نمک سختی گیر

نمک سختی گیر

نمکی که برای زدودن کلسیم و منیزیم چسبیده به بدنه رزین مورد استفاده قرار می گیرند را نمک سختی گیر می نامند. هنگامی که آب دارای کلسیم و منیزیم می شود، اصطلاحا می گویند آب دچار سختی شده است. سختی آب باعث ایجاد مشکلات زیادی در صنعت و تاسیسات ساختمانی و خانگی می شود.

امروزه بهترین و مناسب ترین روش برای از بین بردن سختی آب، استفاده از دستگاه سختی گیر است که یکی از مهم ترین اجزای این دستگاه مخزن نمک می باشد. مخزن نمک رزین های دستگاه را احیا می کند و باعث می شود دستگاه دوباره شروع به فعالیت کند. در زمان احیای رزین، نمک سختی گیر یا محلول غلیظ آب و نمک از بالای مخزن به داخل ریخته می شود و از رزین ها عبور می کند.

نمک سختی گیر یک ماده معدنی است که از آن برای سختی گیری آب استفاده می شود. این نمک دارای 99 درصد سدیم کلرید می باشد و در آب حل نمی شود. نمک سختی گیر که به آن نمک احیای رزین نیز گفته می شود، یک روش طبیعی و بی خطر برای احیا کردن رزین در دستگاه سختی گیر است و هیچ آسیبی به رزین ها نمی زند.

نحوه عملکرد نمک سختی گیر

سختی آب به مرور زمان باعث می شود رزین های سختی گیر از کار بیوفتند و خراب شوند، زیرا سدیم رزین ها به مرور با کلسیم و منیزیم موجود در آب سخت جا به جا می شوند.

نمک سختی گیر رزین ها را دوباره احیا می کند و امکان فعالیت دوباره دستگاه را فراهم می نماید. این محصول سدیم از دست رفته رزین ها توسط کلسیم و منیزیم آب را دوباره به آن برمی گرداند و از این طریق آن را احیا می کند.

فرآیند احیای رزین و عبور نمک سختی گیر از رزین، بسته به اندازه مخزن، ممکن است تا 30 دقیقه طول بکشد. میزان خلوص نمک نیز رابطه ای مستقیم با کیفیت نهایی کار دارد و نقش مهمی در فرآیند احیا ایفا می کند. هرچه از نمک با خلوص بالاتر استفاده کنید، زمان فرآیند احیای رزین کمتر می شود. سنگ نمک دارای خالصی بالاتری است و خلوص آن تا 70 درصد می رسد، به همین دلیل همیشه پیشنهاد می شود.

موارد استفاده از نمک سختی گیر

از نمک سختی گیر یا نمک بویلر، در دستگاه های سختی گیر مورد استفاده در صنایع و تجهیزات زیر استفاده می شود:

موتورخانه ها، استخرها، مجتمع های مسکونی، مراکز تفریحی، سردخانه ها، برج خنک کننده، دیگ های بخار، سیستم های سرد کننده، خشکشویی ها، رستوران ها، راکتورها و مبدل های حرارتی، تصفیه آب آشامیدنی، تصفیه فاضلاب، سیستم های اسمز معکوس.

قیمت نمک سختی گیر

مهم ترین عامل در تعیین قیمت نمک سختی گیر درصد خلوص آن است زیرا هرچه میزان خلوص نمک بیشتر باشد، کارایی آن بهتر است. البته شکل ظاهری و کیفیت آن در قیمت نهایی نمک احیای رزین بی تاثیر نیست.

برای اطلاع دقیق از قیمت ها و نحوه ثبت سفارش با مشاوران ما در ارتباط باشید.

نمک سختی گیر یا همان نمک بویلر، با احیا کردن مجدد رزین باعث افزایش عمر آن می شود و از خرابی و فرسودگی آن جلوگیری می کند. این نمک همچنین باعث می شود دستگاه سختی گیر دوباره بتواند به فعالیت مفید خود ادامه دهد و سختی آب را از بین ببرد. سختی آب موجب به وجود آمدن مشکلات بسیار زیادی می شود که همین مشکلات خود هزینه های هنگفتی رقم می زنند.

قیمت نمک سختی گیر

نمک سختی گیر با از بین بردن کلسیم و منیزیم موجود در آب سخت و بازگرداندن دوباره سدیم به رزین سختی گیر ، سختی آب را از بین می برد. شما با استفاده از نمک احیای رزین و صرف کردن هزینه ای اندک می توانید تا مدت زیادی عمر دستگاه سختی گیر خود و رزین های آن را بیمه کنید و از به وجود آمدن مشکلات دیگر جلوگیری نمایید.

مزایای استفاده از نمک سختی گیر

در زیر به چند مورد از مزایای استفاده از نمک احیای رزین اشاره می کنیم:

  • هنگامی که از نمک سختی گیر استفاده می شود، سدیم از دست رفته رزین دوباره به آن برگردانده می شود و رزین احیا می گردد.
  • با احیای دوباره رزین، عمر آن افزایش می یابد.
  • قیمت مناسبی دارد و باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود.
  • به شکل های مختلفی (کریستال، مکعب، گلوله، پودر، سنگ) وجود دارد و می توان از آن استفاده کرد.
  • یک ماده طبیعی است و برای محیط زیست و طبیعت ضرری ندارد.
  • با از بین بردن سختی آب از به وجود آمدن مشکلات زیادی مانند مشکلات قلبی و از بین رفتن تجهیزات ساختمانی (لوله ها) جلوگیری می کند.

چه زمانی باید از نمک سختی گیر استفاده کرد؟

برای اینکه بفهمید چه زمانی باید از نمک سختی گیر برای احیای رزین و فعالیت دوباره دستگاه سختی گیر استفاده کنید، باید عواملی را بررسی نمایید. این عوامل عبارتند از:

  • میزان سختی آب
  • میزان مصرف آب
  • سایز مخزن نمک

بهتر است 2 بار در ماه میزان نمک موجود در مخزن نمک را اندازه گیری کنید و اگر به کمتر از نصف مخزن رسیده بود، آن را دوباره شارژ نمایید. البته دستگاه های سختی گیر امروزی دارای شیرهای کنترلی هستند که به صورت خودکار میزان نمک موجود در مخزن را اندازه گیری می کنند و زمان استفاده مجدد از نمک را نشان می دهند.

کاربرد نمک سختی گیر

برخی از دستگاه ها نیاز دارند هفته ای یکبار احیا شوند و برخی دیگر ممکن است تا روزی 2 بار نیز نیاز به احیا داشته باشند.

* اگر اولین بار است که می خواهید از نمک سختی گیر استفاده کنید و عملیات احیای رزین را انجام دهید، بهتر است از آب مقطر استفاده نمایید.

چه مقدار نمک سختی گیر برای دستگاه لازم است؟

به طور معمول برای هر 1 لیتر رزین، 25 کیلوگرم نمک تصفیه شده در نظر گرفته می شود. این مقدار نمک باید قبل از شروع مرحله احیای رزین، داخل مخزن نمک دستگاه قرار بگیرد.

هنگام اضافه کردن نمک جدید، اگر نمک به دیواره داخلی مخزن چسبیده است حتما آن را جدا کنید. ریختن آب داغ روی نمک های چسبیده به دیواره کار شما را برای جداسازی راحت تر می کند.

توجه داشته باشید همیشه باید مقداری آب کف مخزن نمک وجود داشته باشد، ارتفاع آب نباید بیشتر از 10 اینچ باشد.

در مناطق گرم و مرطوب نیز باید مقدار نمک سختی گیر موجود در مخزن کمتر از حالت معمول باشد زیرا رسوب ایجاد می شود و نمک سخت می گردد.

رای کاربران
[امتیاز کلی: 4 میانگین: 2]
۰۲۱-۸۸۷۲۲۰۲۷ با یک کلیک تماس بگیرید