دلایل برتری مخازن ذخیره سازی آب فایبرگلاس

fibreglass water tank

مخزن فایبرگلاس چه به صورت مخزن زیرزمینی و چه به صورت سطحی و روی زمین برای ذخیره آب مورد استفاده قرار گیرد و طیف کاملی از مزایایی را که خریدار به دنبال آن است ارائه می دهد. یک طراحی ساختاری قوی، در عین حال سبک، نصب آسان، مقاوم در برابر خوردگی و قیمت مناسب در مقایسه با گزینه‌های دیگر.

به عنوان یک ماده پرکاربرد، کامپوزیتهای رزین ترموست تقویت شده با الیاف، فایبرگلاس یا FRP، برای ده‌ها سال حتی در محیطهای بسیار خورنده میتواند استفاده شود. نه تنها برای مخازن ذخیره سازی آب بلکه برای لوله کشی و داکت کشی و…میتوان از این کامپوزیت ها استفاده کرد.

به عنوان یکی از مقیاسهای داشتن ساختار قوی در مخازن زیرزمینی فایبرگلاس، آنها برای شرایط فشار بارگیری H-20 طراحی شده و برای نصب در زیر پارکینگ ها و مکانهای پر رفت و آمد ایده آل هستند.

در ادامه به مقایسه استفاده از مخازن ذخیره سازی از جنس فایبرگلاس و مخازن بتنی و پلی اتیلن پرداخته ایم.

  • مخازن فایبرگلاس دارای سابقه طولانی در کاربردهایی است که تمامیت طراحی ضد آب بسیار مهم است، از جمله استفاده گسترده برای مخازن ذخیره سوخت. عملکرد بدون نشتی برای ذخیره سازی آب و سوخت در مخازن نگهداری سیالات بسیار حیاتی و ضروری است.
  • مراحل و هزینه‌های نصب با توجه به سبک وزن فایبرگلاس به حداقل می رسد زیرا تجهیزات سنگین برای بالا کشیدن و نصب معمولاً لازم نیست. این مسئله همچنین در نقاطی که دسترسی به محل نصب مخزن مشکل باشد، موضوع بسیار مهمی است.
  • قابلیت ساخت مخازن با ظرفیت بزرگ، تا 60،000 گالن اندازه‌هایی هستند که معمولاً در سیستمهای ضد حریق مورد نیاز هستند. فرآیندهای کنترل کیفیت محصولات تولیدی در کارخانه همواره رعایت میشود. در مقابل، در حالت ساخت مخزن در محل پروژه، که در آن شرایط مختلف آب و هوایی ثابت نیست و کنترلهای کیفی وجود ندارد، کیفیت مخازن میتواند متفاوت باشد.
  • یک مخزن فایبرگلاس می تواند برای مصارف دو منظوره طراحی شود که یک نمونه معمول آن آماده باش در برابر آتش سوزی و همچنین آب آشامیدنی است. یک مخزن فایبرگلاس می تواند با استانداردهای سازمان ملی بهداشت برای ذخیره آب آشامیدنی طراحی و ساخته شود.

مقایسه فایبرگلاس و بتن

بتن ماده ای است که ده‌ها سال است که در ساخت مخازن ذخیره سازی سیالات و جامدات، چه در مدلهای زیرزمینی و چه در روی زمین، استفاده می شود. اما بتن به عنوان یک مصالح ساخت و ساز، محدودیتهای خاصی را ارائه می دهد.

  • بتن یک ماده بسیار سنگین است که امکان حمل و نقل و حمل آسان آن را در محلهای کار را محدود می کند و در عین حال اغلب هزینه ساخت و نصب بالایی دارد.
  • در حالی که بتن یک ماده قوی است، اما طراحی بالای مخزن بتونی دفنی معمولاً برای شرایط بار ترافیکی مناسب نیست و نیاز به یک طراحی اضافه و پشتیبان دارد که به هزینه‌های آن اضافه میکند.
  • بتن می تواند در معرض حملات خوردگی تهاجمی باشد، که اغلب به عنوان راه حلی برای محافظت در برابر این آسیب پذیری در برابر خوردگی به یک عایق بندی گران قیمت نیاز دارند. ترک خوردگی بتن به طور کلی آرماتور فولاد را در معرض خوردگی قرار داده و سازه را به خطر می اندازد.
  • بسیاری از طراحان در مورد ترک و نشت مخازن بتونی نگرانی دارند. مخازن آب مورد استفاده در سیستم ضد حریق باید از یک طراحی ضد آب مطمئن برخوردار باشد و این اطمینان را به صاحب آن بدهد که در صورت لزوم منابع آب حتما در دسترس خواهد بود.
  • مخازن بتونی در مدلهای پیش ساخته کارخانه و در ظرفیتهای بیشتر از 4000 گالن موجود می باشد که معمولاً در مزرعه اسمبل و ساخته می شوند و شرایط تولید کنترل شده در کارخانه را ندارند. مخزن فایبرگلاس یک تکه که در کارخانه تولید می شود در زمان و هزینه بسیار صرفه جویی می کند.

فایبرگلاس در مقابل پلی اتیلن

پلی اتیلن در مقایسه با فلزات یا بتن سابقه ی طولانی در ساخت مخازن ذخیره سازی ندارد، اما خاصیت مقاومت در برابر خوردگی را فراهم می کند. با این وجود، محدودیتهای دیگری در مقایسه با فایبرگلاس وجود دارد.

  • بر خلاف مخازن پلی اتیلنی، مخازن فایبرگلاس زیرزمینی محدودیتهای زیادی برای شرایط نصب معمول مانند عمق دفن و بارهای ترافیکی را ندارند.
  • با توجه به ملاحظات طراحی ساختاری، مخزن پلی اتیلن به طور کلی از نظر ظرفیت محدود هستند. به عنوان مثال، مدلهای مخزن زیرزمینی معمولاً به ظرفیتهای بسیار کمتری نسبت به آنچه برای نصبهای معمولی مخزن ذخیره آب برای آتش نشانی مورد نیاز است محدود می شوند. بنابراین برای بدست آوردن ظرفیت ذخیره سازی لازم در برخی موارد نیاز است تعدادی از مخازن کوچک به یکدیگر متصل شوند. این کار باعث افزایش هزینه‌ها خواهد شد و همچنین در مقایسه با مخازن بزرگ، دلخواه برخی افراد نخواهد بود.

چند نمونه از پروژه‌های عملی مخازن ذخیره سازی آب

مخازن ذخیره سازی فایبرگلاس سالهاست که در کاربردهای تأمین آب به صورت مستقل و مخازن پشتیبان برای حفاظت در برابر آتش سوزی مورد استفاده قرار گرفته است. در اینجا فقط نمونه‌هایی از چند پروژه را  بیان میکنیم که مخازن فایبرگلاس به دلیل مزایایی که نسبت به سایر مخازن ذخیره سازی ارائه می دهند، استفاده میشوند.

توسعه یک منطقه مسکونی در یک منطقه دور افتاده از مناطق کوهستانی نیاز به یک منبع آب مستقل برای آب آشامیدنی و ذخیره آب آتش نشانی دارد. به دلیل نگرانی از انجماد آب با سیستم مخزن فولادی زیرزمینی مخازن ذخیره سازی فایبرگلاس زیرزمینی برای انجام پروژه انتخاب شدند.

علاوه بر این، دسترسی به محل نصب با تجهیزات اضافی لازم برای تحمل وزن سنگین مخازن فولادی دشوار بود. مخازن فایبرگلاس را می توان به صورت ماژولار و جداگانه حمل کرد و در محل پروژه نصب کرد.

تأمین آب کافی توسط شهرداری برای سیستم مهار آتش در یک شهر در کالیفرنیای شمالی، نیاز به نصب یک مخزن با ظرفیت 240،000 گالن دارد. آب جایگزینی که در صورت بروز آتش سوزی مورد استفاده قرار می گیرد. انواع مخزن ذخیره سازی مانند مخزن پلی اتیلن در نظر گرفته شد. با این حال، مخازن پلی اتیلن در میزان ظرفیت ذخیره سازی محدود هستند مگر اینکه چندین مخزن به هم وصل شوند، که این کار هم منجر به هزینه‌های اضافی می شود.

fibreglass- anks

مخازن ذخیره سازی فایبرگلاس یک راه حل اقتصادی تر برای این کاربرد بود، زیرا ظرفیت کل هر مخزن به طور قابل توجهی بیشتر از یک مخزن پلی اتیلن است، در نتیجه نیاز به مخازن کمتری بود. از آنجا که مخازن فایبرگلاس نیز برای بارهای ترافیکی H-20 طراحی شده اند، و از آنجا که قرار است مخازن زیر پارکینگ دفن شوند، انتخاب کاملا مناسبی بود.

مخازن ذخیره سازی فایبرگلاس در روی زمین و زیرزمینی یک انتخاب مطمئن برای کاربردهایی نظیر ذخیره آب آتش نشانی است. ایستگاه‌های آتش نشانی به طور فزاینده، اغلب نیاز به منبع آب آماده به کار دارند که در اختیار آتش نشانان قرار گیرد تا جایگزین منبع آب اصلی که غیرقابل اطمینان و یا خیلی دور است، بشود. همچنین، الزامات جدید اداره‌های بیمه موجب نیاز به منبع اختصاصی و قابل اطمینان برای تأمین نیازهای آتش نشانی می شود.

اینها نمونه‌های کاربردهایی هستند که فقط باید از مخزنهایی قابل اعتماد، ضد آب، مقاوم در برابر خوردگی و از نظر ساختاری قوی استفاده شود، به خصوص در مورد مخازن دفنی که نشتی ممکن است فاجعه بار باشد.

انتخاب یک مخزن نامرغوب در هنگام نیاز ضروری به آب میتواند می تواند بسیار ریسک بالایی داشته باشد.

رای کاربران
[امتیاز کلی: 1 میانگین: 5]
1 دیگاه
  1. avatar محسنی

    مرسی استفاده کردم. برای اخذ قیمت با من می شه تماس بگیرید؟
    ۰۹۱۲۴۴۶۱۳۴۰
    محسنی

۰۲۱-۸۸۷۲۲۰۲۷ با یک کلیک تماس بگیرید