تعمیر و نگهداری برجهای خنک کننده

تعمیر کولینگ تاور

برای جلوگیری از رشد میکروارگانیسم‌ها و کارکرد صحیح، برج خنک کننده نیاز به تمیز کردن و نگهداری منظم دارد تا نیاز به تعمیرات به وجود نیاید. مگر اینکه در حال حاضر یک برنامه تعمیر و نگهداری را به صورت مکرر تنظیم کرده باشید.

این فرآیند باید شامل نظافت سیستم نیز باشد، به عبارتی باید به اندازه کافی برای دستگاه خود زمان صرف کنید تا برج به درستی به فعالیت خود ادامه دهد. سیستم خنک کاری کثیف علاوه بر محل رشد باکتری ها، می تواند زباله‌های ریز را از طریق لوله کشی وارد مدار کند و کارایی کل سیستم را کاهش دهد. در ادامه با مزایای تمیز کردن برج خنک کننده و نحوه انجام آن آشنا خواهید شد.

چرا باید برجهای خنک کن خود را تمیز و تعمیر کنید؟

تمیزکاری برج خنک کننده

تمیز کردن و تعمیر کردن سیستم کولینگ و تصفیه آب (سختی گیری) داخل آن از آسیب دیدن کل سیستم به دلیل گرفتگی و خوردگی جلوگیری می کند. حتی اگر مرتباً آب را تصفیه می‌کنید، باز هم باید برج را تمیز کنید تا سیستم را از رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها پاک کنید تا مشکلات رسوب برج شما را دچار مشکل نکند و تعمیرات برج خنک کننده نیاز نباشد.

اگر برج‌های خود را در زمستان به دلیل کاهش نیاز به آن‌ها از مدار خارج می‌کنید، یکی از دو نظافت سالانه خود را برای آن برنامه‌ریزی کنید تا زمانی که برج را دوباره پر می‌کنید، پس از بازگشت آب و هوای گرم، بهترین استفاده را از سیستم خود داشته باشید. حتی اگر در تمام طول سال از برج‌ها استفاده می‌کنید، باز هم باید برای تمیز کردن هر دو سال یکبار برنامه داشته باشید تا از رسوبی که می‌تواند به سیستم آسیب برساند، جلوگیری کنید.

راهنمای تمیزکاری کولینگ تاور

حتی در صورت خرید سیستم جدید، باید سیال فرآیندی خود را تمیز تعمیر و تصفیه کنید زیرا وجود رسوب در آب می‌تواند سبب ایجاد خوردگی در سطوح لوله کشی ها شود و سیستم را دچار مشکل کند. تمیز کردن آنها از سطوح سبب جلوگیری این قبیل اتفاقات شده و کارکرد برج را بهبود می‌بخشد.

در ادامه به مباحث مهم در مورد تعمیر و نگهداری برج خنک کننده خواهیم پرداخت که شما عزیزان بتوانید به خودتان از برج خنک کنی که بابت آن پول پرداخت نموده اید و عصای دست سیستم های تولید و تهویه مطبوع محیط شما می باشد، مراقبت کنید تا معظل تعویض قطعات، تعمیر و خوابیدن خط تولید برای شما پیش نیاید.

مراحل تمیزکاری سیستم کولینگ
  • جلوگیری از رشد میکروارگانیسم‌ها

در رشد میکروبی مشکلات متعددی را برای سیستم شما ایجاد می کند. در شرایط گرم، باکتری ها و جلبک ها در آب تصفیه نشده تکثیر می‌شوند. بیوفیلم، یک فیلم فیزیکی پر از باکتری، می‌تواند باعث خوردگی تحت تأثیر میکروبیولوژیکی شود و این لایه‌های باکتری می‌توانند میکروب‌های بیماری‌زا مانند لژیونلا را نیز در خود جای دهند که در اینجا علاوه بر مشکلات تعمیر برج خنک کننده شما باید اقدام به پاکسازی کل سیستم کنید.

اداره ایمنی و بهداشت شغلی ایالات متحده (OSHA) توصیه می‌کند که برج خنک‌کننده خود را حداقل دو بار در سال تمیز کنید تا از رشد باکتری بالقوه کشنده لژیونلا جلوگیری کنید که همین قوانین در ایران نیز جاری است و شما که مالک یک برج خنک کننده هستید باید به این موضوع خیلی دقت کنید. پیروی از این برنامه بسیار مهم است زیرا اکثر برج های خنک کننده تبخیری آب گرم را در دمای ایده آل برای رشد باکتری ها، بین ۶۸ درجه فارنهایت تا ۱۲۲ درجه فارنهایت، حفظ می‌کنند. علاوه بر این، به دلیل تبخیر آب در هوای اطراف، کارگران منطقه می‌توانند باکتری لژیونلا را تنفس کنند و در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار بگیرند که هزینه این مشکلات بسیار فراتر از هزینه تعمیر برج خنک کننده است و بعبارتی جان افراد در خطر میوفتد.

باکتری لژیونلا باعث بیماری لژیونر و تب پونتیاک می‌شود. در عوض، افراد در مواجه با تنفس باکتری‌ها از طریق آب آئروسل، آن را ناخواسته وارد بدن خود می‌کنند. از آنجا که این بیماری ها می‌توانند منجر به مرگ شوند، تعمیر برج خنک کننده به صورت دقیق و تصفیه آب آن می‌تواند جان انسان ها را نجات دهد.

  • کاهش هزینه های تصفیه آب

اگر با یک سیستم تازه شروع کنید، تصفیه آب (سختی گیری) در جلوگیری از خوردگی، باکتری‌ها و رسوب موثرتر خواهد بود. سیستم شما همچنین بسیار کارآمدتر عمل می‌کند که در هزینه شما نیز صرفه جویی ایجاد شود.

  • تمیز کردن برج خنک کننده با مواد شیمیایی هزینه کلی را کاهش می‌دهد

تمیز نکردن سیستم به طور منظم نیاز به تعمیر و رسیدگی‌های مکرر برای تمیز نگه داشتن آب را بدنبال دارد. افزایش تعداد تعمیرات با اضافه کردن هزینه‌های بیشتر به نگهداری، هزینه‌های کلی شما را افزایش می‌دهد. حذف نظافت باعث صرفه جویی در هزینه شما نمی‌شود، اما برای تعمیر آسیب های وارد شده به سیستم، عملکرد ناکارآمد و دریافت عملکرد بیشتر هزینه هنگفتی برای شما خواهد داشت.

  • جلوگیری از رسوب

تمیز کردن سیستم و تصفیه آب از رسوب مواد معدنی جامد در سیستم جلوگیری می‌کند. تجمع رسوب می‌تواند جریان آب را کاهش دهد، مانع خنک شدن شود و سیستم را از کار بیاندازد تا جایی که شما نیاز به تعمیر برج خنک کننده داشته باشید.

شاید بپرسید رسوب چگونه تشکیل می‌شود؟ رسوب و خوردگی از طریق تبخیر طبیعی آب مورد استفاده در سیستم رخ می‌دهد. هنگامی که آب تبخیر می‌شود، مواد معدنی موجود در آن به صورت جامد در محل مورد نظر باقی می‌ماند. با گذشت زمان، حجم این مواد جامد افزایش می‌یابد و به سطوح داخلی برج‌های خنک کننده و سیستم فرو می روند و باعث ایجاد رسوب و خوردگی می‌شوند. خوردگی و رسوب کارایی سیستم را کاهش می‌دهد، به همین دلیل است که جلوگیری از ایجاد آنها از طریق تصفیه آب و تمیز کردن برج  امری بسیار حیاتی است.

چرا تصفیه آب در برج خنک کننده مهم است؟

تصفیه آب در برج‌های خنک کننده همانند تمیز نگه داشتن سیستم مهم است. همچنین از خوردگی و تشکیل رسوب و رشد میکروبی جلوگیری می‌کند. بدون نگهداری باکتری ها و جلبک ها افزایش پیدا می‌کنند که منجر به خوردگی اسیدهای باکتریایی و بسیاری از مسائل دیگر در سراسر برج خنک کن شما می‌شود.

تشکیل رسوب و خوردگی می تواند منجر به آسیب فیزیکی به برج یا اجزای آن شود. در حالی که یک برج تمیز می‌تواند از خوردگی و رسوب ناشی از استفاده از همان آب جلوگیری کند. یعنی تنها از طریق تصفیه آب می‌توانید از مشکلات عدم تعادل pH جلوگیری کنید که در صورت عدم انجام آن فضای داخلی برج از کار میوفتد و تعمیر برج خنک کننده اولویت پیدا می‌کند.

هنگامی که PH بیش از حد بالا باشد، می‌تواند نشان دهنده وجود کربنات و بی کربنات های محلول در آب باشد که منجر به ایجاد رسوب می‌شود. با این حال،pH  بسیار پایین نشان‌دهنده آب اسیدی است که این موضوع نیز می‌تواند باعث خوردگی، حفره شدن اجزای فلزی شود. تصفیه آب به صورت حرفه ای PH صحیح را برای حفظ عملکرد بهینه سیستم تضمین می‌کند.

تصفیه آب یک کار بیهوده نیست. مراقبت شیمیایی از آب مورد نیاز است زیرا موادی که برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها و حفظ pH مناسب استفاده می‌شوند نیاز به تزریق و نگهداری مداوم دارند. نیمه عمر بیوسیدها به محصول بستگی دارد، اما این مواد، همراه با بازدارنده های رسوب، هر دو به استفاده ثابت نیاز دارند. برای بهره وری بهینه، فاصله زمانی دقیق را با کارشناسان تصفیه آب ناب زیست در میان بگذارید.

فرآیند تمیزکاری برجهای خنک کن

فرآیند تمیزکاری برجهای خنک کن

فرآیند تمیز کردن کولینگ تاورها یا تعمیر کردن آنها ، به حذف هرگونه میکروب و رسوب موجود از سیستم خنک کننده کمک می‌کند تا برای استفاده بهینه آماده شود. در واقع، اگر لیست عیب‌یابی برج خنک کننده را مرور کنید و متوجه مشکلات متعدد آن شوید، رسوب یا خوردگی در برجها، مهمترین موضوع را به خود اختصاص داده‌اند که تقریبا تمامی درخواست‌های تعمیر برجهای خنک کاری نیز مربوط به این موضوع است. پس به این نتیجه رسیدیم رسوبات می‌توانند منبع مشکل شما باشند. تمیز کردن و چک کردن تعمیری بودن یا نبودن مداوم سیستم کولینگ به سادگی باعث رفع آن می‌شود. در ادامه اهم فعالیتهایی که شما باید بهنگام تمیزکاری سیستم خنک کاری انجام دهید بصورت تیتروار برایتان بیان خواهد شد.

  1. استفاده از مواد شیمیایی بمنظور ضدعفونی کننده سیال در گردش درون کولینگ تاور

مهمترین مواد شیمیایی که در ضدعفونی کردن آب درون برجهای خنک کن می تواند مورد استفاده قرار گیرد عبارتند از:

  • استفاده از ماده شیمیایی کلر یا سیستم های تزریق ازن

شما چندین گزینه برای ضدعفونی شیمیایی دارید که می‌تواند از رشد لژیونلا و سایر باکتری ها جلوگیری کند. مرکز کنترل بیماری (CDC) نکاتی را برای ساخت محلول ضدعفونی کننده ارائه می دهد که برای ایجاد سطح کلر آزاد (FRC) لازم، ۵۰ میلی گرم در لیتر، برای دور نگه داشتن باکتری ها مهم است.

  • هیپوکلریت سدیم با قدرت صنعتی (NaOCl) با ۱۳ تا ۱۵ درصد کلر: از ۳ پوند به ازای هر ۱۰۰۰ گالن آب استفاده می‌شود.
  • NaOCl با ۳ تا ۵ درصد کلر: از ۱۰٫۵ پوند در هر ۱۰۰۰ گالن آب استفاده کنید.
  • هیپوکلریت کلسیم (Ca[OCl]): استفاده از ۰٫۶ پوند در هر ۱۰۰۰ گالن آب
  • همچنین ۱۰ تا ۲۵ پوند به ازای هر ۱۰۰۰ گالن آب، مایع ظرفشویی اتوماتیک پس از افزودن ماده ضد عفونی کننده اضافه کنید. مواد شوینده به پراکندگی مواد ضدعفونی کننده کمک می‌کنند. اجازه دهید آب کلر در سیستم باقی بماند.

در صورت استفاده از هر یک از این مواد، پس از یک روز، سیستم را تخلیه کرده دوباره پر کرده و فرآیند ضد عفونی را تکرار کنید. همچنین قبل از شروع به کار دستگاه، مراحل تمیز کردن مکانیکی برای تمیز شدن اجزای مختلف برج را نیز انجام دهید تا ضدعفونی را با یک تخلیه نهایی کامل کنید. مراحل تمیزکاری مکانیکی برج عبارت است از:

  • نقاط داغ را تمیز کنید

برای از بین بردن رسوبات و باکتری ها، نقاط گرم و داغ (از جمله هر روزنه و نازل) را تمیز کنید. تمیز کردن این نواحی از آلوده شدن این مناطق به هر گونه آشغال جلوگیری می‌کند. برای بین بردن رسوبات روی سطوح داغ، نازل ها و روزنه ها، از روش اسپری نمودن آب کم فشار با شیلنگ یا برس استفاده کنید. این دو روش چقرمگی مورد نیاز برای تمیز کردن را بدون آسیب رساندن به تجهیزات ارائه می دهند تا نیاز به تعمیر برج خنک کننده نداشته باشید.

در حین تمیز کردن، در صورت مشاهده هر گونه نازل آسیب دیده یا کور و یا خراب شده، قبل از پر کردن مجدد برج، آنها را تعویض کنید. نازل های از بین رفته با کاهش جریان آب کارایی تبادل حرارت برج را کاهش می‌دهد.

  • حوضچه بیسین برج و فن را ضد عفونی کنید

ضد عفونی کردن حوضچه و محفظه گردش فن از پخش شدن باکتری ها روی آب و انتشار آن در هوا جلوگیری می‌کند.

باکتری لژوینلا از طریق هوا پخش می‌شود و افراد می‌توانند ذرات آئروسل را استنشاق کنند. هنگامی که آب حاوی باکتری از برج پخش می‌شود، می‌تواند لژیونلا را با خود منتقل کند و به طور کامل افراد را با بیماری لژیونر یا تب پونتیاک بیمار کند. ضد عفونی صحیح برج، افراد را سالم نگه می‌دارد و در عین حال کارایی برج شما را بهبود می‌بخشد.

  • قطعات توزیع کننده آب را باز و تمیز کنید

همه متعلقات توزیع و پاشش آب را باز کنید. مانند سایر قطعات، هر گونه لجن، رسوب، رسوبات یا بیوفیلم را تمیز کنید. قطعات آسیب دیده یا مفقود شده را بررسی کنید و در صورت لزوم جهت تعمیر برج خنک کننده یا تعویض آن با کارشناسان مربوطه در شرکت ناب زیست تماس بگیرید.

  • سطوح خنک کاری برج را تمیز کنید

سطوح خنک کننده برج همچنین می‌تواند حاوی باکتری‌هایی باشد که از آب مورد استفاده در برج یا جو بر روی سطوح رسوب می‌کنند. تمام سطوح و نواحی مختلف آن‌ها را تمیز کنید. توجه داشته باشید سطوحی که با آب تماس دارند را ضد عفونی کنید.

  • مخزن زیر برج را با دستگاه ساکشن خالی کنید

حوض برج را به کمک دستگاه ساکشن از آب خالی کنید تا هر چیزی را که نمی‌توانید تخلیه کنید، به کمک دستگاه ساکشن از آن خارج کنید. دستگاه ساکشن همچنین به شما این امکان را می‌دهد که زباله‌ها و لجن‌ها را از جاهایی که ممکن است نتوانید کل برج خنک کننده را تخلیه کنید، حذف گردد.

  • مواد زاید را دور بریزید

زباله های جمع آوری شده از فرآیند تمیز کردن را به مجرای صحیح فاضلاب هدایت نمائید. شما باید بتوانید آب برج خنک کننده را به فاضلاب بهداشتی تخلیه کنید. اما برای اطمینان، قوانین دفع فاضلاب مکانی که برج را در آنجا نصب کرده اید را بررسی کنید. همچنین، قوانین مربوط به دفع هر گونه زباله جامدی را که ممکن است در طول تمیز کردن برج خود جمع آوری کرده باشید، مانند قطعات آسیب دیده یا لجن، با کارشناسان محلی خود بررسی کنید.

تدوین برنامه تعمیر و نگهداری برج خنک کننده

تعمیر برج خنک کننده

برای دستیابی به عملکرد بهینه، تمیز کردن منظم برج و تصفیه آب باید بخشی از برنامه نگهداری شما باشد. شما باید میزان آب جایگزین یا جبرانی را محاسبه کنید، راه هایی برای کاهش آن بیابید، سلامتی قطعات را حفظ کنید و کیفیت منابع آب جبرانی مورد استفاده برای خنک کردن را گسترش دهید. این مراحل باعث خواهد شد عمر سیستم شما طولانی تر شود، بهتر کار کند و به در نتیجه به کاهش هزینه تعمیر برج خنک کننده منجر گردد.

  • تمرکز برای به حداقل رساندن هدر رفتن آب

کاهش هدررفت آب تاثیر منفی برج شما بر محیط زیست را کاهش می‌دهد. استفاده مجدد از آب و کاهش مقدار مورد نیاز به آب جدید در سیستم خود باعث کاهش هزینه‌‌های بهره برداری می‌شود. با این حال، شما فقط مجاز به استفاده از آب بازیافتی هستید که به مواد شیمیایی مورد نیاز آغشته شده تا از باکتری، رسوب و خوردگی جلوگیری کند.

  • یک برنامه تعمیر و نگهداری ایجاد کنید

به طور مرتب قطعات را از نظر وجود رسوب، لجن یا خوردگی بررسی کنید. مخصوصا در سیستم های مدار بسته، کویل‌های کثیف یا آسیب دیده باعث کاهش کارایی سیستم خنک کننده می‌شوند. چنانچه بصورت مرتب تمیزکاری لوله‌های کویل انجام نگیرد، برج می بایست بار بیشتری برای حفظ دما تحمل خواهد کرد زیرا کویل های پوشیده از خاک آنطور که باید اجازه انتقال حرارت را نمی‌دهند و سبب ایجاد فشار بر تمام قطعات می‌شوند.

عدم تمیزکاری کویل‌ها در کولینگ تاورهای مدار بسته و فشار بیشتر بمنظور رسیدن به راندمان مورد نظر، باعث افزایش برق مصرفی و افزایش میزان آب مورد نیاز می‌شود. این سهل انگاری برای شما هزینه ای در بر خواهد داشت که می‌توانستید با تمیز نگه داشتن و مراقبت از کویل‌ها پس انداز کنید.

  • کیفیت منابع آب جبرانی مورد استفاده را گسترش دهید

انتخاب منابع آب جایگزین با کیفیت می‌تواند میزان آب شهری مورد نیاز شما را کاهش دهد و در نتیجه هزینه های شما را برای نگهداری از برج را کاهش و به محیط زیست کمک شایانی نماید.

منابع آب جایگزین شامل موارد زیر است:

  • پساب سپتیک تانک هوازی یا پکیج تصفیه فاضلابی که تصفیه شده باشد.
  • آب شوری که توسط دستگاه تصفیه آب صنعتی ، شیرین شده باشد.
  • آب بلودان تصفیه شده
  • تقطیر بخارات خروجی از تنوره بالای دستگاه
  • میعانات حاصل از فعالیت اگزاست فن‌ها که بواسطه به دام انداختن بخار، محتوای معدنی کمی دارند.
  • پساب تصفیه شده از سایر فرآیندها در محل نصب دستگاه

برای دریافت پاسخ به سوالات مبهم در مورد فرآیند تمیز کاری و نگهداری برج با همکاران من در شرکت ناب زیست بعنوان متخصص در امور مشاوره، طراحی، محاسبه ظرفیت، تولید، راه اندازی، تعمیر و تمیزکاری برجهای خنک کن تماس بگیرید.

دقت کنید حتی با داشتن یک برنامه منسجم تمیزکاری، برای برج های خنک کننده، همچنان به تصفیه آب (سختی گیری) منظم نیاز خواهید داشت. در بخش آزمایشگاهی ناب زیست تکنسین‌های حرفه‌ای ما آب برج خنک‌کننده شما را آنالیز و تصفیه می‌کنند تا سیستمی بدون رسوب را با قیمت ثابت تضمین کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات تصفیه آب، تعمیرکاری سیستمهای خنک کننده یا راهنمایی در مورد هر گونه سوالی که در مورد این فرآیند مهم و کاربردی دارید، همین امروز با ما تماس بگیرید.

نگهداری برج خنک کننده در زمستان

یکی از چالشهای مهم تکنسینهای تاسیسات در شرکتها و ساختمانهای بزرگ نگهداری کولینگ تاورها در فصل زمستان است. در هر برج خنک کن بسته به دمای هوای شهری که نصب می‌گردد باید شرایط دمایی زمستان نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

برج خنک کننده مدار باز به شکلی است که اگر دمای مرطوب محیط به مدت 24 ساعت به کمتر از صفر درجه برسد یخ می‌زند که به آن یخ زدگی پایدار می‌گویند. ولی به طور کلی برجهایی وجود دارند که حتی در دمای منفی 15 درجه نیز به کار خود بدون هیچ مشکلی ادامه می‌دهند.

به این نکته باید توجه نمود که برج خنک کننده با توجه به دمای مرطوب در پیک گرما طراحی شده است. پس عملکرد آن در فصل زمستان بسیار بیشتر از ظرفیت مورد نیاز است ولی با این حال در تمام دنیا این سیستمها در فصل زمستان بدون هیچ مشکلی کار میکنند .

رای کاربران
[امتیاز کلی: 5 میانگین: 5]
1 دیگاه
  1. avatar neynava

    your contetnt is helpful. thank you. please visit me site: spxcooling.com/coolingtowers

۰۲۱-۸۸۷۲۲۰۲۷ با یک کلیک تماس بگیرید