بوستر پمپ

بوستر پمپ یکی از مهمترین تجهیزات در ساختمانهای مسکونی، اداری، تجاری، ایستگاه‌های آتشنشانی و موتورخانه آپارتمانهای بلند مرتبه است که فشار آب مورد نیاز در تمامی طبقات ساختمانها را تامین می نماید. این سیستم وظیفه دارد با اعمال فشار متناسب با دبی جریان خروجی از شیرهای ساختمان وابسته به آتش نشانی یا آبرسانی نسبت به تنظیم فشار آب درون لوله‌ها اقدام نماید، تا از یک سو باعث نشود لوله‌ها آسیب ببیند و از طرف دیگر افت فشار باعث نشود به طبقات بالا آب نرسد.

استفاده از یک یا چند پمپ بصورت مجزا و فاقد هماهنگی با یکدیگر باعث افزایش فشار بیش از حد در قسمتهای پایینی سیستم لوله کشی و آسیب وارد شدن به اتصالات و تجهیزات می شود. بهترین روش در اینگونه موارد، تقسیم بندی ساختمان به بخشهای مختلف و استفاده از چندید پمپ و مخزن ذخیره برای هر زون و البته بوستر پمپ می باشد.

علاوه بر این افت فشار ناگهانی به علت خاموش شدن همزمان یک یا چند پمپ آب نیز میتواند باعث قطع شدن آب در شبکه آبرسانی شود. بنابراین استفاده از بوستر پمپ ها باعث خواهد شد این نوسانات و آسیبهای احتمالی از بین برود. بدین شکل با توجه به الگوی مصرف که متغیر است تامین فشار و دبی مورد نظر با حداکثر راندمان تنظیم و تثبیت میشود.

بوستر پمپ ها بر اساس دو فاکتور زیر طراحی و ساخته می شوند:

  1. حداکثر مصرف (دبی جریان)
  2. حداکثر فشار (افت هد): حداقل فشار در دورترین شیر یا وسیله مصرف کننده می باشد.

فشار سیستم در بوستر پمپ: = فشار آب ورودی + فشار بوستر – افت مربوطه به پمپ – افت ناشی از شیرهای کاهش فشار.

بوستر پمپ چیست؟

بوستر پمپ چیست؟

بوستر پمپ اعم از آبرسانی و آتش نشانی، مجموعه ای از چند پمپ خاص است که به صورت موازی به یکدیگر متصل شده اند و وظیفه تنظیم میزان فشار آب در شبکه آبرسانی یا اطفای حریق بهنگام آتش سوزی و قطع شدن جریان آب شهری را بعهده دارد.

میزان آب مصرفی در شبکه‌های مختلف متغیر است و شامل الگوی مشخصی نمیباشد. همچنین با وجود احتمال قطع شدن جریان آب در برخی نقاط یا ساختمان ها در اثر نوسانات فشار آب یا بهنگام آتش سوزی، باید این افزایش و یا کاهش فشار تحت کنترل بوده و تنظیم شود. همچنین این کنترل فشار باعث جلوگیری از از آسیب رسیدن به لوله‌های آب، شیر آلات و سایر تجهیزات شبکه آبرسانی خواهد شد. برای دستیابی به اهداف بالا از بوستر پمپ که وظیفه تنظیم فشار آب مصرفی شبکه آب را دارد استفاده می شود.

در حقیقت ماهیت بوستر پمپ خانگی با بوستر پمپهای اطفاء حریق متفاوت می باشد. در بوستر پمپ دور ثابت یک یا چند الکتروپمپ که میزان مشخصی آب به شکل دائم درون لوله‌ها پمپاژ می شود، این احتمال وجود دارد که فشار آب درون لوله‌ها به طور ناگهانی کم یا زیاد شود.

بوستر پمپ آب

به صورت کلی باید گفت زمانی که آب شهری نتواند فشار مورد نیاز مرتفع ترین واحد مصرف کننده در ساختمان با حداقل 30Psi را تامین کند از بوستر پمپ ها استفاده می شود. یک بوستر می تواند شامل تنها یک پمپ سانتریفیوژ، منبع تحت فشار، سوئیچ قطع کن فشار، مانومتر و اتصالات ورودی و خروجی باشد.

انواع بوستر پمپ

در یک دسته بندی کلی میتوان بوستر پمپها را به دو دسته آبرسانی و آتش نشانی و با توجه به نحوه تامین فشار به دو دسته دور ثابت و دور متغیر تقسیم نمود. تفاوت اصلی در این دو دسته را میتوان هوشمند بودن بوسترهای دور متغیر و دریافت اطلاعات و به کار انداختن پمپ ها با استفاده از اینورتر و سنسور مخصوص عنوان نمود.

در بوستر پمپ دور متغیر معمولا به منظور جلوگیری از وارد شدن ضربه الکتریکی و مکانیکی، در هنگام شروع به کار اولیه با استفاده از اینورتر راه اندازی الکتروموتور به شکلی آرام انجام میشود. یعنی با شروع مصرف آب در شبکه، موتور با دور کم شروع بکار نموده و به تدریج دور و قدرت پمپ افزایش پیدا میکند.

در نهایت اگر توان پمپ مذکور در حداکثر دور حجم آبدهی و یا فشار آب کافی نباشد پمپ دوم به شکل خودکار وارد مدار می شود. هر قدر مصرف ساختمان زیادتر یا کمتر شود، سنسور آن را محاسبه و به تابلو فرمان هوشمند فرستاده و از آنجا سرعت و قدرت پمپ و یا پمپ ها کاهش و یا افزایش می یابد. اما در بوستر پمپهای دور ثابت این عمل دیده نمی شود. این مدل از پمپ ها برق بسیار کمتری مصرف کرده و استهلاک بسیار کمتری دارند. ضمن اینکه آلودگی صوتی تولیدی آنها بسیار کم و قابل چشم پوشی است.

بوستر پمپ دور متغیر

بسیاری از بوستر پمپهای دور ثابت با سیستم اتوماتیک و منابع تحت فشار معمولی طراحی و ساخته می شوند و فقط توسط یک تابلو فرمان نیمه هوشمند کنترل می شوند. به طوری که پمپ اول در حداکثر قدرت شروع به کار میکند و آب مورد نیاز را تامین می کند. چنانچه فشار آب کم باشد پمپهای بعدی نیز با حداکثر قدرت شروع به کار خواهند کرد.

بوستر پمپ آبرسانی

سیستمی شامل دو یا چند پمپ است که بطور موازی به هم متصل شده تا دبی و هد لازم برای تامین آب بهداشتی مجتمعهای مورد نظر را تامین نماید. علاوه بر پمپها از لوله‌ها، تجهیزات الکتریکی، اتصالات، شیر آلات (همچون الکتروموتورها و تابلوی برق فرمان) برای ساخت این سیستم بهره گرفته میشود.

بوستر پمپ دور ثابت

بوستر پمپ های آبرسانی همیشه شبکه مصرف آب را زیر فشار ثابت و معینی، که قابل تنظیم است، نگه میدارند. طرز کار هم بدین صورت است که به محض شروع مصرف آب در شبکه، ابتدا یکی از پمپ ها شروع به کار میکند و آب مصرفی را تامین می کند.

اگر میزان مصرف همچنان بیشتر شود، متناسب با آن سایر پمپ‌های موجود در سیستم به ترتیب و به صورت خودکار وارد مدار می شوند. با این کارکرد علاوه بر اینکه فشار آب در شبکه ثابت خواهد شد و دچار افت نمیگردد، بلکه با توجه به عدم کارکرد غیر ضروری همه ی الکتروپمپ ها از استهلاک بیهوده آنها و همچنین اتلاف انرژی و برق در سیستم جلوگیری خواهد شد.

اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ آبرسانی

همانطور که در ابتدا ذکر شد مجموعه بوستر پمپ شامل انواع تجهیزات مکانیکی و الکتریکی متناسب با ظرفیت آبدهی می باشد.

الکتروپمپ

در سیستم بوستر پمپ آبرسانی می توان از انواع مختلفی از الکتروپمپ ها شامل تک یا چند پروانه، افقی، عمودی، کوپل مستقیم و یا کوپلینگ دار، سه فاز و تکفاز و… بهره گرفت. بر حسب نیازهای موجود تعداد و مدل آنها را میتوان انتخاب کرد. ملاک انتخاب پمپ برای بوستر پمپ ها امکان کارکرد هر دو پمپ است. بنابراین دبی آب بین پمپ ها تقسیم خواهد شد. یعنی اگر کارکرد پمپ اول به میزان مورد نیاز جوابگو نباشد پمپ بعدی برای کمک وارد مدار میشود.

البته در بوستر پمپ‌های آتش نشانی با توجه به حساسیتهای بالاتر حتما باید از دو پمپ اصلی استفاده کرد. هر یک از الکتروپمپ‌ ها به تنهایی قادر به تأمین هد و دبی مورد نیاز کل باشند. در این حالت یکی از الکتروپمپ‌ ها بعنوان پمپ اصلی و دیگری بعنوان رزرو با همان مشخصات پمپ اصلی انتخاب خواهد شد. البته باید در نظر داشت هر یک از پمپ‌ ها از یک پرشر سوئیچ مجزا دستور خواهند گرفت.

الکتروپمپ بوستر پمپ

تجهیزات اندازه گیری و کنترل فشار

این تجهیزات در بوستر پمپ آب در مدلهای دور متغیر و دور ثابت متفاوت است. اغلب اوقات در مدلهای دور ثابت به تعداد الکتروپمپ ها از پرشر سوئیچهای تک ضرب یک مرحله ای استفاده می شود که فشار هر یک بر اساس نیاز سیستم تنظیم می شود.

در بوسترهای دور ثابت از دو سوئیچ فشار برای کنترل فشار حداقل و حداکثر سیستم استفاده می شود. مقدار محدوده فشار مجاز کاری بوستر پمپ برای واحد کنترل با استفاده از سوئیچ فشار تعیین می شود.

در بوستر پمپهای دور متغیر از پرشر ترانسمیتر استفاده می شود. پرشر ترانسمیتر فشار خروجی را در هر لحظه حس کرده و آن را به اینورتر یا دستگاه دریافت کننده انتقال میدهد. بر اساس میزان این فشار حالت کارکرد الکترو پمپ ها تغییر میکند.

پرشر ترانسمیتر

کلکتور بوستر پمپ

کلکتورها در سیستم بوستر پمپ به دو نوع فولادی سیاه و یا گالوانیزه تقیسم می شوند. معمولا در نمونه های آتش نشانی از لوله‌های مانسمان یا درزدار فشار قوی سیاه استفاده می شود که پس از ساخت از ضد زنگ و رنگ برای پوشش آنها استفاده میشود. کلکتور یا از لوله و اتصالات گالوانیزه بصورت فیتینگی ساخته می شود و یا بوسیله لوله‌های مانیسمان یا درزدار فشار قوی با آبکاری گالوانیزه گرم تولید می شود.

کلکتور بوستر پمپ

تابلو کنترل و فرمان بوستر پمپ

تابلوی برق یا فرمان وسیله ای است که سیستم مکانیکی و الکتریکی را هماهنگ می کند. بر حسب مدل بوستر پمپ که ممکن است از نوع دور ثابت یا دور متغیر باشد، تابلو کنترل می تواند شامل امکانات مختلفی باشد. تابلو فرمان اغلب دارای نمایشگر برای نمایش حالات کارکرد سیستم و انجام تنظیمات مختلف است. بدنه تابلوها معمولا از نوع گالوانیزه با پوشش رنگ الکترواستاتیک با ضخامت مناسب با ابعاد آن است.

طراحی مناسب تابلو می تواند نقش به سزایی در کارکرد مطلوب بوستر پمپ داشته باشد. تابلوهای برق و فرمان باید الکتروموتورها و پمپ ها را از خطرات احتمالی نظیر نوسانات شدید در شبکه برق و خشک کار کردن پمپ ها و غیره محافظت کنند. همچنین تابلو باید از نظر ایمنی نیز مورد تائید باشد. وظیفه کنترلر (PLC) این است که بوستر را طوری کنترل کند که در شبکه مصرف فشار و دبی مطلوب ایجاد گردد و استهلاک نیز در پمپ ها بطور مساوی تقسیم گردد.

تابلو فرمان بوستر

منبع تحت فشار بوستر پمپ

منبع تحت فشار در بوستر پمپ آب برای جلوگیری از ضربه قوچ و کارکرد کمتر الکتروپمپ ها و تثبیت فشار در سیستم لوله کشی استفاده می شود. منابع تحت فشار در خروجی الکتروپمپ ها نصب می شود و فشار آب خروجی منبع، مستقیما به منبع وارد می شود.

منابع تحت فشار بر حسب نوع و کاربرد و قدرت بوستر پمپ ها در انواع دیافراگمی قابل تعویض، تیوپی قابل تعویض و در فشارهای کاری مختلف 8 بار، 10 بار، 16 بار تا دمای 60 الی 90 درجه سانتیگراد از برندهای مختلف انتخاب می شوند.

مخزن تحت فشار

در بوستر پمپهایی که از کنترلر برای کنترل کارکرد استفاده می شود حجم مخازن دیافراگمی مورد نیاز کمتر از حجم محاسبه شده خواهد بود. زیرا کنترلر با برنامه ریزی صحیح می تواند بخشی از عملکرد مخزن دیافراگمی را پوشش دهد. این منبع به واسطه لوله یا اتصال قابل انعطاف به کلکتور دهش متصل می گردد و فقط در مدلهای دور ثابت مورد استفاده قرار می گیرد.

شیر آلات این دستگاه

شیر آلاتی که در بوستر پمپ ها استفاده میشود بر حسب دبی و فشار کاری میتواند متغیر باشد. معمولا از سایز 3 اینچ به بالا از شیرآلات چدنی و در سایزهای پائین تر از نوع برنجی استفاده می گردد. فشار کاری شیرآلات استفاده شده در بوستر پمپ آبرسانی بسته به فشار کاری می تواند از نوع PN16 – PN10 و یا PN20 و یا بالاتر انتخاب شود.

شیرآلات

لرزه گیر در پمپ بوستر

لرزه گیرها بیشتر از نوع لاستیکی مهاردار انتخاب می شوند. این تجهیز را به دو حالت می توان نصب کرد. در حالت اول روی کلکتورهای اصلی ورودی و خروجی، در مجموع شامل دو عدد و در حالت دوم در ورودی و خروجی هر پمپ به ازای هر پمپ دو عدد از آنها استفاده میشود. رنج فشار لرزه گیرها بسته به ظرفیت بوستر متفاوت است.

لرزه گیر بوستر پمپ

اتصالات تبدیلی و فلنجها

برای اتصال قطعات مختلف بوسترپمپ به هم از اتصالات و فلنج ها استفاده می شود. بر اساس نوع و حجم از اتصالات و فلنجهای جوشی یا دنده ای استفاده می شود.

شاسی بوستر پمپ

برای تجمیع بوستر پمپ مجموعه الكتروپمپهای بخش مکش، بخش دهش و تابلوی کنترل و فرمان بر روی يك شاسی اصلی نصب میشوند. پمپ ها و الکتروموتورها باید روی یک شاسی مناسب قرار گیرند تا از ارتعاش و حرکت آنها جلوگیری کند. مقاومت شاسی و نوع آن بستگی به وزن و حجم الکتروموتور ها و پمپهای استفاده شده دارد.

بوستر پمپ آتش نشانی

اطفای حریق ساختمان یکی از مهمترین موارد در مبحث ایمنی ساختمان است. لذا طراحی سیستم اطفاء حریق و انتخاب سیستم تامین آب با دبی و فشار لازم از اهمیت بسزایی برخوردار است. تامین آب سیستم اطفاء حریق توسط بوستر پمپهای آتش نشانی صورت می گیرد.

بوستر پمپ آتش نشانی بمنظور تامین جریان و فشار آب مورد نیاز سیستم اطفاء حریق در ساختمان ها، هتل ها، کارخانه‌ها، بیمارستان ها و غیره استفاده می شود. محاسبه دبی و فشار مورد نیاز سیستم آتش نشانی توسط مهندسان و بر اساس مباحث مقرارت ملی ساختمان و دستورالعملهای سازمان آتش نشانی انجام می شود. بوستر پمپهای آتش نشانی بر طبق دو استاندارد امریکایی NFPA و استاندارد اروپایی EN BS 12845 طراحی و تولید می شوند.

بعلت اهمیت سیستم اطفاء حریق، بوستر پمپ آتش نشانی حداقل باید متشکل از دو پمپ باشد که هر کدام از این پمپ ها به تنهایی توانایی تامین جریان و فشار آب مورد نیاز را داشته باشد. در واقع یک پمپ به حالت استندبای همیشه حاضر باشد تا در صورت بروز مشکل برای پمپ اول بتواند به سرعت وارد مدار شود.

در کشور ما تولید کنندگان غالبا بوستر پمپهای اطفای حریق را در همان قالب بوستر پمپهای آبرسانی می سازند و متاسفانه بین این دو اختلاف زیادی قائل نمی شوند. حال آنکه بوستر پمپ آتش نشانی کاملا متفاوت بوده و از استانداردهای زیادی برای آن وجود دارد.

اجزای بوستر پمپ آتش نشانی

بوستر پمپهای اطفای حریق از دو پمپ اصلی و یک جوکی پمپ که بر روی یک شاسی مادر نصب شده اند تشکیل میشوند. در ادامه به تشریح این موارد پرداخته ایم.

  1. جوکی پمپ: برای تامین فشارهای ناشی از نشت و یا احیانا مصارف کم اطفا حریق. در واقع وظیفه اصلی آن این است که مانع استارت و استاپهای مکرر پمپهای اصلی در مواقعی که حریقی وجود ندارد شود و خودش به تنهایی فشار لازم را تامین کند.
  2. کلکتور: از یک سمت به سیستم تست و از سمت دیگر به شبکه مصرف متصل می شود. در بوستر پمپهای آتش نشانی بزرگ بر روی کلکتور یک فلومتر نصب می شود تا این امکان وجود داشته باشد که حجم زیادی از آب دورریز نشود و بوسیله آن عملکرد پمپ تحت کنترل درآید.
  3. تبدیل هم مرکز
  4. شیر یکطرفه
  5. منبع دیافراگمی
  6. استفاده از شیر پروانه ای (که البته در استاندارد NFPA چنین الزامی وجود ندارد)
  7. سوئیچ فشار
  8. گیج فشار
  9. شیر تست
  10. شیر اطمینان: از آنجایی که در بوستر پمپ آتش نشانی، پرشر سوئیچ تنها فرمان استارت پمپ را می دهد و پمپ را خاموش نمی کند، ممکن است شرایطی پیش بیاید که مسیر جریان خروجی مسدود شود. برای جلوگیری از بازگردش داخلی و گرم شدن بیش اندازه پمپ ها، باید در مدخل خروجی یک دیافراگم یا شیر اطمینانی نصب شود که این شیر یک جریان حداقلی را از پمپ خارج کند. خروج این حداقل جریان مانع از بازگردش داخلی و گرم شدن پمپ می شود.
بوستر پمپ آتشنشانی

آرایش پمپ‌ها در بوستر پمپ اطفای حریق

  • تک پمپ
    • یک الکتروپمپ
    • یک دیزل پمپ
    • و جوکی پمپ که در کنار پمپ اصلی قرار می گیرد.
  • دو پمپ
    • دو الکتروپمپ
    • یک الکترو پمپ و یک دیزل پمپ
    • دو دیزل پمپ
    • به همراه جوکی پمپ.
  • چند پمپ
    • یک الکتروپمپ و دو دیزل پمپ
    • سه دیزل پمپ

با توجه به آرایشهای ذکر شده در استانداردها ذکر نکات زیر حائز اهمیت است:

  1. بر طبق استاندارد NFPA و EN BS 12845 بوستر پمپ آتش نشانی هرگز بیشتر از سه پمپ نخواهد داشت. در کشور ما گاها بوسترهای 4 و 5 پمپه نیز ساخته میشود.
  2. بوستر پمپ چند پمپه هرگز متشکل از سه الکتروپمپ نخواهد بود.
  3. بوستر چند پمپه اساسا در دبی‌های بالای 3000 گالن بر دقیقه استفاده می شود. بنابراین در بوستر پمپهای اطفای حریق برای کاربریهای ساختمانی فقط دو پمپ اصلی و یک جوکی پمپ دارد.

وظایف جوکی پمپ در بوستر پمپ آتش نشانی

  • جبران افت فشارهای کم ناشی از نشتی در سیستم (30gpm).
  • جلوگیری از استارت – استاپ های متوالی پمپهای اصلی.
  • جلوگیری از بروز ضربه قوچ.
  • می تواند از نوع جتی خود هواگیر، دو پروانه و طبقاتی باشد.
  • فشار سوئیچهای جاکی پمپ 3 تا 5 متر بالاتر از پمپ اصلی تنظیم می شود.

بوستر پمپ دور ثابت

برای سیستمهای آبرسانی، آبیاری صنعتی، آبیاری فضای سبز و پر کردن مخازن میتواند استفاده شود. رسیدن به بیشترین بازدهی ممکن در کوتاهترین زمان از مزایای این مدل بوسترها محسوب میشود. این مدل از پمپ ها نیز خود به دو دسته تقسیم می شوند:

یک نوع آن همراه با Change over یا PLC است. این مدل دارای قطعه هوشمندی است که پمپ ها را از طریق برنامه ای که در آن قابل ذخیره سازی است براساس زمانبندی مشخص شده خاموش و روشن میکند. این باعث میشود همه پمپ ها به یک اندازه کار کنند. نوع دیگر آن بدون چنج آور یا PLC است. در این نوع پمپ ها به ترتیب و از طریق تنظیم کلیدهای فرمان دهنده در مدار قرار میگیرند و فشار شبکه را تامین می کند.

در بوستر پمپ دور ثابت از چند منبع دیافراگمی با ظرفیتهای ویژه استفاده می شود. مناسبترین ظرفیت مفید منبع دیافراگمی برای 15 بار روشن و خاموش شدن هر یک از الکتروپمپ ها از حاصل تقسیم ظرفیت یک پمپ بر حسب لیتر در دقیقه، به تعداد پمپ ها حاصل میشود. راندمان منبع دیافراگمی معمولاً  33% است، بنابراین حجم اسمی منبع دیافراگمی 3 برابر حجم واقعی آن خواهد بود.

قیمت بوستر پمپ آب

مکانیزم عملکرد بوستر پمپ دور ثابت

در طول زمانی که یک یا چند الکتروموتور همزمان روشن و در حال کار هستند، علاوه بر تأمین آب مورد نیاز، مقدار اضافی آن در دیافراگم منبع دیافراگمی ذخیره میشود. این کار باعث افزایش تدریجی فشار سیستم و رسیدن آن به فشار پرشر سوئیچ ماکسیمم می شود. بدین ترتیب فرمان خاموش شدن الکترو موتورهای روشن توسط مدار فرمان صادر میشود. البته این موضوع را نیز باید در نظر داشت که ممکن است مدار فرمان تمام الکترو پمپ ها را خاموش نکند و فقط تعدادی از آنها را خاموش کند تا فشار از درجه حداکثری کاهش پیدا کند.

پس از رسیدن به این حالت آب مصرفی از منبع دیافراگمی به شبکه مصرف وارد می شود. با مصرف آب درون دیافراگم، فشار سیستم کاهش پیدا خواهد کرد تا به فشار پرشر سوئیچ حداقلی برسد. در این حالت فرمانی به مدار فرستاده می شود که فشار سیستم کاهش پیدا کند. در این شرایط مدار فرمان دستور روشن شدن الکترو پمپها را صادر می کند تا فشار سیستم افزایش پیدا کند. این روند روشن و خاموش الکترو پمپ ها در سیستم دور ثابت ادامه پیدا میکند تا بهینه ترین حالت تامین فشار آب در شبکه ادامه پیدا کند.

بوستر پمپ دور متغیر

با استفاده از تکنولوژیهای جدید و بروز در بوستر پمپ دور متغیر، قابلیت تنظیم سرعت گردش پمپ با استفاده از اینورترهای تابلو فرمان بوجود آمده است. شروع به کار و استارت ناگهانی و لحظه ای پمپ ها از جمله معایبی است که میتواند باعث لرزش و صدای بیشتر و کاهش طول عمر مفید آنها شود. این مشکل در بوستر پمپ آبرسانی دور متغیر با استفاده از سیستم راه اندازی تدریجی الکتروپمپ برطرف شده است.

بوستر پمپ های دور متغیر از نظر شکل ظاهری یا مدلهای دور ثابت تفاوتی ندارند. بلکه تغییرات نوع کارکرد در این مدل در تابلو فرمان ایجاد شده است. این تغییر اساسی استفاده از اینورتر دستگاه کنترل و تنظیم دور پمپ است. در واقع سیستم دبی و فشار مورد نیاز مشخص شده را توسط تغییر سرعت الکتروموتور ایجاد می کند. میتوان گفت در سیستم کنترلی یک مجموعه بوستر پمپ آبرسانی دور متغیر، مدار فرمان و نقشه تابلو برق از مهمترین بخشهای آن محسوب می شوند.

انواع بوستر پمپ آبرسانی

این مدل از بوستر پمپ ها دارای سیستم رادیو فرکانس متغیر VDF هستند و این توانایی را دارند تا سرعت دورانی پمپ را با توجه به هد و دبی مورد نیاز تغییر دهد. اینورترها قابلیت برنامه نویسی شدن را داشته و می توان برای آنها بر حسب نیاز و شرایط برنامه مورد نیاز را تعریف کرد. نکته قابل توجه این است که استفاده از اینورتر باعث کاهش مصرف برق و هزینه‌های مربوط به نگهداری و استهلاک کل سیستم خواهد شد.

ثابت نگه داشتن فشار و حذف ضربات هیدرولیکی (ضربه قوچ) از دیگر مزایای آنها محسوب میگردد. اگر چه هزینه خرید بوستر پمپ دور متغیر بالاتر از مدلهای دور ثابت است، اما در بلند مدت با احتساب هزینه‌های مربوط به نگهداری و مصرف برق، آنها بصرفه تر خواهند بود و اغلب برای مصارف آب شرب استفاده می شوند.

نحوه کارکرد بوستر پمپ دور متغیر

آنها علاوه بر کنترل بهینه مصرف برق، باعث تأمین فشار ثابت و متناسب با نیاز مصرف کنندگان در شبکه آبرسانی می‌شوند. اساس کار بوستر پمپهای دور متغیر اینورتر است. در واقع اینورتر باعث تنظیم فرکانس برق ورودی در سیستم میشود. در بوسترهای مدل دور متغیر، کنترل دور پمپ بیشتر از هر چیزی اهمیت دارد.

در واقع کارکرد پمپ بر اساس برق است و این برق به الکتروپمپ‌ها برای گردش منتقل می‌شود که تغییر گردش با استفاده از برق خروجی تولید شده توسط اینورتر انجام می‌شود. از برندهای شناخته شده این مدل می توان به بوستر پمپ دور متغیر پمپیران و پنتاکس اشاره کرد.

سرعت گردش الکتروپمپ‌ها در بوستر پمپ دور متغیر از صفر تا مقدار نامی آن و روشن شدن پمپ بعدی میتواند متغیر باشد. تغییر این سرعت گردش بر اساس تغییر فرکانس برق ورودی اعمال شده از طریق اینورتر اتفاق می افتد. واضح است که این تغییر سرعت به دلیل تغییرات فشار آب مصرفی است که باعث می‌شود تا فشار دبی پمپ در هر سرعت گردش جدید تغییر پیدا کند تا به مقدار دلخواه در یک پمپ برسد.

در ادامه اگر همچنان فشار کافی نباشد پمپ بعدی روشن و وارد مدار خواهد شد. این مسئله باعث می‌شود تا بوستر پمپ دور متغیر به صورت لحظه ای و ناگهانی خاموش و روشن نشود. در نتیجه فشار آب در جریان آبرسانی ثابت خواهد ماند و این بارزترین و مهمترین ویژگی این نوع بوسترها است.

روند کار نیز بدین شکل است که در ابتدای کار اولین الکتروپمپ که اصلی محسوب میشود شروع به کار می‌کند. هر چه فشار آب و در نتیجه جریان برق خروجی از اینورتر زیاد شود، سرعت گردش دستگاه هم افزایش پیدا خواهد کرد تا جایی که فرکانس برق خروجی به برق شهری برسد. این به معنی رسیدن سرعت گردش پمپ به مقدار نامی خود است. در ادامه و در صورت نیاز پمپ دوم به همین ترتیب وارد مدار شده و شروع به کار می‌کند. این روند تا رسیدن به آخرین پمپ و تأمین فشار آب مورد نیاز ادامه پیدا میکند.

قیمت بوستر پمپ

بسیاری از اوقات به دلیل توجه بیش از حد خریداران به قیمت ارزانتر بوستر پمپ، بازار ساخت و فروش سیستمهای نامرغوب و ارزان قیمت رونق یافته است. در چنین شرایطی چند برابر قیمت اولیه خرید، صرف هزینه برق، تعمیرات و نگهداری این سیستمها خواهد شد. همین مورد باعث عدم رضایت مصرف کنندگان می شود. لذا بررسی و تحقیق اولیه خریداران، هم باعث رضایت آنها خواهد شد و هم ارائه خدمات مناسب تر، از طرف شرکتهای معتبر و فعال در این زمینه را هموار می کند.

قیمت بوستر پمپ

با توجه به نوسانات زیاد قیمت ارز و همچنین قطعات اولیه تولید، ارائه یک لیست قیمت بوستر پمپ امکان پذیر نمی باشد. بنابراین برای استعلام قیمت این محصول در صورت نیاز برای خرید بهترین راهکار استعلام از مشاوران شرکت است.

در کل بوستر پمپ ها به دلیل اینکه از قطعات زیادی تشکیل شده و هر کدام قیمت متفاوتی دارند برای تعیین قیمت نهایی باید تمامی قطعات مورد نیاز در ساخت آنها را با توجه به نیاز مشتری انتخاب و قیمت گذاری نمود.

فروش بوستر پمپ لووارا lowara، ابارا Ebara، گراندفوس Grundfos، ویلو Wilo، کالپدا Calpeda، داب DAB، لئو Leo یا لیو، پنتاکس Pentax، کی اس بی.KSB توسط شرکتهای وارد کننده و نماینده‌های تولید کننده‌های داخلی انجام می گیرد. برای استعلام قیمت هر یک از انواع بوستر پمپ های وارداتی با همکاران من در واحد فروش گروه صنعتی ناب زیست تماس بگیرید.

استانداردهای بوستر پمپ آتش نشانی

براساس استاندارد NFPA اگر شما بخواهید پمپ، شیرآلات، لوله و… را در سیستم اطفا حریق نصب کنید آن تجهیز باید براساس استاندارد، توسط یکسری موسسات معتبر تست و گواهی آن صادر شده باشد. از مهمترین این استانداردها UL و FM و VDS هستند که امریکایی بوده و در سرتاسر جهان اعتبار دارند.

برای بوستر پمپ‌های اطفای حریق استانداردهای متنوع و زیادی وجود دارد. سازمان آتش نشانی نیز یک پیش نویس به همین منظور تهیه کرده است. اما از مشهورترین استانداردها می توان موارد زیر را نام برد:

  • استاندارد NFPA: که شناخته شده ترین و معتبرترین استاندارد است.
  • EN 12845 استاندارد اروپایی: که بعلت حضور برندهای اروپایی (مانند ایتالیایی، آلمانی و گاها انگلیسی) در کشور ما معمولا از این استاندارد استفاده می شود.

ذکر این نکته لازم است که استاندارد NFPA در بیشتر نقاط دنیا قابل اتکاتر می باشد. حال که استاندارد NFPA بعنوان معتبرترین استاندارد در زمینه طراحی و الزامات بوستر پمپهای آتش نشانی در زیر به معرفی مختصری از آن می پردازیم. National Fire Protection Association (NFPA) یک سازمان بزرگ معتبر است که اهداف زیر را دنبال می کند:

  1. کاهش بار جهانی حریق و خطرات ناشی از آن.
  2. ارائه کدهای عمومی و استانداردهای اطفای حریق (چیزی در حدود 300 کد و استاندارد).
  3. تخقیق و آموزش.

تفاوت میان کد و استاندارد: کدهای NFPA کارهای که باید انجام شود را مشخص می کند و استانداردهای آن مشخص می کنند که این کدها چگونه باید اجرا شوند.

بر اساس بند 8.3.2.4 هندبوک NFPA 25 (استاندارد بازرسی، تست و تعمیرات سیستم‌های اطفاء حریق آبی) پمپ آتش‌نشانی با محرک دیزل باید حداقل به مدت 30 دقیقه در هر هفته تست شود. این الزام به این منظور در نظر گرفته شده است که هم به پمپ و هم به محرک آن در این زمان 30 دقیقه به دمای نقطه عملکرد خود می‌رسند که این همان نقطه‌ای است که اکثر متخصصان قبول دارند که اگر مشکلات ناشی از دمای بیش از حد وجود داشته باشد نمایان خواهد شد.

علاوه بر این در زمان کارکرد به اندازه 30 دقیقه میزان کافی از سوخت (گازوئیل) مصرف شده که مانع از رکود سوخت در مخزن ذخیره آن می‌شود. سوخت راکد باعث تراکم آب شده و در نتیجه سبب تسریع رشد میکروبیولوژیکی می‌شود. همین امر موجب ایجاد آلودگی و لجن مضر شده که می تواند به فیلترهای سوخت آسیب برساند، گرفتگی ایجاد کرده و باعث نشت شود. همچنین کار کردن محرک (موتور دیزل) به اندازه کافی تا رسیدن به نقطه نامی آن از انباشت رطوبت جلوگیری می‌کند.

انباشته شدن رطوبت شرایطی است که در آن باقیمانده سوخت ناشی از احتراق ناقص موتور دیزل در داخل سیلندرها و الگزوز محرک تجمع پیدا می‌کند. در طی یک زمان طولانی این انباشت شدن سوخت می‌تواند عملکرد موتور را به طور جدی کاهش دهد، میزان مصرف سوخت را افزایش داده و در نهایت منجر به خرابی موتور دیزل شود.

زمانی که پمپ با محرک الکتریکی راه اندازی می‌شود، انرژی که برای بالا بردن سرعت پمپ مصرف می‌شود گرمای زیادی در سیم‌پیچ‌های موتور الکتریکی ایجاد می‌کند. مطابق بند 8.3.2.3 هندبوک NFPA 25 پمپ با محرک الکتریکی باید حداقل به مدت 10 دقیقه کار کند که این 10 دقیقه حداقل زمان لازم از زمان راه اندازی برای خنک کردن سیم‌پیچی الکتروموتور است. اگر بوستر پمپ آتش‌نشانی که باید به منظور جلوگیری از گیرپاژ کردن هر هفته یک بار روشن شود، در هر بار روشن شدن کمتر از 10 دقیقه کار کند، در طی زمان و پس از استارت و استاپ‌های مکرر، عمر آن به شدت کاهش پیدا می‌کند.

علت دیگر حداقل زمان تست 10 دقیقه‌ای این است که زمان کافی برای بررسی پکینگ‌های آببندی و یاتاقان‌ها فراهم می‌شود که آیا بیش از حد گرم شده‌اند و یا دچار نشتی بیش از حد مجاز هستند. بازرسی یاتاقان‌های بوستر پمپ بسیار اهمیت دارد زیرا یاتاقان‌های خراب منجر به مشکلات بزرگتری خواهد شد.

دقت کنید بدلیل وجود فشار بالا درون لوله‌های خروجی از بوستر پمپهای خانگی و آنشنشانی حتما از لوله پلی اتیلن فشار قوی باید استفاده نمائید.

تفاوت بوستر پمپ و پمپ آب

تفاوتهای بوستر پمپ آتش نشانی و آبرسانی

  • در بوستر پمپهای اطفای حریق به ازای هر پمپ یک تابلو برق مجزا باید وجود داشته باشد. در اینجا ما برای الکتروپمپ موتور دیزل و جوکی پمپ یک تابلو برق جداگانه داریم. یعنی همانند بوستر پمپهای آبرسانی نیست، که بطور مثال اگر سه پمپ داشته باشیم تنها یک تابلو برق وظیفه کنترل سیستم بوسترپمپ را بعهده دارد.
  • در بوسترهای اطفای حریق در بخش مکش، کلکتوری وجود ندارد.
  • در اینجا برای هر پمپ دو عدد سوئیچ فشار وجود دارد که یکی از سوئیچ ها به عنوان رزو و استندبای قرار دارد.
  • در زیر پرشر سوئیچ یک شیر تست وجود دارد که در صورت باز کردن این شیر پمپ ها استارت می کنند.
  • بعلت اینکه بوستر پمپهای آتش نشانی برای مدت طولانی خاموش است و صرفا در موقع حریق استارت می شود به همین دلیل همین باید برای هر پمپ دو پرشر سوئیچ داشته باشیم که در صورت عمل نکردن یکی، دیگری وارد شود. همچنین بوسترها باید بصورت دوره ای تست شود و از نظر عملکردی نیز تضمین شود و تعبیه شیر تست به همین خاطر است.
  • در بوستر پمپهای اطفای حریق هر یک از پمپ ها یک منبع دیافراگمی جداگانه بر روی خط دهش خود دارند.

در انتها راهنمای نصب و دستورالعمل بهره برداری از بوستر پمپ برای دانلود در اختیارتان قرار گرفته است.

راهنمای_نصب_و_بهره‌برداری_بوسترپمپ

رای کاربران
[امتیاز کلی: 16 میانگین: 4.5]
  1. مجتبی طب یار

    سلام . لیست قیمت بوستر پمپ های پمپیران رو می تونید به ایمیل من به آدرس mojy.tebyar@yahoo.com بفرستید ؟ ممنون میشم .
    اگر لیست قیمت بوستر پمپ های دانفوس رو هم داشته باشید خیلی عالی میشه . ممنون.

    1. ناب زیست.م

      سلام. جناب طبیار. به همکاران فروش اعلام شد براتون ارسال کنند. فقط در نظر داشته باشید قیمت بوسترها بروز اعلام میشن. با تشکر.

دیدگاهتان را بنویسید

فیلد های ستاره دار* الزامی می باشند.

۰۲۱-۸۸۷۲۲۰۲۷ با یک کلیک تماس بگیرید