کاربرد ازن ژنراتور در پرورش ماهی

کاربرد ازن در پرورش آبزیان

سیستم های اوزناسیون به طور گسترده ای در پرورش آبزیان برای تهویه آب مورد استفاده قرار می گیرد که سلامت حیوانات دریایی را بهبود می بخشد. وسایل مرسوم برای حذف مواد جامد، مانند فیلترهای اسفنجی / پرلون و فیلترهای شن و ماسه، حذف مواد جامد قابل حل شدن و قابل فیلتر بودن را مورد بررسی قرار می دهند، اما در مورد ذرات کلوئیدی جامد اینطور نیست. به طور مشابه، باکتریهای نیتریفیکاسیون موجود در فیلترهای زیستی، آمونیاک و نیتریت محلول را حذف می کنند، اما در مورد پسماندهای آلی محلول کارایی ندارند.

کاربرد ازن در پرورش آبزیان

همانطور که یک آکواریوم بالغ می شود، تجمع مواد جامد کلوئیدی آلی حل شده افزایش می یابد. این ترکیب آلی عملکرد باکتریهای نیتریفیکاسیون که نیتریت را به نیترات تبدیل می کنند، تضعیف می کند و در نتیجه باعث ایجاد نیتریت می شود. میزان اکسیژن بیوشیمیایی نیز بالا می رود، بنابراین میزان اکسیژن با گذشت زمان کاهش می یابد.

این تغییر در پارامترهای آب، ساکنان آکواریوم را تحت فشار قرار داده و حتی ممکن است باعث مرگ و میر شود. برای کاهش ضرورت تغییرات بزرگ آب، که می تواند پارامترهای شیمیایی سیستم ها (PH، شوری، قلیایی و غیره) را تغییر دهد، یک روش جایگزین بسیار کارآمد برای تجزیه این پسماندهای آلی با استفاده از یک عامل اکسید کننده قوی ازن وجود دارد.

کاربرد ازن در پرورش ماهی

آب ازن دار به طور گسترده در آکواریوم ها، پارک های دریایی و باغ وحش ها به کار می رود، جایی که با خیال راحت بیماری میکروب ها یا قارچ ها را بدون استفاده از مواد شیمیایی سخت و به طور فزاینده تنظیم شده که ممکن است محصولات جانبی مضر تشکیل دهد، از بین می برد.

مزایای استفاده از ازن ژنراتور در پرورش آبزیان

مهمترین مزایای استفاده از دستگاه اوزون ساز برای پرورش آبزیان عبارتند از:

دفع جامدات ریز و کلوئیدی

مواد جامد ریز و کلوئیدی به ترتیب از ذرات ۱-۳۰ میکرون (میلی متر) و ۰٫۰۰۱ (میلی متر) تشکیل شده است. اندازه کوچک ذرات باعث می شود مواد جامد در حالت تعلیق بمانند و از اکثر روشهای مکانیکی جداسازی اجتناب کنند. تجمع جامدات ریز و کلوئیدی می تواند باعث کاهش کارآیی نیتریفیکاسیون فیلترهای زیستی و ضرر به بازار ماهی شود. ازن با تغلیظ مواد جامد (میکرو لخته سازی)، مواد جامد و کلوئیدی را از بین می برد، که از طریق شکنش فوم، فیلتراسیون و رسوبگذاری، این عمل را تسهیل می کند.

کاربرد ازن در پرورش آبزیان

حذف ترکیبات آلی محلول

ترکیبات آلی محلول یا آلی های نسوز، لکه مشخصه ای به رنگ چای را به آب می دهند. ترکیبات آلی محلول غیر قابل تجزیه هستند و با توجه به ورودی خوراک، نرخ تبادل آب و میزان حذف مواد جامد جمع می شوند. مقادیر بالای ترکیبات آلی محلول می تواند به ماهی استرس داده و کارایی نیتریفیکاسیون فیلتر زیستی را کاهش دهد. ترکیبات آلی محلول یا آلی های نسوز، لکه مشخصه ای به رنگ چای را به آب می دهند.

ترکیبات آلی محلول غیر قابل تجزیه هستند و با توجه به ورودی خوراک، نرخ تبادل آب و میزان حذف مواد جامد جمع می شوند. مقادیر بالای ترکیبات آلی محلول می تواند استرس ماهی را کاهش داده و کارایی نیتریفیکاسیون فیلتر زیستی را کاهش دهد. ازن ترکیبات آلی محلول را با استفاده ازاکسیداسیون به محصولاتی که با سرغت بیشتری تبدیل به نیترات می شوند را از بین می برد.

حذف نیتریت

با تشدید تولید و افزایش بارهای آلی، نیتریت می تواند انباشته شود. باکتریهایی که آمونیاک را به داخل نیتریت پردازش می کنند، بیشتر از باکتری هایی که نیتریت را به نیترات (نیتروباکتر) پردازش می کنند و سطح نیتریت را افزایش می دهند، تحت بارهای آلی زیاد کار می کنند. مقادیر زیاد نیتریت برای ماهی ها سمی است. داده های موجود برای پرک نقره، سطح نیتریت را به حداقل ۲٫۸ قسمت در میلیون (ppm) نشان می دهد که می تواند رشد ۵٪ از ماهی های آزاد را کاهش دهد.

گند زدایی

گام مهم در کاهش خطر شیوع بیماری در استخر پرورش ماهی، استفاده از روشهای استاندارد قرنطینه برای هر ماهی معرفی شده است. ابزار با استفاده از آبهای سطحی، از جمله استخر پرورش ماهی و محل های تخم ریزی ماهی، علاقه مند به کاهش بار عوامل بیماری زا معرفی شده از طریق منبع آب هستند. ضد عفونی کردن ورود آبهای پساب به محیط زیست برای جلوگیری از انتقال بیماریهای عجیب و غریب بسیار مهم است.

ازن می تواند به طور موثری طیف وسیعی از پاتوژن های ماهی باکتریایی، ویروسی، قارچی و تک یاخته ماهی را غیرفعال کند. اثر تصفیه کنندگی ازن به غلظت ازن، طول قرار گرفتن در معرض ازن (زمان تماس)، بارهای بیماری زا و میزان مواد آلی بستگی دارد. در صورت وجود مقادیر زیاد مواد آلی، تقاضای ایجاد شده از طریق اکسیداسیون ماده آلی می تواند حفظ مقدار کافی ازن باقیمانده برای ضد عفونی مؤثر را دشوار کند.

استفاده از ازن در پرورش ماهی

مزایای اوزوناسیون محیط پرورش آبزیان

اوزوناسیون باعث اکسیژن رسانی به آب، کاهش بو و افزایش شفافیت می شود و تجربه خوشایندی را ارائه می دهد. ازن فقط به مدت زمان تماس کوتاه، به طور معمول ۱۰ تا ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد. پس از استفاده، ازن دوباره به اکسیژن تجزیه می شود و هیچ باقیمانده مضری باقی نمی ماند.

ازن ایمن است، از نظر ارگانیک مجوز یافته است و توسط FDA و USDA به لحاظ تماس با مواد غذایی تأیید شده است. سازمان حفاظت محیط زیست نیاز به هیچگونه ثبت و گزارشگری در مورد استفاده ازن ندارد.
استفاده از ازن کیفیت آب را بهبود می بخشد، سرعت رشد را تسریع می کند و باکتری ها و ویروس های ناشی از آب را از بین می برد. همچنین با کاهش نیاز به درگیر کردن آب برای از بین بردن مواد جامد، موجب صرفه جویی در آب می شود.

برای کسب اطلاعات کاملتر لطفا صفحه ازن ژنراتور را مطالعه فرمایید.

رای کاربران
[امتیاز کلی: 3 میانگین: 5]
۰۲۱-۸۸۷۲۲۰۲۷ با یک کلیک تماس بگیرید