… می‌شود.
  • با توجه به قدرتمندی گاز ازن در گندزدایی و پاکسازی آب، محیط و بسته بندی محصولات، از دستگاه ازن زن صنعتی به عنوان جایگزین مناسبی به جای وکیوم نیتروژن در صنایع غذایی (به خصوص به جهت صادرات) بهره گرفته میشود.
دستگاه ازن ژنراتور صنعتی
  • دستگاه ازن ژنراتور صنعتی علاوه بر قدرتمندی در حذف بو، مزه و هرگونه رنگ، در نابودسازی هیدروژن سولفید (SH2) و نیتریت و تخریب ساختار سیانیدها بسیار قدرتمند عمل میکند.
  • همچنین این تجهیزات در اکسیداسیون برخی مواد آلی همچون: فنول، انواع آفت کش‌ها و مواد شوینده، تخریب ساختار جلبک ها و حذف آنها و همچنین به عنوان یک منعقد کننده مورد استفاده قرار میگیرد.
  • دستگاه‌های اوزون ساز صنعتی برای مقادیر و نیازهای مختلف صنعتی همچون گندزدایی و پاکسازی آب، فاضلاب، سالنهای تولید، محصولات خوراکی، محیطهای انبار و سردخانه و… قابل دسترس صاحبان صنایع خواهد بود.

ازن ساز تصفیه آب و فاضلاب

ازن ژنراتور تصفیه آب و تصفیه فاضلاب

استفاده از دستگاه اوزون ساز تصفیه آب یکی از بهترین راه‌ها برای ضدعفونی آب آشامیدنی می‌باشد که عوارض جانبی سایر روش ها را در پی ندارد. اما به دلیل اینکه هزینه بهره برداری اولیه ازن ژنراتور تصفیه آب نسبتا بالاست معمولا در مواردی که منابع آبی آلودگی بسیار بالایی داشته باشند می‌تواند بهترین گزینه باشد.

گندزدایی آب بوسیله ازن سریعترین روش برای این کار می‌باشد، اما برای تضمین عملکرد صحیح دستگاه، بایستی از حضور باقیمانده ازن در طی دوره زمانی طولانی اطمینان حاصل نمود؛ چرا که این امر تخریب یا غیرفعال شدن میکروارگانیسمها را تضمین می‌کند.

کاربرد ازن ساز در پرورش آبزیان

آب درون استخرهای پرورش آبزیان بصورت مرتب نیاز به تصفیه سازی و گندزدایی دارد و این امر به جهت حفظ سلامتی آبزیان کاملاَ ضروری میباشد. دستگاه ازن زن به عنوان روشی ایده آل در تصفیه آب استخرهای آبزیان استفاده میگردد.

برای پرورش دهندگان ماهی دستیابی به شرایط رشد مطلوب بسیار حائز اهمیت است. همواره پرورش دهندگان به دنبال فراهم نمودن شرایطی هستند که در حداقل زمان و با حداقل غذا، به حداکثر رشد ماهی دست یابند. ضدعفونی آب سیرکوله شده نکته بسیار مهمی در حفظ سلامتی ماهی می‌باشد.

دستگاه ازن ساز شیلات و آبزیان

مزایای دستگاه اوزون در پرورش آبزیان

به طور کلی علاوه بر خاصیت گندزدایی آب و پالایش هوای محیط، از دستگاه ازن ساز در صنایع شیلات به جهت:

  • افزایش اکسیژن محلول
  • تمیز سازی و شست و شوی ماهیان
  • تصفیه‌ فاضلاب واحدهای صنایع شیلات
  • جداسازی نیتریت در سامانه‌های مداربسته از طرق اکسایش آن
  • کاهش قابل توجه مصرف آب
  • از بین بردن جلبکها و دیگر موجودات خطرناک و مضر ریز شناور در آب
  • بهره گیری از یخ دارای ازن به منظور خنک سازی شرایط زیست آبزیان
  • افزایش کیفیت آب مورد استفاده در استخرهای پرورشی
  • کاهش چشمگیر بیماریهای پوستی مربوط به ماهی ها و آب محل زیست آنها در راستای سالم سازی محل پرورش آبزیان
  • ایمن و بی خطر بودن برای اپراتورهای انسانی، ماهیان و محیط زیست

استفاده می‌شود که البته به دلیل خاصیتهای ویژه و افزایش راندمان قابل توجه آن، در میان صاحبان صنایع و افراد مرتبط با امور پرورش به تجهیزاتی پراستفاده و محبوب بدل گشته است.

دستگاه اوزون ساز ضدعفونی صنایع غذایی و بسته بندی

ازن ژنراتور

ازن سازها در نگهداری مناسب و جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی بسیار تأثیرگذار هستند و عمر و طراوت این مواد را بالا می برند. از جمله مزایای استفاده از ازن ژنراتور در صنایع غذایی میتوان به:

  • گندزدایی و ضد عفونی مستمر و دقیق خطوط تولید کارخانجات (در حین پروسه انجام کار)
  • استفاده از ازن سازها به جای استفاده از مواد شیمیایی و مضر نگهدارنده همچون: کلرها، فسفین، متیل بروماید
  • بهره گیری از این تجهیزات به جای سیستمهای مضر سلامتی مانند UV
  • حفظ و افزایش طراوت مواد غذایی پس از بسته بندی
  • تصفیه و گند زدایی کامل آب در شست و شوی میوه و سبزیجات
  • نابودی کلیه میکروارگانیزمهای بیماری زا با استفاده از سیستم تزریق ازن
  • افزایش موثر در ماندگاری میوه و سبزی و دیگر مواد غذایی
  • کاهش میزان ضایعات مواد غذایی

ازن ساز مرغداری

ازن ساز مرغداری

دستگاه ازن ساز بمنظور پاکسازی و ضدعفونی آب و محیط در فضاهای مرغداری، دامداری و کشتارگاه‌ها استفاده میشود. ورود انواع میکروارگانیسم ها به منابع آب در محیطهای مرغداری و دامداری ها همواره خطرناک بوده و میتواند موجب ایجاد و گسترش بیماری ها در میان دام و طیور پرورشی شود.

در فضاهای بسته همچون مرغداری‌ها، چنانچه یک یا چند مرغ دچار ویروس و بیماری شوند، دامنه سرایت به دیگر طیور نیز میتواند بسیار گسترده شود و باید از همان ابتدا، به امر پیشگیری و محافظت از منابع، توجه ویژه ای داشت. از همین رو بهره گیری از «ازن» به منظور «گندزدایی و ضدعفونی آب»، «افزایش رشد دام و طیور» و «کاهش چشمگیر بیماری‌های ناشی از آلودگیهای مختلف» در مرغداری ها، میتواند بسیار موثر باشد.

کاربردهای دستگاه ازن ژنراتور مرغداری عبارتند از:

کاربردهای مختلف گاز ازن
  • ضدعفونی آب
  • ضدعفونی سیستم آبرسانی
  • شستشوی سالن و تجهیزات
  • ضدعفونی تخم مرغ
  • اتاقک ضدعفونی بازدیدکنندگان و کارکنان مرغداری
  • ضدعفونی آخر دوره ای سالن و لوازم
  • ضدعفونی هوای در حال گردش
  • حذف بوی آمونیاک و انجام میکروب زدایی و غبارگیری
  • ضدعفونی انبار دانه و خوراک مرغ و طیور

ازن ژنراتور استخر

دستگاه اوزون ژنراتور استخر شنا

با ایجاد مشکلات متعددی از جمله: قرمزی چشمها، خارشهای پوست دست و پاها و بدن، کمرنگ شدن لباسهای شنا، حساسیت‌های پوستی و… برای سلامتی انسان ها، در اغلب استخرها و مجموعه‌های ورزشی، از ازن ژنراتور به جای کلرزن استفاده می شود.

به طور کلی از دستگاه ازن ساز استخر به جهت تصفیه آب (پاکسازی آب از قارچها و باکتری ها و جلوگیری از سرایت انواع بیماریهای پوستی، اسهال، ناراحتیهای معده و… شناگران به یکدیگر) و گندزدایی محیط و بدنه استخرهای شنا، پارکهای آبی سرپوشیده، سرباز و همچنین استخرهای پرورش ماهی و آبزیان استفاده میگردد.

کاربرد دی ایریتور بعد از ازن ساز استخر

ازن ژنراتور استخر

یکی از موارد مهمی که در تصفیه آب استخر بایستی بدان توجه داشته باشید، این است که پس از عملیات تزریق ازن در آب استخر، مقدار کمی از ازن در آب باقی می‌ماند. این اوزون باقیمانده پس از برخورد با بخشهای زنگ زده لوله‌های تأسیساتی و انتقال آب استخر، موجب سولفیده شدن میشود و تأسیسات استخر را به در گذر زمان نابود خواهد کرد.

بنابراین بایستی در کنار بهره گیری از ازن ژنراتور، یک دستگاه دی ازن (خنثی کننده ازن یا دیایریتور) نصب نمود تا مقادیر باقیمانده این گاز ناپایدار خنثی شود و مانع خرابی بخشهای مختلف تأسیسات گردد. در زمان بهره گیری از دستگاه‌های ازن ساز استخر، باید لوله کشی‌ها نیز به جنس پلی اتیلنی تغییر پیدا نماید تا قابلیت نصب برای دستگاه دی ازن در انتهای سیستم ازن زنی بوجود بیاید.

مزایای دستگاه ازن ساز استخر

  • ازن حل شده در آب، چشم را نمی‌سوزاند، پـوست و بینی شما را تحریک نکرده و سبب خشکی پوست نمی‌شود. ازن هیچکدام از طعم‌های نامطلوب مواد شیمیـایـی و بوی بد بجـا نمی‌گذارد و تغییری در pH ایجاد نمی‌کند.
  • نابود سازی و خنثی نمودن تمامی میکرو ارگانیسم‌های مقاوم در برابر کلر
  • اکسیداسیون مواد معدنی (همچون: سیانیدها، سولفیدها و نیتریت‌ها)
  • جلوگیری و یا کنترل رشد خزه‌ها و جلبک‌ها بر دیواره‌ها، سطوح مختلف و کف استخرهای شنا و پرورش آبزیان
  • عدم نیاز به افزودن مواد شیمیایی جهت تعدیل اسیدیته آب
جایگزینی کلر با ازن

بر طبق مقررات و ضوابط وزارت بهداشتی، تمامی افرادی که از دستگاه ازن ژنراتور در راستای ضدعفونی نمودن آب، سطوح و هوای استخرهای آب بهره میگیرند، بایستی از کلر و روش کلرزنی نیز به عنوان یک متد مکمل برای ضدعفونی هرچه بیشتر آب و هوای پیرامونی، استفاده نمایند.

البته این استفاده همزمان از اوزون ساز و کلر، موجب ایجاد شرایط خاصی میشود که بایستی از آن آگاه باشید؛ در واقع:

  • در صورت بهره گیری همزمان از این دو روش، میزان کلر زنی بسیار کمتر میشود و از همین رو، مضرات متعدد کلر به شدت کاهش یافته و ناچیز میشود.
  • نکته دیگر اینکه گاز ازن موجب شفافیت و از بین رفتن باکتریها و ویروسهای موجود در آب استخر می‌شود.
  • استفاده طولانی مدت از کلر، نه تنها باعث «کدر و غیرشفاف شدن سرامیکهای استخر» میشود؛ بلکه این روش به هیچ عنوان در از بین بردن خزه و جلبکهای موجود در استخر، توانا نیست!
  • در صورت عدم استفاده همزمان ازن ساز و کلرزن، برای پاکسازی استخرها از جلبک و شفاف سازی سرامیکهای استخر، به خالی نمودن و تعویض آب استخر نیاز خواهیم داشت و همین عامل میتواند به شدت در مصرف چندین برابری آب موثر باشد.
تصفیه آب استخر با ازن
  • تنها با نصب دستگاه ازن ساز درون استخر می توان بوی ناخوشایند کلر را از بین برد.
  • دستگاه اوزون ساز استخر از تشکیل رسوب در کف استخرهای شنا جلوگیری نموده و میتواند مواد آلی موجود در آب را نابود سازد.

دوز تزریق ازن برای تصفیه آب استخر

دوز تزریق ازن

در حقیقت برای تعیین ظرفیت ازن ژنراتور استخر، بایستی به عوامل متعددی همچون: حجم آب و فضای استخر، میزان دبی گردشی، نوع و ظرفیت دستگاه‌های موجود در مدار تصفیه، بار آلودگی استخر (میزان آلودگی)، نوع آلودگی و آلاینده‌های موجود، سیستم هیدرولیک استخر، تحلیل و آنالیز آب استخر و… توجه نمود.

بمنظور محاسبه مدت زمان ازن زنی و آگاهی از فرایند شیمی بهنگام تزریق ازن در تصفیه آب و فاضلاب می توانید فایل پی دی اف زیر را دانلود کنید.

فایل PDF: محاسبه مدت زمان ازن زنی برای تصفیه آب و فاضلاب و ضدعفونی هوا

توجه داشته باشید که تزریق بیش از حد زیاد و یا تزریق بسیار کم اوزون، خود میتواند مشکلات متعددی را برای استخرها به وجود آورد؛ چرا که:

  • از یک سو دستگاه‌های با ظرفیت بسیار کمتر از میزان مورد نیاز، نه تنها نیازهای ابتدایی استخرها را برطرف نمی‌کند، بلکه حتی میتواند به شکل فزاینده ای، بر مشکلات موجود استخرها نیز بیافزاید.
  • در مقابل، چنانچه از ازن ژنراتور استخر با ظرفیت بیش از حد زیاد استفاده گردد، ازن مازاد در آب بر جای می ماند و موجب بالا رفتن اکسیداسیون تجهیزات فلزی خواهد شد.

مزایای خرید ازن ژنراتور از ناب زیست

خرید ازن ژنراتور
  • ازن ژنراتور تولیدی شرکت ناب زیست به وسیله نصب سنسورهایی خاص، قابلیت کنترل دمای درایورهای فرکانس بالا و سیستم منبع تغذیه دیجیتال مقاوم در برابر نوسانات را دارند.
  • توانایی کار را در عمده شرایط آب و هوایی دارند (بازه دمایی ۴ الی ۳۸٫۵ درجه سانتیگراد و رطوبت سنگین محیطی تا ۶۲%)
  • دستگاه‌های ازن ساز ساخت شرکت ناب زیست دارای قابلیت انجام امور و تزریق ازن با استفاده از برق تک فاز هستند.
پکیج تزریق ازن
  • دارای سیستم حفاظت از ایجاد اتصال کوتاه و سیستم نشانگر ولتاژ و جریان مصرف می‌باشد
  • بهره گیری از پوشش‌های بدنه مقاوم در برابر خورندگی و مواد شیمیایی در این تجهیزات
  • این دستگاه‌ها به جهت افزایش راندمان تولید و پرورش و همچنین به منظور جلوگیری از وارد شدن آسیبهای شدید به دستگاه، از ترانس ولتاژ قوی ایزوله مجزا، فن‌های خنک کننده درونی، سیستم خنک شونده با هوا و فیوزهای سریع قطع جریان برق بهره می برند
  • میزان تولید ازن در این دستگاه‌ها با کار گذاشتن چراغ سیگنالهای LED نشان داده میشود و همچنین به جهت تولید موثر و باکیفیت گاز اوزون، از تکنولوژی قدرتمند کرونا دیس شارژینگ بهره میگیرند.
  • دارای سیستم کنترل دمای درایورها، نمایشگر رطوبت و دما، کیس فلزی الکترو استاتیک مقاوم در برابر ازن و نهایتا دارای سیستم درایور سویچینگ high frequency می باشند.

بخشهای تشکیل دهنده ازن ژنراتور

طرز کار ازن ژنراتور

در تصویر فوق تا حد زیادی قطعات مورد استفاده در کنترل ازن ساز مشخص شده است. در ادامه با معرفی تمامی قطعات و تجهیزات مورد استفاده در ساخت ازن ژنراتور، سعی خواهیم نمود تا حدی طرز کار این سیستم را برای برایتان بیان نمائیم.

اجزای اصلی ازن ساز

وقتی ازن از طریق تخلیه الکتریکی تولید می‌شود، سلول باید از آند، کاتد و مواد مانع دی الکتریک استفاده کند. امروزه انواع مختلفی از مصالح مورد استفاده قرار می گیرد که هر یک مزایا و معایب متمایزی دارند.

مواد دی الکتریک

  • سرامیک: دی الکتریک سرامیکی در انواع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. اکثر ژنراتورهای ازن با صفحه تخت از دی الکتریک سرامیکی استفاده می‌کنند، از یک ورق مربع نازک استفاده می‌شود و در برابر آند و کاتد مسطح با شکاف در طرفین مهر و موم می‌شود. پوشش سرامیکی به عنوان مانع دی الکتریک در برخی از ژنراتورهای ازن استفاده می‌شود. اینها معمولاً یک لوله گرد در یک لوله هم مرکز هستند. لوله‌های سرامیکی متحدالمرکز در برخی از ژنراتورهای ازن به روش لوله استفاده می‌شود. این ضخامت ها بسیار متفاوت خواهند بود.
  • شیشه: دی الکتریک شیشه ای در بسیاری از ازن ژنراتورها به سبک لوله قدیمی استفاده می‌شود. شیشه این پتانسیل را دارد که از نظر ترکیب کمتر سازگار باشد و بنابراین به طور معمول در بسیاری از مولدهای ازن فعلی استفاده نمی‌شود
  • کوارتز: دی الکتریک کوارتز در بسیاری از ژنراتورهای ازن لوله ای متحدالمرکز استفاده می‌شود. کوارتز یک دی الکتریک ثابت با مقاومت حرارتی بالا ارائه می دهد. رسوبات روی کوارتز به راحتی سرامیک ایجاد نمی‌شود و کوارتز در صورت لزوم راحت تر تمیز می‌شود. کوارتز می تواند در اشکال مختلف تشکیل شود تا انعطاف پذیری بیشتری در طراحی سلولهای تخلیه الکتریکی ایجاد شود. برخی از ازن ژنراتورها از یک طرح دی الکتریک کوارتز دوگانه استفاده می‌کنند که گاز ازن را از تماس با آند یا کاتد عایق می‌کند. این پیکربندی نیاز به نگرانی در مورد ساخت آند یا کاتد را برطرف می‌کند.

مواد آند/کاتد دستگاه ازن ژنراتور

  • استنلس استیل: متداول ترین ماده در ساخت ژنراتور ازن، استیل است. استیل برای مواد آند و کاتد در بسیاری از ژنراتورهای ازن استفاده می‌شود. استیل بسیار در مقابل ازن مقاوم است، اما رسانای گرما نیست.
  • آلومینیوم: آلومینیوم در بسیاری از ژنراتورهای ازن آب خنک و در برخی از ژنراتورهای ازن هوا خنک استفاده می‌شود. آلومینیوم رسانای گرما عالی است و در مقابل ازن مقاوم است.
  • تیتانیوم: تیتانیوم به عنوان ماده آند در برخی از ژنراتورهای ازن استفاده می‌شود. تیتانیوم یک سازش عالی برای سایش، سازگاری مواد و انتقال حرارت ارائه می دهد.

سایر قطعات دستگاه ازن ساز

علاوه بر بسیاری از سیستم ها و تکنولوژی‌های عمومی که در تمامی دستگاه‌های ازن زن به صورت مشترک به کار می‌روند، این تجهیزات دارای سیستمهای خاص دیگری نیز می‌باشند که وجود یا عدم وجود این قطعات و تکنولوژیها، میتواند در تعیین قیمت نهایی ازن ژنراتور به شدت تأثیرگذار باشد.

  • تکنولوژی کنترل جریان ازن: این سیستمها به منظور جلوگیری از بازگشت آب به درون دستگاه اوزون ساز، در این تجهیزات کار گذاشته میشود.
  • انژکتور مخصوص: علاوه بر کارایی در فرآیند تزریق اوزون، مهمترین ویژگی این انژکتورهای خاص مقاومت ویژه در مقابل گاز ازن است و از همین رو از متریالهای UPVC و PTFE در ساخت آنها استفاده میشود.
  • متریال پوشش بدنه: به دلیل نیاز به «مقاومت در برابر مواد شیمیایی و سیالات قلیایی»، «نیاز به مقاومت قوی در مقابل خوردگی مخازن نگهداری و قطعات» و همچنین «مقاومت در برابر انواع واکنشهای گاز ازن در آب»، پیشنهاد میشود که از متریالهای قدرتمندی همچون «پلی اتیلن» در پوشش بدنه این تجهیزات استفاده گردد.
  • کمپرسور پکیج تناوبی: از این کمپرسورها به منظور تامین هوای مناسب این تجهیزات بهره گرفته میشود.
نحوه ساخت ازن ژنراتور
  • شیر یکطرفه مخصوص اوزون: از این شیرهای اتصالاتی در راستای جلوگیری از برگشت ازن به داخل این تجهیزات استفاده میشود. (Ozone Check Valve)
  • شیلنگ تفلون: شیلنگ‌های تفلون به جهت مقاومتی بالایی که در برابر مواد خورنده اسیدی و به طور کلی عدم خوردگی دارند، بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. در حقیقت مقاوم در برابر انواع خوردگی توسط شیلنگهای تفلون، آنجایی بیشتر اهمیت دارد که بدانید از این اتصالات به منظور انتقال گاز در دستگاه استفاده میشود.
  • نمایشگر مقدار تولید اوزون: برخی از این دستگاه‌ها دارای ال ای دی‌هایی هستند که میزان تولید گاز ازن در ظرفیتهای مختلف را به راحتی به اپراتور نشان میدهد.

مکانیزم عملکرد دستگاه ازن ژنراتور

عملکرد دستگاه ازن ژنراتور

در رابطه با مکانیزم عملکرد دستگاه اوزون بایستی بدانید که به جهت تولید ازن، با اعمال یک ولتاژ الکتریکی بالا به دو رسانا و ایجاد جرقه و تخلیه الکتریکی بین آن دو، انرژی لازم به مولکولهای اکسیژن که در اطراف جرقه قرار دارند، منتقل میگردد. انرژی حاصل شده قادر است تا پیوند مولکولی O2 را بشکند و آن را به دو اتم اکسیژن تبدیل نماید.

در ادامه هریک از این اتمهای اکسیژن این قابلیت را دارند تا با یک مولکول اکسیژن پیوند مولکولی برقرار کرده و به مولکول O3 یا همان گاز اوزون تبدیل شوند. هر جرقه الکتریکی میتواند مقادیری ازن تولید کند مثلا وقتی رعد و برق میزند مقادیر بسیار زیادی ازن تولید میشود. این یکی از دلایلی است که پس از یک رعد و برق بوی تازگی و پاکی هوا حس میشود.

نحوه نصب ازن ژنراتور

همچنین باید گفت که مکانیسم عملکرد ازن ژنراتور براساس خاصیت اکسیدکنندگی گاز ازن استوار میباشد. این مولکولهای ناپایدار خاصیت اکسیدکنندگی بسیار قدرتمندی داشته و دیگر مولکولها را مورد اکسیداسیون قرار میدهند.

ویژگیاکسیژنازن
فرمول شیمیاییO2O3
وزن مولکولی۴۸g/mol۳۲g/mol
رنگبی رنگآبی روشن
بوبی بوبوی تند در غلظتهای بالا
نقطه ذوب-۲۱۸٫۷۹ deg C-۱۹۲٫۵ deg C
نقطه جوش-۱۸۹۲٫۹۵ deg C-۱۱۱٫۹ deg C
دمای بحرانی-۱۱۸٫۵۶ deg C-۱۲۱ deg C
فشار بحرانی۵٫۰۴۳atm۵۴٫۵atm
چگالی۱٫۴۲۹ g/l @ 0 deg C۲٫۱۴۴ g/l @ 0 deg C
حلالیت در دمای صفر درجه۰٫۰۴۹ g/100 ml۰٫۶۴ g/100 ml
پتانسیل الکتروشیمیایی۱٫۲۳V۲٫۰۷V

دستورالعمل بهره برداری دستگاه ازن ساز

قاعدتا برای استفاده از هر دستگاهی اعم از صنعتی و خانگی می بایست کاتالوگ و دستورالعمل استفاده از آن وسیله و تجهیزات را مطالعه کنید.

کاتالوگ دستگاه اوزون ساز

در مورد ازن ژنراتور که خود یک تکنولوژی جدید ضدعفونی و گندزدایی حساب می‌شود این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که مسمومیت با ازن در برخی از مطالعات مورد تاکید قرار گرفته است.

شاید بتوان از بزرگ ترین معایب دستگاه ازن ساز به همین نکته اشاره کرد؛ یعنی مسمومیت بدلیل استفاده نادرست یا مثلا عدم استفاده از این دستگاه در استخرهایی که نوع لوله کشی آنها بصورت لوله‌های فلزی است و به محض تزریق ازن مقدار اکسید شدن آنها چندین برابر می‌شود. در هر صورت بمنظور استفاده صحیح از این دستگاه حتما می بایست کاتالوگ دستگاه ازن ژنراتور را از شرکت تولید کننده دریافت نمائید.

به طور کلی، ژنراتور ازن بسته به اندازه مکان مورد نظر باید حداقل ۳ تا ۱۰ ساعت کار مداوم برای از بین بردن بیشتر آلاینده‌ها داشته باشد. از ماندن در اتاق در حالی که مولد ازن هنوز فعال است خودداری کنید. به طور معمول، ازن ۳۰ دقیقه طول می کشد تا از بین برود.

بین ۳۰ دقیقه تا ۴ ساعت طول می کشد تا سومین اتم اکسیژن جدا شده و دوباره به اکسیژن بازگردد. در غلظت کمتر، معمولاً ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت طول می کشد تا ازن تجزیه شود و به اکسیژن تنفسی تبدیل شود. در غلظت بالاتر، ۳-۴ ساعت طول می کشد تا ازن تجزیه شود و به اکسیژن طبیعی برسد.

برای ایمن بودن، حداقل ۴ ساعت پس از خاموش کردن ژنراتور ازن به اتاق بازگردید. اندازه اتاق، دما، گرد و غبار و آلودگی ها در پراکندگی ازن در هوا نقش دارند.

این ماده در از بین بردن باکتری ها، کپک، بو و حتی حشرات خزنده در زیر تخت نقش دارد. بنابراین اگر سایر انواع گزینه‌ها را به پایان رسانده اید و مجبور به استفاده از ازن ژنراتور هستید، ابتدا دفترچه راهنمای محصول را مطالعه کنید. همه ژنراتورهای ازن با قابلیت ها و ویژگیهای منحصر به فرد خود تنظیم شده اند. اگر برای اولین بار است که از اوزوناتور استفاده می کنید، لطفاً تمام مراحل احتیاط ایمنی زیر را طی کنید.

  • هر زمان که مولد ازن کار می‌کند در اتاق نمانید. اگر می خواهید کل خانه را ازن زنی کنید، زمانی که دستگاه در حال کار است مکانی برای اقامت پیدا کنید.
  • اکثر ازن ژنراتورها دارای یک تایمر از پیش تنظیم شده هستند که می توانید زمان خاموش شدن دستگاه را تعیین کنید. اگر مدل خاص دارای تایمر نیست، دهان/ بینی خود را بپوشانید و دستگاه را به صورت دستی خاموش کنید.
  • هنگامی که مولد ازن فعال است موارد با ارزش را بپوشانید یا بردارید – اتمهای ازن به خوبی با اشیاء فلزی یا کاغذ مخلوط نمی‌شوند. برای اجسام بزرگتر، سعی کنید آنها را با یک پتو بپوشانید.
  • حداقل ۴ ساعت صبر کنید تا دوباره وارد اتاقی شوید که ازن سازی شده است.
  • ژنراتور ازن را در محیطی با رطوبت بالا استفاده نکنید – رطوبت ممکن است به قوس الکتریکی داخلی دستگاه آسیب می رساند. با این وجود، دستگاه می توانید در دمای گرم یا سرد کار کند.
  • برخی از ازن ژنراتورها دارای یک صفحه جمع کننده هستند که نیاز به تمیز کردن هر ۲-۶ ماه دارد.

ازن برای از بین بردن آلاینده‌ها چگونه عمل می‌کند؟

ازن یک مولکول اکسیژن ناپایدار است که به هر چیزی که با آن برخورد کند واکنش نشان می دهد. به همین دلیل، ازن می تواند در از بین بردن باکتری ها، ویروس ها و از بین بردن حشرات ریز و سوسک ها بسیار قدرتمند باشد. ازن همچنین از طریق اکسیداسیون دود تنباکو، کپک و بوی کپک را از بین می برد. هرگونه سوزش و ناراحتی ناشی از مواد حساسیت زا و دود کاهش می یابد. توجه داشته باشید که اگر منابع بو مانند کپک و مواد شیمیایی حذف نشوند، در نهایت بوها باز می‌گردند.

ازن دارای چرخه عمر بسیار کوتاهی تقریباً ۳۰ دقیقه ای است. با عناصر گازی دیگر ترکیب شده و یک گاز بی اثر تشکیل می دهد. اگر اتفاقی نیفتد، ازن در نهایت تجزیه می‌شود، اتم اکسیژن اضافی را جدا کرده و دوباره به اکسیژن (O2) باز می گردد.

ازن ژنراتور پلاسما

سلول یا مولد دستگاههای ازن ژنراتور کرونا دیس شارژینگ به دو شیوه تولید میگردند.

  • روش اول همان سلول با صفحات نیمه رسانا با استفاده از ولتاژ قوی قوص الکتریکی تشکیل داده و با شکستن مولکول اکسیژن تبدیل به مولکول ازن میکند و سلولها در حین کار حرارت بالایی تولید میکنند. در این روش تولید ازن حتما باید سیستم خنک کننده قوی با هوا و آب درون دستگاه اوزون ساز تعبیه شده باشد.
  • در دستگاه ازن ژنراتور کلد پلاسما یا پلاسمای سرد فاصله صفحات سلول مولد ازن بسیار کم میباشد در حد چند اپسیلون و این کم بودن فاصله و جنس خاص صفحات (نانو سرامیکی) باعث میگردد که گرمایی تولید نگردد. دمای ایجاد شده در روش پلاسمای سرد حین تولید ازن از ۲۰ درجه سانتیگراد تجاوز نمی‌کند. این مزیت باعث میشود دستگاه ازن ساز پلاسما نیازی به سیستم خنک کننده نداشته باشد. از دستگاه اوزون پلاسما برای انواع سیستمهای دائم کار، مدیکال، خانگی، صنایع لبنی و… استفاده می‌شود.

با سایر محصولات ما آشنا شوید: پکیج تصفیه فاضلاب

تفاوت ازن ژنراتورهای خانگی با صنعتی در چه چیزی میباشد؟

ازن ژنراتور خانگی با مقدار دوز پایین ازن ساخته و تولید میشوند و غلظتی که ایجاد میکنند یک صدم پی پی ام مجاز برای تزریق در محیطهای انسانی هست؛ در حالی که ازن ژنراتور صنعتی در گراماژهای بالا و غلظت بالا تولید میشوند.

قدرت یک دستگاه ازن به چه چیزی بستگی دارد؟

قدرت دستگاه ازن ژنراتور به اندازه سلول مولد ازن داخل دستگاه بستگی دارد که مقدار تولید ازن را تعیین میکند.

مواد اولیه دستگاه ازن ساز چیست؟

دستگاه ازن ساز از طریق اکسیژن (O2) موجود در هوا آنرا تبدیل به ازن (O3) مینماید؛ نیازی به ماده اولیه ندارد و با هوای معمولی یا اکسیژن خالص تولید ازن مینماید.

اندازه دستگاههای ازن ژنراتور از لحاظ فیزیکی در چه ابعادی میباشد؟

دستگاههای ازن ژنراتور در مقاسهای مدیکال و خانگی کوچک در حد ۱۰ سانتیمتر در ۲۴ سانتیمتر به ارتفاع ۸ سانتیمتر؛ ولی در بعدهای صنعتی از کوچکترین ابعاد ۲۰ در ۳۰ در ۱۵ سانتیمتر شروع میگردد و تا ابعاد ۳ متر مکعب نیز میرسد.

رای کاربران
[امتیاز کلی: 45 میانگین: 4.9]
24 دیگاه
  1. avatar شاکری از کردستان

    توضیحات کامل نبود من چند تا سوال دارم
    اول اینکه شما اصلا نحوه تولید دستگاه ازن ژنراتور رو توضیح ندادین و فقط کارکردش رو توضیح دادین حتی نحوه استفاده و یا نصب رو هم توضیح ندادین.
    دوم اینکه آیا لیست قیمت دستگاه ازن ساز بروز هستن و قابل اتکا هستن یعنی بصورت روزانه قیمت ها بروزرسانی میشن ؟

    • avatar ناب زیست.م

      چشم به همماران واحد فنی میگم در خصوص نحوه تولید ازن ژنراتور توضیحات بدن واحد انفورماتیک بزارم داخل سایت . در خصوص قیمت ازن ساز هم باید عرض کنم واقعا نمیشه این همه صفحه سایت رو هر روز بروز کرد چون قیمت ها وابسته هستن به قیمت دلار و بخش اعظمی از تجهیزات اولیه ساخت دستگاه ازن زن وارداتی هستن .

  2. avatar امیر خان

    با سلام.اگر ممکنه کمی راهنمایی بفرمایید برای استفاده خانگی از ازن ساز.آیا مقدوره داخل واحد مسکونی نصب بشه و بعد اینکه چه هزبنه ای خواهد داشت.آیا دستگاههای بخور سرد موجود که ازن ساز هم هستند برای داخل واحد مسکونی کارایی دارند؟بویژه برای کرونا ویروس؟؟؟با سپاس

    • avatar ناب زیست.م

      سلام . مکانیزم تولید دستگاه ازن ساز بسیار فراتر از این هست که با دستگاه بخور سرد تزریق بشه . ازن ژنراتور های خانگی اصولا از چین وارد میشه و کیفیت مرغوبی ندارن . لطفا با همکاران من در واحد فنی ناب زیست تماس بگیرید و درخواست پروپوزال فنی برای ازن ساز ۱ گرمی بفرمائید جواب میده برای خانگی این سایز و بسیار با کیفیت هم هستن . ۵ سال گارانتی طلایی دارن .

  3. avatar یوسف

    سلام. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید منظور از ازن سرد چیه؟ و چه ارتباطی با راندمان دستگاه ازن ژنراتور داره؟

    • avatar ناب زیست.م

      سلام . فکر کنم منظور شما کلذ پلاسما یعنی پلاسمای سرد باشه . لطفا به تلگرام ۰۹۱۰۱۷۱۷۵۵۴ پیام بدید و درخواست کنید مقاله تفاوت ها و مزایای کلد پلاسما به ازن ژنراتور براتون ارسال بشه .

  4. avatar Asiye

    سلام ببخشید غلظت باقي مانده ازن در آب چقدر باید باشه؟

    • avatar ناب زیست.م

      برای تزریق ازن توسط ازن زن در آب اشامیدنی ۲ صدم پی پی ام مجاز هستن شرکتهای آب معدنی بزنن
      برای صدعفونی آب هر چقدر آلایندگی بیشتر باشه درصد پی پی ام ازن هم بالاتر میره . میگم همکاران تماس بگیرن اگر شماره بفرمائید.

      • avatar نیما محمدی

        سلام و عرض ادب
        برای تصفیه و ضد عفونی کردن ۷۰ هزار لیتر آب (هر ۲ روز یکبار و هر ۳ روز یکبار) دستگاه ازن چند گرمی لازم هست؟

        • avatar ناب زیست.م

          سلام. غلظت ازن مورد نیاز بستگی‌ به آب داره. در جدولی در همین صفحه اطلاعاتی در این مورد ارائهش ده است.

  5. avatar مهدی پرهمت

    سلام لطفا بفرمائید آیا دستگاه شما مقدار ازن تولیدی را اندازه گیری و نمایش میدهد؟قابلیت اندازه گیری ازن را دارد؟

    • avatar ناب زیست.م

      بله امکان ساخت دستگاه ها به صورت سفارشی با امکان نمایش مقدار ازن وجود دارد . برای اندازه گیری ازن میتوانید کیت های ازن موجود در بازار تهیه بفرمایید .

  6. avatar گندم

    سلام ایا این دستگاه برای از بین بردن افات سیلوهای غلات به وسیله گاز اوزون مناسب هست؟
    جایی خوندم تو کشورهای اروپایی از گاز اوزون واسه از بین بردن افات استفاده میکنن.. ک ن به محیط زیست اسیب میرسونه و نیازی به ساشه های فستوکسین و نه کیفیت ماده ذخیره شده تغییری میکنه.. ممنون میشم کمکم کنید…

  7. avatar موسوی

    سلام .. در حیاط خونه چندتا گوسفند نگهداری میکنیم. آیا این دستگاه برای دفع بو وضد عفونی ناشی از این دامها به درد میخورد؟ اگر امکان دارد قیمت تقریبی هم بفرمایید.. ممنون

    • avatar ناب زیست.م

      سلام . یکی از مهمترین کاربردهای ازن ساز همین بحث بوبری هستش . قطعا خیلی کاربرد داره . قیمتش هم حدودا ۷٫۵ میلیون تومان هستش یک دستگاه که ۱۵ گرم ازن در ساعت تولید کنه .

  8. avatar freed

    wow. very good. thanks

  9. avatar دکتر حسینی

    با سلام از آنجا که گاز ازن فوق العاده سمی و خطرناک برای سلامتی انسان می باشد آیا شما مجوز و یا تاییدیه ای برای استفاده از مراجع معتبر دارید؟؟؟

    • avatar ناب زیست.م

      سلام . بله مرکز تحقیقات ازن در ایران با مدیریت دکتر بهشتی، مدیر عامل شرکت ازن سازان پاسارگاد . ایشون در این مورد به اندازه کافی زحمت کشیده و مدارک معتبری بدین منظور میتونه در اختیارتون بزاره

  10. avatar مهدی

    سلام امکانش هست برای کار طراحی اطلاعات کاربردی تری از ازن در اختیار من بزارید بزرگوار

    • avatar ناب زیست.م

      سلا تشریف بیارید کارگاه. از نزدیک مراحل ساخت دستگاه اوزون ساز رو ببنید.

  11. avatar امیری

    سلام وقت بخیر.
    در ارایشگاها برای تقویت و زیبایی موها ازن تراپی انجام میدن.
    موها داخل محفظه ای قرار میگیره و ازن تراپی انجام میشه
    ایا از این دستگاه هم میشه برای این کار استفاده کرد؟ مثلا با کمک یه کیسه یا محفظه ازن رو فقط با موها در تماس بذاریم.
    اگر بله، لطفا شرایط و زمانش رو بفرمایین

    • avatar ناب زیست.م

      بله امکان پذیره. برای دریافت مشخصات فنی دستگاهی که نیاز دارید لطفا با همکاران من در تماس باشید.

  12. avatar پیمان

    درود.
    میشه بفرمایین دستگاه ازن سازباتصویه کننده هواچه فرقی داره وقیمت خانگی اون حدوداچنددرمیاد،حدودکافیه.ممنون

    • avatar ناب زیست.م

      سلام. دستگاه تصفیه هوا سیستم یونیزه کردن هوا را بر عهده دارد و بیشتر شبیه اکسیژن ساز عمل میکند ولی ازن ژنراتور برای گندزدایی و ضدعفونی کننده مورد استفاده قرار می گیره. دستگاه ازن خیلی گران تر از سیستم تصفیه هواست.

۰۲۱-۸۸۷۲۲۰۲۷ با یک کلیک تماس بگیرید