بررسی کامل کاربردهای فایبرگلاس در صنعت

کاربردهای فایبرگلاس در صنعت

یکی از برترین مواد اولیه موجود در جهان که همواره تقاضای بالایی برای آن وجود دارد، فایبرگلاس است. گسترده بودن کاربردهای فایبرگلاس در صنعت موجب شده است تا از این ماده به عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه در صنایع مختلف یاد شود.

این تقاضای بالا چندان تعجب‌برانگیز نیست. آشنایی کلی با ویژگی‌های مهم فایبرگلاس مانند سبکی و مقاوم بودن آن به ما نشان می‌دهد که چرا افراد بسیاری در سراسر جهان همواره این ماده اساسی را به عنوان گزینه نخست خود برای تولید محصولات مختلف انتخاب می‌‌کنند. این یک حقیقت است که دنیای امروز بدون فایبرگلاس قابل تصور نیست.

فایبرگلاس را می‌توان یک نوع کامپوزیت یا ماده ترکیبی دانست. این گفته به آن معنا است که در ساختار فایبرگلاس از مواد گوناگونی همچون شیشه و پلیمر استفاده می‌شود. با ما همراه باشید تا در ادامه متن به برخی از مهم‌ترین کاربردهای این ماده منحصربه‌فرد اشاره کرده و اطلاعات بیشتری را در این رابطه به شما ارائه کنیم.

صنایع خودروسازی

یکی از نخستین صنایع مهمی که در آن از فایبرگلاس استفاده شود، صنعت خودروسازی است. کاربردهای فایبرگلاس در صنعت خودروسازی شامل موارد مختلفی بوده و این کاربردها روز به روز در حال افزایش هستند. اصلی‌ترین محل استفاده از فایبرگلاس در خودروها بدنه این محصولات است. در واقع، بخش عظیمی از فایبرگلاس تولیدی در جهان صرف تولید خودروهای مقاوم و باکیفیت برندهای معتبر می‌شود.

علاوه بر بدنه، امروزه حتی محیط داخلی خودروها را نیز از فایبرگلاس می‌سازند. وزن کم فایبرگلاس موجب می‌شود تا وزن کلی خودرو تا حد بسیار مناسبی کاهش پیدا کند و این امر نقشی حیاتی بر کمتر شدن میزان مصرف سوخت اتومبیل دارد. شایان ذکر است که امروزه خودروهای فوق پیشرفته‌ای همچون خودروهای مربوط به مسابقات فرمول 1 (F1) به طور کامل از فایبرگلاس ساخته می‌شوند.

صنایع تصفیه و فاضلاب

وقتی صحبت از کاربردهای فایبرگلاس در صنعت به میان می‌آيد، باید به حوزه تصفیه و فاضلاب نیز اشاره کرد. استفاده از مواد اولیه کاربردی در این صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا کل فرایند تصفیه و انتقال فاضلاب در هر جامعه‌‌ای یک امر ضروری محسوب می‌شود.

عمده‌ترین محصولی که در این حوزه با کمک فایبرگلاس تهیه می‌شود،‌ لوله‌ است. لوله‌های حوزه تصفیه و انتقال فاضلاب باید از مقاومت بسیار خوبی برخوردار باشند. این همان ویژگی خاصی است که فایبرگلاس به خوبی آن را به ما ارائه می‌کند. از سوی دیگر، سبک بودن لوله‌های فایبرگلاس حمل و نقل و نصب آن‌ها را در سیستم‌های پیچیده تصفیه و انتقال فاضلاب شهری به یک انتخاب اساسی تبدیل کرده است.

ساخت انواع مخازن

کاربردهای فایبرگلاس در صنعت ساخت مخازن گوناگون نیز به خوبی قابل مشاهده است. مخازن آب فایبرگلاس یا تانکرهای مخصوص محافظت از مواد شیمیایی باید با استفاده از مواد اولیه ویژه‌ای ساخته شوند که طول عمر بالایی داشته باشند. فایبرگلاس گزینه‌ عالی برای تهیه و تولید چنین مخازنی به شمار می‌رود.

مخازن و تانکرهایی را که به وسیله فایبرگلاس ساخته شده‌اند، می‌توان در کارخانجات و حتی سیستم‌های انتقال انواع مایعات مشاهده کرد. این مخازن و تانکرها به نحوی طراحی شده‌اند که بتوانند حجم عظیمی از مایعات گوناگون را بدون هیچ‌گونه مشکل خاصی در خود نگهداری کنند.

باید به این نکته اشاره کنیم که امروزه در صنعت، برای ساخت مخازن سپتیک (سپتیک تانک‌ها) نیز از فایبرگلاس کمک گرفته می‌شود، البته این نوع استفاده هنوز در ابتدای راه است و احتمالاً در آینده خبرهای خوبی در رابطه با چنین کاربرد خاصی می‌شنویم.

مزایای استفاده از فایبرگلاس در ساخت مخازن

در فایبرگلاس از پلیمر استفاده می‌شود

ساخت انواع استخرهای از پیش ساخته شده

در سال‌های اخیر بحث استفاده از استخرهای از پیش ساخته اهمیت بالایی پیدا کرده است. این نوع استخرها که با نام Pre-made pools نیز شناخته می‌شوند، به راحتی در محل مورد نظر افراد قرار می‌گیرند و بلافاصله نیز قابل استفاده هستند. از این رو، کاربردهای فایبرگلاس در صنعت ساخت انواع استخرهای از پیش ساخته شده قابل چشم‌پوشی نیست.

استخرهایی که با استفاده از این مواد ویژه و خاص ساخته می‌شوند، عملاً دچار نشتی یا Leakage نمی‌شوند؛ به همین دلیل، می‌توان با اطمینان کامل به سراغ آن‌ها رفت. از سوی دیگر، در زمان ساخت استخر، فرد سفارش‌دهنده می‌تواند میزان ضخامت کلی بدنه استخر را تعیین کند.

استخرهای از پیش ساخته شده در سالن‌های شنا به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند. از سوی دیگر، استفاده از چنین استخرهایی برای ایجاد مزارع پرورش آبزیان نیز افزایش یافته است. این احتمال داده می‌شود که در سال‌های آینده شاهد افزایش میزان استفاده از فایبرگلاس در این حوزه به خصوص باشیم.

ساخت چربی‌گیر

چربی‌گیر یک وسیله به خصوص است که از آن برای جداسازی چربی‌های تولید شده در طول فرایند ساخت غذا یا سایر محصولات مشابه استفاده می‌شود. چربی‌گیرهای صنعتی عموماً در رستوران‌ها کاربرد دارند. یکی دیگر از کاربردهای فایبرگلاس در صنعت، ساخت این نوع محصولات است.

چربی‌گیرها عموماً باید میزان چربی عظیمی را درون خود نگهداری کنند تا زمان تصفیه فرا برسد. در طول این مدت، بدنه چربی‌گیر نباید دچار هیچ‌گونه خرابی یا نشتی شود. به همین دلیل، بهترین موادی که در این زمینه می‌توان از آن استفاده کرد، فایبرگلاس است.

شاید چربی‌گیر‌های ساخته شده از فایبرگلاس هزینه بالاتری نسبت به مدل‌های معمولی داشته باشند، اما کیفیت بیشتری نیز خواهند داشت. امروزه چربی‌گیرهای فایبرگلاس در رستوران‌ها و صنایعی که تولید چربی نامناسب در آن‌ها به شکل مداوم صورت می‌‌گیرد، به کار می‌روند.

افزایش روز افزون استفاده از فایبرگلاس در صنعت

استفاده از فایبرگلاس در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است

ساخت Cooling Towers

کولینگ تاور یا برج خنک‌کننده، یک دستگاه به خصوص است که از آن برای کاهش میزان دمای ابزارهای مورد استفاده در صنایع تولیدی استفاده می‌شود. کولینگ‌ تاورها اندازه بسیار بزرگی دارند و بخش عظیمی از آن‌ها شامل یک محل خاص برای نگهداری آب است.

آب بهترین سیالی است که می‌توان از آن در این دستگاه‌ها استفاده کرد. برای ساخت محل نگهداری آب در کولینگ‌ تاورها باید از فایبرگلاس استفاده کرد. در واقع، این مورد نیز یکی دیگر از کاربردهای فایبرگلاس در صنعت به شمار می‌آید که همواره مورد توجه قرار می‌گیرد.

در گذشته کولینگ‌ تاورها و اجزای درونی آن‌ها از فلزات ساخته می‌شد و به همین دلیل، احتمال آسیب‌دیدگی و یا زنگ‌زدگی مداوم آن‌ها وجود داشت. کولینگ‌ تاورهای دارای قطعات فایبرگلاس از این مشکلات به دور هستند و می‌توانند برای سال‌های متمادی به فعالیت خود ادامه دهند.

چنانچه علاقه دارید در مورد مزایای استفاده از فایبرگلاس در ساخت کولینگ تاور بیشتر بدانید، می توانید به مقاله مربوطه مراجعه فرمائید.

دلایل برتری فایبرگلاس نسبت به سایر ترکیبات پلیمری

حال که با مهم‌ترین کاربردهای فایبرگلاس در صنعت آشنا شدید، بهتر است به این پرسش مهم پاسخ دهیم که چه چیزی منجر به برتری فایبرگلاس در برابر سایر ترکیبات پلیمری شده است؟ برای پاسخ به این پرسش مهم باید به چند ویژگی ساختاری فایبرگلاس اشاره کنیم.

مستحکم بودن

در یک محصول صنعتی چه موردی اهمیت بالایی دارد؟ بله؛ درست حدس زدید، پاسخ این سؤال «استحکام» است. کاربران همواره دوست دارند محصولی را استفاده کنند که از نظر استحکام در رتبه خوبی قرار گرفته باشد و بتواند برای سال‌های متمادی بدون هیچ‌گونه مشکل خاصی در برابر ضربات مختلف فیزیکی مقاومت کند.

استفاده از فایبرگلاس این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید چنین محصولات صنعتی خاصی را بسازید و آن‌ها را در اختیار مشتریان قرار دهید. جالب است بدانید که استحکام کلی فایبرگلاس حتی در مقابل موارد مهم دیگری همچون فولاد نیز عالی به نظر می‌رسد.

استفاده-از فایبرگلاس در خودروسازی

فایبرگلاس را می‌توان در خودروسازی به کار گرفت

عدم احتراق

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم فایبرگلاس، عدم احتراق ساده آن است. این مورد نیز به تنهایی یکی از مهم‌ترین دلیل مربوط به گستردگی کاربردهای فایبرگلاس در صنعت محسوب می‌شود. فایبرگلاس برخلاف سایر پلیمرهای ساده به سادگی دچار آتش‌سوزی نخواهد شد؛ از این رو، برای ساخت مواردی همچون مخازن مواد شیمیایی عالی به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر، باید به این نکته اشاره کنیم که فایبرگلاس حتی اگر در دمای بسیار بالا شروع به آتش گرفتن کند، باز هم خطرات کمتری نسبت به سایر مواد مشابه دارد؛ زیرا هم راحت‌تر خاموش می‌شود و هم در زمان آتش گرفتن دود سمی از خود منتشر نمی‌کند.

فایبرگلاس نمی‌پوسد

مورد مهم بعدی که لازم است به آن اشاره کنیم، عدم پوسیدگی فایبرگلاس است. این گزینه نیز دلیل دیگری برای افزایش کاربردهای فایبرگلاس در صنعت است. فایبرگلاس را به عنوان یک محصول مقاوم در برابر پوسیدگی معرفی می‌کنند.

علاوه بر این، حشرات،‌ خزندگان و سایر حیوانات موذی عملاً توانایی آسیب‌رسانی به آن را ندارند. در کنار این مورد باید به یاد داشت که فایبرگلاس در زمان تماس مداوم با آب هیچ تغییر شکلی نمی‌دهد و پوسیده نخواهد شد. با توجه به این موارد می‌توان درک کرد که چرا فایبرگلاس طرفداران بسیار زیادی را به سمت خود جلب کرده است.

استفاده از فایبرگلاس در آب و فاضلاب

مخازن ساخته شده از فایبرگلاس دارای کیفیت بسیار خوبی هستند.

کم پیش مي‌آید که یک ماده خاص بتواند روند کاری صنایع مختلف را به طور کامل دگرگون کند، اما فایبرگلاس موفق به انجام این امر شده است. این ماده سبک و مقاوم با داشتن همین دو ویژگی همواره به عنوان یکی از اساسی‌ترین مواد اولیه در ساخت محصولات متنوع شناخته می‌شود.

کاربردهای فایبرگلاس در صنعت را می‌توان بسیار گسترده دانست. استفاده از این ماده برای ساخت انواع مخازن تا تولید بدنه اتومبیل و انبوهی از موارد مشابه به ما ثابت می‌کنند که استفاده از فایبرگلاس در دنیای امروزی چقدر اهمیت دارد، البته فایبرگلاسی که از نظر کیفیت رتبه برتر را داشته باشد. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا شما را در این زمینه بیشتر راهنمایی کنند.

در انتها پیشنهاد می نمائیم فیلم آشنایی با مخازن فایبرگلاس را نیز مشاهده فرمائید.

رای کاربران
[امتیاز کلی: 2 میانگین: 5]
۰۲۱-۸۸۷۲۲۰۲۷ با یک کلیک تماس بگیرید