مخزن پلی اتیلن

مخزن پلی اتیلن

مخزن پلی اتیلن بیشتر برای نگهداری و ذخیره‌سازی آب و سیالات سازگار با پلی اتیلن و همچنین حمل مواد که با این ماده سازگاری دارند مورد استفاده قرار می گیرد. این مخازن در صنعت ساختمان، کشاورزی و صنایع شیمیایی برای ذخیره‌سازی و حمل و نقل آب و دیگر مایعات استفاده می‌شوند. در حال حاضر جهت ذخیره‌سازی و حمل و بسته بندی انواع مواد آفت کش، دارویی، آشامیدنی و برای نگهداری بسیاری از مواد شیمیایی و اسیدی از منابع پلی اتیلن استفاده می‌شود.

مخزن آب پلی اتیلن به صورت عمده دارای مقاومت محیطی و نوری بسیار بالایی می‌باشد. این منبع‌ها در مقایسه با مخزن گالوانیزه مزایای عمده‌ای دارند. سبکی، قیمت مناسب، عایق حرارتی و مقاومت بالا در برابر خوردگی از جمله این مزایا می‌باشد.

مخزن پلی اتیلن چیست؟

مخزن پلی اتیلن یک منبع پلاستیکی است که برای ذخیره سازی انواع مواد جامد دانه ریز و مایعات کاربرد دارد. مخازن پلی اتیلن معمولاً در محیط های صنعتی، تجاری و مسکونی برای ذخیره آب، مواد شیمیایی، کودهای کشاورزی و سایر مایعات استفاده می شوند. آنها به دلیل مقاومت در برابر خوردگی، هزینه نسبتاً کم در مقایسه با سایر مخزن ها (مانند فولاد ضد زنگ یا فایبرگلاس) و سهولت نصب بسیار پرطرفدار هستند.

مخزن پلی اتیلن چیست؟

انواع منبع پلی اتیلن در اندازه‌ها، شکل‌ها و پیکربندی‌های مختلف برای نیازهای مختلف ذخیره‌سازی ساخته می‌شوند. آنها می توانند مخازن عمودی که به صورت ایستاده هستند، مخازن افقی که خوابیده هستند، مخازن مخروطی، مخازن استوانه ای و غیره باشند. بسته به کاربرد خاص، این مخازن را می توان با ویژگی هایی مانند دیوارهای تقویت شده، بافل، پورت های دسترسی و اتصالات طراحی کرد تا نیازهای مختلف لوله کشی و پر کردن آنها را برآورده کند.

جنس ساخت مخزن پلی اتیلن، پلی اتیلن یا PE است. گرانول پلی اتیلن با فرمول C2H4 یک هیدروکربن از نوع آلکن است که به دلیل دوام زیاد، مقاومت شیمیایی بالا و ماهیت سبکش برای کاربردهای مختلفی از جمله ساخت مخازن برای ذخیره مایعات یا مواد دانه ای مناسب می باشد. پلی اتیلن نوعی پلیمر مصنوعی است که از ترکیب اتیلن ساخته می شود. اتیلن یک گاز بی رنگ و بی بو است که از تقطیر نفت خام یا گاز طبیعی تولید می شود. پلی اتیلن یک ماده بادوام و انعطاف پذیر است که در برابر خوردگی و سایش مقاوم است. همچنین یک عایق الکتریکی و حرارتی خوب است.

اگر به دنبال مخزنی با کیفیت بالا و مناسب برای ذخیره‌سازی سیالات در محیطی محدود یا در حجم بسیار بالا به خصوص آب هستید، مخزن فایبرگلاس پیشنهاد بسیار مطمئنی خواهد بود.

انواع مخزن پلی اتیلن

مخزن پلی اتیلن را می‌توان در انواع و اشکال مختلف طراحی کرد. مخازن عمودی یا ایستاده، افقی یا خوابیده، انواع کتابی و مکعبی، مخازن زیرپله، قیفی یا زوک و کروی و مادولار و مخزن سم پاش که بیشتر برای ذخیره‌سازی و یا در مواردی حمل و نقل و برنامه‌های کاربردی استفاده می‌شوند. همچنین می‌توان منابع پلی اتیلن را در اندازه‌های مختلف با درجه بندی‌های متفاوت برای نگهداری مواد با چگالی‌های متفاوت تولید کرد.

انواع مخزن پلی اتیلن

مخزن پلی اتیلن دوجداره

یکی از بهترین و برترین محصولات تولیدی گروه ناب زیست مخازن پلی اتیلن دوجداره می‌باشد. مخازن پلاستیکی تک لایه تا پنج لایه صرفا برای نگهداری آب و اسید سولفوریک رقیق با دمای تا 45 درجه استفاده می‌شوند. اما منابع پلی اتیلن دوجداره را می‌توان جهت نگهداری و ذخیره انواع سیالات شیمیایی و انواع اسیدهای قوی تا دمای 85 درجه استفاده کرد. لازم به ذکر است جهت نگهداری اسید با دمای بالا ناب زیست اولین تولید کننده مخازن پلی‌پروپیلن با تکنولوژی به روز و دستگاه‌های آلمانی در سراسر خاورمیانه می‌باشد.

تمامی مدلهای منبع پلی اتیلن دو جداره تولید شده در شرکت ناب زیست تهیه شده از بهترین مواد اولیه پلی اتیلن سنگین HDPE گرید EX3 پتروشیمی‌های امیرکبیر، شازند، جم و مارون طبق جدول استاندارد DIN16961 میباشد. ضخامت بدنه 5 تا 12 سانتیمتری بسته به سفارش به دو صورت افقی و عمودی و نصب به صورت دفنی در مقاومت مکانیکی از 12 تا 64 کیلونیوتن با تحمل بار خاک تا عمق 13 متر بدون سازه نگهبان و دیوار چینی و همچنین نصب بصورت غیر دفنی از بارزه‌های اصلی مخازن دوجداره پلی اتیلنی تولید شده در کارخانه ناب زیست می باشند.

حجم مخازن قابل تولید از 1 متر مکعب تا 135 متر مکعب به صورت یکپارچه از قطر 1000 میلیمتر تا قطر 3500 میلیمتر و طراحی براساس استاندارد ATVA127 انجام می‌شود. مخزن پلی اتیلن دو جداره را می‌توان با دو نوع سازه کاروگیت و اسپیرال تولید کرد که در زیر توضیح مختصری از هر دو نوع سازه را خواهیم داد.

تولید مخزن پلی اتیلن دو جداره

مخزن پلی اتیلن کاروگیت

مخزن پلی اتیلن کاروگیت از لوله کاروگیت دوجداره فاضلابی تولید می‌شوند. این نوع مخازن برای نگهداری آب و پسابهای فاضلابی می‌توان استفاده کرد. برای نصب ابن مخزنها احتیاجی به دیوار چینی و یا سازه نگهبان نیست. تنها جهت تراز بودن زیر مخزن را باید بتن ریزی کرد. معمولا در مجتمع‌ها، اماکن عمومی و هرجایی که مورد نیاز باشد بدون اشغال کردن فضا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مخزن پلی اتیلن اسپیرال

مخزن پلی اتیلن اسپیرال هم همانند مخزن کاروگیت از لوله‌های اسپیرال تولید می‌شود. با این تفاوت که این نوع مخزن نسبت به مخازن با سازه کاروگیت از مقاومت مکانیکی بالاتری برخوردار بوده و برای دفن تا عمق 13 متری از سطح زمین قابل استفاده هستند.

مخزنهای اسپیرال را میتوان قطر 3200 با طول 15 متر به صورت یکپارچه و با مقاومت بالا تولید و نصب کرد. از مخازن با سازه اسپیرال بیشترین استفاده در مجتمع‌های بزرگ برای پساب فاضلاب (سپتیک تانک) در صنایع مختلف برای نگهداری انواع مواد شیمیایی و اسیدی میباشد.

نصب مخزن پلی اتیلن

مخزن پلی اتیلن ته قیفی

مخزن پلی اتیلن ته قیفی یا مخروطی شکل دارای انتهای پایینی قیفی شکل است. به همین دلیل امکان تخلیه مایعات و مواد داخل مخزن به شکل کامل وجود دارد. مخزن ته قیفی پلی اتیلن مناسب ذخیره‌سازی آب شرب و طیف وسیعی از مواد شیمیایی می‌باشد.

این نوع از مخازن رو معمولا می‌توان روی پایه‌های با سازه فلزی (استراکچر) نصب کرد. بدین صورت قسمت پایینی آن با زمین فاصله خواهد داشت و به راحتی سیال داخل خالی می‌شود. در حجمهای بالا مخازن مدل مخروطی را از استراکچرهایی با ارتفاع بلند می‌سازند که تانکرهای ذخیره به راحتی بتوانند جهت تخلیه زیر آن مستقر شوند.

ناب زیست تولید کننده انواع منبع پلی اتیلنی ته قیفی از حجم 100 لیتر تا 84000 لیتر به صورت یکپارچه و با دو نوع سازه پلی اتیلن تک جداره (تک لایه و سه لایه) و دوجداره با ضخامت بدنه تا 10 سانتیمتر جهت ذخیره انواع سیالات شیمیایی و اسیدی تا دمای 90 درجه سانتیگراد می‌باشد.

مخزن پلی اتیلن ته قیفی

مخزن پلی اتیلن مکعبی

مخازن مکعبی پلی اتیلنی شرکت ناب زیست از مواد اولیه درجه یک و از نوع بهداشتی (Food grade) بوده و برای نگهداری آب شرب، مواد غذایی و دارویی، و انواع مواد شیمیایی قابل استفاده می‌باشند. مخازن مکعبی دو لایه و سه لایه با داشتن لایه‌های رنگی با فیلتر نور مرئی و UV مانع از نفوذ نور به داخل مخزن شده و از رشد جلبکها در لایه داخلی آن جلوگیری می‌کنند.

تمامی مخازن دو لایه و سه لایه بر اساس شرایط آب و هوایی ایران مقاوم در برابر اشعه UV خورشید می‌باشند و به راحتی به در مکانهایی مانند پشت بام (مخزن آب پشت بام) قابل نصب می‌باشند. پلی اتیلن در برابر مواد اسیدی و بازی بسیار مقاوم بوده و جایگزین ارزان قیمت بسیار مناسبی برای مخازن و ظروف استیل می‌باشد.

مشخصات مخزن پلی اتیلن مکعبی

مزایای مخازن پلی اتیلن مکعبی

  • نصب فوری و آسان
  • تولید به صورت کاملاً یکپارچه و بدون درز
  • انتقال دما و حرارت نسبتاً پایین
  • قابلیت حمل و نقل آسان
  • مقاوم در برابر اسیدها، بازها و مواد خورنده
  • حک تاریخ تولید و مقدار حجم بر روی بدنه محصول
  • تهیه شده از مواد اولیه کاملاً بهداشتی (food grade)
  • دارای 36 ماه گارانتی تعویض و 10 سال خدمات پس از فروش
  • مخازن فوم دار ناب زیست به صورت ویژه عایق حرارتی و برودتی
  • مخازن سه لایه کاملاً بهداشتی دارای لایه مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش (آنتی یو وی) و ضد جلبک (جهت نگهداری آب شرب)

مخزن مکعبی پلی اتیلنی

برای مثال مخازن پلی اتیلنی را می توان با ضخامتهای متفاوت برای نگهداری سیالات با وزن مخصوص 0/8 همچون روغن‌ها تا 1/9 همچون اسید سولفوریک یا بیشتر طراحی و تولید کرد. جرم و وزن مخزن پلی اتیلن در کنار افزودن مواد تقویت کننده و بهبود دهنده به ماده اولیه مخزن موجب می‌شود توانایی مخزن برای مقاومت در برابر تنشهای هیدرواستاتیک ناشی از مواد ذخیره شده در آن است.

انواع منبع پلی اتیلن بر اساس نوع قرارگیری

منبع پلی اتیلن را بر حسب نیاز و محل استفاده به دو شکل افقی و عمودی می‌توان طراحی و اجرا کرد.

مخزن پلی اتیلن عمودی (ایستاده)

این مخازن برای نگهداری آب شرب، مواد شیمیایی و دارو قابل استفاده می‌باشند. مخازن آب پلی اتیلن عمودی سه لایه با داشتن لایه رنگی مشکی مانع از نفوذ نور به داخل آن میشود. در نتیجه از رشد جلبکها در جداره آن جلوگیری خواهد شد. تمامی مخازن بر اساس تمام شرایط آب و هوایی ایران و مقاوم در برابر اشعه یووی (UV) خورشید می‌باشند.

منبع پلی اتیلن ثابت عمودی به صورت مخزن استوانه‌ای با دو حالت ساده و قیفی تولید می‌شود. این مخزنها بر روی سطح صاف و مطمئن و همچنین بر روی شاسی قابل نصب می‌باشد. مخزن عمودی پلی اتیلنی در برابر اسیدها و بازها مقاومت بسیار خوبی دارند و جایگزین بسیار مناسبی برای انواع مخزن استیل می‌باشند.

مخزن پلی اتیلن عمودی

مزایای مخازن پلی اتیلن عمودی

  1. تهیه شده از مواد اولیه کاملاً بهداشتی (food grade)
  2. کاملاً یکپارچه و بدون درز
  3. انتقال حرارت نسبتاً پایین
  4. قابلیت حمل و نقل آسان
  5. نصب سریع و آسان
  6. مخازن سه لایه کاملاً بهداشتی دارای لایه مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش (Anti UV) و ضد جلبک (جهت نگهداری آب شرب)
  7. مقاوم در برابر اسیدها، بازها و مواد خورنده
  8. مخازن عمودی ناب زیست بدلیل استفاده از فوم در ساخت بدنه عایق حرارتی و برودتی هستند.
  9. دارای 3 سال گارانتی تعویض و 10 سال خدمات پس از فروش
  10. حک تاریخ تولید و مقدار حجم بر روی بدنه محصول

مخزن پلی اتیلن افقی (خوابیده)

مخزن پلی اتیلنی افقی که در بازار به عنوان مخازن خوابیده نیز شناخته می‌شود در سایر کشورها متداول نبوده ولی در کشورمان با استقبال خوبی توسط مشتریان روبرو شده است. علی الخصوص استفاده از مخارن افقی بر روی پشت بامها به عنوان مخزن آب ذخیره آب شرب به دلیل اینکه وزن خود را پخش می‌کند طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

منبع پلی اتیلن ثابت افقی به شکل استوانه‌ای تولید می‌گردد. این مخازن بر روی سطح صاف و مطمئن نصب می‌شوند. بازوهای تعبیه شده در زیر مخزن وظیفه ثابت نگه داشتن مخزن را به عهده دارند. این مخازن به صورت یک لایه تا سه لایه تولید شده و از درجه استحکام و مقاومت بالایی در مقابل هر گونه فشار وارد شده یا نشتی مایعات برخوردار می‌باشند.

مخزن پلی اتیلن افقی

جهت قرارگیری منبع پلی اتیلن افقی همانطور که از نام آن مشخص است به صورت خوابیده بوده و در ظرفیتهای مختلفی اغلب از 70 لیتر تا 30000 لیتر تولید می‌شود. ابعاد این نوع از مخزن پلی اتیلنی نیز با توجه به نوع قرارگیری و محل قرارگیری آن متفاوت می‌باشد.

مزایای مخازن پلی اتیلن خوابیده

  •  منبع پلی اتیلن افقی به دلیل نوع طراحی و شکل هندسی خاصی که دارد می‌تواند به راحتی موجب انتقال مایعات شود که در نمونه‌های دیگر و انواع منبع پلی اتیلن که دارای اشکال هندسی دیگری هستند این مزیت چندان مشاهده نمی‌شود.
  • در این نوع مخزن می‌توان به راحتی انشعابات و اتصالات آب را نیز نصب نموده و مورد بهره برداری قرار داد.
  • به دلیل وزن مناسبی که مخزن پلی اتیلن افقی دارد می‌توان آن را به راحتی جابجا نموده و در محل دلخواه قرار داد.
  • این نوع از منابع پلی اتیلن همچنین دارای رنگهای متنوعی بوده که در سایر نمونه‌ها این تنوع دیده نمی‌شود.

مخزن آب پلی اتیلن

در حال حاضر مخازن آب پلاستیکی به یکی از تجهیزات بسیار محبوب در بسیاری از کاربریها تبدیل شده اند. مخزن آب از پلی اتیلن درجه یک فود گرید 3840 با درجه حرارت مفید ویژه مواد غذایی تقویت شده با مواد آنتی یو وی (UV) ساخته شده است.

این بدان معنی است که آنها از ماندگاری بالایی برخوردارند، از نظر ساختاری قوی هستند (مخصوصاً مخازن کاروگیت دوجداره) و برای آب قابل شرب یا آب آشامیدنی با کیفیت مناسب هستند. مخزن آب پلی اتیلنی بر روی پایه‌ای از بتن و جایگاه ساخته شده از مصالح شن و ماسه نصب می‌شود. مخازن آب ساخته شده از پلی اتیلن در صورت نگهداری اصولی و بهینه به طور معمول حداکثر 30 سال عمر می‌کند و در اندازه‌های مختلف قابل تولید هستند.

منبع پلی اتیلن

ساخت مخزن آب پلی اتیلن

مخازن آب پلاستیکی با متریال پلی اتیلن اغلب دوار و گرد هستند. قالب قوطی استیل سازنده با گرانول یا پودر پلاستیک (پلیمر پلی اتیلن) پر شده بعد قالب بسته شده و روی یک منبع گرمایی چرخانده می‌شود تا مواد پلی اتیلنی ذوب شود. پس از ذوب شدن و سرد شدن قالب قوطی، درب قالب باز می‌شود.

برخی از قالبهای فولادی دارای فلنج در قسمت کناری هستند تا برداشت مخزن شکل گرفته شده از قالب به سادگی صورت پذیرد. مخازن ساخته شده در این قالبها خطی را نشان می‌دهند که قالب به هم می‌پیوندد، با این حال، این خط نشان دهنده نقطه اتصال در مخزن نیست.

انواع مخازن آب پلی اتیلن

مخازن پلی اتيلنی برای نگهداری موادی نظير آب آشاميدنی که مسائل بهداشتی و زيست محیطی نظير عدم تغيير بو، مزه و خصوصیات برای آنها بسيار مهم است، استفاده می شود. چون پلی اتيلن ماده‌ای است که از لحاظ شيميايی غير فعال بوده و با مواد ديگر واکنش نمی‌دهد. اين خصوصيت باعث شده پلی اتیلن بهترین گزينه برای تولید مخازن نگهداری انواع سیالات باشند.

در حالت کلی منبع پلی اتیلنی آب با سه هدف و کاربرد تولید می‌شوند که در ذیل به آنها اشاره خواهیم نمود.

مخازن ذخیره آب

مخازن ذخیره آب ناب زیست برای افراد و کاربری‌هایی ساخته شده است که به هر دلیلی که بخواهند از آب ذخیره شده در یک مخزن بزرگ استفاده کنند (خواه برای خانه‌ای بدون آب روان، برای سفر به اردوگاه یا برای جمع آوری آب باران) تولید شده است.

مخازن آب شرکت ناب زیست از رزین با بازدارنده‌های UV ساخته می‌شوند که میزان نوری که به مخزن وارد می‌شود را محدود می‌کند. این ماده به کاهش رشد جلبکهای منتسب به آب کمک می‌کند. همه مخازن به صورت استاندارد با درب منفذ پیچ خورده، سوراخ ورودی و دریچه خروجی همراه پلاگین طراحی و تولید می‌شوند.

مخازن برداشت باران

گروه صنعتی ناب زیست می تواند یک کانال برای جمع آوری آب باران و سرریز آن به حوضچه و ذخیره آب باران برای استفاده در زمان آینده به شما ارائه دهد. هر مخزن دارای یک سبد صافی استیل ضد زنگ با گرید 316 است که در قسمت بالای مخزن نصب شده است تا از ورود بقایا و مواد جامد و گرد و غبار زیاد هنگام ورود آب باران به مخازن جلوگیری کند.

مخازن پلی اتیلنی برداشت باران همچنین از یک مجموعه سرریز از نوع صفحه نمایش فولاد ضد زنگ، اتصالات دریچه خروجی با فیش و اتصالات 3/4 اینچ برای نصب شاخه شیلنگ آب تشکیل شده است.

مخازن ذخیره آب اضطراری

مخازن ذخیره اضطراری برای کاربردهای ذخیره آب طولانی مدت ساخته شده اند. این مخازن از پلی اتیلن FDA/NSF تایید شده غذایی BPA-Free با مهار کننده‌های UV داخلی ساخته شده اند.

منبع آب پلی اتیلنی

اتصالات مخزن آب پلی اتیلن

تمامی اتصالات و لوازم جانبی مخازن آب پلاستیکی دارای این مولفه‌های کلی می‌باشند:

  • اندازه اتصالات از 1/2 تا 6 اینچ است.
  • اتصالات مخزن پلی اتیلن از جنس پی وی سی، پلی اتیلنی، برنجی، پلی پروپیلنی، فولاد پوشش داده شده با پودر و فولاد ضد زنگ موجود است.
  • اتصالات پیچ و مهره ای، جوشی و فلنجی بصورت نر و مادگی قابل تامین می باشند.
  • هر کدام از اتصالات دارای ضخامت، تحمل دمایی و مقاومت خاصی هستند. در انتخاب بهترین مدل دقت کنید.

اما در ادامه انواع اتصالات و لوازم جانبی مخزن آب پلی اتیلن عبارتند از:

  1. اتصالات بالاسری پلی پروپیلن (PP) محبوب‌ترین نوع اتصالات مخازن پلی اتیلن است. برش تک سوراخ این نوع از اتصالات باعث نصب سریع می‌شود مانند واشر EPDM.
  2. اتصالات پیچ و مهره پلی پروپیلن
  3. اتصالات پیچ و مهره استیل بیشتر به عنوان اتصال آتش نشانی روی مخازن پلی اتیلن نصب می‌شوند.
  4. اتصالات پیچ و مهره فولادی روکش دار W/CCNS واشر
  5. مجموعه شناور: مجموعه‌های شناور امکان جابجایی خودکار آب را هنگام مصرف آب فراهم می‌کنند.
  6. دربهای مخزن آب: درپوشهای جایگزین و تخلیه مخازن پلی اتیلن.
  7. لوازم جانبی اضافه: شیلنگ 3/4، شیر توپی شیلنگ، آداپتور شیلنگ برنجی، درپوش شیلنگ برنجی، گیرنده، بوشن و…
  8. اتصال دهنده‌های فلکس فلزی: در زمان اتصال لوله کشی لوله‌های فلزی، فلکس کوپلرها برای حرکت بین مخزن و لوله کشی استفاده می‌شوند.
  9. شیرآلات توپی پیچ دار پلی پروپیلن
  10. دریچه‌های صفحه نمایش پلی پروپیلن: دریچه‌های صفحه نمایش پلی پروپیلن تقویت شده با شیشه ساخته شده اند که توانایی تخلیه آب اضافی را در صورت نیاز برای جریان آب مداوم فراهم می‌کند.
  11. کنترل کننده سطح آب: این اتصالات بعنوان شاخصهای اندازه گیری سط آب از راه دور، مقدار باقی مانده آب در مخازن غیرشفاف را نشان میدهند.
  12. شیرآلات دروازه برنجی: شیرهای دروازه برنجی که عمدتا برای توقف کامل جریان مایع استفاده می‌شوند و برای کنترل جریان مایع توصیه نمی‌شود.

مخزن آب پلی اتیلنی بزرگ

مزایای مخزن پلی اتیلن

مخزن پلی اتیلن به دلیل مزایای بسیاری که نسبت به سایر مخازن دارد روز به روز بیشتر مورد توجه عموم قرار می‌گیرند. در این مخازن با پر شدن مخزن، فشار مایع باعث می‌شود دیواره‌ها به بیرون انعطاف پذیری نشان داده و مجددا با خالی شدن مخزن دیواره‌ها به حالت عادی باز می‌گردند. همانطور که مخزن تخلیه می‌شود، دیوارها به شکل اصلی خود باز می‌گردند. حرکت دیواره‌های این مخازن به وسیله عمق و وزن مخصوص مایع تعیین می‌شود. به این صورت که سازندگان، تانکها را با کنترل ضخامت آن در جایی که طرفین به پایین می‌رسد، تقویت می‌کنند.

هزینه، رنگ، کیفیت آب، وزن و سهولت نصب همه از مزایای مخازن آب پلی اتیلن است. مخازن نسبتاً ارزان قیمت هستند و دارای طیف وسیعی از رنگها هستند، برای نگهداری آب با کیفیت نوشیدنی طراحی شده اند و نصب آنها سبک و ساده است. برخی از مدلها همچنین برای نصب در زیر زمین تقویت شده اند، و آنها را به گزینه‌ای متنوع متناسب با طیف وسیعی از کاربریها و موقعیت‌ها تبدیل کرده است.

خط تولید مخازن سه لایه ضدجلبک ناب زیست

مخزنهای پلی اتیلنی به علت مقاومت مناسب در برابر شرايط جوی مختلف و انعطاف پذيری از دوام بالايی برخوردار بوده و زمان کاربری نسبتاً طولانی دارند. ضمناً در مواردی که نياز به مدفون نمودن تانک وجود دارد (نظير تانکهای سپتيک) انعطاف پذيری پلی اتيلن مقاومت آن را در مقابل فشارها و نيروهای اعمالی بالا می‌برد. به علاوه به علت خاصيت ضد خوردگی آن، این منبعها در زمينهای مرطوب از دوام بسيار بالايی برخوردار هستند.

  • امکان تولید به صورت بی رنگ، دو لایه، سه لایه و چهار لایه و پنج لایه (فوم دار) بنا به درخواست مشتری
  • امکان نصب انواع اتصالات ورودی و خروجی بر دیواره مخازن توسط گردبرهای نجاری،جهت نصب اتصالات و لوله کشی
  • دارای مواد اولیه و رنگهای فود گرید و دارای تاییدیه بهداشتی
  • دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نشان سیب سلامت
  • قابلیت حفظ کیفیت آب آشامیدنی برای مدت طولانی بدون تغییر رنگ و بو و مزه آن
  • سبکی و عایق گرما بودن (ثابت ماندن دمای مایعات) مخازن فوم دار به دلیل وجود لایه فوم
  • ضد جلبک بودن مخازن سه و چهار لایه به دلیل فیلتر نور مرئی خورشید
  • محافظت در برابر اشعه مخرب ماورای بنفش نور خورشید به دلیل افزودنی‌های به کار رفته در مواد اولیه پلیمری
  • استحکام و زیبایی به دلیل وجود برجستگی‌های قالبی روی بدنه مخزن پلی اتیلن

مزایای مخزن پلی اتیلن

نحوه تولید مخزن پلی اتیلن به روش روتومولدینگ

فرآیند قالب گیری دورانی (روتومولدینگ) یکی از فرآیندهای شکل دهی پلاستیک‌هاست. این کار در دمای بالا، فشار پایین و به صورت قالب باز جهت تولید قطعات توخالی، یکپارچه و بدون تنشهای پسماند به کار میرود. قالب‌گیری دورانی (Rotational Molding) یا قالب‌گیری چرخشی برای تولید قطعات پلاستیکی تو خالی کاربرد بسیار وسیعی دارد. قالبهای نسبتا ارزان نسبت به روشهای رقیب مانند قالبگیری تزریقی و قالب گیری دمشی (Blow Molding) خصوص در حجمهای بیش از 2000 لیتر عملا این تکنیک را در تولید قطعات پلاستیکی تو خالی بی رقیب ساخته است.

در این پروسه ساخت مخزن پلی اتیلن با حداقل هزینه، اشکال بسیار پیچیده با کمترین میزان ضایعات تولید می‌شوند. قالب گیری چرخشی در فشار اتمسفر انجام می‌شود و به جای استفاده از ذوب کردن و تزریق مواد به داخل قالب، مواد در داخل قالب ذوب می‌شوند. در این فرآیند برای انتقال حرارت مناسب در قالب معمولاً از ماده قالب گیری شونده پودری استفاده میگردد.

در قالب گیری دورانی نیاز به استفاده از اکسترودر نیست. در این فرآیند پلیمر که معمولاً پودر پلی اتیلن (PE) با دانه‌های بسیار ریز است در داخل قالب که معمولاً بزرگ نیز هست ریخته می‌شود. سپس در حالی که قالب در حول دو محور می‌چرخد گرم می‌شود. حرارت بتدریج پلی اتیلن را ذوب می‌کند و باعث جریان آن می‌شود و سطح داخلی قالب را بطور یکنواخت می‌پوشاند. در حالی که هنوز قالب می‌چرخد سرد شدن مذاب انجام می‌گیرد. در خاتمه قالب باز شده و قطعه حاصل خارج می‌شود.

نحوه تولید مخازن پلی اتیلن پلاستیکی

مراحل تولید مخازن پلی اتیلن در ادامه تشریح گردیده است:

  • آسیاب نمودن گرانول PE3840: ماده اولیه به صورت گرانول پلی اتیلن Foodgrade از کارخانجات پتروشیمی به دست تولید کنندگان می رسد. گرانولهای پلی اتیلن 3840 به کمک آسیاب کاملا پودر می شوند. در صورت نیاز به تولید مخازن رنگی و یا سه یا چند لایه نیاز است پلی اتیلن با رنگهای مجاز خوراکی مانند TIO2 مخلوط شود. تیتانیوم دی اکساید یک رنگ خوراکی با خواص آنتی باکتریال است که به عنوان رنگدانه سفید در این صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. برای همگن نمودن رنگ و پلی اتیلن در ادامه این مخلوط از دستگاه اکسترودر عبور داده می شود.
  • ریختن پودر پلی اتیلن داخل قالب: سازندگان مخازن پلی اتیلن معمولاً از قالب های دو تکه یا بیشتر استفاده می کنند. معمولا محل اتصال دو تکه قالب به صورت درز در سطح بیرونی مخازن پلی اتیلن تولید شده قابل تشخیص می باشد. پس از پایان فرآیند حرارت دادن قالب، دو تکه قالب از هم باز شده و محصول از آن خارج می شود.
    در صورتی که نیاز باشد مخزن به صورت بی رنگ تولید شود در یک مرحله پودر پلی اتیلن رنگ نشده داخل قالب ریخته می شود و قالب به داخل کوره منتقل می شود. در صورتی که نیاز به تولید مخازن سه لایه باشد، این کار در سه مرحله انجام می شود. تا به نوبت لایه‌های رنگی به صورت یکنواخت بر روی قالب شکل گیرد. به عبارت دیگر قالب به دفعات از کوره خارج شده و پودر با رنگ و وزن مناسب داخل آن ریخته می شود و مجددا قالب داخل کوره رفته و به چرخش ادامه می دهد.
  • چرخش قالب داخل کوره: قالب حین حرارت دیدن حول دو محوز عمود بر هم به اندازه 360 درجه می چرخد. پودر داخل قالب حین چرخیدن قالب با تمام وجوه آن تماس پیدا خواهد کرد و در صورت رسیدن بدنه قالب به دمای مناسب بخشی از آن که مستقیم در تماس با سطح داغ قالب قرار می گیرد ذوب شده و به صورت یک لایه سطح داخلی قالب را می پوشاند. این فرآیند آنقدر ادامه می باشد تا تمام پودر ریخته شده داخل قالب حین چرخش دوب شده و به سطح داخلی قالب بچسبد.
  • چرخش قالب حین سرد نمودن: حین سرد نمودن قالب در خارج از کوره عمل چرخش ادامه می یابد. این مساله نقش مهمی در حفظ شکل مخزن پلی اتیلن خواهد داشت. چرخش تا زمان سرد و سخت شدن مخزن ادامه می یابد. مخزن پس از سرد شدن به اندازه بسیار کمی مثلا یک یا دو درصد کوچکتر می شود. این پدیده شیرینکیج به نخلیه مخزن از قالب کمک می کند.
  • پرداخت و حذف زائده‌ها: پس از خارج ساختن مخزن از داخل قالب زائده‌های اضافه برش داده می شود و مخزن وارد بخش QC یا کنترل کیفیت می شود.
  • کنترل کیفیت: در بخش کنترل کیفیت علاوه بر کنترل ظاهری مخازن، نمونه‌هایی از آنها برای آزمایشگاه ارسال می شود. در آزمایشگاه تستهای تحمل کشش، ضربات مکانیکی و… به صورت دوره ای انجام می شود تا از کیفیت مخازن تولیدی اطمینان حاصل گردد.
  • انتقال مخازن به انبار فروش کارخانه: پس از پاس شدن تست ها مخازن به انبار فروش کارخانه منتقل می شوند. نقل و انتقال مخارن داخل کارخانه به کمک لیفتراک انجام می گردد.
تولید مخزن پلی اتیلن

مزیت تولید مخزن پلی اتیلنی به روش روتومولدینگ

یکی از بزرگترین مزایای روش روتومولدینگ پایین بودن هزینه تولید و ماشین آلات می‌باشد. زیرا از آنجا که قالب گیری چرخشی یک فرآیند فشاری نیست، نیازی به قالبهای بسیار محکم و سنگین نبوده و معمولاً از ورقهای فولادی به هم جوش خورده استفاده می‌شود.

البته باید گفته مزیت پایین بودن هزینه‌ها برای محصولات کوچک خیلی به چشم نمی‌آید. زیرا سرعت تولید بسیار پایین و انرژی لازم برای تولید بسیار بالا است. ولی صرفه اقتصادی برای ساخت محصولات بزرگ و بسیار بزرگ کاملاً مشهود است. یکی دیگر از مزایای این روش تولید قطعه‌ای توخالی بدون هیچ گونه دهانه و روزنه تولید است.

ساخت مخزن پلی اتیلن

آزمون نهایی منبع پلی اتیلن تولید شده

پس از طی مراحل تولید نیاز است تا آزمون‌هایی برای اطمینان از کیفیت محصولات تولید شده گرفته شود. مخزن پلی اتیلنی تولید شده به روش روتاری، معمولاً بر اساس استانداردهای تدوین شده جهانی مانند استاندارد انجمن آمریکایی مواد (ASTM) و استاندارد استرالیا نیوزلند (AS/NZ) کنترل می‌شود. ماده اولیه مورد استفاده در تولید منبع پلی اتیلن شرکت ناب زیست سازگاری کاملی با مایعاتی همچون آب دارند.

ضمن اینکه کلیه مخازن این شرکت دارای استاندارد و پروانه بهداشتی بوده و بدون هیچگونه مشکل و نگرانی قابل استفاده هستند. نکته‌ای که وجود دارد این است که در محیط‌هایی که امکان تابش نور خورشید وجود دارد باید حتماً از منبع سه لایه (لایه میانی کربن جهت جلوگیری از عبور اشعه ماوراءبنفش خورشید) استفاده کرد. در غیر این صورت داخل مخزن جلبک خواهد زد و آب درون آن بو و طعم نامطلوبی پیدا خواهد کرد.

نقاط ضعف مخزنهای پلی اتیلن

مخزن پلی اتیلنی نسبت به انواع دیگر مخازن طول عمر بسیار بالاتری دارند. یکی نقاط ضعف این مخازن نسبت به تانکهای فلزی آسیب پذیری آنها در برابر ضربات شدید مکانیکی است که به یک نقطه وارد می‌شود.

اگر یک منبع پلی اتیلن در طول یک دوره طولانی زمانی بیش از ۱۰ سال در محیط باز قرار گیرد و دارای لایه محافظ در برابر UV نباشد یا تراکم آنتی یو وی در لایه بیرونی آن کم باشد، ممکن است مشکلاتی برای آن اتفاق بیفتد. ازجمله تابش اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید می‌تواند ترکیبات پلی اتیلنی موجود در آن را از بین ببرد و آن را از یک ماده سخت و انعطاف پذیر به یک ماده سخت و شکننده تبدیل می‌کند و این احتمال شکستگی مخزن پلی اتیلن را افزایش می‌دهد.

تولید کننده مخزن پلی اتیلن دفنی

تحمل دمایی منابع پلی اتیلنی

منابع و تانکهای پلی اتیلنی به گونه‌ای طراحی شده اند تا از گسترش و انقباض ناشی از شدت سرما جلوگیری کنند. نتایج آزمایش قطعات پلاستیکی تولید شده در شرکت ناب زیست در دمای منفی ۴۰ درجه سانتیگراد نشان میدهد که انجماد به منبع‌ها آسیب نمی‌رساند. البته اگر مخزن پر از آب باشد نیروی ناشی از انبساط آب هنگام یخ زدن می‌تواند به مخزن آسیب بزند. اگر آب داخل مخزن پلی اتیلنی دائما در حال استفاده است برای جلوگیری از این مسئله کافی است لوله‌های ورودی و خروجی به مخزن به خوبی عایق بندی شوند.

آبی که توسط لوله شبکه آبرسانی شهری به منزل شما می‌رسد به خاطر عبور از عمق خاک به دمای حدود ۱۰ الی ۱۵ درجه سانتیگراد می‌رسد. بنابراین در صورت عایق بندی استاندارد لوله‌ها مرتبا آب بالای دمای صفر درجه به حجم آب افزوده می‌شود و مانع از یخ زدگی آن می‌گردد.

اگر آب برای مدت طولانی داخل مخزن پلی اتیلن بدون استفاده بماند،مانند خانه‌های ییلاقی که در زمستان خالی می‌مانند، بهتر است قبل از ترک ساختمان آب داخل لوله‌ها و مخزن تا حد امکان تخلیه گردد.

دمای بالاتر از ۵۵ درجه سانتیگراد ممکن است مخازن را تضعیف کند. اما رسیدن به این دما برای مدت طولانی به ندرت اتفاق می‌افتد و شبها مخزن فرصت خنک شدن پیدا می‌کند. البته بهتر است در مناطق جنوبی و بسیار گرمسیر کشور برای مخزن پلی اتیلن سایه بان (شلتر) مناسب هم تعبیه کنید. این مسئله علاوه بر کنترل دمای مخزن باعث کاهش چشمگیر رسیدن اشعه یووی آفتاب به سطح و عمر چند ده ساله آن میگردد.

قیمت مخزن پلی اتیلن

تولید کننده مخزن پلی اتیلن

شرکت ناب زیست با بکارگیری تجربه همکاران بازنشسته در شرکت ایران پاش و پلاستیک طبرستان باکیفیت‌ترین تولید کننده مخزن پلی اتیلن در سطح کشور می‌باشد. این شرکت جزء با سابقه‌ترین تولیدکنندگان محصولات پلی اتیلنی در ایران میباشد. به دلیل اهمیت ویژه به کیفیت محصولات خود توانسته است به عنوان یکی از بهترین تولید کنندگان مطرح در حوزه محصولات پلی اتیلنی و پلاستیکی تبدیل شود.

مهمترین سرمایه برای تبدیل شدن به یک تولید کننده مخزن پلی اتیلن اول سوله ای است با ارتفاع زیاد (بیش از 12 متر)، سپس برخورداری از گاز یا برق ارزان قیمت، همچنین برخورداری از تعداد بسیار زیادی قالب برای ساخت ظرفیتهای مختلف مخزن و در آخر دستگاه دوران قالب (روتاری) درون کوره می باشد.

تولید کننده مخزن پلی اتیلن زیر زمینی

شرکت ناب زیست توانسته است در تولید مخزن پلی اتیلنی از طراحیهای بروز، مواد اولیه درجه یک و همچنین مواد فود گرید استفاده کند. همچنین به دلیل رعایت استانداردها و نکات بهداشتی توانسته است گواهی نامه‌های مربوطه در این خصوص را کسب نماید. کسب این گواهینامه‌ها بسیار دشوار بوده و تنها تعداد معدودی از شرکتهایی که در زمینه تولید محصولات پلی اتیلنی فعال هستند موفق به اخذ این گواهینامه‌ها شده اند.

مخزنهای پلی اتیلنی تولیدی شرکت ناب زیست شامل موارد زیر میباشد:

  • انواع مخزن افقی (از 50 لیتر تا 175000 لیتر). سایر شرکتها حداکثر تا 20000 لیتر توانایی تولید دارند.
  • مخزن عمودی (از 50 لیتر تا 108000 لیتر). سایر شرکتها حداکثر تا 65000 لیتر توان تولید این مخازن را دارند.
  • مخزن مکعبی (از 50 لیتر تا 315000 لیتری). سایر شرکتها فقط تا 30 هزار لیتر می‌توانند این محصول را تولید نمایند.
  • مخزن ته قیفی (از 100 لیتر تا 84000 لیتر). حداکثر توان تولید در زمینه ساخت مخزن پلی اتیلن ته قیفی بعد از شرکت ناب زیست در اختیار شرکت ایران پاش می‌باشد با 66 هزار لیتر در هر مخزن.
  • انواع وان پلی اتیلن (از 35 لیتر تا 315000 لیتر). حداکثر توان سایر شرکتها بعد از شرکت ناب زیست تولید وان پلی اتیلن 30000 لیتری در مجتمع صنایع پلاستیک طبرستان می‌باشد.

خرید و قیمت مخزن پلی اتیلن

جهت خرید مخزن پلی اتیلن باید برخی مولفه‌ها را در نظر بگیرید که قطعا این مولفه‌ها در قیمت مخزن پلی اتیلن تاثیر خواهد گذاشت. ابتدا باید مشخص کنید که منبع به چه منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موضوع تعیین کننده حجم و ظرفیت مخزن خواهد بود. قطعا قیمت مخزن پلی اتیلن 10000 لیتری تفاوت زیادی با قیمت مخزن آب پلاستیکی 3000 لیتری خواهد داشت.

ماده‌ای که قرار است در مخزن نگهداری شود، شکل ظاهری، محل نصب آن (دفنی یا غیر دفنی)، گرید پلیمر مورد استفاده و مواد افزودنی به پلیمر پلی اتیلن، شرایط جوی و مقاومت دمایی مخزن پلی اتیلن و… همه و همه عواملی هستند که بر قیمت منبع پلی اتیلن تاثیر خواهد گذاشت.

خرید مخزن پلی اتیلنی

انواع و جنس اتصالات و لوازم جانبی مورد استفاده در ساخت مخزن پلی اتیلن، کیفیت طراحی و استانداردها و تستهای مورد استفاده در خط تولید نیز بر قیمت مخزن پلی اتیلن تاثیر بسزایی خواهد گذاشت. اما یک سوال مطرح در حوزه خرید و قیمت این مخازن این است که چرا قیمت بعضی از شرکتها نسبت به میانگین بازار پایین‌تر است؟

استفاده از مواد اولیه بی کیفیت و بازیافتی، گارانتی و خدمات پس از فروش غیر واقعی، کمتر بودن حجم واقعی مخزن با حجم اسمی آن، عدم رعایت استانداردهای صنعتی و بهداشتی و… از جمله عوامل اصلی قیمت پایین‌تر مخازن پلی اتیلن بعضی از برندها در بازار است.

رای کاربران
[امتیاز کلی: 23 میانگین: 5]
11 دیگاه
  1. avatar جابری

    منبع پلی اتیلن مکعب مستطیل هم میشه درست کرد ؟ هزینه قالبش چقدره ؟ شرکت تولید کننده مخزنهای پلاستیکی طبرستان و رادمان پلاست اصفهان میگن نمیشه مکعبی زد ۳۰ مترمکعب منبع پلی اتیلن ولی شرکت ایران پاش میگه امکان پذیره فقط ۸۰ میلیون هزینه قالب سازی داره.
    من مخازن پلی اتیلنی رو واسه مرز حاجی عمران میخام چند در میاد تحویل تو مرز. دو تا مخزن رو یک تریلی جا میشه ؟ بزرگترین مخزن پلی اتیلن مکعبی شما چند لیتریه ؟
    من جابری هستم از شرکت صفین تو سلیمانیه کار گرفتیم .

    • avatar ناب زیست.م

      سلام . وقت بخیر سوال زیاد دارن دوستان در مورد مخازن مکعبی . واقعیت اینه مخزن مکعبی غیر دفنی تولید می کنیم بالاتر هم میشه تولید کرد ولی مشکل اینه شما دو برابر پول مخزن باید پول آهن کشی بدید تا تقویت بشه سازه . ضرب المثل پهناش از درازاش فراتر میره همینجا فکر کنم استفاده بشه . در هر صورت من خواهشم به اینه که صفحه مخزن کامپوزیت رو حتما مطالعه کنید . مخازن اس ام سی SMC مخصوص همین کار هستش .

  2. avatar عبداله

    سلام لطفا جواب اقای جابی را بدهید چون من هم یک مخزن کشاورزی دفنی به ابعاد ۵*۳*۲/۵ میخواهم که ببینم هزینه اش از استخر ساختن کمترس یا بیشتر .

    • avatar ناب زیست.م

      استاد سلام . بیزحمت صفحه ورق های ژئوممبران رو بخون و صفحه مخزن دفنی پلی اتیلنی رو . فکر کنم با ورق ژئوممبران ارزون تر بتونی این کار رو جمع کنی . البته یک سری مخزن هم داریم ما دفنی که از لوله های فاضلابی درست میشه در حقیقت سر و ته لوله های کاروگیت یا اسپیرال فاضلابی رو می بندیم و با لوله قطر ۲۰۰۰ پلی اتیلن فاضلابی با طول ۶.۵ متر مخزن دفنی می سازیم . بعد مطالعه اگر سوالی بود حتما با بخش فنی تماس بگیرید

  3. avatar عبداله

    سلام یک مخزن مکعبی دفنی به ابعاد طول ۷متر عرض ۳متر و ارتفاع ۴متر هزینه اش چقدر می شود با تشکر

    • avatar ناب زیست.م

      سلام . این ابعاد که شما فرمودید میشه حدودا ۸۵ مترمکعب و حدود قیمتی اون الان که پلی اتیلن تنی ۳۰ میلیون تومان هستش در میاد ۱۴۰ میلیون تومان .

  4. avatar پارسا

    سلام و خسته نباشید خدمت مجموعه ناب زیست ما یک مخزن پلی اتیلن از شما گرفتیم ولی اون موقع هم کارشناس شما هم گفتن که حجم بزرگتری بگیریم می خواستم بپرسم امکان تعویض هست ؟
    با تشکر
    پارسا از مازندارن

  5. avatar نادری

    مخزن آب مکعبی دارید ؟

    • avatar ناب زیست.م

      بله ظرفیت بالای ۳۰۰۰ لیتری دارم . مقدار کم چون هزینه حمل براتون زیاد در میاد به صرفه نیست از ما خرید کنید از نمایندگی مخزن پلی اتیلن شهرتون باید تهیه کنید .

  6. avatar ساسان بیابانگرد

    سلام وقتتون بخیر
    این منابع شما در صورت دفن آیا باید براش اتاقک ساخت یا تحمل داره که روش خاک ریخته شود چنانچه تحمل داره لطفا بفرمایید چقدر بر متر مربع تحمل وزن داره ممنون میشم جواب بفرمایید.

    • avatar ناب زیست.م

      سلام مخازن پلی اتیلن صلب ناب زیست که دوجداره هستند، به رنگ مشکی و دارای ضخامت بالای بدنه در همین صفحه قابل مشاهده هستند، بهیچ عنوان نیاز به سازه نگهبان ندارند. با شماره ۰۹۱۲۴۲۶۵۷۵۰ تماس بگیرید و درخواست کنید برایتان عکس بفرستند از مخازن دوجداره صلب.

۰۲۱-۸۸۷۲۲۰۲۷ با یک کلیک تماس بگیرید