چیلر

چیلر های تراکمی

چیلر سیستمی است که وظیفه جذب گرما از مایع را دارد و از طریق سیکل تبرید تراکمی این کار را انجام می‌دهد. مایعی که سرد شده است می‌تواند برای تجهیزات تهویه مطبوع مورد استفاده قرار بگیرد. از این مایع، که معمولا منظور آب است، در هواسازها و فن‌کوئل‌ها استفاده می‌شود. گرمایی که از آب‌ گرفته شده به محیط داده می‌شود و یا برای جلوگیری از مصرف انرژی در فرآیندهای گرمایشی به کار رود.

خنک کاری در چیلر توسط سه روش آب خنک، هوای خنک و روش تبخیری صورت می‌گیرد. کاربرد چیلر در دو حوزه مطبوع و صنعتی دیده می‌شود. چیلر تهویه مطبوع آب سرد سبب کاهش رطوبت هوا در واحدهای اداری شده و همین‌طور محیطی مطبوع و خُنک برای فضای تجاری فراهم می‌سازد.

انواع چیلر

چیلرهای صنعتی هستند که آب سرد شده برای خنک کردن مکانیسم‌ها و ماشین‌آلات را تولید می­کنند. چیلرهای صنعتی اغلب برای بخش صنایع پلاستیک، قالب‌سازی و ریخته‌گری مورد استفاده قرار می‌گیرد همین‌طور از این دستگاه در صنعت غذایی، دارویی و شیمیایی نیز استفاده می‌شود.

چیلرها در مدل تراکمی نیز طراحی می‌شوند که بر اساس تراکم گاز مبرد می‌تواند روند سرمایش را فراهم کنند. در این روش در ابتدا فشار گاز توسط کمپرسورها افزایش می‌یابد. سپس ورود به کندانسور صورت می‌گیرد و در نهایت حرارت از دست رفته و تبدیل به مایع می‌شود. پس از این بخش وارد اپراتورها می‌شود و میزان گرمای آبی که در مجاورت اپراتور قرار دارد گرفته می‌شود در نهایت آب سرد در چیلر فراهم می‌شود.

چیلرها در واقع سیستمی هستند که از فرآیند تقطیر و تبخیر یک مبرد استفاده می‌کنند تا حرارت از یک قسمت دستگاه به قسمت دیگر منتقل شود و چرخه سیکل صورت بگیرد.

در این مقاله سعی خواهیم کرد که نمایی کلی و دقیق از صنعت ساخت و فروش چیلر را در اختیار شما قرار دهیم. لطفا با ما همراه باشید.

 نحوه کار چیلر

چیلر به صورت کاملاً تخصصی کار می‌کند. کار چیلر به این صورت است که آب را برای سرمایش هوای ساختمان و یا برای مصارف صنعتی به درجه سرد می‌رساند. آب سرد شده در دستگاه توسط پمپ و از طریق لوله‌کشی به واحدهای توزیع ‌کننده هوای سرد ارسال می‌شود. توزیع‌ کننده هوای سرد می‌تواند فن کویل‌های تعبیه شده در داخل فضا باشد، همین‌طور دستگاه‌های هواساز نیز در این دسته قرار می‌گیرد.

لوله‌هایی که آب سرد را منتقل می‌کنند نیاز به عایق‌کاری قوی دارند. این کار برای حفظ سرمای آب صورت می‌گیرد. چیلرها علاوه بر اینکه باعث سرمایش ساختمان‌ها می‌شوند سبب می‌شود که در فرآیند صنعتی نیز به‌ عنوان یک خنک‌کننده مورداستفاده قرار بگیرد. آب سرد چیلرها درون یک مدار بسته در جریان است. مدار بسته به فضایی گفته می‌شود که راهی برای تبخیر در آن وجود نداشته باشد، مانند لوله‌ها و کویل‌های مخصوص این کار که عایق‌بندی دقیقی شده‌اند.

کارکرد چیلر

چیلرهای سرمایشی و پکیج های گرمایشی می‌توانند در کنار یکدیگر یک سیستم سرمایش و گرمایشی را شکل دهند، به این ترتیب آب سرد و گرم به فن کویل ها ارسال می‌شود. فن کویل ها اغلب در داخل اتاق‌ها و سالن‌ها قرار دارند. به این ترتیب عمل سرمایش و گرمایش هوا به درستی صورت می‌گیرد. این عمل توسط فن کویل ها انجام می‌شود.

در فصل تابستان با ورود آب سرد به داخل لوله‌های مسی دستگاه هواساز، شاهد کاهش دمای محسوس هستیم و هوای دمیده شده به وسیله فن خنک می‌شود و در محیط بسته مانند اتاق‌ها یا سالن‌ها به گردش در خواهد آمد. این روند برای فصل زمستان نیز صورت می‌گیرد و این بار دیگر چیلر خاموش بوده و پکیج روشن می‌شود و آب گرم وارد فن کویل شده و عمل گرمایش به درستی صورت می‌گیرد.

انواع چیلر

چیلرها به دو نوع اصلی چیلر تراکمی و چیلر جذبی تقسیم می‌شوند. هر کدام از این چیلرها دارای نوع مختلفی هستند. به‌عنوان مثال نوع تراکمی بر اساس نوع کندانسور به دو نوع “آب خنک” و “هوا خنک” تقسیم شده است. نوع آب خنک کندانسور پوسته و لوله بوده که گرمای اضافی مبرد توسط آب گرفته می‌شود و در مدل هوا خنک کندانسور فن دار گرمای اضافی را توسط هوا از بین می‌برد. انواع کمپرسور تبریدی از نظر نوع در مدل‌های پیستونی، اسکرو و اسکرال تقسیم‌بندی می‌شوند.

بررسی چیلرها

 

 چیلر تراکمی

چیلرهای تراکمی دارای دو مدل اصلی هوا خنک و آب خنک بوده و شامل ۶ مدل مختلف هستند. دسته‌بندی این محصول بر اساس نوع کندانسور و نوع کمپرسور صورت می‌گیرد.  کندانسور نوع تراکمی می‌تواند به صورت آب خنک و هوا خنک باشد و این دو سبک در ساختمان و همین‌طور در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. توصیه میکنیم برای اطلاعات کامل صفحه اختصاصی مربوط به چیلر تراکمی را مطالعه کنید.

در صورتی که کندانسورها به صورت آب خنک باشند راندمان سیستم بالاتر خواهد رفت این موضوع در مقایسه با هوا خنک صورت می‌گیرد. مدل آب خنک برای فضاهای بسته یعنی موتورخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد به این دلیل که سبب می‌شود کندانسور توسط لوله‌کشی به برج خنک‌کننده‌ای که در فضای آزاد نصب هستند منتقل شود.

در صورتی که کندانسورها هوا خنک باشد راندمان به نسبت کمتری نسبت به آب خنک دارند اما وجه تمایز این مورد این است که نیازی به برج خنک‌ کننده در آن نبوده و به واسطه فن‌های موجود کندانسور خنک می‌شود. فن‌ها اغلب در بالای دستگاه قرار دارد و برای فضای باز پشت بام و محیط باز و … استفاده می‌شود.

چیلر های تراکمی

برای فشرده‌سازی مبرد و راه‌اندازی سیکل، ۴ نوع کمپرسور وجود دارد که شامل کمپرسور پیستونی، اسکرو، اسکرال و گریز از مرکز است. کمپرسورها به وسیله موتور الکترونیکی و همین‌طور موتور احتراق داخلی پیستونی به گردش در می‌آید البته برای گردش می‌توان از توربین گاز نیز استفاده شود. اما بهترین مورد همان موتور الکتریکی است. قسمت اصلی چیلر تراکمی شامل کمپرسور و موتور الکتریکی مربوط به آن، مبرد سیکل، شیر انبساط، مبدل حرارتی اپراتور و مبدل حرارتی کندانسور است. مبرد یا گاز فریون می‌تواند از مدل‌های R407C باشد.

 چیلر جذبی

چیلر جذبی دارای ۶ مدل و سه شکل هستند. دسته اول به صورت شعله مستقیم یا شعله غیرمستقیم شناسایی می‌شود که این تقسیم بر اساس انرژی سیکل مورد نیاز ارزیابی می‌شود. شعله غیر مستقیم بر اساس حرارت اضافه یک کوره دسته‌بندی می‌شود. دسته دوم بر اساس سیستم آب و آمونیاک بوده و به‌عنوان سیستم جاذب و مبرد دسته‌بندی می‌شود. در این دسته از آب و لیتیوم بروماید نیز استفاده می‌شود. دسته سوم نیز بر اساس سیستم تک اثره عمل می‌کند که گاه نیز به صورت دو اثره دسته‌بندی می‌شود. چیزی که در مدل جذبی مطرح است ضریب عملکرد COP چیلر جذبی است که نسبت به مدل تراکمی بسیار کمتر بوده و رقم اعلام شده برای آن، ضریبی بین ۰٫۵ الی ۱ است.

چیلرهای جذبی

در مدل تراکمی ضریب عملکرد حداقل ۳ است. کم بودن ضریب عملکرد مدل جذبی یکی از بزرگ‌ترین معایب آن محسوب می‌شود. چیلر در زمانی استفاده می‌شود که از یک منبع حرارتی بدون تلف شدن استفاده کنیم و راه‌اندازی سیکل صورت بگیرد. این نوع از منبع حرارتی بر اساس آب گرم یا بخار و طبق حرارت دفع شده از توربین‌های گاز در نظر گرفته می‌شود.

همین‌طور گرمای دودکش کوره‌ها، بویلرها و یا حرارت‌های مستقیم در این زمینه نیز قابل قبول هستند و سبب می‌شود که سیکل جذبی بازیافت شود. سپس سردسازی آب صورت می‌گیرد. این محصول در مدل‌های تک اثره و دو اثره دسته‌بندی شده است به‌طوری که در نوع تک اثره آب به‌عنوان مبرد و همین‌طور ماده لیتیوم برماید به‌عنوان جاذب استفاده می‌شوند. برای انتخاب چیلر جذبی یک سری عوامل مطرح است. مثلن می‌بایست شرایط محیطی بررسی شود، منابع انرژی موجود و همین‌طور نیازهای هر پروژه نیز توسط متخصص ارزیابی و مشخص شود.

اجزای چیلر تراکمی

چیلر تراکمی از دو مبدل حرارتی تشکیل شده است که عبارت است از: آب خنک و هوای خنک که مبدل حرارتی هوای خنک با عنوان کندانسور شناسایی می‌شود. همین‌طور در این سیستم یک یا چند کمپرسور نیز وجود دارد که در مدل‌های اسکرال، اسکرو و یا پیستونی هستند. از دیگر اجزای به کار رفته نیز شیر انبساط و مقداری ماده سیال است.

اولین اجزائی که برای چیلر در نظر گرفته می‌شود مبرد است که در حالت گازی استفاده می‌شود. وظیفه این بخش فشرده کردن مبرد گازی است به‌طوری که فشار و دمای آن به شدت افزایش یابد. سپس از لوله استفاده می‌شود تا ارسال به یک مبدل حرارتی آب خنک و یا هوای خنک صورت بگیرد. مثلن کندانسور یک مبدل هوای خنک محسوب می‌شود. کندانسورهای چیلر تراکمی خود در دو سبک آب خنک یعنی آبی و هوای خنک یعنی هوایی تقسیم‌بندی می‌شوند.

نوع مبدل حرارتی آبی خنک از نوع مبدل پوسته و لوله است به‌طوری که از داخل لوله‌های آن مبرد و از اطراف آن نیز آب عبور می‌کند. آب سبب می‌شود که حرارت بالای مبرد گرفته شود و تغییر فاز مبرد از حالت گاز به مایع صورت بگیرد. دقت کنید که در این وضعیت، آبی که حرارت بالای را مبرد را از بین می‌برد نیاز به خنک کاری دارد. برای این کار نیاز است که آب با استفاده از پمپ به دستگاه کولینگ تاور ارسال شود و در برج خنک شود و به مبدل حرارتی بازگردد.

این نوع دستگاه، تراکمی آب نامیده می‌شود. کندانسور در این شرایط نوع آب خنک است. در صورتی که مبدل حرارتی کندانسور از نوع هوا خنک باشد هوا به واسطه فن از اطراف لوله‌های کندانسور دمیده می‌شود و حرارت از مبرد گرفته می‌شود. به این ترتیب مبرد از حالت گاز به مایع تغییر فاز می‌گیرد.

چیلر تراکمی دارای یک بخش به‌عنوان شیر انبساط است. این شیر پس از کندانسور بر سر راه مبرد قرار می‌گیرد تا فشار را از روی مبرد بردارد. این کار توسط منبسط سازی صورت می‌گیرد. سپس مجدداً شرایط از حالت مایع به گاز بازگردد. در این شرایط در حدود ۲۵ درصد از مبرد از حالت مایع به گاز تغییر فاز می‌دهد و مخلوطی از مبرد مایع و گازی وارد مبدل حرارتی می‌شود که اپراتور دمیده می‌شود.

اپراتورها از نوع پوسته و لوله آب خنک هستند و عبور از درون لوله‌های مبرد و اطراف لوله‌ها صورت می‌گیرد. وقتی مبردهای مایع و گاز ترکیب می‌شوند تمایل به تبخیر دارند و این بار با دریافت حرارت از آب، روند سرد شدن آب صورت می‌گیرد. این آب سرد شده در مصارف سرمایش درون ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرد و یا به منظور مصارف صنعتی با پمپ ارسال می‌شود. مبردهایی که به‌طور کامل تبخیر شده‌اند دوباره وارد کمپرسور می‌شود و شرایط تکرار برای سیکل چیلر فراهم می‌شود.

اجزای چیلر جذبی

چیلر جذبی با عنوان دیگر Absorption نیز شناخته می‌شود و دارای ۴ جز اصلی است.

  • دسته اول اواپراتور نامیده می‌شود که وظیفه اصلی آن سرد کردن آب است. این آب برای مصارف سرمایشی و ساختمانی و یا صنعتی با پمپ ارسال می‌شود.
  • بخش دوم جاذب است که وظیفه اصلی آن نگهداری فشار اواپراتور در شرایط خلأ است به‌ طوری که این کار از طریق جذب بخار مبرد صورت می‌گیرد.
  • سومین جز ژنراتور نامیده می‌شود و وظیفه اصلی آن غلیظ کردن محلول لیتیوم بروماید به حالت غلظت اولیه است.
  • چهارمین جز نیز کندانسور نامیده می‌شود و بخار مبردی است که از ژنراتور آزاد می‌شود و به مایع تبدیل می‌شود.

اجزای چیلر جذبی

در چیلر جذبی ژنراتورها یک موتور دیزل طراحی و تعیبیه شده است به‌طوری که حرارت اتلافی موتور با استفاده از یک مبدل گرمایی به دستگاه داده می‌شود و بر اساس یک سیکل پیچیده، آب وارد اپراتورهای سرد می‌شود. این آب سرد بوده و توسط پمپ به فن کویل درون ساختمان پمپاژ می‌شود. در فن کویل‌ها نیز عمل سرمایش هوا ارزیابی می‌شود. در این شرایط برج خنک‌کننده وظیفه دارد گرمای اضافی را از سیکل دریافت نماید.

چیلر جذبی برای راه‌اندازی نیاز به یک سری موارد دارد. نیاز است که گرمای اضافی یا دفعی از یک توربین گاز گرفته شود. نیاز به منبع حرارتی شعله مستقیم گاز یا گازوئیل هم وجود دارد.

مقایسه دقیق چیلر تراکمی و جذبی

چیلر جذبی و تراکمی دارای یک سری مزایا و معایب است که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

ضریب عملکرد چیلر جذبی پایین است و این موضوع سبب می‌شود که راندمان کافی دریافت نشود. مدل جذبی نیاز به برج خنک‌کننده دارد و مصرف آب در آن دیده می‌شود. اما در مدل تراکمی هوا خنک دیگر نیازی به برج خنک‌کننده نیست. به این ترتیب مصرف آب و هزینه‌های مرتبط با آن نیز صورت نمی‌گیرد. در مناطقی که کم آب هستند استفاده از برج خنک‌ کننده صورت نمی‌گیرد. این موضوع به دلیلی افت راندمان برج است و چیلر تراکمی انتخاب بهتری خواهد بود.

مقایسه چیلرهای جذبی و تراکمی

مدل­های جذبی برای پمپ محلول و مبرد تخلیه نیاز به برق کمی دارند و همین‌طور نیازی به برق اضطراری ندارند. قیمت اولیه که برای نوع جذبی در نظر گرفته می‌شود ۵۰ درصد بیشتر از تراکمی است و البته که میزان صدای کارکرد نوع تراکمی کمتر است. در صورتی که ظرفیت برابر باشد مدل جذبی به نسبت تراکمی نیاز به ۴۰ الی ۶۰ درصد مساحت بیشتر دارد و البته که ارتفاع آن بین ۱ و نیم تا ۳ متر بیشتر خواهد بود.

وزن نوع جذبی تقریباً دو برابر نوع تراکمی است و همچنین موقعیت زیرسازی برای این محصول مستحکم‌تر و پر هزینه‌تر است. برای مدل جذبی نیاز به فضای موتورخانه است اما مدل تراکمی نیازی به موتورخانه ندارد و تنها وجود فضای آزاد مثل بام یا حیاط برای آن کفایت می‌کند.

عوامل تأثیرگذار در تعیین قیمت چیلر

چیلرها بر اساس عوامل مختلفی قیمت‌گذاری می‌شوند. مثلن چیلرهای آب خنک از مدل هوا خنک کوچک‌تر هستند. موضوعی که مطرح است این است که چیلر آب خنک به نسبت مدل هوا خنک کارآمدتر است. این موضوع بستگی به هزینه کمپرسور دارد و در صورتی که فقط بخواهیم هزینه کمپرسور را در نظر بگیریم این واقعیت درست است اما ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که بر اساس استفاده از فناوری‌های پیشرفته، چیلر هوا خنک انتخاب بهتری محسوب می‌شود.

مهم است که کلیه هزینه‌های عملیاتی دستگاه هوا خنک و آب خنک بررسی شود. کل هزینه‌های عملیاتی شامل هزینه چیلرها و کمپرسورها می‌شود. در واقع در محاسبه قیمت نهایی چیلر نیاز است که هزینه عملیاتی برج خنک کننده به هزینه‌های عملیاتی دستگاه اضافه شود.

همین‌طور نیاز است که هزینه‌های برج خنک‌کننده، فن برج، آب و فاضلاب و همین‌طور هزینه‌های شیمیایی و پمپاژ نیز بررسی شود. سیستم‌های برنج اغلب دارای پمپ‌های فرآیند و پمپ‌های خروجی هستند و می‌تواند هزینه‌های قابل توجهی را به شما متحمل شوند. شرایط بر این اساس است که چیلر هوا خنک نیاز به کنترل فشار شناور دارد و از نظر هزینه انرژی کمپرسور کمتر از هزینه چیلر آب خنک است.

قیمت چیلر

قیمت چیلر در زمان خرید وابسته به مسائل مختلفی است. مثلاً برای خرید چیلر در صورتی که مدل اسکرو را انتخاب کرده باشید بهتر است بار حرارتی انتخاب کنید. در واقع باید بدانید که دقیقن نیاز به چه میزان بار حرارتی دارید. نیاز است سرعت جریان به همراه نوع خنک‌کننده و شرایط دمایی بررسی شود.

پیش از اینکه چیلر خریداری کنید بهتر است که نوع خنک‌کننده و شرایط دمایی و سرعت بررسی شود. چیلر اسکرویی که انتخاب می‌شود می‌بایست نیاز خنک‌کنندگی را برطرف سازد. در زمان خرید باید مشخص شود که دستگاه قرار است کجا نصب شود. استاندارد نصب گاه بسیار هزینه در بر دارد و باید همه این موارد ارزیابی شود.

شرایط دمایی مورد نیاز در عملکرد چیلر اسکرو به صورتی است که افراد باید بررسی کنند که دستگاه مورد نظر در چه شرایط دمایی کار می‌کند و حداقل و حداکثر تغییرات دمایی به چه میزان است.  قیمت نهایی چیلر بر اساس ظرفیت مورد نظر، نوع کندانسور به کار رفته، نوع برند سازنده و میزان نوسانات ارزی ارزیابی می‌شود.

بهتر است در زمان خرید چیلر ظرفیت بهینه ارزیابی شود و در نهایت مشاوره با متخصصان برای انتخاب بهتر، گزینه هوشمندانه‌ای خواهد بود. مثلن اگر چیلر جذبی انتخاب کرده باشید ظرفیت برودتی نامی و تناژ واقعی تبرید دستگاه در تعیین نهایی قیمت بسیار تأثیر دارد و البته که گارانتی‌دار بودن محصول و خدمات پس از فروش نیز در تعیین قیمت نهایی آن نقش مهمی دارد.

از یاد نبرید که ظرفیت دستگاه با توجه به مدل مختلفی ارزیابی می‌شود. ظرفیت‌سازی در این زمینه می‌تواند تعیین‌کننده نهایی باشد. مثلاً برخی از مدل چیلرهایی که دارای ظرفیت ۵۰ الی ۲۰۰۰ تن تبرید هستند اغلب از تکنولوژی روز دنیا بهره‌مند می‌شوند و تحت لیسانس برندهای بین‌المللی هستند و این موضوع نیز قیمت‌هایی چیلر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

برخی از چیلرها هستند که علاوه بر سامانه تهویه مطبوع در سردخانه‌ها و پالایشگاه‌ها نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. این محصول به نوبه خود سبب می‌شود که موقعیت قیمت‌گذاری نهایی تحت تأثیر قرار گیرد. چیلرهای تک اثره در مدل‌های آب داغ و بخار و همین‌طور در مدل‌های خورشیدی طراحی شده‌اند و دارای روند قیمت‌گذاری مختلفی هستند که نیاز به بررسی بیشتر از سوی کارشناسان فروش چیلر دارد. در خرید اینترنتی چیلر هزینه واسطه به حداقل رسیده و موقعیت قیمت‌گذاری واقعی‌تر خواهد بود. البته که کیفیت نهایی محصول بیشتر دخالت در قیمت آن دارد.

محاسبه ظرفیت چیلر

تشخیص و اندازه‌گیری این متغییرها برای انتخاب چیلر، فرآیندی تخصصی و محاسباتی است و باید دقت داشته باشید که انتخاب درست و بهینه آن کمک بزرگی به کاهش هزینه‌ها و همچنین بهبود کارایی چیلر خواهد داشت.

مبنای متریک یکی از روش‌های عام و پرکاربرد محاسبه ظرفیت چیلر است. اگر با محاسبات پیچیده این روش آشنا نیستید می‌توانید از یک نرم افزار انتخاب چیلر به صورت آنلاین یا آفلاین استفاده کنید.

برای محاسبه ظرفیت چیلر در ابتدا نیاز است که سه متغیر کلی در نظر گرفته شود که عبارت است از:

  • دمای آب ورودی به ساختمان
  • دمای آب خروجی از ساختمان
  • شدت جریان آب در ساختمان

در صورتی که دمای آب بر اساس درجه فارنهایت بیان شود و شدت جریان آب بر اساس گالن بر دقیقه ارزیابی شود. فرمول کلی تعیین و محاسبه ظرفیت چیلر از قرار زیر خواهد بود:

Q=Cp*p*V*dT

Q= ظرفیت چیلر
Cp= ظرفیت گرمایی ویژه آب بر حسب واحد Btu/lb.F
P= چگالی آب با استفاده از واحد پوند بر گالن
V= حجم آب بر حسب گالن
dT= اختلاف دمای آب یا سیال

در تصویر زیر ساده سازی فرمول به زبان نوشتاری وجود دارد:

در روش متریک برای محاسبه روال مانند بالاست با این تفاوت که واحد محاسبه برای ورود و خروج آب بر حسب کلوین است. چگالی بر اساس کیلوگرم بر متر مکعب ارزیابی می شود. ظرفیت گرمایی آب نیز به صورت کیلوژول بر کیلوگرم کلوین است. در نهایت ظرفیت چیلر نیز بر حسب کیلووات محاسبه می شود.

نکاتی درباره محاسبه ظرفیت چیلر

ظرفیت اسمی چیلر استاندارد و معیاری است که در تمام دنیا و بر روی تمام انواع چیلرها اجرا می‌شود. اگر شما چیلر را بر اساس نیازهایی که بر مبنای آن استانداردها تعریف شده است انتخاب کنید هرگز مشکلی درباره کارکرد آن نخواهید داشت ولی مشکل از زمانی آغاز می‌شود که چیلر را برای محیطی با شرایطی متفاوت از استاندارد تعریف شده انتخاب کنید. این شرایط می‌تواند موضوعاتی همچون قرار گرفتن دستگاه در معرض هوا، خشکی یا نمناکی و رطوبت محیط و سرما یا گرمای محیط نصب آن را شامل شود.

ظرفیت چیلر

تعیین ظرفیت چیلر بر مبنای شدت و دمای آب ساختمانی که در آن نصب می‌شود باید محاسبه شود. دمای آب ورودی به محل نصب، دمای خروجی آب و همچنین شدت جریان آب عوامل متغییری هستند که باید بر اساس آن اقدام به تهیه و خرید دستگاه چیلر کرد.

تولید کننده چیلر

تولیدکنندگان چیلر در واقع شرکت‌هایی هستند که انواع چیلرها را با بروزترین تکنولوژی روز دنیا ساخته و بر اساس دانش تخصصی مهندسان روند تأیید نهایی پروژه را پیش می‌برند. در واقع شرکت سازنده چیلر یک واحد تولیدی صنعتی است که توانسته امکانات کافی را برای تولید همه ملزومات فراهم سازد و در لیست بزرگ‌ترین واحدهای صنعتی قرار می‌گیرند.

از دیگر تولیدکنندگان چیلر نیز شرکت‌هایی هستند که قطعات مورد نیاز برای ساخت را از طریق شرکت‌های قطعه‌سازی خریداری می‌کنند. این نوع از تولیدکنندگان در سطح کوچک‌تری فعالیت دارند. واحدهای سازنده دستگاه اغلب مونتاژ کننده یک محصول خارجی هستند. در واقع محصولات و قطعات اولیه خارجی وارد شرکت شده و توسط نیروی متخصص قطعات سرهم شده و محصول نهایی تولید می‌شود.

تولید کننده چیلر

برای خرید چیلر بهتر است در ابتدا ظرفیت مورد نیاز سرمایشی ارزیابی شود. نوع کاربری به‌طور دقیق برآورد شود. همین‌طور نوع و مواد اپراتور مشخص شود. دمایی که در محیط مورد استفاده قرار می‌گیرد مشخص شود. همین‌طور نیاز به نوع کمپرسور بوده و نیاز است که نوع کندانسور بررسی شود. نیاز است که عملکرد مورد نیز ارزیابی شود و البته که بودجه لازم در این زمینه باید در نظر گرفته شود.

منبع تغذیه بر اساس نوع مشخص شود و میزان نویز دستگاه نیز بررسی شود. همه موارد گرفته می‌بایست از سوی شرکت تولیدکننده دستگاه و یا سامانه فروش محصول به مشتری اعلام شود. از یاد نبرید که دستگاه­ها به‌طور کلی دارای شرایط مخصوصی هستند و می‌تواند موقعیت قیمت‌گذاری متنوعی داشته باشد.

اهداف شرکت تولیدکننده چیلر

اهداف شرکت تولیدکننده چیلر این است که ظرفیت بالای تبرید را فراهم سازد به‌طوری که حجم زیادی از آب خنک برای واحدهای مختلف ایجاد شود. آب خنک ایجاد شده در چیلرهای صنعتی به صورت مستقیم در بخش‌های مختلف استفاده می‌شوند. مدل‌های غیرمستقیم نیز برای بخش پردازش و همین‌طور سیستم های گرمایش و سرمایش وجود دارد.

مهم‌ترین هدفی که این شرکت‌ها دارند تولید چیلر با راندمان بالا است به‌طوری که خنک‌سازی آب به شکل دقیق و واقعی صورت بگیرد و همین‌طور محصول از ثبات و پایداری خوبی برخوردار باشد. چیلرهای صنعتی برای صنایع داروسازی، غذایی، پزشکی، صنایع فلزی و آهن و فولاد و همین‌طور ساخت پلاستیک مورداستفاده قرار می‌گیرند.

تولید انواع چیلر

طراحی قطعات چیلر باید به درستی صورت بگیرد و تست راندمان در همه ابعاد رخ دهد. مشخص است که این کارخانه‌ها دارای الزامات ساخت واقعی هستند و می‌بایست طراحی در مسیر صحیح خود قرار بگیرد. استاندارد طراحی چیلر از سال‌های گذشته تا به امروز بسیار بیشتر شده است و می‌تواند درجه‌بندی مخصوص به خود داشته باشد.

رای کاربران
[امتیاز کلی: 3 میانگین: 5]
1 دیگاه
۰۲۱-۸۸۷۲۲۰۲۷ با یک کلیک تماس بگیرید