پکینگ مدیا تصفیه فاضلاب

پکینگ مدیا تصفیه فاضلاب

پکینگ مدیا در تصفیه فاضلاب محصولی است که در فرایندی با عنوان رشد چسبیده که یک فرایند بیولوژیک است، به عنوان بستری برای رشد میکروارگانیسم ها در نظر گرفته می‌شود. پکینگ تصفیه فاضلاب شامل مواد مختلفی همچون دانه‌های پلی اتیلن یا پلی پروپیلن، سفال، سنگ، مواد پلیمری، ماسه، چوب، کربن فعال گرانولی و… می‌باشد.

در واقع در فرآیند بیولوژیک رشد چسبیده میکروارگانیزم ها به سطح پکینگ مدیا چسبیده و در آنجا شروع به رشد و تکثیر می‌کنند. در نتیجه زمانی که مواد آلاینده و فاضلاب ها از مقطعی عبور می‌کنند؛ جذب این مواد (لایه‌های بیولوژیکی) شده و تصفیه و تجزیه به صورت بیولوژیکی انجام می‌شود. فرایند رشد چسبیده انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع بستر و نوع جریان تقسیم بندی می‌شوند. در ادامه به بحث و بررسی انواع پکینگ مدیا تصفیه فاضلاب می پردازیم.

کاربرد پکینگ مدیا تصفیه فاضلاب

یکی از کاربردهای مهم فرایند رشد چسبیده، در سیستم بیولوژیکی که عموما در تصفیه فاضلاب ها کاربرد دارد، سیستم هوادهی می‌باشد. اجرای این سیستم دارای مزایای زیادی است که از آن جمله می توان به سادگی در اجرا، هزینه کم، کاهش حجم فاضلاب و در نتیجه کاهش میزان تاسیسات مربوط به فاضلاب و… اشاره کرد که به دلیل مزایای ذکر شده با استقبال زیادی در چندسال اخیر مواجه شده است.

در واقع عملکرد سیستم هوادهی به این صورت است که با در نظر گرفتن یک سطح جامد (که همان مدیا می‌باشد) و رشد میکرو ارگانیسم ها بر روی سطح مدیا، مواد آلی هنگام عبور جریان فاضلاب جذب این سطح شده و فاضلاب شروع به تجزیه و تصفیه شدن می‌کند. بسترهای جامد یا همان مدیا به دو صورت ثابت و معلق در این فرآیند قابل استفاده هستند که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

به منظور راه اندازی سیستم هوادهی به واسطه رشد چسبیده تنها کافیست از تصفیه خانه‌های فعال لجن فعال را برداشته و به حوضچه هوادهی منتقل کنیم تا میکروارگانیسم های لجن فعال بر روی سطح جامد مدیا نشسته و شروع به رشد و تکثیر کنند و تصفیه خانه بیولوژیکی را برایمان به ارمغان آورند.

پکینگ مدیا شناور

در واقع با استفاده از این سیستم هوادهی حجم لجن در حوض هوادهی کاهش پیدا می‌کند و همچنین بازدهی و راندمان تصفیه فاضلاب افزایش می یابد. از این پکینگ در فرآیندهای هوازی و بی هوازی در انواع مختلف IFAS ،MBBR ،AGAR در فرآیندهای هوازی و نوع UAFBR در فرایند بی هوازی استفاده می‌شود. از آن جا که فرآیندها متفاوت می‌باشند؛ پکینگ تصفیه فاضلاب را نیز در انواع سطح ویژه مختلف متناسب با شرایط و نوع بستر مورد نظر می سازند.

لازم به ذکر است که هوادهی حوضچه پکیج تصفیه فاضلاب از طریق هوادهی دیفیوزری قابل انجام می‌باشد. اصطلاح دیفیوزر به معنای انتشاردهنده می‌باشد که در صنایع مختلفی همچون آب و فاضلاب کاربرد گسترده ای دارد. در واقع وظیفه دیفیوزر تزریق اکسیژن به محیط آب به منظور استفاده میکروارگانیزم ها از اکسیژن و ایجاد شرایط مطلوب برای رشد و تکثیر آنها در محیط است.

بطور خلاصه می توان موارد استفاده از پکینگ مدیا را به دو دسته کلی تقسیم بندی نمود:

  1. استفاده در تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب در قسمت هوازی و بی هوازی بمنظور فراهم نمودن بستر رشد باکتری
  2. استفاده در کولینگ تاورها برای بالا بردن سطح تماس با آب و نهایتا افزایش قدرت خنک کردن سيال و همچنین بعنوان قطره گیر برجهای خنک کننده و چیلر

مزایای پکینگ مدیا:

  1. وزن کم به نسبت حجم
  2. مقاومت در مقابل خوردگی، استحکام و انعطاف پذیری بالا
  3. مقاوم در محیط های اسیدی و قلیایی حاصل از فعالیت باکتری ها
  4. افت فشار سیال بسیار ناچیز به علت وجود تخلخل زیاد در طراحی پکینگ

مواد جامد مورد استفاده در پکینگ مدیا

به منظور راه اندازی سیستم هوادهی به واسطه فرایند رشد چسبیده از مواد جامد مختلفی به منظور سطح مدیا استفاده می‌شود که از آن جمله می توان به کربن فعال گرانولی، مواد پلیمری، پلی پروپیلن و پلی اتیلن با چگالی بالا، مدیای پلاستیکی معلق و.. اشاره کرد.

از میان مواد ذکر شده ساخت مدیای پلاستیکی نسبت به بقیه عمومی تر و پرکاربردتر می‌باشد و علت این امر آن است که وجود مدیای پلاستیکی باعث می‌شود که به خاطر وزن کمی که دارند بتوانند دائما به صورت معلق باقی بمانند و همچنین امکان خوردگی و خراب شدن آنها در فاضلاب کمتر است.

نکات حائز اهمیت در هنگام طراحی پکینگ تصفیه فاضلاب

در هنگام طراحی مدیای جامد می بایست حتما نکاتی را مد نظر داشته باشیم به عنوان مثال؛ شکل مدیا باید به گونه ای طراحی شود که در یک حجم ثابت، سطح ویژه زیادی داشته باشیم. و علاوه بر این، این سطح باید به اندازه کافی زبر باشد تا بیومس به راحتی به آن بچسبد و به اندازه کافی توانایی نگهداری لایه‌های زیستی تشکیل شده را داشته باشد.

پکینگ مدیا

انواع پکینگ مدیا تصفیه فاضلاب

همان گونه که قبلا هم اشاره کردیم، پکینگ مدیا به منظور تصفیه فاضلاب به دو صورت پکینگ مدیا ثابت و پکینگ مدیا معلق مورد استفاده قرار می گیرد.

پکینگ مدیا شناور (معلق)

در پکینگ مدیا معلق از یک مدیای کوچک با سطح ویژه زیاد استفاده می‌شود. در واقع سطح ویژه بالا باعث مخلوط شدن بهتر می‌شود و در نتیجه همین امر باعث بازدهی بالاتر این سیستم تصفیه می‌شود.

پکینگ مدیا شناور دارای مزایا و معایبی می‌باشد. از مزایای این سیستم راندمان بالای تصفیه فاضلاب می‌باشد. همچنین به واسطه استفاده از پکینگ مدیا معلق می توان ۵ تا ۱۰ متر مکعب از حجم حوضچه هوادهی را کاهش داد و در نتیجه به فضای کمتری برای انجام عمل تصفیه فاضلاب احتیاج داریم. علاوه بر این میزان کیفیت عمل تصفیه نیز با استفاده از این روش به شدت افزایش می یابد.

پکینگ مدیا معلق

از معایب آن می توان به امکان فرسایش سطح مدیا به واسطه حرکات مداوم در حوض هوادهی، قیمت بالاتر نسبت به نوع ثابت آن، استفاده از تجهیزات دیگر برای جلوگیری از خروج مدیا از حوضچه هوادهی و… اشاره کرد.

به منظور جلوگیری از فرسایش عموما از مدیای از جنس پلی اتیلن یا پلی پروپیلن با چگالی بالا استفاده می‌شود. به منظور جلوگیری از خروج مدیا نیز در انتهاي راكتور از يك يا چند لولة سوراخ‌دار استفاده مي‌شود. از این روش عموما به منظور حذف و تجزیه ترکیبات ازته، BOD و COD استفاده می‌شود.

پکینگ مدیا ثابت

پکینگ مدیای ثابت نیز همانند مدیای معلق بستری است برای رشد میکروارگانیسم ها و در نتیجه ایجاد تصفیه خانه بیولوژیکی مقرون به صرفه که در این محصول به منظور افزایش رشد بیولوژیکی میکرو ارگانیسم ها از مواد جاذب نانو بیولوژیک استفاده می‌شود.

پکینگ مدیا ثابت

در پکینگ مدیای ثابت عموما از پلی پروپیلن با سطح چگالی ۹۵ درصد استفاده می‌شود. از پکینگ مدیای ثابت به منظور تصفیه هوازی فاضلاب ها که به صورت بیولوژیکی ساخته می‌شود و در اصطلاح به آن IFAS میگویند و همچنین تصفیه غیر هوازی آنها استفاده میشود. این سیستم همچنین در فرآیند چربی گیری نیز کاربرد گسترده ای دارد.

مزایای استفاده از پکینگ مدیا در حوض هوادهی تصفیه خانه‌های فاضلاب

به طور کلی استفاده از پکینگ مدیا به منظور تصفیه فاضلاب در حوض هوادهی دارای مزایای زیادی می‌باشد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد.

به واسطه استفاده از پکینگ مدیا زمان هیدرولیکی حوضچه هوادهی کاهش یافته و در نتیجه سطح اشغال شده به منظور تصفیه کمتر می‌شود. علاوه بر این میزان MLSS حوض هوادهی افزایش پیدا می‌کند که این امر خود موجب ایجاد میکروارگانیسم های بیشتر در محیط شده و در نتیجه عمل تصفیه سریعتر انجام می‌شود. همچنین، میزان شوک پذیری تصفیه خانه فاضلاب در برابر میزان بار مواد آلی وارد شده به حوضچه افزایش می یابد. مزیت دیگر این سیستم افزایش کارایی و بازدهی عمل تصفیه و تولید لجن کمتر حاصل از آن است.

پکینگ مدیا فیلم

توسعه تصفیه خانه در حال فعالیت بدون نیاز به سازه‌های فلزی و یا سازه‌های بتنی نیز یکی از مزایای مهم استفاده از پکینگ مدیا می‌باشد. در حقیقت تنها به واسطه اضافه نمودن پکینگ مدیا و کمک این پکینگ ها به تصفیه بیوشیمیایی پساب در فرآیند MBR می توان تصفیه خانه ای که هم اکنون در حال فعالیت است را گسترش داد. پکینگ مدیا تصفیه فاضلاب بسیار کارآمد و کاربردی بوده و کیفیت بالایی دارد و از این رو دارای طول عمر بالایی نیز می‌باشد لذا بسیار مقرون به صرفه است و توجیه اقتصادی بالایی دارد.

پکینگ مدیا تصفیه فاضلاب به صورت قطعات سبک و با اشکال مختلف مانند لانه زنبوری، مورب و… تولید و روانه بازار می‌شوند که در عین سادگی در طراحی و سبک بودن، بسیار مقاوم هستند.

قیمت و خرید پکینگ مدیا تصفیه فاضلاب

از آنجا که عملیات تصفیه آب و فاضلاب بسیار هزینه بر بوده و جامعه امروزی نیاز مبرم به استفاده از آب و تصفیه آن به منظور استفاده بیشتر از آب را دارد و پکینگ مدیا به منظور تصفیه فاضلاب بسیار پرکاربرد و مناسب است. در طی سالهای اخیر شرکت های زیادی اقدام به ساخت، طراحی و فروش پکینگ مدیا به صورت ثابت و معلق و همچنین سایر تجهیزات مربوط به تصفیه آب و فاضلاب به صورت حضوری و اینترنتی کرده اند و با استقبال زیادی نیز روبرو شده اند.

یکی از پارامترهای مهم در تعیین قیمت پکینگ اسپلش جنس بدنه آن ها و ارتفاع گام ها می‌باشد. ذیلا دسته بندی پکینگ مدیا تصفیه فاضلاب لانه زنبوری ناب زیست جهت آگاهی شما ارائه میگردد لیکن برای استعلام قیمت با توجه به تغییر مستمر قیمت ها تقاضا دارد با همکاران فنی بمنظور طراحی و تشخیص نوع پکینگ مورد نیاز شما و نهایتا ارائه لیست قیمت بروز پکینگ مدیا تماس بگیرید.

  • پکینگ لانه زنبوری گام F8
  • پکینگ اسپلش گام F12
  • پکینگ مدیا گام F14
  • پکینگ لانه زنبوری گام F16
  • پکینگ اسپلش دارای گام F19
  • پکینگ مدیای تصفیه فاضلاب گام F20
  • پکینگ پر کن پلاستیکی گام F25
  • پکینگ مدیا تصفیه خانه فاضلاب جنس پ پ دارای گام F27
  • پکینگ تصفیه فاضلاب گام F40

دمای کارکرد، سطح ویژه هر سلول، سطح ویژه کل، طول، عرض و ارتفاع و نهایتا مقدار مجرای عبور هوا یا مقدار سطح تماس عواملی تاثیر گذار در نوع پکینگی است که شما را در تعیین نوع پکینگ مورد نیاز و قیمت پکینگ مدیا یاری خواهد نمود.

قیمت پکینگ مدیا

فروشگاه‌ها و سایتهای فروشنده پکینگ مدیا در سراسر ایران فعالیت داشته و شما می توانید به منظور خرید انواع پکینگ مدیا تصفیه فاضلاب و پکینگ برج خنک کننده و یا کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و همچنین سایر تجهیزات مربوط به تصفیه آب و فاضلاب، با کارشناسان شرکت ناب زیست تماس حاصل کنید.

رای کاربران
[امتیاز کلی: 7 میانگین: 4]
11 دیگاه
  1. avatar نلوینی

    پکینگ مدیا تصفیه خانه میخام مقدار ۲۲ مترمکعب منظور همین پکینگ مدیا هستش ؟

  2. avatar نوبهاری

    آره تو فهرست بها سازمان مدیریت اینجوری درج شده.
    قیمتش بسته به اینکه pvc باشه یا پلی پروپیلن فرق داره.
    بهترین کیفیت هم پکینگهای آلمانی هستند که حدودا ۳ برابر نمونه های ایرانی قیمت داره.

  3. avatar علی

    سلام پکینگ مدیا شناور.. خرده فروشی هم دارید در حد یه گونی برنجی ۱۰ کیلویی 🙂
    برا اکواریوم میخوام ولی تو بازار خرده گیر نمیاد!

    • avatar ناب زیست.م

      سلام نه والا . شرمنده شما هستیم .

  4. avatar رسول زارع زاده

    حداقل فروش مدیا چقدر هستش

    • avatar عادل

      من هفت و نیم متر مکعب مدیا ثابت دارم

      • avatar ناب زیست.م

        ما تولید کننده پکینگ هستیم. خرید پکینگ‌های دست دوم نداریم.

  5. avatar ایمانی

    درود،راه حل جلوگیری خروج مدیا از تانک هوادهی غیر از روشی که فرمودین چی هست،برای سیستم mbbr استفاده میکنیم و از داخل تانکها فرار مدیا رو با نصب تعدادی توری در بین تیغه های واسط تانکها کنترل میکنیم که با مشکل گرفتگی توریها مواجه هستیم،در صورت امکان راهنمایی بفرمایید،با تشکر

    • avatar ناب زیست.م

      سلام. ما فقط از همین روش استفاده میکنیم مهندس. روش دیگه ای بلد نیستیم.

  6. avatar مسعود

    با سلام و احترام پینگ مدیا برای تصفیه فاضلاب صنایع غذایی به روش تیرهوایی با دمای ۵۰ درجه ،چه نوع رو پیشنهاد می فرمائید و قیمت هر متر مکعب آن چقدرمیباشد

    • avatar ناب زیست.م

      سلام . عنایت کنید شماره موبایل بفرمائید تا در مورد سوالی که نوشتید برایتان توضیحاتی مفید ارائه گردد. برای دریافت قیمت بروز هم با شماره های دفتر تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۷۲۲۰۲۷ با یک کلیک تماس بگیرید