آب شیرین کن صنعتی

دستگاه تصفیه آب صنعتی

آب شیرین کن صنعتی سیستمی است که با استفاده از پدیده اسمز معکوس، کیفیت آب را در حجم بیشتر از 2.5 مترمکعب در روز، به اندازه ای بهبود می بخشد تا برای استفاده کننده نهایی قابل قبول باشد. استفاده نهایی ممکن است نوشیدن (آشامیدن)، تأمین آب صنعتی، آبیاری درختان و کشاورزی، جلوگیری از آلودگی رودخانه، تامین آب برای تفریحات و استخرهای آبی و یا بسیاری موارد دیگر از جمله بازگشت بی‌خطر آب تصفیه شده به محیط زیست باشد.

فرآیند تصفیه آب، آلودگی ها و اجزای نامطلوب آب را از بین می‌‌برد یا غلظت آنها را کاهش می‌‌دهد تا آب تصفیه شده برای استفاده ای خاص مناسب شود.

آب شیرین کن اسمز معکوس دستگاهی است که با استفاده از پمپ فشار قوی و ممبران‌ها قابلیت حذف پارامترهای تشکیل دهنده شاخص مواد جامد محلول در آب و تولید آبی شیرین و قابل استفاده توسط انسان و سایر موجودات زنده را دارد.

طراحی آب شیرین کن صنعتی توسط کارشناسان متخصص با استفاده از نرم افزار ROSA یا WAVE کمپانی DOW انجام می‌شود. چنانچه مقدار آب تصفیه شده در روز بین 500 لیتر تا 2.5 مترمکعب باشد به دستگاه مزبور آب شیرین کن نیمه صنعتی گفته می‌شود.

آب شیرین کن صنعتی چیست؟

دستگاهی است که از فرآیند اسمز معکوس برای تصفیه و شیرین سازی آب در مقیاس بزرگ استفاده می کند. این دستگاه آب شور و دارای املاح را از دریا، چاه آب، نهرهای زیر زمینی و قنات ها دریافت میکند و با اعمال فشاری معکوس و بیشتر از فشار اسمزی تمامی املاح از جمله کلسیم، منیزیم، ذرات معلق، سدیم و… را با عبور آب از ممبران‌ها بعنوان غشای نیمه تراوا حذف نموده و آبی شیرین در اختیار مصرف کننده قرار می‌‌دهد.

آب شیرین کن صنعتی

این دستگاه با عناوینی همچون پکیج اسمز معکوس، پکیج RO صنعتی و… در بخشهای مختلف نام برده می‌شود. آبهای ورودی به دستگاه‌های آب شیرین کن از منابع مختلفی میتواند تامین شود. در زیر به این موارد اشاره می‌شود:

  • آبهای زیر زمینی مثل چاه‌ها و قنات
  • آبهای زیر زمین بسته به موقعیت چاه و عوامل دیگر میتوانند هر رنج TDS و TH داشته باشند.
  • آبهای سطحی مثل رودخانه‌ها و چشمه‌ها
  • آبهای سطحی شیرین ولی سخت
  • آب دریاچه‌ها، دریاها و اقیانوس ها که بسیار شور هستند.

کاربردهای آب شیرین کن صنعتی

  1. تصفیه آب در مقیاس بیشتر از 5 متر مکعب در روز قبل از ورود به منابع کویل دار، دیگ‌های بخار، کولینگ تاورها و تمامی تجهیزات حرارتی و برودتی.
  2. تصفیه آب شور دریا در مقیاس بسیار بزرگ برای مقاصدی نظیر تامین آب شرب شهرها، شست‌وشو در حمام ها و آشپزخانه‌ها بمنظور پخت و پز.
  3. تصفیه آب مورد استفاده در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بمنظور جلوگیری از ورود آب سخت و شور به سیستم ها و ضررهای ناشی از تاثیرات آب شور در تاسیسات نفتی.
  4. تصفیه نهایی پساب خروجی از پکیج تصفیه فاضلاب و در حقیقت استفاده مجدد از پساب‌های صنعتی.
  5. تصفیه آب کشاورزی برای آبیاری درختان، تامین آب شیرین جهت پرورش آبزیان و تولید محصولات غذایی و دارویی.
  6. تصفیه آبهای خروجی از چاه‌ها در کارواش‌ها و صنایع وابسته (استفاده مجدد آب بعد از دستگاه تصفیه فاضلاب کارواش)
  7. تصفیه آب در حد تولید آب مقطر برای انجام دیالیز در مراکز درمانی. در حقیقت تامین آب ورودی به دیونایزر از طریق دستگاه تصفیه آب صنعتی می‌‌تواند انجام گیرد.
  8. استفاده در صنایع تولید آب معدنی، کارخانه‌های تولید آب میوه، ساندیس و…

دستگاه تصفیه اسمز معکوس

انواع دستگاه‌های آب شیرین

انواع دستگاه‌های آب شیرین کن را شاید در یک دسته بندی کلی بتوان اینگونه دسته بندی کرد:

  • دستگاه تصفیه آب بیمارستان (دقت شود این سیستم دستگاهی متفاوت از دستگاه تولید آب مقطر، دابل آر او یا دیونایزر می‌باشد.)
  • آب شیرین کن کشاورزی
  • دستگاه تصفیه آب دامداری و گاوداری
  • آب شیرین کن هتل
  • دستگاه تصفیه آب مرغداری
  • آب شیرین کن دریایی
  • و آب شیرین کن‌های خورشیدی

آب شیرین کن کشاورزی

آب شیرین کن کشاورزی یکی از انواع آب شیرین کن‌های صنعتی است که وظیفه تصفیه آب بدون حذف کلسیم را بر عهده دارد چرا که کلسیم موجود در آب برای گیاهان مفید است.

با توجه به کم آبی ایران و اکثر نقاط جهان، آب خروجی از چاه‌ها و قنات‌ها روز به روز شورتر و غیرقابل استفاده تر می‌گردد. کشاورزی یکی از صنایعی است که آب فراوانی در آن مصرف می‌شود و تجهیزات استفاده شده درون این سیستم می بایست از آبی صاف و فاقد پارامترهای آلایندگی استفاده کنند. آب پاشهای آبیاری قطره ای چنانچه از آب تصفیه شده استفاده ننمایند بعد از مدتی دچار گرفتگی خواهد شد و کارایی خود را از دست می دهند.

در این راستا آب شیرین کن‌های کشاورزی ضمن مراقبت از تجهیزات این صنعت بزرگ، به گیاهان و درختان کمک می‌‌کنند آبی فاقد شوری دریافت نموده و محصولی با کیفیت به بار بیاورند.

آب شیرین کن کشاورزی

سیستم‌های آب شیرین کن کشاورزی دارای حساسیت کمتری نسبت به مدل‌های آشامیدنی می‌باشند؛ زیرا می توان مقداری از آب خام را با آب تصفیه شده ترکیب نمود و از این بابت مشکلی وجود نخواهد داشت. در سیستم‌های تصفیه آب کشاورزی معمولا آب خام ورودی، آب چاه یا آب دریا می‌باشد که میزان جامدات محلول در آب بالای 5000 میلی‌گرم بر لیتر می‌باشد.

آب شیرین کن‌های کشاورزی همانند نمونه‌های آشامیدنی دارای واحد پیش تصفیه مشتمل بر فیلتر شنی بمنظور حذف املاح، فیلتر کربنی بمنظور حذف بو و مزه، فیلتر میکرونی، تزریق آنتی اسکالانت و در صورتی که آب حاوی کلیفرم باشد از واحدهای ضد عفونی مثل ازن ژنراتور و کلریناتور استفاده می‌شود. در نهایت بمنظور تصفیه نهایی وارد ممبران‌های اسمز معکوس می‌شود.

آب شیرین کن دریایی

دستگاه تصفیه آب دریا معروف به آب شیرین کن دریایی (Sea Water RO) شامل مجموعه تجهیزاتی که آب خام ورودی از دریا را تصفیه نموده و با شیرین سازی و حذف املاح آبی قابل استفاده برای کاربری خاص در اختیار استفاده کننده نهایی بمنظوری خاص قرار می‌‌دهد.

با توجه به اینکه در آب دریا میزان جامدات محلول بیش از 10 هزار تا 45000 میلی گرم در لیتر است چند بخش به آب شیرین کن های صنعتی باید اضافه شود تا بتوان از آن برای شیرین سازی آب دریا استفاده نمود. کلراید آب دریا بسیار بالاست لذا تمامی استانداردهای جوش IWW باید رعایت شود تا خورندگی کلراید باعث ایجاد اختلال در فرآیند عملیاتی آب شیرین کن دریایی بعد از مدتی نگردد.

واحدهای دستگاه تصفیه آب دریایی

  1. سیستم‌های فیلتر شنی، کربنی، سیستم‌های اولترا فیلتر و فیلترهای دیسکی
  2. سیستم کلرزنی و تزریق اسید
  3. دستگاه‌های تصفیه میکرونی بمنظور جلوگیری از عبور ذرات بزرگتر از 5 میکرون
  4. پمپ فشار قوی داپلکس و یا سانتریفیوژی
  5. ممبران‌های ملقب به ممبران seawater از جنس پلی آمید TFC
  6. تجهیزات اندازه گیری کلر و نمک باقیمانده TDS Meter – Ec meter – Ph meter – Orp Meter درون یک تابلو برف و پی ال سی
  7. فلومتر روتاری، مغناطیسی و ونتوری جهت اندازه گیری دبی آب عبوری
  8. واحد شستشو در محل دستگاه تصفیه آب صنعتی تحت عنوان واحد CIP که بمنظور شستشوی اسیدی و قلیایی ممبران ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  9. شاسی فلزی اعم از گالوانیزه گرم یا استیل درون یا بیرون کانتینر طبق درخواست مشتری

مکانیزم عملکرد آب شیرین کن صنعتی

در ادامه به تشریح مراحل مختلف تصفیه آب درون آب شیرین کن صنعتی می‌‌پردازیم.

  1. پیش ‌تصفیه آب: در آبها آلودگیهای مختلفی وجود دارد. برخی از این آلودگی ها بهتر است قبل از ورود به سیستم اسمز معکوس حذف شوند تا علاوه بر اثرگذاری بر کیفیت نهایی آب، باعث افزایش طول عمر و کیفیت عملکرد فیلترهای اسمز معکوس شوند. این آلودگی ها میتواند شامل: ذرات جامد معلق، انواع گازها و فلزات سنگین باشد که در مرحله پیش تصفیه توسط فیلترهایی مانند فیلتر شنی، فیلتر کربنی و فیلترهای رسوب گیر حذف شوند.
  2. انتخاب پمپ‌های فشار بالا: در مرحله پیش تصفیه، املاح معلق توسط فیلتر شنی و رنگ، بو، مزه و کلر آزاد موجود در آب توسط فیلتر کربنی حذف می‌شوند. اما این عملیات در مرحله پیش تصفیه یون ها و نمکهای موجود در آب را حدف نمی‌‌کند؛ پس با روش اسمز معکوس باید برای حذف آنها اقدام کرد. در این مرحله باید فشاری بیشتر از فشار اسمزی ایجاد کرد. این فشار توسط پمپهای مخصوص (پمپ‌های طبقاتی و در برخی موارد پمپ‌های پیستونی) تامین می‌شود.
    برای انتخاب پمپ مناسب باید پارامترهای مانند میزان آلودگی آب ورودی، کیفیت آب خروجی و دبی آب را در نظر گرفت. انتخاب پمپهای مناسب بر قیمت دستگاه‌های آب شیرین کن صنعتی تاثیر گذار خواهد بود. امروزه در بازار انواع پمپهای اروپایی، چینی و ایرانی برای این منظور استفاده می شود.
  3. فیلتر نهایی درون ممبران‌ها: تصفیه نهایی آب و حذف ناخالصی‌ها با روش اسمز معکوس انجام می‌شود. انتخاب فیلترهای با طراحی و چیدمان مناسب، سبب افزایش بازده دستگاه آب شیرین کن، افزایش بازیابی آب و کاهش پساب می‌شود.
  4. گندزدایی آب خروجی: علاوه بر حذف مواد معلق، رنگ، بو، مزه، یون ها و نمک ها، منابع آبهای مختلف میتوانند حاوی انواع ویروس ها و باکتری ها نیز باشد. حذف این ویروس ها و باکتری ها در آب شیرین کن ها توسط روش گندزدایی مانند فیلترهای اشعه فرابنفش (UV) انجام می‌شود.

سازنده دستگاه آب شیرین کن صنعتی

شرایط عملیاتی آب شیرین کن‌های صنعتی

بدلیل اینکه مکانیزم تصفیه آب درون آب شیرین کن بر پایه مفهوم اسمز معکوس بنا شده است به این سیستم، آب شیرین کن اسمز معکوس نیز گفته می‌شود. اسمز معکوس یک فرآیند فشار محور است که طی این فرآیند، بواسطه اعمال فشار در یک سمت ممبرانهای درون پرشر وسل ضمن عبور آب فاقد ناخالصی، از عبور ناخالصی‌های بسیار ریز جلوگیری بعمل می آید. طبق گفته برخی سازندگان ممبران‌ها، واحدهای کوچک آب شیرین کن صنعتی از نظر تئوری با فشار بسیار کم کار می‌‌کنند – (تا 35psi).

اما واقعیت این است که اگر آب شیرین کن صنعتی با فشاری کمتر از 45psi کار کند آب زیادی دریافت نخواهید کرد و کیفیت آب خروجی از دستگاه به خطر می افتد. فشار پایین آب ورودی باعث می‌شود واحد تولید کننده آب آشامیدنی کمتری تولید کند، مخزن ذخیره را کندتر پر کند و آب با کیفیت پایین تری تولید شود. عملیات تصفیه آب درون پکیج آب شیرین کن صنعتی با فشار آب معمولی 60psi به خوبی اجرا می‌شوند.

سوئیچ فشار، فشار آب را در مخزن ذخیره سازی تصفیه اسمز معکوس نظارت می‌‌کند و در پاسخ به فشار مخزن، پمپ را خاموش و روشن می‌‌کند.

آب شیرین کن‌های صنعتی شامل بخشهای مختلفی به شرح زیر میباشد:

  • پیش فیلتر چند رسانه ای
  • سختی گیر آب یا سیستم دوزینگ ضد انعقاد
  • سیستم دوزینگ کلرزدایی
  • واحد اسمز معکوس با ممبران
  • استریلایزر UV یا کلر زنی پس از تصفیه.

دستگاه‌های اسمز معکوس صنعتی با فیلترهای چند رسانه ای، شرایط برای انتقال آب ورودی و حذف ذرات بزرگتر از 10 میکرون را فراهم می‌‌کنند. در ادامه به آب یک ماده شیمیایی ضد انعقاد تزریق می‌شود تا سختی آب کنترل شود. این امر باعث می‌شود ممبران‌های داخل سیستم دچار آسیب نشود. تجهیزات استفاده شده در پیش تصفیه میتوانند سختی، کلر، رنگ و بو، آهن و گوگرد را از بین ببرند.

در ادامه فرآیند، آب به قسمت اسمز معکوس منتقل می‌شود. در این بخش یک پمپ فشار بالا فشار بسیار زیادی را به محلول بسیار متمرکز وارد میکند. با این کار نمکهای باقیمانده، مواد معدنی و ناخالصیهایی که نمیتوانند توسط پیش فیلتر حذف شوند جدا می‌شوند.

آب تمیز قابل شرب از انتهای کم فشار ممبران خارج می‌شود. در عین حال نمک ها، مواد معدنی و سایر ناخالصی ها از سمت دیگر تخلیه می‌شوند. در انتها آب از طریق یک استریلایزر UV عبور داده می‌شود. این باعث از بین رفتن هر نوع باکتری و میکروب باقی مانده در آب می‌شود.

فرآیند آب شیرین کن صنعتی

واحدهای دستگاه آب شیرین کن صنعتی

  • فیلتر کربن دستگاه RO: فیلتر کربن برای از بین بردن کلر و سایر آلاینده‌های موثر بر عملکرد و عمر ممبران و همچنین بهبود طعم و بوی آب طراحی شده است. یک دستگاه آب شیرین کن صنعتی با سیستم تصفیه آب اسمز معکوس از یک فیلتر کربن با کیفیت بالا استفاده می‌‌کند. این فیلترها اغلب فیلتر “طعم و بو” نامیده می‌شوند.

فیلتر کربن آب شیرین کن صنعتی

  • فیلتر شنی: باعث از بین رفتن ذرات معلق موجود در آب مانند مواد آلی، باکتری‌ ها، رنگ، پلانکتون و… می‌شود. فیلتر شنی تحت فشار یك فیلتر چند منظوره است. این دستگاه ذرات معلق تا 50 میكرون را حذف می‌کند. اختلاف دانسیته بین لایه‌های مختلف شن باعث می‌شود كه بعد از بک واش لایه‌های مختلف از هم جدا شوند.
  • فیلتر كارتریج: برای کاربردهای آلودگی سنگین، کارتریج ها به عنوان فیلترهای پولیش نهایی استفاده می‌شوند. فیلترهای كارتریج رسوبگیر برای حذف ذرات رسوب، شن، خاك و گل و لای تا اندازه 5 میكرون برای یک آب شیرین کن صنعتی طراحی شده است.

فیلتر اسمز معکوس

  • اولترافیلتراسیون: یک اولترا فیلتر دارای اندازه منافذ در حدود 0.01 میکرون و فیلتر میکروفیلتراسیون دارای اندازه منافذ در حدود 0.1 میکرون است. بنابراین وقتی آب تحت میکروفیلتراسیون قرار می گیرد، بسیاری از میکروارگانیسم ها برداشته می‌شوند، اما ویروس ها در آب باقی می مانند. اولترافیلتراسیون این ذرات بزرگتر و برخی ویروس ها را از بین می‌‌برد. نه میكروفیلتراسیون و نه اولترافیلتراسیون نمی توانند مواد محلول را حذف كنند، مگر اینكه در ابتدا با كربن فعال جذب شوند و یا با نمك های آلوم یا آهن منعقد شوند.
  • نانو فیلتراسیون: یک فیلتر نانو فیلتراسیون دارای اندازه منافذ در حدود 0.001 میکرون است. نانو فیلتراسیون بیشتر مولکولهای آلی، تقریباً همه ویروس ها، بیشتر مواد آلی طبیعی و طیف وسیعی از نمک ها را از بین می‌‌برد. نانو فیلتراسیون یون‌های دو ظرفیتی را که آب را سخت می‌‌کنند از بین می‌‌برد، بنابراین نانو فیلتر اغلب برای نرم کردن آب سخت استفاده می‌شود.
  • سیستم تزریق آنتی اسكالانت: آنتی اسکالانت، یک ماده افزودنی آب برای آب شیرین کن صنعتی است که در جلوگیری از پوسته پوسته شدن غشاها بسیار مؤثر است. مواد شیمیایی ضد رسوب برای جلوگیری از گرفتگی و ایجاد رسوب روی ممبران‌ها استفاده می‌شوند. این كار باعث افزایش طول عمر ممبران‌ها می‌شود.
  • پمپ فشار قوی: پمپی برای فراهم کردن جریان یکنواخت می‌باشد. پمپ‌های فشار بالا یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم اسمز معکوس است. بطور معمول هر چه قدرت پمپ بیشتر باشد، کیفیت و درصد بازیابی آب تصفیه شده توسط سیستم بیشتر خواهد بود. پرکاربردترین پمپ فشار قوی مورد استفاده در ساخت آب شیرین کن‌های صنعتی، پمپ فشار قوی پیستونی کمپانی دانفوس می‌باشد.
    نوع دیگر پمپ فشار قوی مورد استفاده در ساخت دستگاه تصفیه آب صنعتی پمپهای گریز ار مرکز هستند که نتایج آزمایشها نشان میدهد عملکرد نمونه پیستون محوری بهتر است و بدلیل وزن کمتر دارای قابلیت چیدمان در تمامی سایزهای کوچک تا حتی کارخانه‌های آب شیرین کن بسیار بزرگ می‌باشند.

پمپ دستگاه RO

  • محفظه تحت فشار (پرشر وسل): امروزه بیشتر ممبران‌های دستگاه RO در مخازن تحت فشار تقویت شده با فایبرگلاس قرار دارند که بطور خاص برای مهار ممبران‌ها ساخته شده و در برابر فشارهای زیاد مورد نیاز ممبرانهای امروزی ساخته شده اند. پرشر وسل یک محفظه لوله ای است که ممبران‌ها را در بر میگیرد. برای عناصر مارپیچ، مخزن تحت فشار اغلب به عنوان لوله فشار معرفی می‌شود و می‌‌تواند تا شش ممبران را شامل شود.

دستگاه تصفیه RO

  • ممبران: ممبران ها برای تصفیه آب شور و آب دریا و نیز بازیابی پسابهای صنعتی و شهری استفاده می‌شوند. ممبران قسمت اصلی آب شیرین کن صنعتی می‌باشند که میزان جامدات محلول در آب را تا 99/6% حذف می نمایند. ممبران اسمز معکوس از سه لایه ساخته شده است که بر روی سطح آن کشیده شده است.
    1. لایه محافظتی پلی استری نگه دارنده رطوبت
    2. لایه داخلی از جنس پلی سولفون بسیار ریز
    3. لایه بسیار نازک پلی آمید
  • سیستم تمیزکاری در محل (CIP): فرایند شستشو در محلِ آب شیرین کن صنعتی شامل مراحل مختلفی است که در زیر آمده است:
    1. شستشوی اولیه تجهیزات با آب گرم تمیز برای از بین بردن بیشتر ذرات یا طعم دهنده‌ها و قندها.
    2. مرحله دوم گردش آب گرم در دمای 80 درجه سانتیگراد با محلول سود سوز آور با بخار تحت فشار 1.5% یا 120C.
    3. شستشوی نهایی آب گرم.
    4. ضد عفونی مجدد دستگاه با بخار در دمای 120 درجه سانتیگراد یا محلول آب سرد ضد عفونی کننده محیطی با 1.5%

    ممبران دستگاه تصفیه آب صنعتی

تجهیزات کنترلی آب شیرین کن صنعتی

دستگاه RO یک سیستم پیچیده است که با طراحی منحصربفرد میتواند عملیات شیرین سازی آب را انجام دهد. این سیستم‌ها از بخشها و قطعات کنترلی مختلفی تشکیل شده اند که در زیر به معرفی هر بخش پرداخته ایم:

  • گیج فشار: برای نظارت بر فشار در یک خط آب استفاده می‌شوند. می توان مستقیماً بر روی هر خط آب نصب کرد یا روی صفحه کنترل یک سیستم RO تجاری نصب کرد.
  • فلومتر (جریان سنج): برای اندازه گیری سرعت جریان یا مقدار گاز و سیال داخل لوله استفاده می‌شود.
  • ابزار اندازه گیری شاخص مواد جامد مجلول در آب: کل مواد جامد محلول یا در واقع مقدار شفافیت آب را مشخص می‌‌کند.
  • سوییچ فشار پایین: زمانیکه سطح آب مخزن کم شده باشد دستور روشن شدن سیستم را میدهد.
  • سوییچ فشار بالا: برای زمانیکه آب مخزن فول شده باشد دستور خاموش کردن دستگاه را میدهد.

ظرفیت دستگاه آب شیرین کن صنعتی

دستگاه‌های آب شیرین کن صنعتی به طور معمول از ظرفیت 5 مترمکعب در شبانه روز شروع می‌شوند. ظرفیت ممبران‌های صنعتی به طور معمول 5 مترمکعب تا 25 مترمکعب در شبانه روز می‌باشند. دستگاه‌های نیمه صنعتی از 1400 لیتر تا 5000 لیتر آب شیرین و تصفیه شده در روز را برای شما تامین می‌‌کنند.

غالبا برای دستگاه‌های بالای 25 مترمکعب (50، 75، 100، 200 و…) از چند ممبران با ظرفیت 25 مترمکعب در شبانه روز استفاده می‌شود. ظرفیت تولید این دستگاه‌ها تا بالاتر از 2000 متر مکعب در شبانه روز نیز بوده و در ظرفیتهای بسیار بالاتر، مدولار شده و در رنج کارخانه تصفیه آب صنعتی قرار می گیرند.

قیمت آب شیرین کن صنعتی

قیمت آب شیرین کن صنعتی پارامتری وابسته به کیفیت تجهیزات مورد استفاده در ساخت دستگاه، مقدار آب مورد نیاز در شبانه روز، میزان آلایندگی یا سختی و هدایت الکتریکی آب ورودی به دستگاه و درصد آب پرت سیستم می‌باشد.

چانچه بخواهیم از دبی آب معین ورودی، مقدار بیشتری آب تمیز و شیرین بدست بیاوریم باید تعداد ممبران‌ها و قدرت پمپ تامین فشار را بالاتر ببریم، لذا قیمت دستگاه بالاتر می‌رود. همچنین استفاده از پمپ فشار قوی پمپیران بجای دانفوس باعث کاهش قیمت آب شیرین کن صنعتی می‌گردد.

میزان افزایش قیمت وقتی شما ظرفیت پکیج RO را بطور مثال از 10 مترمکعب در روز به 20 مترمکعب در روز افزایش میدهید بصورت متناسب با ظرفیت نیست. قیمت آب شیرین کن صنعتی 10 مترمکعب با آب ورودی با tds نزدیک 2000ppm معادل 120 میلیون تومان و قیمت دستگاه بمنظور تصفیه همان آب با دبی 20 مترمکعب حدودا 155 میلیون تومان خواهد بود.

جهت دریافت لیست قیمت بروز و خرید آب شیرین کن‌های صنعتی ایرانی و وارداتی می‌توانید با همکاران در واحد فروش ناب زیست تماس بگیرید.

بطور مثال در این مقطع که قیمت دلار 55000 تومان می باشد و بسته به کیفیت پمپهای تغذیه، برند ممبران‌های مورد استفاده، وجود یا عدم وجود CIP روی دستگاه و سایر پارامترهای تاثیر گذار در قیمت؛ قیمت آب شیرین کن صنعتی 5 مترمکعب از 95 تا 140، قیمت دستگاه 10 مترمکعب در روز از 140 تا 200، قیمت پکیج 25 مترمکعب در روز از 210 تا 270، قیمت آب شیرین کن صنعتی 50 مترمکعب در شبانه روز از 260 تا 350، قیمت آب شیرین کن 75000 لیتر در روز از 300 تا 440 و قیمت آب شیرین کن صنعتی 100 مترمکعب در روز از 450 تا 710 میلیون تومان برآورد می گردد.

قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی

خرید آب شیرین کن صنعتی

برای خرید آب شیرین کن صنعتی، باید با شرکتهای متخصص تولید کننده با رزومه کاری قوی و تخصص کافی وارد مذاکره شد. بازدید از کارخانه سازنده و همچنین بازدید از کیفیت دستگاه‌های RO صنعتی تولید شده در حال کار توسط شرکتهای مجرب، یکی از فاکتورهای اصلی انتخاب تولید کننده مناسب می‌باشد.

همچنین مطالعه با دقت پروپوزال ارائه شده توسط شرکت تولید کننده پکیج تصفیه آب صنعتی و استفاده از ممبران‌های با کیفیت و پمپهای اروپایی در طرح، می‌‌تواند نشانگر کیفیت بالای ساخت و تولید این دستگاه‌ها باشد.

برای خرید آب شیرین کن صنعتی با کارشناسان شرکت ناب زیست تماس بگیرید، مشاوره کنید و محصول خود را سفارش دهید. محصول شما تولید و آماده و برایتان ارسال می‌شود. در خصوص نحوه تسویه حساب نیز طی تماس شما و ارتباط با بخش مالی شرکت، مراحل مالی نیز برای شما توضیح داده خواهد شد.

قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی

طراحی آب شیرین کن صنعتی

آب شیرین کن صنعتی یک سیستم کامل است، با ورودی آب خوراک و لوله‌های تخلیه جداگانه. مشخصات لوله‌های ورودی و خروجی همیشه باید با آنالیز آب، فشار آب خوراک و احتباس نمک مقایسه شود. طراح یک سیستم اسمز معکوس با کمترین هزینه ممکن برای فشار غشایی و نصب، حداکثر بازیابی و احتباس نمک را انجام می‌‌دهد. بهبود نمک زدایی آب دریا بستگی به فشار اسمزی آب خوراک و انواع غشای کاربردی در طی فرآیند شیرین سازی آب دارد.

برای طراحی سیستم اسمز معکوس RO باید حداقل پارامترهای زیر مشخص باشد:

  • فشار جریان آب ورودی به دستگاه
  • فشار جریان خروجی از سیستم
  • دبی جریان آب ورودی
  • دبی آب تصفیه‌ شده توسط پکیج RO
  • فشار جریان پساب خروجی از آب شیرین کن صنعتی
  • هدایت الکتریکی آب ورودی
  • هدایت الکتریکی آب خروجی از دستگاه اسمز معکوس
  • دمای محیط و دمای آب ورودی به سیستم

یک سیستم فیلتراسیون غشایی معمولاً برای شرکت در یک فرآیند مداوم طراحی شده است، زیرا شرایط فرآیند، مانند جریان آب خوراک و جریان نفوذ، مداوم است. این مورد در سیستم‌های اسمز معکوس نیز صدق می‌‌کند. دستگاه‌های اسمز معکوس برای شرکت در یک فرایند مداوم با یک جریان مداوم نفوذ و بازیابی سیستم که پایدار است، طراحی شده اند. تغییرات در دمای آب و میزان رسوبگذاری آب خوراک با تنظیم فشار خوراک جبران می‌شود.

طراحی دستگاه تصفیه آب صنعتی

یک دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس که به صورت بهینه طراحی شده باشد باید حداقل بین 95% تا 99% ناخالصی‌های موجود در آب ورودی را از آن حذف کند. یکی از عواملی که باید پکیج RO در انجام آن دارای توانایی باشد حذف نمک آب می‌باشد.

طراحی فرآیندهای آب شیرین کن با توجه به پارامترهای مانند دبی آب مورد نیاز، کیفیت آب ورودی و خروجی و…. صورت میگیرد. این شبیه سازی توسط نرم افزارهایی که توسط تولید کنندگان ممبران ها توسعه یافته اند انجام می‌شود. از جمله این نرم افزارها میتوان به نرم افزارهای ROSA و WAVE شرکت DOW اشاره کرد.

نرم افزار ROSA یک نرم افزار شبیه سازی برای طراحی آب شیرین کن با فرایند اسمز معکوس براساس مشخصات فنی ممبران‌های فیلم‌تک آمریکا می‌باشد. این برنامه تنها شبیه سازی روش اسمز معکوس را در آب شیرین کن صنعتی انجام میدهد و فرایندهای مثل واحد پیش تصفیه آب و… را پاسخگو نمی‌باشد.

نرم افزار دیگری به نام WAVE توسعه یافته توسط شرکت DOW این نیاز را برطرف ساخته است و طراحی بخشهای مختلف یک تصفیه آب صنعتی اعم از مراحل پیش تصفیه، اسمز معکوس، تبادل یون بخشهای سه گانه و تصفیه نهایی انواع آبهای شهری، چاه، دریا و… را محقق می سازد. در واقع این نرم افزار جهت تکامل و یکپارچه سازی نرم افزارهای پیشین ایجاد شده است.

سازنده آب شیرین کن صنعتی

سازنده آب شیرین کن‌های صنعتی در تمام شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ شامل اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، تهران و کرج پراکنده شده اند؛ لیکن در مقطع فعلی تقاضای بالایی برای آب شیرین کن صنعتی اصفهان و اهواز وجود دارد. از این رو ما تلاش نموده ایم تا با ایجاد نمایندگی در این دو شهر بخش زیادی از نیازهای این دو استان کم آب کشور را پاسخ دهیم.

احداث مغازه فروش آب شیرین در مقیاس 10 مترمکعب در روز در تابستان‌ها بسیار رایج است. به همین دلیل ما پکیج‌های پرتال و دستگاه‌های خودکار فروش آب شیرین طراحی و تولید نموده ایم که درون کانتینر جاسازی شده اند.

نصب و راه اندازی آب شیرین کن صنعتی

راه اندازی دقیق و با کیفیت دستگاه‌های آب شیرین کن صنعتی، یکی از مهم ترین فاکتورها در بهره برداری از آنها می‌باشد. تبحر و تخصص و مجرب بودن شرکت تولید کننده دستگاه RO و دانش فنی کارشناسان با بالا بردن بهره وری دستگاه، رابطه مستقیم دارد.

دستورالعمل بهره برداری و آموزش مناسب به اپراتور بهره بردار باید به درستی انجام شود. همچنین پر کردن مداوم چک لیست نگهداری دستگاه RO توسط خریدار و ارائه آن به صورت مداوم و منظم به شرکت تولید کننده ضروری است. این کار جهت چکاپ دوره ای سیستم میباشد و از نکات مهم در بهره برداری و افزایش دوام و عمر مفید سیستم محسوب میگردد.

آب شیرین کن

نصب آب شیرین کن صنعتی، فرآیندی چند مرحله‌ای است که نیاز به دقت و مهارت دارد. در این بخش، مراحل نصب این دستگاه به صورت خلاصه شرح داده شده است.

  1. انتخاب محل مناسب: مکان مناسب برای نصب دستگاه تصفیه آب صنعتی باید دارای ویژگی‌هایی نظیر دسترسی به منبع آب ورودی، دسترسی به خروجی آب تصفیه شده، فضای کافی برای نصب دستگاه و تجهیزات جانبی آن و سطح صاف و محکم برای قرار دادن دستگاه باشد.
  2. نصب پایه و شاسی: پایه و شاسی دستگاه معمولاً از جنس فلز یا پلاستیک ساخته می‌شوند. این پایه‌ها باید به اندازه کافی محکم باشند تا وزن دستگاه را تحمل کنند.
  3. اتصال لوله‌کشی: لوله‌های آب ورودی و خروجی دستگاه تصفیه آب صنعتی باید از جنس مواد مقاوم در برابر خوردگی باشند. همچنین، باید دارای قطر مناسب برای جریان آب باشند.
  4. نصب فیلترها: آب شیرین کن های صنعتی دارای فیلترهای پیش تصفیه و ممبران هستند. فیلترهای پیش تصفیه برای حذف ذرات معلق، کلر و سایر آلاینده‌های آب استفاده می‌شوند. ممبران‌ها برای حذف نمک‌ها و سایر مواد محلول در آب استفاده می‌شوند.
  5. اتصال برق: دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی معمولاً دارای ولتاژ ورودی 220 ولت هستند. برق دستگاه باید از طریق یک پریز برق استاندارد تامین شود.
  6. راه‌اندازی دستگاه: پس از انجام مراحل قبل، می‌توانید دستگاه را راه‌اندازی کنید. در این مرحله، باید دستگاه را روشن کرده و عملکرد آن را بررسی کنید.

نصب آب شیرین کن صنعتی

در هنگام نصب آب شیرین کن صنعتی، باید نکات ایمنی زیر را رعایت کنید:

  • دستگاه را در مکانی نصب کنید که دسترسی به آن آسان باشد.
  • قبل از شروع کار، برق دستگاه را قطع کنید.
  • از ابزار و تجهیزات مناسب برای نصب دستگاه استفاده کنید.
  • دستورالعمل‌های سازنده را به دقت دنبال کنید.

زمان تمیزکاری ممبران‌ها

دستگاه‌های آب شیرین کن صنعتی دارای دو نوع فیلتر می‌باشند. در ادامه به تشریح زمان‌های تعویض این فیلترها میپردازیم.

  • تمیزکاری فیلتر حذف املاح معلق (فیلتر شنی، کربنی و کارتریجی)

این فیلترها، قبل از ورود آب به فیلترهای ممبران قرار دارند و وظیفه حذف املاح معلق آب را دارند. علت استفاده از این فیلترها این است که املاح معلق موجود در آب قبل از ورود آب به ممبران آب شیرین کن صنعتی حذف شود تا فشار مازاد به ممبران ها وارد نشود. بهتر است کربن و سیلیسهای موجود در فیلترهای شنی و کربنی به صورت سالیانه، تعویض شوند. هر چند که با استفاده از بکواش (شستشو) دوره ای، به عمر مفید این مواد افزوده می‌شود.

درباره فیلترهای کارتریجی نیز زمانی که رنگ فیلترهای داخلی، از سفید به قهوه ای روشن و در نهایت قهوه ای کدر، تغییر رنگ پیدا کرد، باید این فیلترها تعویض شود. زمان معمول این تعویض ماهیانه می‌باشد که بسته به کدورت آب، این زمان کاهش یا افزایش می یابد.

  • تمیزکاری فیلترهای ممبران

این فیلترها، فیلترهای اصلی سیستم تصفیه آب صنعتی می‌باشند که در حکم غشای نیمه تراوا جهت انجام پدیده اسمز معکوس عمل می‌‌کنند. عمر مفید این ممبرانها 2 الی 3 سال می‌باشد.

چیدمان ممبران ها درون دستگاه RO

با نگهداری درست (استفاده از آنتی اسکالانت و تعویض به موقع فیلترهای حذف املاح معلق) و شرایط بهره برداری مناسب (طراحی درست دستگاه و نصب صحیح آن) و همچنین اسید شویی ممبران (استفاده از CIP در طرح) در زمانهای تعیین شده و به صورت درست، به عمر مفید آنها افزوده می‌شود.

آب شیرین کن صنعتی چند مرحله ای

سیستم‌هایی که از بیش از یک مرحله تشکیل شده اند، سیستم‌های چند مرحله ای نامیده می‌شوند. برای به دست آوردن بهبودی حداکثر 70%، باید دو مرحله تصفیه در سیستم تصفیه آب خوراک انجام شود.

طراحی سیستم آب شیرین کن صنعتی

درصد حذف نمک در آب شیرین کن صنعتی

یک سیستم اسمز معکوس بهینه باید حداقل بین ۹۵ تا ۹۹% ناخالصی‌های موجود در آب را از آن حذف کند. هر چه درصد حذف نمک بیشتر باشد، دستگاه آب شیرین کن در تصفیه آب بهتر عمل میکند. مقدار کم این پارامتر نشان میدهد زمان شست‌وشو و یا تعویض فیلترهای ممبران رسیده است. رابطه زیر برای به دست آوردن میزان حذف ناخالصی‌ها استفاده می‌شود.

محاسبات آب شیرین کن

درصد نمک عبوری، بیانگر میزان ناخالصی‌هایی است که توانسته‌اند از سطح فیلتر ممبران عبور کنند. درصد بازیابی یک آب شیرین کن بیانگر درصدی از آب ورودی است که توسط دستگاه اسمز معکوس به شکل آب تصفیه‌ شده از سیستم خارج شده است. هرچه این میزان بیشتر باشد نشانگر آن است که مقدار آب کمتری به شکل پساب از دستگاه تصفیه آب خارج شده است. درصد بازیابی مناسب زمانی تعیین می‌شود که مشخص شود دستگاه با چه هدفی طراحی و ساخته شده است.

طراحی سیستم اسمز معکوس

رای کاربران
[امتیاز کلی: 26 میانگین: 5]
12 دیگاه
  1. avatar محتشم

    سلام من محتشم هستم از شهر کابل کشور افغانستان
    اگر ممکن است برای من لیست قیمت اب شیرین کن های نیمه صنعتی و نقشه آب شیرین کن صنعتی خودتان را بفرستید.
    متشکر هستم از شما. بطور کامل فهمیدم مطالب را.
    آدرس ایمیلم را در پایین برایتان می نویسم.

    • avatar ناب زیست.م

      سلام . جناب محتشم نقشه رو ما به کسی نمیدیم چون جزء اسرار شرکت هستش نقشه آب شیرین کن های صنعتی . اما لیست قیمت بروز دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی رو براتون ایمیل میکنیم . با شماره شرکت ناب زیست در واتس اپ ۰۹۱۰۱۷۱۷۵۵۴ میتونید ارتباط داشته باشید و اگر سوالی هست تماس بگیرید.

  2. avatar علی

    سلام میشه لطفا لیست قیمت های دستگاه های تصفیه آب صنعتی شرکت با حجم بالاتر از ۵۰ متر مکعب الی ۱۰۰ متر مکعب را برایم بفرستین. تشکر

  3. avatar علی صمدی

    سلام مهندس محتشم احوال شما بنده صمدی هستم وارده کننده انواع پروفیل های استنلس استیل در سایز های ۴۰×۴۰
    ۲۰×۲۰ ۳۰×۳۰ ۵۰×۵۰ ۴۰×۲۰ از ضخامت های ۱میل تا ۳میل با گرید ۳۰۴و ۳۱۶
    تامین کننده انواع فلنج های نازک ایرانی با قیمت های مناسب
    خیلی خوشحالم میشم از ما قیمت بگیرید برای تهیه پروفیل استیل
    ۰۲۱۶۶۳۹۱۳۸۶

  4. avatar علیرضا

    سلام علیرضا هستم از استان فارس میخواستم لیست قیمت آب تصفیه کن های صنعتی رو بگیرم از ۲۵۰۰ لیتر تا ۵۰۰۰رو درروز ممنونم

    • avatar ناب زیست.م

      سلام قیمت ظرفیت هایی که شما فرمودید حدودا از ۱۴ میلیون تومان واسه ۲۵۰۰ لیتر که در حقیقت نیمه صنعتی حساب میشه، شروع و تا ۶۰ میلیون تومان واسه ۵۰۰۰ لیتری البته بصورت سیستم تصفیه آب غیر دریایی ادامه دارد.

  5. avatar علی تقوی

    سلام و عرض ادب .
    می خاستم قیمت این دستگاه رو ازتون سوال کنم
    دستگاه تصفیه آب صنعتی با ظرفیت ۵۰۰۰ لیتر در ۲۴ ساعت
    شاسی از جنس استنلس استیل ۳۰۴ باشد.
    دارای فیلتر شنی و کربن با مخزن frp باشد حتما‎.‎
    پمپ طبقاتی ‎ CDFL‏۲-۱۵ تکفاز استفاده شده باشه.
    مدار شستشوی خودکار ممبران با آب مقطر‎ CIP ‎با دستور تایمر در هر ۲۴ ساعت کاری دستگاه‎.‎
    لوله های فشار قوی از جنس استنلس استیل با جوشکاری آرگون و بدون رزوه‎ .‎
    ‏۴ عدد گیج نشان دهنده فشار به صورت ارتباط مستقیم با آب، نه با لوله روی تابلو‎.‎
    ‏۲ عدد فلومتر جهت نشان دادن آب تولیدی و آب دور ریز در روی تابلوی آلبوند‎.‎
    ‏۱ عدد وسل ۴ اینچ فایبر گلاس ساید پورت‎.‎
    ‏۱ عدد ممبران ۴ اینچ برند ‎ VONTERON
    مخزن ۹۰ لیتری ذخیره آب مقطر جهت‎ CIP ‎
    دستگاه فاقد هر گونه اتصالات گالوانیزه باشد
    دستگاه دارای لوله کشی‎ PVC ‎و اتصالات ‎ UPVCمی باشد‎.‎
    ‏۱ عدد پمپ ۱ اسب جهت عبور آب از فیلتر شنی
    ‏۲ عدد جامبو جهت حذف گل و لای بعد از فیلتر شنی و قبل از ممبران‎.‎
    دو عدد شیر برقی ۱ اینچ جهت قطع آب بعد از ‎ FRPو‎ CIP ‎
    کلیدهای اطمینان های ولو، جهت قطع بموقع و عدم وکیوم اتصالات‎…‎
    سختی آب شهری ورودی ۱۳۰۰‏ پی پی ام می باشد.‎
    سختی آب بعد از تصفیه توسط دستگاه RO قابل تنظیم تا ۱۲۰ppm‏ ‎ باشد.

    • avatar ناب زیست.م

      سلام. بله حدودا ۷۵ میلیون تومان در میاد این مشخصات قربان.

  6. avatar Ali

    سلام دستگاه داریم در خرمشهر تنظیماتش خوب نمی‌دانیم یا آب تلخ میشه یا بوی پلاستیک میده لطفا راهنمایی بفرمایید متشکرم ۰۹۱۶۹۵۰۹۹۶۹ رضایی خرمشهر

    • avatar ناب زیست.م

      سلام حتما باید ممبران ها رو تعویض کنید. یا احتمالا فشار پمپ پشت ممبران خیلی زیاد هستش

  7. avatar ali

    سلام برای ایجاد یک ایستگاه تصفیه اب برای فروش روزانه برای مصرف شهروندان حداقل چندتا دستگاه لازمه با چه مقدار هزینه؟

    • avatar ناب زیست.م

      بستگی به میران آبی داره که در روز میخاید تامین کنید از ۵۰۰۰ لیتر در روز تا ۱۰۰هزار لیتر میشه دستگاه عابر آب ساخت و نصب نمود.

۰۲۱-۸۸۷۲۲۰۲۷ با یک کلیک تماس بگیرید