دانستنی هایی درباره لوله های پلی اتیلن

دانستنی هایی درباره لوله های پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن نوعی لوله انعطاف پذیر از جنس مواد پلی اتیلنی است. از آن برای انتقال مایعات و گاز استفاده میشود و کاربردهای زیادی در همه کشورها دارد.

اتصالات پلی اتینی با خاصیت های بی نظیرش بهترین انتخاب برای استفاده در اموری مانند استفاده در آبرسانی، شبکه های گاز، شبکه فاضلاب، خطوط انتقال دوغاب، آبیاری روستایی، خطوط تأمین سیستم آتش نشانی، مجرای برق، ارتباطات و لوله های فاضلاب و زهکشی می باشد.

در این مقاله تلاش کرده ایم اطلاعات تکمیلی درباره این لوله ها ارائه دهیم.

تفاوت گرید یا درجه

این گرید ها نشان دهنده کیفیت لوله نیست. این صحیح نیست که لوله گرید A با کیفیت تر از گرید C باشد. این گرید ها نشان دهنده این هست که یک تولید کننده تا چه میزان میتواند در مناقصات شرکت کند. یعنی بیشتر نشان دهنده کمیت هست تا کیفیت. شما میتوانید لیست کامل تولید کنندگان مجاز این محصول را در سایت انجمن صنفی لوله و اتصالات مشاهده بفرمایید.

بعضی از فروشندگان لوله های پلی اتیلنی براین باور هستند که لوله های گرید دار را اگر روی زمین قرار دهید و با پتک بر روی آنها بکوبید لوله ها، سالم میمانند. بنابراین سعی می کنند به خریدار اینطور القا کنند که چون این لوله در برابر ضربات پتک دوام می آورد پس در حد لوله های گرید دار هست. خوب اگر اینطور بود چرا تولید کنندگان هزینه های زیادی برای تجهیزات آزمایشگاه میپردازند؟

درباره لوله پلی اتیلن

به جای آن همه خرید تجهیزات جهت تست لوله پلی اتیلن یک پتک بخرند و در کارخانه تولید کننده تست انجام دهند. منظور این نیست که این آزمایش چیزی را اثبات نمیکند اما قطعا راه نشان دادن کیفیت لوله نیست.

آزمایش کیفیت

آزمایش قرار دادن لوله زیر لاستیک اتومبیل و عبور از آن صحیح نیست و کیفیت را اثبات نمیکند. افراد حرفه ای با انداختن لوله روی سطح زمین و گوش دادن به صدای آن میتوانند در مورد کیفیت لوله اظهار نظر کنند. این لوله ها  باید چند سال زیر نور مستقیم آفتاب دوام بیاورد. یکی از مهمترین نشانه های کیفیت لوله این هست که درست جوش بخورد و دوام جوش آن تا سالیان سال حفظ شود. سطح صاف و صیقلی داخل لوله نیز نشان دهنده کیفیت آن هست. همچنین لوله پلی اتیلن هرگز نباید شکننده و خشک باشد.

لوله های پلی اتیلنی درجه ذو

کاربرد لوله های درجه 2 اغلب جهت انتقال کابل برق و فیبر نوری میباشد. همچنین در کشاورزی جهت پوشش رایزر و آبپاش و جمع آوری آب های زمین کشاورزی به عنوان زهکش استفاده می شود. راه ساده تشخیص کیفیت این گونه لوله این هست که گوشت لوله را زیر نور با دقت نگاه کنید. هرچه حباب های ریز هوا در گوشت لوله کمتر باشد کیفیت این لوله ها بالاتر است. لوله پلی اتیلنی که یکدست باشد استحکام بالاتری دارد.

کاربرد لوله های درجه دو

بهتر است برای آبیاری تحت فشار از لوله های پلی اتیلن دارای مهر استاندارد استفاده بفرمایید. لوله های درجه دو غیر استاندارد جایگزین بسیار مناسبی برای جوی آب می باشند. همچنین برای پروژه های شیلات و لوله های تخلیه استخر و فاضلاب بسیار مناسب می باشند. این لوله ها از سایز 125 به بالا نیاز به جوش دارند و برای پایین تر از این سایز اتصالات پیچی در بازار موجود می باشد.

درباره لوله پلی اتیلن

لوله های درجه دو با ضمانت جوش

جوش خوردن لوله پلی اتیلن یکی از نشانه های کیفیت لوله پلی اتیلن است. لوله های درجه دو دارای مهر استاندارد نیستند اما ضمانت نامه معتبر 5 ساله جوش از تولید کننده لوله را دارند. این لوله ها طبق جدول وزنی 63PE تولید می شوند. البته بسیاری از تولید کنندگان لوله های درجه 2 جهت افزایش کیفیت لوله ضخامت لوله را بالا می برند و نمی توان گفت که دقیقا از کدام جدول وزنی پیروی می کنند. مثلا یک کلاف لوله پلی اتیلن درجه دو با فشار 6 اتمسفر از 58 کیلو تا 68 کیلو تولید می شود.

مقاومت بیولوژیکی لوله ای

حمله بیولوژیکی عبارت است از تجزیه شدن توسط فعالیت های میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها و قارچ ها، از نظر تئوری همه مواد پلاستیکی در برابر چنین حمله هایی مقاوم هستند. لوله های پلی اتیلن بعد از نصب، از میکروارگانسیم هایی مانند آنچه به طور معمول در سیستم های آب و فاضلاب یافت می شود، تاثیر نمی پذیرند.

پلی اتیلن ماده مغذی برای تغذیه باکتری ها، قارچ ها، هاگ ها و غیره نیست. بعلاوه برای محافظت از لوله های پلاستیکی در برابر جوندگان مانند موش ها، امروزه از افزودنیهای ضد جونده استفاده می شود.
رسوب کربنات کلسیم در لوله آب دقیقا کاری که نمک با رگهای بدن ما می کند.

رای کاربران
[امتیاز کلی: 1 میانگین: 5]
۰۲۱-۸۸۷۲۲۰۲۷ با یک کلیک تماس بگیرید