ایستگاه پمپاژ فاضلاب

ایستگاه پمپاژ فاضلاب

ایستگاه پمپاژ فاضلاب سیستمی است مشتمل بر یک یا چند پمپ لجن کش و خردکن دار که بصورت سری و در برخی موارد موازی درون پکیجی بنام لیفت استیشن قرار میگیرند. این پکیج از جنس پلی اتیلن دوجداره بوده و دارای کانال ها و لوله‌هایی برای دریافت و پمپاژ فاضلاب از سطحی پایین به سطح بالاتر میباشد.

همچنین این سیستم دارای تابلو برق و سیم کشی هایی است که وظیفه برنامه ریزی و هدایت پکیج جهت شناسایی میزان فاضلاب و استارت به هنگام نیاز را بر عهده دارد.

در ادامه ضمن مشخص نمودن پارامترهای اصلی موثر در طراحی ایستگاه پمپاژ فاضلاب و برشماری اجزای اصلی ساخت این تجهیزات مهم جهت پمپاژ فاضلاب و هدایت آنها به داخل اگوی شهری، انواع روش‌های اجرای تلمبه خانه‌های فاضلاب را معرفی نموده ایم و راهنمای انتخاب بهینه ترین مدل را تشریح نموده ایم. با ما همراه باشید.

ایستگاه پمپاژ فاضلاب چیست؟

به مجموعه یک مخزن بهمراه حداقل یک پمپ لجن کش را که بمنظور انتقال فاضلاب از یک سطح پایین به درون اگوی شهری در سطحی بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد ایستگاه پمپاژ فاضلاب می گویند.

یک ایستگاه پمپاژ فاضلاب از یک مخزن بزرگ ساخته شده است. این مخزن به عنوان گیرنده فاضلاب از یک ساختمان یا گروهی از ساختمانها عمل میکند. فاضلاب از خانه‌های شخصی به درون سپتیک جریان می یابد. پس از آن فاضلاب در چاله پمپاژ جمع می شود تا به حد از پیش تعیین شده برسد.

پس از رسیدن به این سطح، پمپ سپتیک وارد عمل می شود. یعنی فاضلاب را تحت فشار قرار میدهد تا از چاله پمپاژ فاضلاب به سمت بالا، تا جایی که وارد فاضلاب اصلی می شود حرکت کند یا اینکه بتواند با استفاده از نیروی جاذبه وارد فاضلاب اصلی شود.

ایستگاه پمپاژ فاضلاب

کاربردهای لیفت استیشن فاضلاب

لیفت استیشن فاضلاب سیستمی است که با استفاده از یک مخزن ذخیره فاضلاب و یک یا چند پمپ اصولا لجن کش، دبی مشخصی از فاضلاب را از یک نقطه پایین دست به سمت اگوی شهری پمپاژ می نماید. همانطور که می دانید سیستم فاضلاب از شبکه لوله‌هایی تشکیل شده است که فاضلاب را از خانه و مراکز دیگر دریافت نموده و تا لوله اصلی فاضلاب حمل می کنند.

به طور معمول، اگوی فاضلاب برای جابه جایی پسماندها به تصفیه خانه فاضلاب اصلی شهر به نیروی گرانش متکی هستند. اما در مناطق کم ارتفاع که اگوی فاضلاب اصلی بالاتر از لوله‌های فاضلاب خانگی قرار دارد، فاضلاب باید به روش دیگری به فاضلاب اصلی منتقل شود. اینجاست که ایستگاه پمپاژ فاضلاب وارد کار می شود.

پکیج پمپاژ فاضلاب

موارد استفاده پکیج پمپاژ فاضلاب عبارتند از:

  1. انتقال فاضلاب از ساختمان‌ها:
  • طبقات منفی: در ساختمان‌های چند طبقه، فاضلاب طبقات منفی به طور مستقیم به سیستم فاضلاب شهری تخلیه نمی‌شود. به دلیل ارتفاع پایین این طبقات، فاضلاب به طور طبیعی به سمت سیستم فاضلاب شهری جریان نمی‌یابد. در این شرایط، ایستگاه پمپاژ فاضلاب با پمپاژ فاضلاب به ارتفاعی بالاتر، امکان تخلیه آن به سیستم فاضلاب شهری را فراهم می‌کند.
  • مناطق با شیب کم: در مناطقی که شیب زمین کم است، فاضلاب به طور طبیعی به سمت سیستم فاضلاب شهری جریان نمی‌یابد. در این شرایط، ایستگاه پمپاژ فاضلاب با ایجاد فشار لازم، فاضلاب را به سمت سیستم فاضلاب شهری هدایت می‌کند.
  1. انتقال فاضلاب به تصفیه خانه:
  • انتقال به مسافت‌های طولانی: در بسیاری از موارد، تصفیه خانه فاضلاب در فاصله دوری از مناطق مسکونی قرار دارد. انتقال فاضلاب به این مسافت‌ها با استفاده از لوله‌های ثقلی دشوار و پرهزینه است. ایستگاه‌های پمپاژ با پمپاژ فاضلاب، امکان انتقال آن به مسافت‌های طولانی را به طور موثر و با استفاده از لوله‌های با قطر کوچکتر فراهم می‌کنند.
  • ایجاد اختلاف ارتفاع: تصفیه خانه فاضلاب ممکن است در ارتفاعی بالاتر از نقطه جمع آوری فاضلاب قرار داشته باشد. در این شرایط، ایستگاه پمپاژ فاضلاب با پمپاژ فاضلاب به ارتفاعی بالاتر، امکان انتقال آن به تصفیه خانه را فراهم می‌کند.
  1. کاربردهای صنعتی:
  • انتقال فاضلاب صنعتی: فاضلاب حاصل از فرآیندهای صنعتی به طور معمول نیاز به تصفیه پیش از ورود به سیستم فاضلاب شهری دارد. ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب صنعتی می‌توانند فاضلاب را به تصفیه خانه‌های صنعتی یا سیستم فاضلاب شهری منتقل کنند.
  • تخلیه مخازن سپتیک: مخازن سپتیک به طور منظم نیاز به تخلیه دارند. ایستگاه‌های پمپاژ می‌توانند برای تخلیه این مخازن به طور کارآمد و بدون نیاز به تانکرهای حمل فاضلاب استفاده شوند.

طراحی ایستگاه پمپاژ فاضلاب

با اینکه پمپاژ از فرآیندهای اصلی طراحی تأسیسات تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب به روش مهندسی بشمار نمی آیند، در عین حال از تأسیسات جانبی و تکمیلی مهم محسوب می شوند. بطور کلی کاربرد پمپ ها و بهره گیری از عملیات پمپاژ در طرح های مربوط به خطوط آبرسانی و تأسیسات جمع آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب، برای تأمین هد اضافی برای بالا بردن سیال از یک سطح پایین تر به یک سطح بالاتر می باشد. در شبکه‌های توزیع آب، احتمال دارد پمپ ها در خارج از شبکه به عنوان پمپ های آبرسانی برای تأمین آب از منابع خارجی و یا داخل شبکه به عنوان پمپ های تقویتی برای تأمین فشار در سیستم استفاده شوند.

در شبکه‌های جمع آوری و خطوط انتقال فاضلاب نیز در مناطقی که توپوگرافی نامناسب و ناهمگن باشد و یا شیب زمین تأمین کننده سرعت و سایر مشخصه‌ها و مؤلفه‌های هیدرولیکی جریان نباشد، به ناچار از ایستگاه پمپاژ فاضلاب و یا ایستگاه‌های بالابر جهت هدایت و انتقال فاضلاب به تأسیسات پایین دستی استفاده می شود.

طراحی پکیج پمپاژ فاضلاب

اجزای ایستگاه پمپاژ فاضلاب

به صورت معمول لوله انتقال فاضلاب، که وظیفه هدایت فاضلاب به محل احداث تصفیه خانه را برعهده دارد به علت جریان ثقلی در محل ورود به تصفیه خانه در اندازه‌های ارتفاعی پایین تری نسبت به سطح زمین به تأسیسات تصفیه وارد می شود. بنابراین پیش بینی تأسیسات پمپاژ فاضلاب برای سوار شدن فاضلاب به یکان های تصفیه ضرورت دارد. به همین جهت میتوان اولین بخش عملیاتی در تصفیه خانه‌ها را ایستگاه‌های پمپاژ دانست.

اجزای اصلی تمامی ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب را می توان مخازن، پمپ‌ها و تابلوی فرمان نام برد که در ادامه به معرفی مبسوط آنها خواهیم پرداخت.

مخزن پمپاژ فاضلاب

مخازن یکی از مهمترین بخشهای مورد استفاده در ایستگاه پمپاژ فاضلاب ساختمان ها، مجتمع ها و کلیه اماکنی است که فاضلاب ورودی آنها زیر اگوی شهری قرار دارند. در حقیقت بعد از ذخیره سازی فاضلاب درون مخزن ایستگاه پمپاژ با استفاده از پمپ، فاضلاب به سمت اگوی شهری و یا چاه فاضلاب پمپاژ میگردد.

مخازنی که امروزه بیشترین استفاده را در ساخت مخزن سیستم پمپاژ فاضلاب را دارد می تواند به صورت مخازن پلی اتیلن و یا فایبرگلاس تولید شود.

  1. از مخزن پلی اتیلن می توان جهت ذخیره سازی آب شرب و بهداشتی و تا حدودی نگهداری اسیدهای با خورندگی پایین استفاده کرد. این نوع از مخازن به صورت انواع شکل های افقی و عمودی می تواند تولید گردد. البته برای ذخیره سازی فاضلاب و استفاده به عنوان مخزن سیستم پمپاژ فاضلاب نیز میتوان از آن استفاده کرد. با توجه به اسیدی بودن فاضلاب، عدم قابلیت دفن و ضخامت کم این نوع مخازن به مرور زمان از بین می روند. لذا پیشنهاد می شود در لیفت استیشن فاضلاب از این نوع مخزن استفاده نگردد.
  2. مخزن پلی اتیلن دوجداره یکی از بهترین و مقاوم ترین نوع مخزن جهت استفاده آب شرب، فاضلاب و انواع سیالات شیمیایی و اسیدی تا دمای 112 درجه می باشد. این نوع مخزن را می توان به صورت افقی و عمودی با مقاومت 31.5 و 64 کیلونیوتن تولید کرد. از مخزن دوجداره پلی اتیلنی می تواند جهت ساخت ایستگاه پمپاژ فاضلاب چه به صورت دفنی و غیر دفنی با توجه به عمر بالای این نوع از مخزن بدون آسیب به بدنه دستگاه استفاده گردد. بدلیل اسیدی بودن فاضلاب مخزن پلی اتیلن دوجداره بهترین گزینه برای استفاده از آن برای ایستگاه‌های پمپاژ می باشد. این نوع از مخزن را می توان در شرایط مختلف آب و هوایی استفاده نمود. مخزن دوجداره را می توان با انواع ورودی و خروجی طبق نقشه کارفرما و برای انواع فاضلاب انسانی و صنعتی استفاده کرد.

پمپ ها

برای پمپاژ فاضلاب از پمپ لجن کش یا کف کش استفاده میشود. انتخاب پمپ مناسب برای ایستگاه‌های پمپاژ، به دبی فاضلاب، فاصله عمودی و افقی مسیر انتقال، محاسبات افت فشار مسیر، نوع فاضلاب (سنگین، خاکستری، آشپزخانه، باران و…)، محل پروژه، میزان اسیدیتی بودن فاضلاب و برخی عوامل دیگر بستگی دارد.

هر پمپ پکیج پمپاژ فاضلاب باید فاضلاب را از نقطه ذخیره موقت (مخزن ذخیره فاضلاب) به محل مورد نظر نهایی انتقال دهد. جنس پمپ می تواند از جنس تمام استیل یا چدن باشد. برند پمپ های مورد استفاده می تواند از برندهای معتبر اروپایی یا تولید چین باشد. عموما استفاده از پمپ های گرانفوس، ابارا، لوارا، پنتاکس و…، ارجحیت بیشتری نسبت به مدلهای چینی دارد. پمپ لجن کش میتواند خردکن دار باشد که استفاده از خردکن، بستگی به نوع فاضلاب تولیدی دارد.

معمولا در ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب از دو پمپ استفاده میشود. یک پمپ در حال کار و پمپ دیگر خارج از مدار و در حال آماده باش است. نحوه کوپل شدن پمپ ها به این صورت است که یا پمپ ها به صورت ساعتی تعویض میشوند، یا پمپ جایگزین فقط در صورت از کار افتادن یا خرابی پمپ اصلی وارد مدار می شود. همچنین پمپ ها میتوانند به صورت روزانه تعویض شوند.

لیفت استیشن

تابلو فرمان

هر ایستگاه پمپاژ یا لیفت استیشن فاضلاب استاندارد نیاز به تابلو برق برای فرمان دادن به سیستم دارد. پمپ ها توسط لول سوئیچ بالا و پایین، شروع به کار میکنند و توسط تابلو برق فرمان می گیرند. اغلب تابلو برق مورد استفاده در این سیستمها، یک تابلوی جدا یا بخشی از تابلو برق اصلی می باشد. دستورات از طریق تابلو صادر میشود و کنترل فرمان پمپ های سپتیک از طریق تابلو برق انجام میشود.

همچنین تابلو برق می تواند دارای آژیر هشدار باشد. در این حالت در صورت عبور فاضلاب از سطح نهایی آژیر هشدار به صدا در می آید. سطح یا لول نهایی توسط لول سوییچ در بالاترین نقطه بحرانی مخزن مشخص میشود. احتمال بروز این اتفاق در صورت خرابی هر دو پمپ وجود دارد. در این صورت فاضلاب از طریق مسیر By-pass به چاه جذبی یا سایر محل‌های در نظر گرفته برای حالت بحرانی هدایت می شود.

برند قطعات تابلو فرمان می تواند از تولید کنندگان اروپایی نظیر زیمنس، اشنایدر و… و یا شرکتهای معتبر کره ای نظیر ال اس، هیوندای و یا تولیدی چین انتخاب شود.

مزایای استفاده از ایستگاه پمپاژ فاضلاب

لیفت استیشن فاضلاب

  • یک ایستگاه پمپاژ فاضلاب، راحتی در هنگام نصب یک سیستم فاضلاب را ارائه می دهد و دارای پتانسیل کاهش هزینه ساخت و ساز است.
  • ایستگاه‌های پمپاژ مجهز به سیستم های کنترل از راه دور هستند که اپراتورها را به روز می کنند.
  • فاضلاب به طور خودکار و بدون تماس با انسان پمپ می شود، که خطر بروز مشکلات سلامتی را از بین می برد.
  • اندازه‌های مختلف پمپ برای کاربرد های خانگی و برنامه‌های تجاری در دسترس هستند.
  • مصرف پمپ ها اغلب برای جلوگیری از انسداد استفاده می شوند
  • فاضلاب را می توان به طور خودکار به ارتفاعات بالاتر پمپ کرد.
  • سیستم های پمپاژ فاضلاب این شرکت به آلارم مجهز شده اند تا در مورد مشکلات سیستم هشدار دهند.
  • این امر خطر سرریز فاضلاب را به سرعت هشدار می دهد.

معایب استفاده از لیفت استیشن فاضلاب

  • طراحی و نصب سیستم پمپاژ فاضلاب باید بطور ماهرانه انجام شود تا اطمینان حاصل شود که سیستم قابل اطمینان و مناسب برای استفاده است. این نیاز به تخصص به این معنی است که می تواند هزینه بر باشد.
  • اگرچه این سیستم ها به طور کلی از انرژی زیادی استفاده نمی کنند، اما با وجود سیستم گرانشی، هزینه ای برای برق وجود دارد.
  • تهیه و جایگزینی قطعات برای ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب می تواند مشکل باشد.
  • از این طریق می توانید با عقد قرارداد تعمیر و نگهداری از آن جلوگیری کنید.
  • ساخت چربی و روغن می تواند بر قابلیت اطمینان تأثیر بگذارد.
  • اگرچه پمپ ها برای به حداقل رساندن خطر انسداد انتخاب شده اند، اما هنوز هم احتمال بروز انسداد وجود دارد.
طراحی ایستگاه پمپاژ فاضلاب

بسیاری از معایب مانند انسداد، چربی سازی و مشکلات قطعات با صحبت با شرکت سازنده پکیج پمپاژ فاضلاب شما برطرف می شود. این بدان معنی است که می توان برای مقابله با مسائل احتمالی مانند چربی سازی و انسداد اقداماتی انجام داد.

شرکت مهندسی ناب با چندین دهه تجربه برای ارائه راه حل های شهودی برای حل مشکلات تصفیه آب و فاضلاب پیشگام می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پکیج پمپاژ فاضلاب می توانید با مشاورین این شرکت تماس بگیرید.

انواع ایستگاه پمپاژ فاضلاب از نظر موقعیت پمپ نسبت به مخزن

برای احداث ساختمان لیفت استیشن فاضلاب و نصب پمپها روش های مختلفی وجود دارد. به طور معمول این ایستگاه‌ها به دو دسته کلی چاهک مرطوب (Wet-pit) و چاهک خشک (Dry-pit) طبقه بندی می شوند.

این طبقه بندی بر اساس موقعیت نصب پمپ نسبت به مخزن مکش صورت انجام شده است. انتخاب ایستگاه پمپاژ معمولاً بر اساس انتخاب تجهیزات پمپاژ صورت میگیرد. برای نمونه، پمپ های شناور و عمودی به سازۀ چاهک مرطوب نیاز دارند. در مقابل پمپ های افقی به سازۀ چاهک خشک نیاز خواهند داشت. در ادامه به توضیح هر کدام از این موارد خواهیم پرداخت.

ایستگاه پمپاژ فاضلاب چاهک مرطوب

در ایستگاه‌های پمپاژ چاهک مرطوب، همانطور که در شکل اول نیز مشخص است، پمپ ها درون سیال قرار می گیرند و به شکل شناور و مستغرق هستند. در این روش صرفاً از یک چاهک مرطوب استفاده می شود. در این صورت پمپ و موتور هر دو در پوسته ای کاملاً آب بندی شده قرار میگیرند و در فاضلاب شناور می شوند. در این صورت تنها یک چاهک مرطوب که در زیرزمین مدفون می باشد، نقش ساختمان ایستگاه پمپاژ را ایفا خواهد کرد.

الکتروپمپ های غوطه ور که به صورت عمودی نصب خواهند شد، از طریق دریچۀ ورودی چاهک مرطوب بر روی میله‌هادی پمپ (Guide Rail) قرار می گیرند و به کمک زنجیر بالابر، بر روی این میله راهنما حرکت می کنند. میله‌هادی یا راهنما از یک طرف در بالای چاهک تر به سقف متصل میشود و در کف چاهک به زانویی 90 درجه پایه دار مخصوصی متصل می شود. زانویی 90 درجه پایه دار نیز که جزء قطعات پمپ به حساب می آید، به کمک پیچ های نگهدارنده مناسب به کف چاهک محکم می شود.

ایستگاه پمپاژ

در هنگام اجرای ساختمان ایستگاه پمپاژ یا همان تلمبه خانه فاضلاب، زانویی 90 درجه پایه دار مخصوص به همراه میله راهنما به دیوارۀ کف و سقف چاهک متصل می شود. برای نصب الکتروپمپ، پس از قرار دادن بر روی میله راهنما و حرکت آن به کمک زنجیر به سمت پائین، لوله رانش پمپ که دارای فلنج مخصوصی است بر روی فلنج زانویی 90 درجه پایه دار قرار می گیرد. بدین ترتیب و با قرار گرفتن قلاب روی پمپ و بر اثر وزن خود الکتروپمپ، اتصال بصورت خودکار انجام خواهد گرفت. شکل اتصال به صورتی است که نیروی وزن پمپ خود عامل آب بندی محل تماس پمپ با زانو می گردد.

بدین صورت خارج ساختن الکتروپمپ فرسوده و تعویض آن با دستگاه سالم بسیار ساده خواهد بود. امروزه استفاده از این روش (چاهک تر و الکتروپمپ شناور) برای تلمبه خانه‌های فاضلاب به عنوان مرسوم ترین روش استفاده از الکتروپمپ های دورانی برای انتقال فاضلاب محسوب می شود.

لیفت استیشن فاضلاب چاهک خشک

در ایستگاه‌های پمپاژ چاهک خشک، طبق شکل دوم، پمپ ها در محوطۀ خشکی جدا از چاهک مرطوب نصب می شوند. این روش در واقع از دو بخش شامل یک اتاقک خشک و یک چاهک تر تشکیل می شود. فاضلاب ورودی از طریق لوله هدایت کننده به چاهک تر که در مجاورت یا پائین اتاقک خشک قرار دارد، وارد می شود. الکتروپمپ در اتاقک خشک قرار دارد. دیوارهای اتاقک خشک باید کاملاً در برابر رطوبت عایق کاری شوند.

برای اینکه شکستگی های احتمالی در لوله‌ها و جمع شدن فاضلاب در اتاق خشک به موتور زیانی وارد نکند بهتر است در این حالت موتور در طبقه بالا و کمی بالاتر از کف نصب شود. سپس با کمک محور دورانی به پمپ که در اتاقک خشک به همراه شیرآلات مربوطه قرار دارد، متصل گردد.

در کف اتاقک خشک باید حوضچه ای برای جمع آوری فاضلاب حاصل از شستشوی اتاق همراه با پمپ کوچکی در نظر گرفته شود. نوع دیگری از پکیج پمپاژ فاضلاب مجهز به اتاقک خشک و چاهک تر به این شکل است که اتاقک خشک روی چاهک مرطوب قرار می گیرد. در این حالت تنها الکتروموتور در اتاقک خشک نصب شده است. در این صورت پمپ در چاهک تر و بصورت مستغرق در فاضلاب قرار گرفته و با کمک یک محور قائم ارتباط الکتروموتور و پمپ برقرار می شود.

ساخت ایستگاه پمپاژ

موقعیت استقرار پمپ نسبت به مخزن مکش. الف) چاهک مرطوب (Wet-pit)، ب) چاهک خشک (Dry-pit)، ج) استقرار بصورت قابل حمل.

 

حالت های مختلف نصب پمپ

a) نصب ثابت در چاهک مرطوب، b) نصب بصورت قابل حمل و جابجائی، c) نصب ثابت در چاهک خشک (عمودی)، d) نصب ثابت در چاهک خشک (افقی).

 

نحوه نصب و استقرار الکتروپمپ های مستغرق فاضلابی در کف سازه ایستگاه پمپاژ

نحوه نصب و استقرار الکتروپمپ های مستغرق فاضلابی در کف سازه ایستگاه پمپاژ.

انواع لیفت استیشن فاضلاب از نظر نوع تخلیه

ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب براساس نحوه کاربری و روش تخلیه سیال و استفاده از آنها به دو منظور مورد استفاده قرار می گیرند: الف) ایستگاه پمپاژ  ب) ایستگاه بالابر. در ادامه به توضیح کامل هر مورد پرداخته ایم.

پکیج پمپاژ فاضلاب تحت فشار

در این حالت، انتقال سیال تحت فشار صورت می پذیرد و پس از انتقال به لوله کلکتور (جمع آوری کننده) به محل مورد نظر هدایت می شود. برای محفاظت از پمپ ها در مقابل جریان برگشتی و پس زدگی سیال درون لوله کلکتور باید از شیرهای یکطرفه و قطع و وصل جریان و اتصالات قابل پیاده کردن استفاده کرد.

ایستگاه‌های پمپاژ تحت فشار علاوه بر جابجایی فاضلاب از یک سطح تراز پایین به یک سطح تراز بالاتر وظیفه انتقال و هدایت فاضلاب در طول یک مسیر طولانی را نیز برعهده دارند. بیشترین کاربرد آنها در شبکه‌های جمع آوری و خطوط انتقال فاضلاب است. بخصوص در شهرها و مناطقی که زمین به صورت طبیعی شیب کمی دارد و سرعت خطی و شستشوی فاضلاب را تأمین نمی کند. در نتیجه لوله در مسیر طولانی به عمق میرود و برای هدایت به تصفیه خانه و یا سوار شدن و تخلیه به خطوط انتقال باید پمپاژ شود. بنابراین در هنگام روبرو شدن با چنین مشکلاتی استفاده از ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب ضروری خواهد بود.

به علاوه در برخی از شهرهای ساحلی و مستقر در حاشیه ساحل بدلیل توپوگرافی نامنظم و ناهمگن و نیز بالا بودن سطح آبهای زیرزمینی برای انتقال فاضلاب، کاربرد ایستگاه‌های پمپاژ ضروری است.

ایستگاه پمپاژ فاضلاب بالابر

در این حالت، جابجایی سیال به سطح تراز بالاتر توسط پمپ انجام می شود و پس از ریزش و تخلیه در کانال، در فشار اتمسفر به محل مورد نظر منتقل می گردد. با توجه به اینکه در این نوع پمپاژ سیال پس از تخلیه در سطح تراز بالاتر بصورت ثقلی به تأسیسات پایین دستی هدایت می گردد به نصب شیرآلات و تجهیزات کنترلی نیاز نخواهد بود.

بیشترین کاربرد ایستگاه‌های بالابر در ورودی تصفیه خانه‌های فاضلاب، پکیج ها و ابتدای واحدهای فرآیندی است. در نتیجه خروجی پمپ های مستغرق با زانویی 45 درجه به کانال فوقانی در تراز بالاتر سریز و تخلیه می شود.

 

نحوه راهبری ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب و چگونگی تخلیه سیال

  • ایستگاه پمپاژ (انتقال سیال تحت فشار و هدایت توسط لوله کلکتور).
  • ایستگاه بالابر (جابجایی سیال به سطح تراز بالاتر و تخلیه در کانال در فشار اتمسفر).

انتخاب و خرید پکیج پمپاژ فاضلاب

معمولاً برای انتخاب گزينه مناسب بهترین روش تصفيه و انتقال فاضلاب باید مقايسه‌های اقتصادی و فنی همزمان صورت بگیرد. در نهایت با مقایسه عوامل مختلف، بهترین گزینه انتخاب خواهد شد. درباره انتخاب جنس بدنه و مصالح نیز این موضوع صدق میکند. بنابراین بر اساس تجربیات قبلی میتوان فاکتورهای زیر را در نظر گرفت.

  • افزایش جهانی قیمت فلزات مقاوم.
  • افزایش قیمت مصالح ساختمانی و طول عمر سازه.
  • کاهش هزينه‌های سرمايه گذاری و اجرای ابتدایی.
  • هزينه‌های راهبری، بهره برداری و نگهداری ساليانه.

با در نظر گرفتن شاخصهای مذکور استفاده از ترکیبات کامپوزیتی به لحاظ شرایط فنی، اقتصادی و زیست محیطی بسیار مناسب، کارآمد و در اولویت می باشد. بنابراین طراحی و ساخت ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب از جنس کامپوزیت، در قالب پکیج های پیش ساخته به عنوان یک راه حل مقرون به صرفه و مناسب، از سوی شرکت ناب زیست بررسی و اجرا میگردد.

هزینه طراحی و ساخت ایستگاه پمپاژ فاضلاب

هزینه ساخت ایستگاه پمپاژ فاضلاب

بمنظور برآورد هزینه طراحی ایستگاه پمپاژ فاضلاب، شاید نیاز به بازدید از محل پروژه ای باشد که قرار است سیستم انتقال فاضلاب در آنجا نصب شود. چنانچه پروژه در یکی از شهرهای تهران، ارومیه، تبریز و مشهد باشد بدلیل وجود دفاتر فنی مجزا در این شهرها هزینه‌ای برای طراحی ایستگاه پمپاژ فاضلاب از شما دریافت نخواهد شد.

در غیر اینصورت علاوه بر هزینه ایاب و ذهاب یک نفر نیروی فنی می بایست هزینه یک روز ماموریت ایشان را به شرکت پرداخت نمائید که در صورت خرید سیستم لیفت استیشن از گروه صنعتی ناب زیست، این مبالغ از قیمت نهایی پکیج کسر خواهد شد. بعد از برآورد هزینه طراحی، پارامترهای تاثیرگذار در قیمت ساخت ایستگاه پمپاژ فاضلاب عبارتند از:

  • جنس بدنه مخزنی که پمپها درون آن قرار میگیرند؛ چنانچه بتنی باشد کمترین قیمت، پلی اتیلن سه لایه در ردیف دوم کمترین قیمت، مخزن کاروگیت ردیف سوم، مخزن فلزی گالوانیزه ردیف چهارم و مخزن استیل بیشترین قیمت را به کارفرما تحمیل خواهد نمود.
  • ظرفیت سپتیک تانک یا مخزنی که قرار است فاضلاب به درون آن ریخته شده و از آنجا به کمک پمپ های لجن کش به بالا انتقال داده شود؛ هر مقدار حجم مخزن بزرگتر باشد بالطبع هزینه ساخت ایستگاه پمپاژ فاضلاب بالاتر می رود.
  • مجموع فاصله عمودی و افقی که قرار است فاضلاب به آنجا منتقل شود نیز تاثیر بسیار زیادی بر قیمت لیفت استیشن خواهد گذاشت. ناگفته پیداست هر مقدار فاصله بیشتر باشد قیمت پمپ‌ها بیشتر و نهایتا هزینه ساخت پکیج بالاتر خواهد رفت.
  • جنس، قدرت و برند پمپی که قرار است فاضلاب را خورد نموده و پمپاژ نماید؛ بدلیل اسیدی بودن فاضلاب، استیل بودن و نبودن بدنه پمپ تصمیم بسیار مهمی برای کارفرما می باشد. خوردکن‌دار بودن یا نبودن پمپها نیز متاثر از نوع پسابی که به درون مخزن میریزد بر قیمت ساخت ایستگاه پمپاژ فاضلاب تاثیر دارد.

علاوه بر پارامترهای اصلی فوق: نوع اتصالات، استفاده یا عدم استفاده از شیر یکطرفه، کیفیت لوله‌های پلی اتیلنی مورد استفاده، فاصله مکانی محل نصب پمپ استیشن فاضلاب از کارخانه سازنده و نهایتا میزان خاکبرداری برای جایگذاری مخزن را شاید بتوان مهمترین پارامترهای فرعی استخراج قیمت ساخت لیفت استیشن فاضلاب نامید. برای دریافت مشاوره و راهنمایی رایگان پیشنهاد می نمائیم حتما با شماره‌های واحد فنی شرکت تماس بگیرید.

رای کاربران
[امتیاز کلی: 23 میانگین: 5]
8 دیگاه
  1. avatar مهدی صمدی

    سلام. شرکت شما کار طراحی ایستگاه های پمپاژ فاضلاب رو هم انجام میده یا فقط تجهیزات رو ارائه میده؟؟
    ممنونم

    • avatar ناب زیست.م

      ناب زیست بعنوان بزرگترین تولید کننده و تامین کننده تجهیزات ، جمع آوری ، انتقال و تصفیه آب و فاضلاب در ایران نه در بحث طراحی بلکه حتی در بحث مطالعه و نیازسنجی ایستگاه پمپاژ فاضلاب نیز می تواند در خدمت جامعه مهندسی کشور باشد .
      لطفا با شماره های دفتر مرکزی تماس بگیرید و داخلی ۲۲۹ را بگیرید تا با یکی از پرسنل فنی واحد انتقال فاضلاب اطلاعات کافی به شما ارائه نماید .

  2. avatar محسنی

    سلام. من پمپ استیشن نیاز دارم.
    آپارتمان ١۵ واحد هر واحد ١٩٨ مترمربع
    میخام فاضلاب رو از طبقه منفی چهار بفرستم طبقه همکف میشه حدود ۱۸ متر عمودی و ۲۰ متر هم افقی
    لطفا حتما پمپ رزرو و تابلو برق جهت تعویض کارکرد هفتگی پمپ ها و اومدن اتوماتیک به مدار وقتی پمپ اصلی خراب شده داشته باشه این سیستم.
    مخزن پمپ استیشن رو هم پلی اتیلن کاروگیت دار بگیرید ظرفیتش رو محاسبه کنید.
    ممنونم. محسنی هستم از ساختمان یاس قیطریه

    • avatar ناب زیست.م

      با توجه به اینکه کیفیت پمپ های ابارا و لوارا خوب هستن اغلب پمپ استشین های شرکت ناب زیست با این مارک تامین میشن . بزارید بگم همکاران واحد فنی تماس بگیرن چون موضوع تخصصی هستش فقط شماره تلفن تون رو ما نداریم لطفا عنایت کنید .

  3. avatar معینی

    سلام من معینی هستم یه پروژه دارم قیطریه ۷ طبقه است سه طبقه پارکینگ زیر اگو هستش سپتیک ساختمان. باشگاه بدنسازی و بولینگ هم داریم تا مجتمع کل واحد ها ۱۴رواحد هر واحد هم ۲۰۲ متر. امکان داره کارشناس بیاد بازدید ببینه پکیج پمپاژ فاضلاب چی باید بزاریم و هزینش چقدر میشه؟

    • avatar ناب زیست.م

      سلام مهندس معینی .
      پکیج پمپاژ فاضلاب برای سه طبقه هر طبقه ۴ متر و مقداری که قراره بصورت افقی پمپاژ بشه کار سختی نیست و روزانه حداقل ۵ تا پیش فاکتور با همین شرایط صادر میشه . اجازه بدید من شمارتون رو بدم دفتر مهندسی تا باهاتون تماس بگیرن . قیمتش هم بسته به پمپ هایی که قراره گذاشته بشه از ۲۵ میلیون تومان برای پمپ اسپیکو اصفهان که انصافا لجن کش های خوبی هستن تا ۸۰ میلیون تومن برای پکیج پمپاژ فاضلاب با پمپ های ابارای ژاپن و مخزن دوجداره پلی اتیلنی و البته تابلو فرمان کنترل پمپ ها برای کار دوره ای و جایگزینی بهنگام خرابی یکی از پمپ ها خواهد بود.
      مهندس شماره ندادید . اگر ممکنه به شماره دفتر ناب زیست تماس بگیرید .

  4. avatar مهدی خالدیان

    با سلام
    خالدیان هستم وممنونم بابت مطالب خوبی که در سایت قرار دادید.
    سوالی داشتم و ان اینکه برای یه چاهک فاضلاب که ۲.۵متر مکعب حجم دارد از چه کف کشی استفاده کنیم ایا شناور باشد یا از طریق لوله مستغرق در فاضلاب استفاده گردد. و کف کش بیرون از چاه باشد.

  5. avatar مهدی خالدیان

    ۰۹۱۸۳۷۰۵۱۷۵

۰۲۱-۸۸۷۲۲۰۲۷ با یک کلیک تماس بگیرید