پکیج تصفیه فاضلاب صنایع دارویی

دستگاه تصفیه فاضلاب صنایع دارویی

فاضلاب صنعت داروسازی جزو خاص ترین و سمی ترین فاضلاب های صنعتی محسوب می شود و تخلیه و تصفیه آن نیز باید خاص باشد تا آسیبی به محیط زیست وارد نشود. این فاضلاب دارای انواع مواد آلی، مواد شیمیایی، آنتی بیوتیک ها، هورمون ها، مواد سمی و داروهای شیمی درمانی است. اگر این فاضلاب خطرناک و سمی بدون تصفیه و گندزدایی وارد محیط زیست شود، باعث به وجود آمدن مشکلات زیست محیطی جدی می گردد و مشکلاتی نظیر جهش ژنتیکی، سرطان و بیماری های مقاوم به دارو و درمان ایجاد می کند. استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب صنایع داروسازی یکی از بهترین روشها برای تصفیه پساب تولید حاصل از این صنایع است.

فاضلاب صنایع دارویی کمیت و کیفیت های مختلفی دارد و از آلودگی و آلایندگی بسیار بالایی برخوردار است. میزان BOD و COD در فاضلاب صنایع دارویی بسیار بالا است و به همین دلیل فاضلاب خروجی و تولید شده حتما باید قبل از دفع به خوبی ضدعفونی شود. فاضلاب صنایع دارویی همچنین دارای غلظت های مختلفی از فلزات سنگین مانند مس، روی، کروم، نیکل و مس می باشد.

منابع تولید فاضلاب صنایع دارویی

داروها مواد شیمیایی هستند که برای پیشگیری یا درمان بیماری ها تولید می شوند و شامل آنتی بیوتیک ها، هورمون ها، ویتامین ها، مسکن ها، آنتی ژن ها، واکسن ها، سرم ها، مورفین ها، کدئین ها، مکمل های دارویی، داروهای بی حسی، داروهای پوستی و مواد ضدعفونی کننده می باشند. اکثر داروها در کارگاه های مجهز و کارخانه ها تولید می شوند و برای تولید آنها از مواد شیمیایی و فرمولاسیون های خاص استفاده می شود. تولیدات دارویی عموما در 3 لاین محصولات دارویی، محصولات بیولوژیکی و محصولات گیاهی تولید می شوند.

فاضلاب صنایع دارویی معمولا به 4 دسته تقسیم می شود که عبارتند از:

  • فاضلاب تولیدی از فرآیند ساخت و تولید داروها و مواد دارویی
  • فاضلاب تولیدی از مواد شیمیایی مورد نیاز و مورد استفاده در فرآیند داروسازی
  • فاضلاب تولیدی در بخش کنترل کیفیت و آزمایشگاه
  • فاضلاب ناشی از شستشوی تجهیزات و سالن ها
دستگاه تصفیه فاضلاب صنایع دارویی

انواع روش های تصفیه فاضلاب صنایع دارویی

همانطور که فاضلاب صنایع دارویی دارای انواع مختلفی است، برای تصفیه آن نیز روش های متفاوتی وجود دارد. تصفیه فاضلاب صنایع دارویی معمولا به 4 روش انجام می شود و انتخاب هر یک از این روش ها به میزان آلاینده های موجود در فاضلاب و غلظت مواد شیمیایی موجود در آن بستگی دارد. در زیر 4 روش را به طور کامل توضیح می دهیم.

تصفیه فیزیکی و شیمیایی فاضلاب صنایع دارویی

تصفیه فیزیکی شامل متعادل سازی و آشغال گیری است. فاضلاب صنایع دارویی آلاینده های غلظت بالایی دارد و به همین دلیل از حوض متعادل ساز برای تصفیه آن استفاده می شود. البته اکثر آلاینده های موجود در فاضلاب دارویی به شکل محلول هستند و روش فیزیکی خیلی کاربرد ندارد.

تصفیه شیمیایی نیز شامل مراحل خنثی سازی، تنظیم pH، انعقاد و لخته سازی می شود و برای تصفیه فاضلاب از ازن و پراکسید هیدروژن برای غیر فعال کردن و شکستن ترکیبات سمی استفاده می شود. ناخالصی ها و مواد معلق در فاضلاب با استفاده از انعقاد و لخته سازی از بین می روند. مواد منعقد کننده به فاضلاب صنایع دارویی اضافه می شوند و این مواد COD و آلاینده های موجود در فاضلاب را کاهش می دهند. برای از بین بردن ترکیبات سمی و ترکیبات آلی مقاوم تر از ازن و پراکسید هیدروژن استفاده می شود.

تصفیه بیولوژیکی فاضلاب صنایع دارویی

در تصفیه بیولوژیکی از دو روش هوازی و بی هوازی برای تصفیه فاضلاب استفاده می شود. اگر میزان مواد آلی و آلاینده های موجود در فاضلاب بالا باشد، روش هوازی به تنهایی قادر به تصفیه نیست و باید برای تصفیه و گندزدایی فاضلاب از روش های بی هوازی نیز استفاده شود. برای تصفیه فاضلاب صنایع دارویی به روش بیولوژیکی می توان از لجن فعال و روش هایMBR ،SBR ، UAFB و UASB نیز استفاده کرد.

تصفیه فاضلاب صنایع دارویی به روش الکتروشیمیایی

روش الکتروشیمیایی یک روش جدید و نوین برای تصفیه فاضلاب صنایع دارویی است. در این روش از الکترودهای آهن و آلومینیوم استفاده می شود و یک جریان الکتریکی ایجاد می گردد. با ایجاد این جریان، یون های آهن و آلومینیوم در فاضلاب ایجاد می شوند، با آلاینده های موجود در آن پیوند ایجاد می کنند، در نتیجه آلاینده ها حذف می شوند و تصفیه صورت می گیرد. این روش بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه است و در آن از مواد شیمیایی استفاده نمی شود.

تصفیه فاضلاب صنایع دارویی به روش اکسیداسیون پیشرفته

اگر غلظت مواد سمی و مواد شیمیایی موجود در فاضلاب صنایع دارویی بالا باشد، از روش اکسیداسیون پیشرفته استفاده می شود زیرا این روش قدرت تخریب بسیار بالایی دارد. در روش اکسیداسیون پیشرفته اصولا از اشعه فرابنفش UV، اکسیداسیون آندی، ازن زنی کاتالیستی، پراکسید هیدروژن و فنتون استفاده می شود. این روش تصفیه بسیار پر هزینه و گران قیمت است و صرفه اقتصادی ندارد. فقط در صورتی که آلاینده ها خیلی غلیظ باشند و با هیچ روشی از بین نروند، استفاده از این روش توصیه می شود.

برای فهمیدن اینکه کدام روش برای تصفیه فاضلاب دارویی مناسب تر است و باید انتخاب شود، حتما باید نوع فاضلاب ورودی شناسایی گردد؛ زیرا فاضلاب صنایع دارویی از تنوع بالایی برخوردار است. اگر روش درست و مناسبی برای تصفیه فاضلاب مواد دارویی انتخاب شود، راندمان و بازدهی فرآیند تصفیه بالاتر می رود و آلاینده ها و ناخالصی های بیشتری از بین می رود.

بیشترین روشی که برای تصفیه فاضلاب صنایع دارویی مورد استفاده قرار می گیرد، روش تلفیقی شیمیایی – بیولوژیکی و در مورد فاضلاب های سنگین روش اکسیداسیون پیشرفته است.

لزوم استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب صنایع دارویی

فاضلاب صنایع دارویی دارای مواد شیمیایی خطرناک و سمی می باشد. تصفیه این فاضلاب باید به گونه ای باشد که به خوبی مواد آلی و شیمیایی موجود در آن را از بین ببرد، در غیر این صورت به محیط زیست آسیب های جدی و جبران ناپذیری وارد می شود. از این رو تصفیه فاضلاب صنایع دارویی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید حتما به بهترین شکل ممکن انجام شود.

تصفیه این فاضلاب پیچیده باید قبل از جا به جایی و تخلیه در محیط زیست به بهترین نحو صورت بگیرد و فاضلاب خروجی کاملا بی خطر و ایمن شود، در غیر این صورت صدمات غیر قابل جبران زیادی به انسان ها، جانوران و گیاهان وارد می گردد. حتی اگر این مواد دارویی وارد شده به طبیعت و محیط زیست در حد میکرون و نانو باشد، باز هم عواقب بدی در پی دارد.

کاربرد پکیج تصفیه فاضلاب داروسازی

پسابهای صنایع داروسازی در دو دهه اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است و جزء آلودگی های جدید و نو ظهور محسوب می شود. این فاضلاب ها سمی و پیچیده هستندو می تواند برای محیط زیست، انسان ها، جانوران و گیاهان بسیار مضر و خطرناک باشد. البته بهتر است بدانید بیشتر این فاضلاب توسط خود انسان تولید می شود زیرا داروهای زیادی وجود دارد که در بدن انسان جذب نمی شود و دفع می گردد و از این طریق وارد فاضلاب شهری می شود. بسیاری از آنتی بیوتیک ها، داروهای شیمی درمانی و داروی متفورمین از این دسته داروها می باشند.

برخی از این داروها و آنتی بیوتیک ها از طریق دام و حیوانات به فاضلاب راه پیدا می کند اما تحقیقات نشان داده است که بیشتر داروهای وارد شده به فاضلاب شهری از طریق انسان بوده است. به همین دلیل تصفیه فاضلاب صنایع دارویی و جداسازی مواد دارویی از فاضلاب، از اهمیت بالایی برخوردار شده و در تمام دنیا نگرانی های زیادی بابت آن به وجود آمده است.

تصفیه فاضلاب دارویی به چند روش صورت می گیرد که کارخانجات این صنعت میتوانند با توجه به حجم فاضلاب تولیدی و غلظت آلاینده های موجود در آن، روش تصفیه را انتخاب کنند. اکثر مواد آلی و شیمیایی موجود در فاضلاب های دارویی محلول و به شدت پایدار هستند و به همین دلیل از روش های خاص و کاربردی استفاده می شود. با تصفیه درست فاضلاب دارویی می توان از محیط زیست و طبیعت به خوبی محافظت کرد و از آسیب های دیگر به انسان ها و جانداران اجتناب کرد.

در برخی از موارد از مخازن سپتیک در تصفیه پساب های صنایع داروسازی استفاده میشود. پیشنهاد میکنیم صفحه مربوط به سپتیک تانک را مطالعه نمایید.

مزایای استفاده از دستگاه تصفیه فاضلاب صنایع داروسازی

استفاده از سیستم تصفیه فاضلاب صنایع دارویی دارای مزایای زیادی است که این مزایا به طور خلاصه عبارتند از:

  • آلاینده های مقاوم در برابر تجزیه زیستی کاملا از بین می رود.
  • غلظت باکتری های تجزیه گر زیستی افزایش پیدا می کند.
  • می توان از پساب خروجی و تولید شده در کشاورزی استفاده کرد.
  • لجن خیلی کمی تولید می شود.
  • قادر است حجم های بالای فاضلاب را تصفیه و گندزدایی کند.
  • پروتئین ها و چربی های موجود در فاضلاب را به کلی از بین می برد.

ویژگی های کلی پکیج تصفیه فاضلاب صنایع دارویی

پکیج تصفیه فاضلاب صنایع دارویی یکی از انواع متنوع پکیج تصفیه فاضلاب محسوب میشود. این سیستمها دارای ویژگی های ساختاری خاصی هستند که همین ویژگی ها باعث شده اند بسیار پرکاربرد و مقاوم باشد. در ادامه به این ویژگی ها اشاره شده است:

  • بدنه آن فولادی است.
  • دیواره و جداره های آن از ورق فولادی ساخته شده است. ضخامت دیواره ها 6 میلی متر و ضخامت کف 8 میلی متر می باشد.
  • در برابر فشار بالا مقاوم است
  • در قسمت های برش خورده جوشکاری ظریف و مقاومی انجام شده است.
  • عمر مفید و بالایی دارد.
  • می تواند طولانی مدت و بدون وقفه کار کند.

قیمت پکیج تصفیه فاضلاب صنایع داروسازی

تعیین قیمت پکیج تصفیه فاضلاب صنایع دارویی به عوامل زیادی نظیر حجم فاضلاب، میزان آلاینده های موجود در آن، غلظت آلاینده ها و بار مواد آلی بستگی دارد. هرچه حجم فاضلاب دارویی کمتر باشد، پکیج تصفیه انتخابی کوچکتر است و در نتیجه از نظر قیمتی و اقتصادی به صرفه تر و ارزان تر می باشد. هرچه حجم فاضلاب و غلظت آلاینده های موجود در آن بیشتر باشد، تصفیه خانه بزرگتر می شود و از نظر قیمتی گرانتر می باشد.

قیمت-پکیج تصفیه فاضلاب داروسازی

شما می توانید برای اطلاع دقیق از قیمت پکیج تصفیه فاضلاب صنایع داروسازی و جزئیات کامل آنها با مشاوران و کارشناسان ما در بخش فروش تماس بگیرید. همچنین می توانید برای فهمیدن اینکه چه روشی برای تصفیه فاضلاب ورودی شما مناسب است، با متخصصان ما مشورت کنید و از آنها راهنمایی بخواهید.

رای کاربران
[امتیاز کلی: 1 میانگین: 5]
۰۲۱-۸۸۷۲۲۰۲۷ با یک کلیک تماس بگیرید