دستورالعمل نصب و راه اندازی سختی گیرهای ناب زیست

راه اندازی سختی گیر

گروه صنعتی ناب زیست سالیان بسیاری در عرصه تولید تجهیزات تصفیه آب و پسابها خانگی و طراحی و تولید دستگاه های تصفیه آب صنعتی فعالیت می نماید. سختی گیر های شرکت ناب زیست به سبب مزایای بیشماری که دارند توجه مشتریان بسیاری را به خود معطوف نموده اند، در کاتالوگ مشخصات فنی به برخی از این مولفه ها اشاره شده است در این بخش به مهمترین مزیتهای سختی گیر رزینی ناب زیست بعنوان پر کاربردترین سیستم های تصفیه آب صنعتی اشاره خواهیم نمود:

  • دارای نازل های مقاوم با متریال PVC و PP
  • بدنه سختی گیر رزینی ناب زیست با سه لایه زنگ اپوکسی ضد زنگ پوشانده شده است.
  • تحمل فشار کاری سختی گیر تا 10 بار می باشد.
  • دارای بالاترین کیفیت و استاندارد هنگام ساخت و نصب
  • انجام جوشها با استفاده از استاندارد AWS
  • استفاده از رزین پرولایت انگلستان
  • استفاده از شیر کنترلی رانکسین و کانچر

نصب و راه اندازی سختی گیر رزینی نیمه اتوماتیک

پس از آماده نمودن تجهیزات لازم جهت نصب، سختی گیر رزینی را بر اساس پلان استقرار بر روی فوندانسیون به دقت جاگذاری نمایید و شیر سرویس را دردسترس قرار دهید.در برخی پروژه ها باید پایه های سختی گیر را بر روی پلیت های تعبیه شده قرار دهید و با رول بولت فیکس نمایید. ارتفاع مناسب جهت نصب سختی گیر رزینی از کف موتورخانه بین 25 تا 40 سانتی متر در نظر گرفته می شود. فاصله سختی گیر رزینی موتورخانه از سایر تجهیزات موتورخانه ای باید حداقل 80 سانتی متر و از قسمت پشت با دیوار 50 سانتی متر و از بغل با دیوار نیز 50 سانتی متر باشد.

بر اساس کاتالوگ سختی گیر، میزان معینی از رزین و سیلیس را درون مخزن بریزید و از سالم بودن رزین ها اطمینان حاصل نمایید. توسط آچار فرانسه و تخت پیچ های دریچه های بالا و پایین را باز کنید. صفحه نازل و نازلها را بررسی و چک نمایید که دچار انسداد و رسوب نباشند. دریچه پایین را باز کنید و دانه های سیلیس را بر روی صفحه نازل بریزید که برای مخزن اف ار پی باید با قیف ریخته شود و بعد از بالا رزین ها را بر روی بستر سیلیس بریزید.

بعد دریچه ها را با پیچ و مهره بسته و محکم کنید. دستگاه را توسط شیر هواگیری ، هواگیری نمایید. حال همه شیرها را ببندید و شیر هواگیری را باز کنید و شیر سلولو را در حالت RUN قرار دهید.شیر ورودی را باز کنید و مخزن را خروجی را باز کنید و بدین ترتیب سختی گیر رزینی وارد مرحل بهره برداری و تصفیه می گردد. به فشار نسبی داخل مخزن توجه کامل داشته باشید که بین 1/7 تا 2/5 باشد.

احیاء رزین در سختی گیر تصفیه آب صنعتی

رزین ها بعد از پایان سختی زدایی طی چند مرحله اشباع شده و نیاز به احیا دارند که در ذیل نحوه احیا رزین در سختی گیر رزینی نیمه اتوماتیک می پردازیم:

 شستشوی معکوس یا بکواش :

ابتدا شیرهای ورودی، خروجی، تخلیه و آب نمک را ببندید و دسته شیر سلوولو را در حدود 10 تا 20 دقیقه بر حالت واش گذارید و شیر ورودی و تخلیه را باز کنید تا شستشوی معکوس رزین (ورود اب از پایین مخزن و حرکت رو به بالا) صورت پذیرد.در این مرحله مواد معلق و یون های سخت چسبیده به بدنه رزینها بر اثر تخلخل جدا شده و بستر رزین منبسط می گردد. چنانچه نازلهای قسمت بالایی فاقد کیفیت باشد احتمالا فرار رزین وجود دارد.

شستشو با نمک :

در این مرحله اهرم شیر سلو ولو را بر حالت مکش محلول آب و نمک (REGEN) قرار دهید و شیر شماره 3 و 4 یعنی شیر آب نمک و شیر تخلیه را باز کنید تا محلول آب و نمک به مدت حداقل 25 تا 40 دقیقه وارد سیستم گردد بعبارتی تا زمانی که حدود دو سوم محلول آب و نمک مصرف شود. درپوش برنجی نازل نمک را باز و تنظیم نمایید. در این حالت شیر چند راهه سلوولو آب را از طریق ونتوری از بالا به پایین بر بستر رزین جاری می نماید.

در مرحله بعد بستر رزین توسط آب به مدت زمان کافی شستشو داده می شود. دقت کنید در این مرحله برای شستشو باید از آب نرم استفاده نمود.

مراحل نصب سختی گیر رزینی

به منظور استفاده بهینه از سختی گیر رزینی باید به دقت دستگاه توسط یک نصاب حرفه ای نصب گردد که ما در این بخش مراحل نصب را به ترتیب بیان خواهیم نمود:

دستگاه سختی گیر را نزدیک کفشور بر روی فوندانسون قرار داده و محکم نمایید. همچنین می بایست این مدل از دستگاه تصفیه کننده آب صنعتی دور از تجهیزات گرمایشی و در مکانی سرپوشیده به دور از تابش مستقیم نور خورشید نصب گردد. دقت نمایید که دستگاه در اماکن دارای خواص اسیدی یا قلیایی نصب نگردد. دمای محیط محل خط تخلیه نباید کمتر از 5 و بیش از 50 درجه سانتیگراد باشد.

لوله ای که قرار است درون مخزن قرار گیرد را به نازل پایینی با چسب بچسبانید و لوله را درون مخزن قرار دهید و اضافه لوله را تا بالای دهانه گلویی ببرید. روی دهانه فوقانی لوله را بپوشانید و رزین را درون مخزن نگهداری بریزید. نازل بالایی را درون شیر کنترلی پیچانده و سفت نمایید. دقت کنید که طول لوله داخل مخزن نباید بیش از 2 میلیمتر بلندتر باشد و بعد از برش سمباده زده شود تا به اورینگ شیر کنترلی آسیب وارد نشود.

به هنگام ریختن رزین مراقب ورود آشغال یا ذرات خارجی به درون مخزن باشید. حال بعد از اتصال شیر کنترلی نوبت اتصال کانکتور می باشد. واشر را درون کانکتور قرار دهید و به پورت ورودی شیر کنترلی متصل کنید و واشر خروجی کانکتور را به پورت خروجی متصل کنید. اتصال کانکتور در شیرهای جریانی مصداق داد و نه در شیرهای زمانی. نکته مهم در این قسمت این است که در کانکتور خروجی یک فلومتر تعبیه شده است.

مراحل نصب سختی گیر

در مرحله بعد باید به نصب اتصالات و شیر آلات بپردازیم.

گیج فشار را بر روی خط ورودی آب به درون سختی گیر نصب کنید و سپس شیرهای خطوط ورودی و خروجی آب، خط بای پس را بر روی سیستم لوله کشی نصب کنید و شیر نمونه برداری نیز در قسمت خروجی آب نصب شده است.

خطوط ورودی و خروجی موازی با یکدیگر نصب شده اند. اگر ارتفاع خروجی مخزن بالاتر از شیر کنترلی باشد باید در قسمت مخزن آب و نمک که در زیر مخزن اصلی قرار دارد یک Level Controller نصب گردد تا به هنگام بکواش از ورود مجدد آب به درون مخزن ممانعت گردد.

در مرحله ی بعد باید قطعه کنترل دبی آب را به پورت خروجی تخلیه شیر کنترلی متصل نموده و قطعه متصل به شلنگ تخلیه را به شیر کانکتور متصل و سفت نمایید و بعد شیلنگ تخلیه را در نزدیک کفشور قرار دهید. 

در ادامه نوبت به اتصال شیرکنترلی به مخزن آب و نمک می رسد. مهره کانکتور را تا انتهای تیوپ کشیده و بوشن را درون تیوپ بگذارید. قطعه قرمز رنگ کنترل فلو را درون پورت خط آب و نمک شیر کنترلی قرار دهید. مهره اتصال تیوپ را درون پورت آب و نمک جا داده و آن را پیچانده و سفت نمایید و سر دیگر تیوپ را درون مخزن محلول نمک قرار دهید. بعد از نصب اصولی و طی مراحل ذکر شده، دستگاه سختی آماده سرویس می باشد.

نکات مهم به هنگام بهره برداری و استفاده از سختی گیر رزینی

  • چنانچه آب ورودی به دستگاه دارای مقادیر بالای سختی و ذرات معلق باشد حتما قبل از ورود آب به دستگاه سختی گیر باید این ذرات معلق و جامد و فلزات سنگین اعم از منگنز و آهن را توسط فیلتر شنی بزدایید و بعد آب پیش تصفیه شده را به درون سختی گیر آب هدایت نمایید. چرا که ذرات معلق و فلزات سنگین عمر رزین های درون دستگاه را کاهش می دهد.
  • آب نرم شده خروجی را توسط کیتهای سختی سنج آزمایش نمایید چنانچه شاهد مقادیر سختی بیش از حد مجاز بودید حتما نسبت به احیا رزین اقدام نمایید.
  • سالی یکبار شیر چند راهه را گریسکاری نمایید.
  • به هنگام احیار رزین توسط آب نمک فشار داخل مخزن سختی گیر را چک نمایید که بین 1/7-3/ 5بار باشد. در صورت کم بودن فشار کاری کمتر از این مقدار، محلول آب و نمک به درستی درون مخزن مکش نمی گردد و در صورت بالا بودن فشار، شیر چند راهه دچار آسیب می گردد. دقت کنید در فشار بالا بیش از 4 بار، قبل از شیر چند راهه از یک شیر فشار شکن استفاده نمایید.
  • جهت احیاء رزینها از نمک با خلوص بالا استفاده کنید تا عمر رزینها افزایش یابد.
  • به هنگام باز و بسته کردن شیر چند راهه دقت کافی به خرج دهید و ناگهانی شیر چند راهه را رها نکنید چرا که موجب آسیب زدن به قطعات داخلی شیر می گردد.
  • مراقب یخ زدگی رزین در فصول سرد باشید چرا که یخ زدگی رزین سبب افت کارایی آن در نرم سازی آب می گردد.
  • دقت نمایید آب ورودی به مخزن سختی گیر در داخل آن در پایان سیکل احیا و نرم سازی باقی نماند.
  • کیسه های رزین سختی گیر پس از باز شدن حتما در مجاورت آب قرار گیرند.
  • میزان مکش نمک را قبل از نصب و به هنگام طراحی دستگاه سختی گیر تنظیم نمایید.

رای کاربران
[امتیاز کلی: 2 میانگین: 5]
۰۲۱-۸۸۷۲۲۰۲۷ با یک کلیک تماس بگیرید