لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن یا لوله تحت فشار، تک جداره، فشار قوی، لوله آبیاری قطره‌ای، از اکسترود کردن پلی اتیلن گرید EX3 شامل pe80 و pe100 و بدون افزودنیهای دیگر همچون گرانول و مواد درجه دو ساخته میشود. لوله‌های پلی اتیلنی در سایزهای ۱/۲ اینچ تا ۱۱۰ میلی متر بصورت کلاف ۱۰۰ متری، و در سایزهای ۱۲۵ میلیمتری تا ۲۴۰۰ میلیمتر در شاخه‌های ۶ و ۱۲ متری تولید می شود.

همین مواد پلی اتیلنی با دانسیته بالاست که به لوله پلی اتیلن تک جداره تحت فشار شکل، ظاهر و مقاومت در فشارهای ۴ بار، ۶ بار، ۱۰ بار، ۱۶ بار و در لوله‌های پلی اتیلن گازی تا ۲۰ بار را میدهد. این ویژگیها باعث محبوبیت آنها برای گازرسانی، آبیاری قطره‌ای و آبرسانی و تولید لوله پلی اتیلن فاضلابی شده است. لوله‌های تحت فشار در آب و هوای معتدل عملکرد بسیار مناسبی دارد. اگر ملاحظات نصب و مهندسی کامل رعایت گردد، از آنها می توان برای سالهای طولانی بدون هیچگونه مشکل و شکسته شدن لوله استفاده کرد.

لوله پلی اتیلن چیست؟

به لوله ای که از مواد اولیه پلی اتیلنی تولید شده باشد و بمنظور انتقال انواع سیالات بهداشتی، شیمیایی و حتی هوا در کارخانه‌ها و صنایع مختلف، کشاورزی، شبکه‌های آبرسانی و… مورد استفاده قرار گیرد، لوله پلی اتیلن می گویند.

"لوله پلی اتیلن

پلی اتیلن پلیمری تشکیل شده از اتمهای کربن و هیدروژن و دارای پیوند مولکولی بسیار قوی می باشد که در عین خشک بودن، انعطاف بالایی نیز دارد. این ماده با چگالی بالا که با حروف اختصاری HDPE در بازار شناخته شده است را می توان در تولید لوله آبیاری استفاده کرد. مواد پلی اتیلنی که جهت تولید این لوله‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد با انواع دیگر این ماده که برای تولید سایر محصولات پلی اتیلنی مورد استفاده قرار می‌گیرد متفاوت می‌باشد.

لوله پلی اتیلن تک جداره

لوله پلی اتیلن تک‌جداره یکی از انواع لوله‌هایی است که می‌توان از آن در فشارهای بین ۲ تا ۴۰ اتمسفر (بسته به مواد اولیه و قطر و ضخامت لوله) در صنایع مختلف استفاده نمود. ویژگی‌های منحصر بفرد لوله HDPE نسبت به انواع دیگر لوله‌ها (فولادی، آزبست، و…) باعث گردیده است که سرعت رشد استفاده از این لوله‌ها در شبکه‌های انتقال و توزیع آب و سیستم‌های آبیاری تحت فشار نسبت به دیگر موارد بسیار بیشتر باشد.

مصرف لوله آبیاری پلی اتیلن تحت فشار با گذشت زمان رشد چشمگیری داشته و این رشد فزآینده به دلیل استفاده از تكنولوژیهای جدید در ساخت مواد اولیه با کیفیت بهتر، باعث شده است تا نسل جدیدی از لوله‌های HDPEهای گرید (high grade) به وجود بیاید.

قیمت لوله پلی اتیلن

مشخصات لوله پلی اتیلن تک جداره

  • وزن کم و سهولت در حمل و نقل
  • مقاوم در برابر حرارت تا ۸۰ درجه سانتیگراد
  • مقاوم در برابر برودت تا ۷۰ – درجه سانتیگراد
  • مقاوم در مقابل فشار بالا تا ۱۶ اتمسفر
  • سهولت در نصب
  • مقاوم در مقابل ضربه
  • مقاوم در مقابل انواع مواد شیمیایی
  • دارای اتصالات متنوع
  • ضمانت کیفیت و مرغوبیت جنس تولیدی
  • مقاوم در مقابل تاثیر اشعه آفتاب و ازن

لوله پلی اتیلن دو جداره

لوله پلی اتیلن دوجداره جهت انتقال فاضلاب و سیالات بدون فشار داخلی و جریان بصورت ثقلی طراحی و ساخته شده است. لوله پلی اتیلن فاضلابی توانایی تحمل فشار خارجی و نیروهای زیر سطحی و ترافیکی بسیار بالایی دارد و به دلیل دارا بودن این مزیت ممتاز و قیمت پایین تر آنها نسبت به لوله‌های تک جداره تحت فشار در صنایع دیگر نیز از این لوله‌ها استفاده می‌نمایند.

به عنوان مثال از لوله‌های اسپیرال پلی اتیلن در پل‌سازی و راه‌سازی بسیار استفاده می‌کنند. لوله‌ دوجداره پلی اتیلن غالبا با عناوین لوله‌ کاروگیت و لوله‌های اسپیرال نامیده می شوند که تکنولوژی تولید آنها یکسان و تنها تفاوت آنها در قالب اکستروژن می‌باشد.

شاید بعد از انتقال فاضلاب در زیر زمین و درون شبکه‌های جمع آوری و انتقال فاضلاب که دلیل اصلی اختراع لوله پلی اتیلن فاضلابی بوده است؛ کاربردهایی همچون تولید سپتیک تانک پلی اتیلن، مخازن اسید پلی اتیلنی و منهولهای آماده باعث رشد تقاضای لوله‌های دوجداره پلی اتیلن گردیده است.

تولید کننده اتصالات پلی اتیلنی

مهمترین مشخصات لوله‌های پلی اتیلن فاضلابی

  • ضریب زبری پایین
  • عدم گرفتگی لوله در اثر رسوبات
  • مقاوم در مقابل حلال‌ها و گازهای شیمیایی
  • وزن کم در مقایسه با لوله‌های بتنی مشابه
  • عدم نیاز به ماشین آلات سنگین در موقع اجرا، صرفه جویی در هزینه‌های اجرائی
  • عمر بسیار طولانی بهره‌برداری
  • تولید با تکنولوژی جدید و به روز با کیفیت بالا

لوله پلی اتیلنی فشار قوی (تحت فشار)

لوله‌ پلی اتیلن فشار قوی تک جداره یا همان لوله‌ HDPE (تحت فشار) برای انتقال سیالات مجاز تحت فشار بکار می‌رود. انواع لوله تک جداره را نوع مواد اولیه و کاربرد آن مشخص میکند. باید توجه داشت از مفهوم فشار قوی در این لوله‌ها برداشت اشتباه نشود.

لوله پلی اتیلن فشار قوی در نظر عموم افراد به معنای لوله‌هایی با ضخامت بالا گفته می‌شود. در صورتی که این برداشت با توجه به پیشرفت تکنولوژی در زمینه صنعت و پلی اتیلن دیگر درست نیست. یعنی لوله‌های پلی اتیلن با مواد pe 80 و فشار کاری ۱۰ بار با لوله ای با همان فشار و سایز ولی با مواد pe 100، از لحاظ وزنی به ترتیب ۸۷۳=pe80 و مواد ۷۲۱=Pe100 گرم بر متر می باشند. هر دو توان تحمل ۱۰ بار را دارند و از لحاظ استحکام تفاوتی ندارند. ولی در قیمت و ضخامت، لوله‌های با مواد pe 100 مناسب تر و مقرون به صرفه تر می باشند.

این نوع لوله اغلب تحت فشار مستقیم پمپ و در معرض مستقیم اشعه آفتاب قرار میگیرد. بنابراین برای حفظ استحکام و افزایش طول عمر آن باید از مواد دارای ترکیبات آنتی یو وی (ضد اشعه آفتاب) در تولید آن استفاده کرد. این لوله‌ها مشکی رنگ و دارای یک نوار آبی در کنار لوله هستند که نشان دهنده نوع مصرف آن می باشد.

کاربردهای لوله پلی اتیلن

لوله‌های پلی اتیلن تحت فشار یا فشار قوی دسته ای از لوله‌ها هستند که با توجه به کاربرد آنها مورد اقبال بسیار خوبی قرار گرفته اند. از کاربردهای ویژه آنها می توان به انتقال فاضلابهای شهری و روستائی، انتقال گازهای طبیعی، انتقال فاضلابهای صنعتی، در آبیاری تحت فشار چون آبیاری قطره‌ای و بارانی، سیستمهای آبیاری متحرک، شبکه‌های زهکشی، سیستمهای مایعات اشاره کرد.

از لوله پلی اتیلن فشار قوی اغلب برای انتقال آب با فشار بالا بخصوص در سطوح ناهموار و با شیب زیاد میتوان استفاده کرد. این لوله به دو شکل کلافی و شاخه ای (شاخه ۶ متری و ۱۲ متری بر اساس سفارش مشتری) و در فشارهای ۱۰ اتمسفر و ۱۶ اتمسفر PE80 و PE100 تولید می شود. بسته به نوع کاربرد، این لوله‌ها در متراژها و قطرهای داخلی و خارجی مختلف تولید و ارائه میشوند.

لوله تکجداره فشار قوی

انواع لوله پلی اتیلن بر حسب نوع مصرف

لوله‌های از جنس پلی اتیلن در صنایع مختلف و برای مصارف متنوعی میتواند مورد استفاده قرار بگیرد. مهمترین استفاده‌های این محصول در زیر آورده شده است.

لوله پلی اتیلن فاضلابی

جنس ساخت لوله‌های پلی اتیلن فاضلابی از مواد پلمیر می باشد. این لوله‌ها کاربردهای فراوانی دارند و برای جمع آوری فاضلاب‌ها و پسماندهای صنعتی میتوان از آنها بهره گرفت.

از دیگر کاربردهای آنها می توان به جمع آوری آبهای سطحی، لوله‌های زهکش، فاضلابهای شهری و بین شهری اشاره کرد. این لوله‌ها اندازه، وزن و ضخامت بسیار قابل قبولی دارند. آنها قادرند فشارهای مختلف تا ۶ بار را تحمل کنند و برای بارهای بیشتر نیز قابل تولید هستند.

لوله پلی اتیلن فاضلابی از قطر ۱۱۰ میلیمتر تا قطر ۳٫۵ متر در ایران تولید می شود و در جهان در کشورهای لهستان و آلمان تا قطر ۴ متر نیز تولید و برای مقاصد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

مهمترین وجه تمایز لوله‌های پلی اتیلن تک جداره و فاضلابی، ظاهر موجدار و لایه زرد رنگ لوله پلی اتیلن فاضلابی در مقابل لایه بیرونی صاف و لایه داخلی سیاه رنگ لوله پلی اتیلن تحت فشار می باشد.

لوله پلی اتیلنی گازی

از اولین کاربردهای لوله پلی اتیلن گازی می توان به انتقال گازهای طبیعی مخصوصا صنایع پتروشیمی نام برد. قدمت استفاده از این لوله بسیار زیاد است که میتواند دلیلی بر کیفیت و اهمیت این لوله باشد. در کشورهای غربی حدود ۹۰% لوله‌ها برای توزیع و انتقال گاز در صنعت از لوله‌های پلاستیکی استفاده می شود که اکثر آنها از از پلی اتیلن هستند. از مهم ترین مزایای این مدل می توان به نصب آسان، مقاومت بالا در برابر آتش، خوردگی و زنگ زدگی نام برد.

حداکثر مقاومت این مدل از لوله‌ها ۲۵ بار می باشد و حتما در تولید آنها می باست از مواد اولیه خودرنگ استفاده نمود.

لوله پلی اتیلن کابلی

لوله پلی اتیلن کابلی یا رولی یکی از بهترین گزینه‌ها برای عایق کردن و پوشش کابلهای برق، فیبرهای نوری و… محسوب میشود. از این لوله‌ها میتوان برای حفاظت کابل ها در برابر بارندگی، ضربه، رعد و برق و برق گرفتگی استفاده کرد. حتی در مواردی باغداران و کشاورزان از این لوله‌ها برای آبیاری قطره‌ای و انتقال آب استفاده می کنند. به علاوه در بعضی موارد از مدل کابلی برای سیم کشی در مناطق شهری و بین شهری استفاده می شود.

قیمت لوله آبیاری قطره‌ای

لوله پلی اتیلن آبرسانی

لوله‌های پلی اتیلن آبرسانی همانطور که از نامشان پیداست برای انتقال آب شرب استفاده می شود. این لوله‌ها دارای قدمت زیادی هستند. این نوع از لوله‌ها تک جداره هستند و می توان از آنها در فشارهای بین ۲٫۵ تا ۲۵ استفاده کرد. از مزیتهای این محصول می توان موارد زیر را نام برد.

  • قابلیت و نصب آسان آن در مقایسه با سایر اتصالات و لوله‌ها
  • قدرت انعطاف پذیری بالا
  • نصب آسان
  • عمر طولانی، دوام بالا و قیمت مناسب
  • مقاومت در مقابل سایش و عوامل طبیعی واستحکام بالا در برابر مواد شیمیایی
  • پایین بودن میزان اصطکاک و ثابت بودن آن ها
  • عدم نیاز به پوشش و حفاظت کاتدی
  • مقاومت بالا در برابر حلالهای آلی
  • مقاومت لوله‌های پلی اتیلن در برابر اشعه‌های فرابنفش آفتاب
  • مقاومت در برابر سرما و گرمای شدید
  • مقاوم در برابر فرسایش خاک و زلزله.

تاریخچه لوله پلی اتیلن

لوله پلاستیکی تحت فشار از حدود ۷۰ سال پیش در صنایع مختلف اروپا و سپس ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفته است. از جمله کاربردهای لوله پلی اتیلنی می‌توان از آن برای انتقال آب و جابجایی سیالات شیمیایی، سیالات خنک‌کننده و گرم کننده، قطعات مختلف مصرفی در صنایع خودروسازی، استفاده به عنوان پوشش محافظ و عایق کابل‌های برق و فیبر نوری و مصارف گوناگون و مختلف دیگر را نام برد.

با استفاده از لوله HDPE، لوله کشی آسان و مناسب در صنایع همچون معادن، کشاورزی، صنعتی، کانال کشی را می توان استفاده کرد. لوله تحت فشار برای حالات مختلف از قبیل روی زمین، زیرزمین، شناور، زیردریایی، دفنی و… مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع مواد اولیه پلی اتیلنی

در یک دسته بندی کلی میتوان مواد پلی اتیلنی را به دو بخش تقسیم بندی کرد که در زیر به آنها پرداخته ایم.

مواد پلی اتیلن مشکی یا خودرنگ

مواد پلی اتیلنی مشکی به عنوان مواد اولیه جهت تولید لوله‌ تحت فشار کاربرد دارد. لوله‌های آبیاری تحت فشار به رنگ مشکی تولید میشوند اما بطور طبیعی رنگ آنها سفید میباشد. برای مشکی نمودن لوله‌ها از افزودنی استفاده می نمایند. استفاده از مستربچ اگر کنترل شده نباشد و به مقدار کافی به مواد پلی اتیلن سفید اضافه نشود کیفیت محصول کاهش میابد.

همچنین در مرحله اکسترود اگر یک درصدی پراکنش کامل انجام نشود از کیفیت لوله کاسته خواهد شد. این موارد باعث خواهد شد لوله پلی اتیلن در آزمایشها با خطا مواجه شود. در نتیجه از این لوله‌ها در مصارف حساس و استراتژیک نمیتوان استفاده کرد و طول عمر آنها نیز به شدت کاهش می‌یابد.

در لوله‌های پلی اتیلنی که بمنظور استفاده در شبکه‌های گازرسانی استفاده می شود از مواد اولیه پلی اتیلن خودرنگ استفاده میشود که در این صورت نیازی به استفاده از مستربچ بهنگام تولید از بین می رود.

تا قبل از سال ۱۳۹۳ این مواد اولیه از کمپانی بروج امارات متحده عربی و یا کارخانه سابیک عربستان وارد میشد ولی از سال ۱۳۹۴ کارخانه پتروشیمی شازند اراک نسبت به راه اندازی خط تولید مواد اولیه پلی اتیلن خودرنگ اقدام نمود و ایران از واردات این مواد بی نیاز گردید.

لوله‌های پلی اتیلن فاضلابی

مواد پلی اتیلن سفید

مواد پلی اتیلن سفید یا نچرال از محصولات تولیدی پتروشیمی‌های داخلی می‌باشد. هر چند ظرفیت این مجتمع‌های پتروشیمی جوابگوی نیاز بازار و مصرف داخلی نمی‌باشند. همچنین محصول تولیدی آنها جهت تولید لوله‌هایی با مصارف آب شرب، شبکه گازرسانی و سیستم‌های آتش نشانی مناسب نیست.

علاوه بر این این مواد بدون رنگ می‌باشند و هنگام تولید لوله و در فرآیند اکستروژن، مستربچ به آن اضافه می‌شود. در نتیجه لوله پلی اتیلن تولید شده از این مواد در مقابل نور خورشید مقاومت بالایی نخواهد داشت و از عمر کافی برخوردار نمی‌باشد.

سایزبندی لوله پلی اتیلن

سایزهای لوله پلی اتیلن بر اساس قطر بیرونی لوله بر حسب میلیمتر است اما بازاریان و دیگر افراد از اینچ هم استفاده میکنند. در جدول استاندارد INSO14427 تمامی سایزهای این لوله‌ها براساس میلیمتر است و جداول را براساس میلیمتر، ضخامت و وزن تقسیم بندی کرده اند.

این لوله‌ها را می توان از سایز ۱۶ میلیمتر تا سایز ۳۵۰۰ میلیمتر تولید کرد. برای تولید لوله تک جداره پلی اتیلن تا سایز ۷۱۰ میلیمتر مقرون به صرفه و توجیه اقتصادی دارد و برای تولید لوله‌های دوجداره کاروگیت تا سایز ۳۵۰۰ را می توان تولید کرد.

سایزبندی لوله‌های پلی اتیلنی تکجداره

لوله‌های پلی اتیلن در سایزهای مختلفی از ۲۰ میلی متر تا ۲۵۰۰ میلی متر تولید میشوند. سایز لوله‌ها بر اساس قطر خارجی آنها اندازه گیری میشود. ضخامت آنها با توجه به سایز و فشار کاری آنها تعیین میشود. این لوله‌ها براساس سایزشان در کاربردهای مختلفی از جمله آبرسانی، گازرسانی، فاضلاب، کشاورزی و صنعتی استفاده میشوند.

لوله پلی اتیلن ۱۶ میلیمتر: نازک ترین اندازه این محصول لوله پلی اتیلنی ۱۶ میلی متر می باشد. اغلب از این اندازه در سیستم آبیاری قطره‌ای استفاده می شود. همچنین این سایز مناسب برای استفاده در گلخانه میباشد و اتصالاتی مانند قطره چکان را به راحتی می توان به آن متصل کرد. اتصال پیچی و جوش از روشهای متداول متصل کردن این نوع لوله با سایر لوله‌ها و اتصالات می باشد.

لوله فشار قوی سایز ۲۰: لوله پلی اتیلن سایز ۲۰ میلی متر را با نام لوله تک جداره ۲۰ نیز شناخته میشود. این اندازه نیز در انواع سیستمهای آبیاری میتواند استفاده شود. سایز ۲۰mm در فشارهای حداقل ۶ بار تا حداکثر ۴۰ بار تولید و ارائه میشوند. انتخاب آنها بستگی به فشار آب داخل مورد نیاز باید انجام شود.

لوله پلی اتیلن سایز ۲۵: سایز ۲۵ میلی متر این لوله‌ها در کلافهای ۱۰۰ و ۱۵۰ متری تولید میشود. از آنها میتوان در باغها و انتقال سیالات کم حجم و در فشار کاری ۱۰ و ۱۶ بار بهره گرفت. این لوله‌ها اغلب با استفاده از رابطهای پلی اتیلن بهکدیگر متصل شده و استحکام و آب بندی بسیار خوبی دارند.

لوله تحت فشار ۳۲: لوله‌های پلی اتیلن ۳۲ میلی متر را میتوان در فشارهای ۶ ,۱۰ ,۱۶ و نهایتا تا ۳۲ بار تولید و ارائه کرد. این لوله‌ها بیشتر برای سیالات با دبی کم و در باغها و زمینهای کشاورزی و امور مشابه مورد استفاده قرار میگیرند. این اندازه را در کلافهای ۱۰۰ و ۱۵۰ متری بسته به نیاز مشتری میتوان تولید نمود.

لوله فشار قوی ۴۰: لوله پلی اتیلن سایز ۴۰ میلی متر را میتوان در فشارهای کاری ۶ الی ۳۲ بار به صورت شاخه و کلاف یا رولی تولید کرد. این محصول در شاخه‌های ۶ متری و یا کلافهای ۱۰۰ الی ۱۵۰ متری قابل تولید میباشد. این سایز اغلب دارای دبی کم هستند. از آنها میتوان در مصارف کشاورزی جهت انتقال آب میتوان بهره گرفت.

لوله پلی اتیلنی ۵۰: اندازه ۵۰ میلی متر این محصول را میتواند در فشارهای کاری بین ۵ الی ۳۲ بار ساخته شود. این اندازه از لوله نیز دارای دبی کم هستند. از این سایز می توان نیز بصورت رولی میتوان در باغ ها و زمینهای کشاورزی بهترین استفاده را برد.

لوله تحت فشار ۶۳: میتوان گفت یکی از پر کاربردترین سایزهای لوله پلی اتیلن، سایز ۶۳ میلیمتر است. از این اندازه در بسیاری از پروژه‌ها استفاده میگردد. سایز ۶۳ میلیمتر را میتوان در فشارهای کاری ۵ بار الی ۳۲ بار تولید و ارائه داد. این اندازه از لوله را در شاخه‌های ۶ متری و کلافهای ۱۰۰ و ۱۵۰ متری ساخته میشود.

قیمت هر متر مساوی است با وزن هر متر طبق جدول مشخصات فنی ضربدر قیمت مواد اولیه در بازار آزاد (و نه قیمت پلی اتیلن در بورس کالا) بعلاوه سودی در حدود ۱۰ درصد برای کارخانه

لوله پلی اتیلنی ۷۵: لوله‌های پلی اتیلن ۷۵ میلیمتر میتواند جهت آبرسانی و در مصارف کشاورزی در کلیه مصارف صنعتی و آبخیزداری مورد استفاده قرار بگیرد. این اندازه میتوان در فشارهای کاری ۵ بار الی ۲۵ بار تولید و ارائه شود. این لوله‌ها در شاخه‌های ۶ متری و کلافهای ۱۰۰ و ۱۵۰ متری ساخته و ارائه میشوند.

سایزبندی لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن سایز ۹۰: انواع پایپ‌های پلی‌اتیلنی ۳ اینچ که با نام بازاری لوله پلی اتیلن سایز ۹۰ میلیمتر نیز شناخته میشوند، یکی از پرکاربردترین تجهیزات برای هدایت سیالات در خطوط مختلف انتقالی هستند. توجه داشته باشید که متراژ سفارش این لوله‌ها به ۲ صورت کابلی و شاخه‌ای متفاوت می‌باشد. چنانکه میتوان آنها را:

  • در قالب شاخه‌های ۳، ۶ و ۱۲ متری سفارش داد؛
  • و یا انواع لوله پلی اتیلن سایز ۹۰ میلیمتر (۳ اینچ) را بصورت کلافهای ۵۰ و نهایتاَ صد متری از شرکتهای معتبر سازنده دریافت نمود.

مطابق نظر کارشناسان، این سایز از پایپ‌های PE دارای مقاومت محیطی بسیار بالایی می‌باشند. به‌همین علت در کاربردهای مربوط به انتقال گاز نیز بطور عمده مورد استفاده قرار میگیرند. ضخامت این تجهیزات با توجه به نوع گرید ماده اولیه مورداستفاده در آن متفاوت خواهد بود. ازهمین رو جدول مشخصات فنی لوله‌های پلی اتیلنی ۹۰ میلیمتر ذیلاَ قرار داده شده است:

بار به ازای هر متر لوله پلی اتیلن سایز ۹۰

گرید ماده اولیهضخامتوزن (KG)نسبت قطر خارجی به ضخامت جداره لوله پلی اتیلن (SDR)
۴ AtmospherePE63۳٫۵۰٫۹۷۸

SDR 26

۶ Atmosphere

PE63۵٫۱۱٫۳۹SDR 17.6
۵ AtmospherePE80۳٫۵۰٫۹۷۸

SDR 26

۶/۳ Atmosphere

PE80۴٫۳۱٫۱۸SDR 27
۱۰ AtmospherePE80۶٫۷۱٫۷۷

SDR 13.6

۱۶ Atmosphere

PE80۱۰٫۱۲٫۵۴SDR 9
۱۰ AtmospherePE100۵٫۴۱٫۴۶

SDR 17

۱۶ Atmosphere

PE100۱۰۲٫۱۲

SDR 11

بطور کلی البته، گریدهای ماده اولیه PE63 امروزه بمنظور ساخت ادوات صنعتی و عمرانی، منسوخ بشمار میروند.

لوله پلی اتیلنی ۴ اینچ

سایز ۱۱۰ میلیمتر لوله PE نیز بواسطه‌ی استفاده گسترده در:

  • سیستم‌های آبیاری تحت فشار گلخانه‌ها،
  • سیستم های آبرسانی زراعی؛ و
  • غلاف کشی کابلهای تک و دو ردیفه عبوری از سطح،

دارای محبوبیت و تقاضاهای بسیاری می‌باشد. همانند مدلهای ۹۰ میلیمتری، انواع لوله پلی اتیلن سایز ۱۱۰ میلیمتر یا ۴ اینچ نیز در فشارهای عملیاتی ۶-۳۲ BAR و در شاخه‌های ۶-۱۲متری قابلیت تولید خواهند داشت.

قطر دهانه کلاف لوله‌های پلی اتیلن سایز ۱۱۰ میلیمتر: ۴ متر می باشد و اصولا توسط خاور و نیسان حمل می گردد تا بواسطه کوتاه بودن این ماشینها، ارتفاع کلی بار بیشتر از ۴٫۸ بار نباشد و زیر پل‌ها گیر نکند.

لوله تکجداره ۱۲۵: از کاربردهای خاص لوله پلی اتیلن سایز ۱۲۵ میلیمتر میتوان به:

  • پایپ‌های ورودی و اگزیت گندانبارهای با ظرفیت متوسط؛ و
  • خطوط انتقال آب آشامیدنی و غیرشرب با دبی کم/و متوسط،

اشاره داشت. البته جابجایی کلاف‌های انواع لوله پلی اتیلن ۱۲۵ میلیمتر که دارای قطر چهار متری می‌باشند، تا حدودی دردسرآفرین خواهد بود. (میزان تقاضاها برای این سایز لوله، بسیار کمتر از مدلهای ۱۱۰ میلیمتری است)

لوله‌های پلی اتیلنی ۱۴۰: میزان تقاضاها برای خرید لوله پلی اتیلن سایز ۱۴۰ میلیمتر، بسیار پایین است. ازهمین رو عمدتاَ شرکت های سازنده به تولید پیش از سفارش و دپوی این اینگونه سایزها اقدام نمیکنند.

متراژ تولید کلافی و شاخه‌ای لوله‌های پلی‌اتیلنی سایز ۱۴۰ میلیمتری، البته مشابه دیگر مدلهاست. بطوریکه در قالب کلافهای با متراژ ۵۰-۱۰۰ متری و یا شاخه‌های ۶-۱۲ متری امکان ساخت دارند. مجموعاَ به‌جهت هدایت آب‌ها و فاضلاب‌ها با دبی کم/و متوسط از لوله‌های PE سایز ۱۴۰ میلیمتر استفاده میشود.

لوله پلی اتیلن ۱۶۰ و ۱۸۰: گونه‌های تک جداره و تحت‌فشار لوله پلی اتیلن سایز ۱۶۰ میلیمتر (۶ اینچ)، همواره با تقاضاهای گسترده‌ای برای امور صنعتی و عمرانی انتقال سیالات روبرو می‌باشند. درسوی مقابل، لوله‌های با سایز ۱۸۰ میلیمتر یا ۷٫۲ اینچ، به‌هیچ عنوان محبوب نموده و کاربرد به مراتب کمتری دارند. البته بایستی به این نکته نیز اشاره داشت که کارفرمایان همواره ذهنیت منفی نسبت به خرید لوله‌هایی با سایز اعشاری (بر مبنای اینچ) دارند.

قابلیت تولید هر دو مدل از فشارهای ۴-۳۲ bar در شاخه‌های ۶ الی ۱۲ متری فراهم خواهد بود. جدول مشخصات فنی لوله پلی اتیلن ۱۶۰ و ۱۸۰ میلیمتر به شرح زیر است:

مشخصات فنی لوله پلی اتیلن 160 و 180 میلیمتر

لوله فشار قوی ۲۰۰

هماهنگی ابعادی با خطوط انتقال آب و فاضلاب در منازل و کوچه‌های کم جمعیت، قابلیت استفاده در زیرسازی کانیوهای باریک شهری، تحمل فشار اتمسفری قابل قبول و…، همه و همه موجب شده تا لوله پلی اتیلن سایز ۲۰۰ میلیمتر یا ۸ اینچ، از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار باشد. بمنظور انتقال گاز با حجم ورودی متوسط و همچنین در خطوط هاضمه نیز از لوله‌های ۸ اینچ استفاده میشود. (متراژ تولید: شاخه‌های تولیدی ۶ یا ۱۲ متری)

لازم بذکر است که گونه‌های خاصی از سیستم‌های آبیاری زراعی و گلخانه‌ای مدرن نیز برای اراضی زیر کشت، ظهور پیدا نموده‌اند. مطابق نظر کارشناسان، استفاده از لوله‌های ۸ اینچ میتواند بهترین انتخاب ممکن برای سیستم‌های نوین باشد. در زیر، جدول مشخصات فنی لوله پلی اتیلن ۲۰۰ و ۲۲۵ میلیمتر در ۲ ماهیت ساختاری اصلی (بهره‌گیری از مواد اولیه pe80 و pe100) قرار داده شده است:

جدول مشخصات فنی لوله پلی اتیلن 200 و 225 میلیمتر

لوله تحت فشار ۲۲۵: لوله پلی اتیلن سایز ۲۲۵ میلیمتر یا همان لوله pe 8 اینچ، بلحاظ متراژ تولید و فشار اتمسفری ۴-۳۲ bar تفاوتی با دیگر سایزها ندارد. اما باتوجه به علاقه طراحان به استفاده از سایزهای ۲۰۰ و ۲۵۰ میلیمتر، مدلهای لوله پلی‌اتیلنی ۲۲۵ میلیمتر چندان پرمصرف بشمار نمی‌روند.

در بخش‌های ورودی/خروجی سپتیک‌تانک‌ها و برخی دیگر از تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب، از سایزبندی ۲۲۵ میلیمتر بطور موثر استفاده میشود. همچنین برای امور زراعی و انتقال سیالات کشاورزی نیز دارای کاربردهای گوناگونی می‌باشد. (مشخصات فنی این سایز، در جدول بالا قرار گرفته است)

لوله پلی اتیلن ۲۵۰: مدلهای مختلف لوله پلی اتیلن ۲۵۰ میلیمتر (۱۰ اینچ) بواسطه‌ی استفاده در موارد کاربردی نظیر:

  1. ساختمان سازی
  2. پشتیبانی از سیستم‌های آبیاری کشاورزی،
  3. لاین‌های آبرسانی فرعی با دبی متوسط،
  4. امور محوطه سازی ویلاها و بوستان های شهری و…،

از جمله سایزهای محبوب و پرمصرف بشمار میروند. برخی از شرکتهای سازنده، به تولید لوله پلی اتیلن سایز ۲۵۰ میلیمتر بر مبنای رده‌های فشاری بازه ۴ الی ۳۲ bar و برخی از کارخانجات سازنده، به تولید این سایز از لوله‌های pe بر اساس بازه فشارب ۵ الی ۲۵ اتمسفر اقدام میکنند. بطورکلی بایستی اشاره داشت که ویژگیهای ماهیتی لوله‌های پلی‌اتیلنی، به سایز آنها بستگی ندارد. (به‌عبارتی همه ویژگیهایی همچون: مقاومت ضربه‌ای، مقاومت شیمیایی/اسیدی، ایستادگی محیطی، ضدزنگ و ضدخراش بودن، قابلیت هیدرولیک و…، در تمامی قطرهای دهانه این لوله‌ها وجود دارد)

لوله پلی اتیلن ۲۸۰: یکی دیگر از تجهیزات کم مصرف، لوله پلی اتیلن ۱۱ اینچ یا ۲۸۰ میلیمتر محسوب میشود. با اینحال بسته به نظر کارفرمایان، میتوان لوله‌های سایز ۱۱ اینچ را برای خطوط مربوط به آتش نشانی، انتقال آب، لوله هوای فشرده سیستم های تهویه‌ای و… بکار گرفت. غالباَ این سایز از پایپ‌ها از مواد اولیه پلی‌اتیلن۱۰۰ ساخته میشوند. همچنین معمولاَ پس از سفارش کارفرمایان، این رده‌های کم‌مصرف در شاخه‌های ۶ و ۱۲ متری تولید میگردند. (بلحاظ حجم مصرف و فروش، مناسب دپوی گسترده در انبارها نیستند)

جدول مشخصات فنی لوله پلی اتیلن ۲۵۰ میلیمتر و ۲۸۰ میلیمتر به شرح زیر می‌باشد:

جدول مشخصات فنی لوله پلی اتیلن 250 میلیمتر و 280 میلیمتر

لوله پلی اتیلن ۳۱۵

ازجمله‌ی پراستفاده ترین سایزهای لوله بشمار میرود که علاوه بر کاربردهای رایج:

  • دفع و انتقال فاضلاب؛ و
  • آب رسانی با حجم دبی متوسط و نسبتاَ زیاد،

در مواردی نظیر امور زهکشی، انتقال آبهای سطحی، اتصال به مخازن نگهداری آب باران، شبکه‌های انتقال گاز و غیره کاربردهای فراوانی دارند. لوله پلی اتیلن سایز ۳۱۵ میلیمتر یا ۱۲ اینچ نیز همانند دیگر سایزها در قالب شاخه‌های شش و دوازده متری، قابلیت تولید دارد. همچنین بایستی اشاره نمود که با افزایش قطر دهانه و فشار اتمسفری این پایپ‌ها، ماهیت انعطاف پذیری آنها دچار مشکل نمی‌گردد. ضخامت، وزن و سایر مشخصات فنی لوله پلی اتیلن سایز ۳۱۵ و ۳۵۵ میلیمتر در قالب جدول زیر ذکر شده‌است:

ضخامت، وزن و سایر مشخصات فنی لوله پلی اتیلن سایز 315

لوله تحت‌فشار ۳۵۵: این سایز از لوله‌ها نیز باتوجه به مصرف و کاربردهای طراحی کمتر، تنها درصورت ثبت سفارش تولید میگردند. معمولاَ مورد استفاده از این تجهیزات بدین گونه‌است که طراحان شبکه‌های توزیع و جمع آوری آب و فاضلاب با محاسبه شعاع جمعیتی معابر و مناطق مختلف، به این نتیجه برسند که حتماَ بهترست از لوله‌های پلی اتیلن سایز ۳۵۵ میلیمتر تک جداره  برای امور مربوطه استفاده نمایند. (جدول اطلاعات فنی این سایز، در بالا درج شده است)

متراژ تولیدی و رده‌های فشار اتمسفری: شاخه‌های شش و دوازده متری؛ رده‌های فشاری ۴-۳۲ bar.

لوله فشار قوی ۴۰۰: انواع لوله پلی اتیلن سایز ۴۰۰ میلیمتر یا ۱۶ اینچ، مدلی محبوب برای استفاده در:

  • شبکه‌های آب رسانی،
  • خطوط جمع آوری و توزیع جریانات فاضلابی،
  • احداث کانیوهای باریک دو خطه،
  • مجراهای مربوط به دفع حریق آتش نشانی،
  • پشتیبانی اتصالاتی به تجهیزات صنعتی حوزه آب و فاضلاب،

بشمار می روند. جدول مشخصات فنی لوله پلی اتیلن ۴۰۰ میلیمتر یا ۱۶ اینچ به شرح ذیل می‌باشد:

جدول مشخصات فنی لوله پلی اتیلن 400 میلیمتر

لوله تکجداره ۴۵۰: اگرچه که بعضاَ در برخی از متون اشاره شده است که لوله‌های پلی اتیلن سایز ۴۵۰ میلیمتر یا ۱۸ اینچ، بسیار کم‌مصرف محسوب میشوند. اما در واقعیت و بسته به نیاز، بسیاری از طراحان حوزه آب و فاضلاب به سراغ استفاده از این سایزها میروند. فارغ از هدایت جریانات آب و فاضلابی، بمنظور انتقال مواد و سیالات شیمیایی/اسیدی در صنایع نیز از این سایز لوله‌ها بهره گرفته میشود. بیاد داشته باشید که:

غالباَ تولید لوله پلی اتیلن سایز ۴۵۰ میلیمتر (۱۸ اینچ) با استفاده از پلی‌اتیلن‌های سنگین صورت می‌پذیرد. (تولید لوله‌ها در قالب شاخه‌های شش و دوازده متری)

لوله پلی اتیلن ۵۰۰ و ۵۶۰: اینگونه لوله‌های پلی اتیلن سایز ۵۰۰ میلیمتر (۲۰ اینچ) و ۵۶۰ میلیمتر، بصورت تکجداره و تحت فشار و بصورت شاخه‌های ۶-۱۲ متری قابلیت تولید دارند. خطوط آبرسانی و دفع فاضلاب:

  • فرعی شهری و
  • انشعابات اصلی روستایی،

با بهره گیری از لوله‌های پلی‌اتیلنی ۵۰۰ و ۵۶۰ میلیمتر راه اندازی میشوند. ضمن اینکه در ساخت هر دو نوع سایز مقاوم، از مواد اولیه HDPE بهره گرفته خواهد شد. مطابق جدول زیر، اطلاعات فنی لوله‌های پلی اتیلن سایز ۴۵۰ میلیمتر، ۵۰۰ میلیمتر و ۵۶۰ میلیمتر درج شده است:

اطلاعات فنی لوله‌های پلی اتیلن سایز 450 میلیمتر، 500 میلیمتر و 560 میلیمتر

لوله پلی‌اتیلنی ۶۳۰

امروزه در بسیاری از پروژه‌های عمرانی و زیرسازی معابر، خطوط انتقال فاضلاب و آبرسانی، لاین های هدایت آبهای سطحی و طوفان و…، از لوله پلی اتیلن سایز ۶۳۰ میلیمتر استفاده میشود. ضمن اینکه مهندسین به هنگام احداث و ترمیم انواع:

  • لاین‌های بازیافت آب و فاضلاب،
  • خطوط لجن کشی و هضم کننده لجن‌ها،
  • ایجاد دهانه‌های کالورت ریور،
  • و تجهیزات ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب

نیز بطور موثر از لوله‌های پلی اتیلن ۶۳۰ میلی متر بهره می گیرند.

لوله پلی اتیلن ۷۱۰ و ۸۰۰: گونه‌های مختلف لوله پلی اتیلن سایز ۷۱۰ و ۸۰۰ میلیمتر دارای ویژگیهای کارکردی زیر می‌باشند:

  1. بطور موثر در شبکه‌های انتقال آب و فاضلاب با دبی بالا، از لوله‌های PE سایز ۸۰۰ میلیمتر بهره گرفته میشود.
  2. انتقال فاضلابهای صنعتی با فشار داخلی در محوطه‌های کارخانجات/و نیروگاه‌ها، میتواند با استفاده از این سایزها صورت پذیرد.
  3. بکارگیری بعنوان پایپ‌های امپریال مناطق شهری و روستایی
  4. انتقال حجم عظیمی از گازها در پروژه‌های گاز رسانی
  5. احداث خطوط اطفاء حریق شهری در محله‌های پرجمعیت و برج های تجاری/مسکونی
  6. کاور مناسب برای تأسیسات و شیرآلات صنعتی کشاورزی. (البته عمدتاَ بدین منظور از لوله کاروگیت استفاده میشود)

جدول مشخصات فنی زیر، مربوط به اطلاعات محاسباتی لوله‌های پلی اتیلن ۶۳۰ میلیمتر، ۷۱۰ و ۸۰۰ میلیمتر است:

مشخصات فنی لوله تک جداره 630

فرمول محاسبه قیمت روز لوله پلی اتیلن

مقدار موادی که در هر متر لوله مورد استفاده قرار گرفته است ضربدر قیمت روز مواد اولیه (PE100 or PE800) + هزینه‌های بالاسری تولید + سود کارخانه تولید کننده (حدودا ۲۰ درصد) + هزینه‌های حمل از کارخانه تا محل پروژه.

مواد پلی اتیلنی در تولید لوله‌های آبیاری تحت فشار استفاده میشود. قیمت این مواد در بورس همواره در حال تغییر و نوسان میباشد. به همین دلیل ثبات نسبی در قیمت لوله‌های پلی اتیلن وجود ندارد.

همچنین فاکتورهای متعدد دیگری اعم از:

  • نرخ ارز
  • هزینه حمل و نقل
  • هزینه‌های برق
  • هزینه‌های پرسنلی

و بسیاری موارد دیگر ممکن است در قیمت نهایی لوله HDPE آبیاری و تهیه لیست قیمت تاثیر گذار باشد.

از این‌رو تولید کنندگان و فروشندگان قیمتهای خود را به صورت روزانه و با مدت اعتبار یک روز به مشتریان می‌دهند و شرکت در مناقصات یک ریسک بسیار پر خطر میباشد. قیمت لوله پلاستیکی تحت فشار و وزن آن رابطه مستقیم با فشار کاری لوله دارد. هرچه میزان فشار بالاتر باشد وزن و قیمت لوله پلی اتیلن بالاتر می‌رود.

برای دریافت لیست قیمت سال ۱۴۰۲ این مدل از لوله‌ها و مقایسه با آن با فهرست بهای سازمان مدیریت با همکاران من در واحد فروش تماس بگیرید.

خرید لوله پلی اتیلن

چنانچه علاقمند هستید لیست قیمتهای بروز جهانی لوله‌های پلی اتیلنی را داشته باشید می توانید روی عبارت زیر کلیک کنید.

Hdpe Pipe Price

مفهوم PN و SDR در لوله‌های پلی اتیلنی

PN بیانگر فشاری که لوله قادر به تحمل آن است. اصطلاحا فشار اسمی نیز گفته می شود. PN به نام گذاری عددی هر یک از اجزا سامانه لوله گذاری با توجه به خواص مکانیکی آنها که به عنوان کمیت مرجع به کار می رود.

عبارت PN که بعد از سایز لوله پلی اتیلن استفاده می شود نشان دهنده حداکثر فشاری که آن لوله میتواند تحمل کند. برای مثال لوله DN63 ،PE100 ،PN16 یعنی یک لوله که از مواد PE100 ساخته شده و ۶۳ میلیمتر قطر دارد و ۱۶ بار فشار را هم باید تحمل کند.

SDR در لوله‌های پلی اتیلن مخفف عبارت Standard Dimension Ratio است. sdr به معنی نسبت ابعادی استاندارد گفته میشود و عبارت است از نسبت قطر خارجی به ضخامت جداره لوله. میتوان لوله‌ها را بر این اساس این مشخصه در جداول استاندارد دسته بندی نمود. مقدار SDR، فاکتور اصلی در تعیین قابلیت مقاومت لوله در برابر نیروهای وارد بر آن در هنگام نصب و فشار کاری و نهایتا قیمت لوله پلی اتیلن است.

محصولات پیشنهادی: مخزن پلی اتیلن

رای کاربران
[امتیاز کلی: 28 میانگین: 5]
14 دیگاه
  1. avatar مشرف

    خیلی عالی هستید مرسی از شما

  2. avatar محسن فر

    حیلی ممنون از شما بابت راهنمایی هاتون

  3. avatar لاله زار

    سلام قیمت لوله پلی اتیلن ۶ بار ۷۵، ۹۰ و ۱۱۰ رو میخاستم از هر کدوم ۱۰ کلاف برای آبادان. هزینه حمل رو هم بیزحمت سوال کنید از باربری.

    • avatar ناب زیست.م

      سلام جدول وزنی لوله پلی اتیلن رو از بالای همین صفحه دانلود کنید ضربدر ۳۶ هزار تومان به ازای هر کیلو کنید. قیمت مواد اولیه پلی اتیلن خیلی بالا رفته. هزینه باربری هم فردا براتون چند تا شماره می فرستم سوال کنید از قزوین تا آیادان چقدر میشه. ۳۰ تا کلاف داخل یک تریلی لبه دار جا میشه جهت اطلاع.

  4. avatar Saber

    سلام وقتتون بخیر،من تازه میخوام وارد این کار بشم اگه امکانش هست یه شماره بهم بدین تا تماس بگیرم بیشترراهنماییم بکنین ممنون میشم

    • avatar ناب زیست.م

      وارد چه کاری؟ تولید لوله پلی اتیلن؟ یه چیزی میگم بهتون بر نخوره به والله الان برید تو کار خرید ضایعات پلاستیک و تولید گرانول صرفش از این کار خیلی بیشتره. روز به روز قیمت مواد اولیه پتروشیمی ها بالتر میره و هر قراردادی می بندی توش ضرر هستش.

      • avatar Saber

        درسته اینو هم فکرمیکنم که در کنارش تولید گرانول داشته باشم،پیشنهاد شما واسه خرید دستگاه چیه؟چه دستگاهی؟چه برندی؟ازکجا؟
        اطلاعات دارین؟

        • avatar ناب زیست.م

          عزیزم والا ندارم .

  5. avatar sbobet 88

    I have read so many articles or reviews regarding the blogger lovers except this article is actually a nice post, keep it up.

    • avatar ناب زیست.م

      ok. thanks

  6. avatar مهدی

    بسیار خوب فقط مفهوم رابطه قیمت یک متر لوله را با قیمت گذلری بر اساس وزن ان متوجه نشدم

  7. avatar 5

    Hi, after reading this awesome article i am also cheerful to share my familiarity here with colleagues.

  8. avatar محمدرضا

    درود – من احتياج به دومتر لوله پرفشار قطر ۲۰ سانت و درپوش دارم براي تست ساخت تانك كوچك ذخيره آب در خودرو- متاسفانه لوله ها با شاخه شش متري عرضه ميشوند – راهكاري هست؟؟ يا جايي كه بتوانم كمتر از شاخه خريد كنم؟؟

    • avatar ناب زیست.م

      باید تشریف ببرید بازار شادآباد.

۰۲۱-۸۸۷۲۲۰۲۷ با یک کلیک تماس بگیرید