راندمان تصفیه فاضلاب توسط مخزن سپتیک

تصفیه سپتیک تانک

در این بخش از سایت بمنظور آشنایی شما با مکانیزم عملکرد مخزن تصفیه فاضلاب بی هوازی، پارامترهای تاثیرگذار در بالا رفتن راندمان تصفیه مخازن سپتیک و بررسی بخش های تاثیرگذار گندانبار را برای شما آماده کرده ایم.

سپتیک تانک بخش عمده ای از مواد معلق قابل ته نشینی (ss)، روغن و چربی، اجسام شناور و آشغال های موجود در فاضلاب را با راندمانی در حدود 80-60 درصد حذف می کند. به دنبال حذف این آلاینده ها دیگر پارامترهای آلاینده نظیر COD ،BOD5 ،TSS نیز کاهش می یابد.

بخش از جامدات حذف شده از فاضلاب که دارای چگالی بیشتری نسبت به آب هستند در قسمت کف مخزن سپتیک تجمع یافته و لایه ای از لجن را تشکیل می دهند.

بخش دیگری از مواد جامد حذف شده از فاضلاب که دارای چگالی کمتری نسبت به آب هستند بر روی سطح فاضلاب لایه ای را تشکیل می دهند که این لایه عمدتاً حاوی روغن، چربی و دیگر اجسام شناور از جمله ذرات پلاستیک می باشد.

در این لایه ها به سبب شرایط مساعد انواع باکتری ها رشد یافته و بخشی از این جامدات را هضم کرده و یا بصورت محلول در می آورند. حل شدن برخی از جامدات در فاضلاب و عبور آنها از سیستم سپتیک باعث می شود که معمولا راندمان حذف BOD5 فاضلاب مربوط به مخازن سپتیک کمتر از مخزن ته نشینی اولیه باشد. اما بطور کلی راندمان حذف BOD5 سپتیک فاضلاب 50-30 درصد است.

اثر دیواره میانی مخزن در راندمان تصفیه فاضلاب

در اثر انجام واکنش های بیولوژیکی درون دستگاه سپتیک گازهایی از جمله متان تولید می شود که حباب از کف مخزن به سمت بالا صعود کرده و مانع از ته نشینی بخشی از مواد می شوند. چسبیدن این حباب ها به ذرات جامد گاهی باعث معلق ماندن ذره شده و سبب گذر آن از گندانبار می شوند.

در واقع مهمترین علت اینکه در داخل مخزن یک دیواره میانی تعبیه می شود، رفع همین اشکال است. چرا که وجود این دیواره باعث می شود که در مخزن دوم لجن تجمع نیافته و در نتیجه حباب گازی تولید نشود. عدم تولید حباب گاز نیز باعث جلوگیری از ایجاد اختلال در فرآیند ته نشینی ذرات شده و راندمان تصفیه را افزایش می دهد.

در حقیقت بواسطه استفاده از بافل میانی درون انباره تعفن ذرات معلق امکان عبور به بخش دوم مخزن تصفیه فاضلاب بی هوازی را ندارند.

رابطه حجم سپتیک و راندمان تصفیه فاضلاب

معمولاً حجم مخزن سپتیک به گونه ای است که زمان ماند فاضلاب در آن در حدود 24 ساعت است. هر چه زمان ماند فاضلاب در این مخازن بیشتر باشد به سبب پیشرفت فرآیندهای تصفیه در آن، راندمان تصفیه فاضلاب نیز بیشتر خواهد شد.

از این رو گاهی برای افزایش راندمان عملکرد این محصول، ظرفیت گندانبار را بیش از حالت استاندارد در نظر می گیرند. البته بدیهی است که نمودار افزایش راندمان با افزایش زمان ماند خطی نیست. بطوریکه به ازای افزایش 100 درصدی در ظرفیت، راندمان تصفیه آن تنها در حدود 40-30 درصد افزایش پیدا می کند. بنابراین معمولاً بزرگتر کردن تانک های سپتیک با هدف افزایش راندمان تصفیه اقتصادی نیست.

باید دقت نمود بهیچ عنوان حجم مخزن از اندازه حداقلی حاصل از فرمول نحوه محاسبه ظرفیت سپتیک مندرج در بخش محاسبه ظرفیت که در مقاله دیگر همین سایت آمده است بیشتر نباشد. چرا که در این صورت شوک های وارده به سیستم بهیچ عنوان اجازه تصفیه را به باکتری های بی هوازی نخواهد داد و سوراخ های چاه بصورت مرتب گرفته خواهد شد.

 غلظت آلاینده ها در خروجی

در جدول زیر پارامترهای اصلی آلودگی اعم از BOD5 و COD و آلودگی های میکروبی قبل و بعد از سپتیک اندازه گیری شده است.

ردیفپارامترغلظت ورودیغلظت خروجی
به مخزن سپتیک تانکاز مخزن سپتیک
میلیگرم در لیترمیلیگرم در لیتر
1COD500-660327-445
2BOD5155-286132-217
3Grease & Oil70-10536-37
4TSS155-33049-161
5TKN30-8839-82
6Fecal Coliform6-84/6-7
Log/LLog/L

کاملترین مکانیزم عملکرد در بین انواع گند انبار مربوط به سپتیک تانک پلی اتیلن دوجداره تولید شده از مواد اولیه پتروشیمی امیر کبیر با گرید ex3 و نوع hdpe 100 می باشد.

علت این موضع همین دوجداره بودن این مدل است و با نگهداشتن گرمای حاصل از فعالیت باکتریهای بی هوازی زمینه زاد و ولد آنها را فراهم می نمایند. لذا پیشنهاد ما بدلیل بالا بودن راندمان تصفیه بیشتر استفاده از این مدل انباره های تعفن می باشد.

محصول مرتبط : پکیج تصفیه فاضلاب

رای کاربران
[امتیاز کلی: 6 میانگین: 4.7]
۰۲۱-۸۸۷۲۲۰۲۷ با یک کلیک تماس بگیرید