چیلر تراکمی

چیلر تراکمی

در سیستمهای تهویه مطبوع و سرماساز صنعتی از چیلر تراکمی برای تأمین آب سرد این سیستمها استفاده میشود. در واقع مبردهای تراکمی اصلی ترین بخش تهیه آب سرد در این دستگاه ها هستند. از نام آنها نیز مشخص است که عملکردشان بر اساس سیکل تبرید تراکمی میباشد.

این گاز سپس به کندانسور وارد شده توسط آب یا هوای محیط، خنک شده و به مایع تبدیل می‌گردد. این مایع با عبور از شیر انبساط وارد خنک ‌کننده (اواپراتور) می‌شود که در فشار کمتری قرار دارد. این کاهش فشار باعث تبخیر مایع گردیده و در نتیجه مایع سردکننده با گرفتن حرارت نهان تبخیر خود از محیط خنک ‌کننده، باعث ایجاد برودت در موادی که با قسمت خنک‌ کن در ارتباطند می‌گردد.

در این سیستم همانند تمام سیکل تبریدها دارای 4 قطعه اصلی کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور می­باشد و مبرد که شریان حرکت سیکل تبرد می­باشد.

چیلر تراکمی

کاربردهای چیلر تراکمی

چیلر تراکمی یک دستگاه سرمایشی است که از سیکل تبرید تراکمی برای تولید آب سرد استفاده می کند. آب سرد تولیدی چیلر می تواند برای اهداف مختلفی مانند سرمایش فضاهای مسکونی، تجاری و صنعتی، تولید یخ، تهویه مطبوع، خنک کاری ماشین آلات صنعتی و غیره استفاده شود.

چیلرهای تراکمی در سیستم های تهویه مطبوع برای تولید آب سرد مورد استفاده قرار می گیرند. آب سرد تولید شده توسط چیلر به فن کویل ها، هواسازها یا ایرکولر ها منتقل می شود و از طریق این تجهیزات، هوای خنک در محیط توزیع می شود.

چیلرهای تراکمی کاربرد گسترده ای در تهویه مطبوع ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی دارند. این دستگاه ها می توانند برای سرمایش فضاهای بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار گیرند.

در صنایع مختلف، تجهیزات و ماشین آلات معمولاً در اثر کارکرد، گرما تولید می کنند. این گرما می تواند باعث آسیب به تجهیزات و کاهش عمر آنها شود. از این رو، لازم است که این گرما از تجهیزات و ماشین آلات خارج شود. چیلرهای تراکمی در صنایع مختلف برای خنک کاری تجهیزات و ماشین آلات مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال، در صنایع پلاستیک سازی، از آنها برای خنک کاری قالب های تزریق پلاستیک استفاده می شود.

در فرآیندهای صنعتی مختلف، کنترل دما از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به عنوان مثال، در صنایع غذایی، لازم است که مواد غذایی و نوشیدنی ها در دمای مناسب نگهداری شوند تا کیفیت آنها حفظ شود. چیلرهای تراکمی در فرآیندهای صنعتی مختلفی برای کنترل دما استفاده می شوند. به عنوان مثال، در صنایع غذایی، از این دستگاه ها برای خنک کاری مواد غذایی و نوشیدنی ها استفاده می شوند.

اجزای چیلر تراکمی

  1. الکترو موتور: میل لنگ کمپرسور را به حرکت درمی‌آورد حرکت دورانی میل لنگ باعث حرکت رفت و برگشت پیستون در داخل سیلندر می‌گردد در نتیجه گاز مبرد در کمپرسور متراکم می‌شود.
  2. کوپلینگ: جفت‌کننده محور الکترو موتور با محور میل لنگ کمپرسور است.
  3. کمپرسور: گاز خروجی از اواپراتور را متراکم کرده وارد کندانسور می‌کند.
  4. لوله رانش: گاز خروجی از کمپرسور را به کندانسور هدایت می‌کند.
  5. کندانسور: کندانسور در چیلرهای تراکمی از نوع پوسته و لوله است در داخل پوسته گاز مبرد و در داخل لوله‌ها آب خنک جریان دارد. گاز داغ و متراکم توسط لوله وارد پوسته کندانسور می‌شود. به علت تماس با لوله‌های مسی حاوی آب خنک، خنک شده به مایع تبدیل می‌شود و از پایین از طریق لوله خارج می‌شود. آب جریانی از طریق لوله وارد کندانسور شده و از طریق لوله خارج می‌شود. آب خروجی از کندانسور به برج خنک کن هدایت می‌شود تا پس از خنک شدن دوباره به کندانسور برگردد.
  6. لوله خروج مایع مبرد از کندانسور
  7. شیر سرویس کندانسور: برای بستن لوله خروج مبرد از کندانسور در مواقع سرویس و تعمیرات و توقف طولانی دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  8. شیر تغذیه ماده مبرد: برای شارژ سیستم استفاده می‌شود.
  9. فیلتر درایر یا صافی رطوبت گیر: وجود مواد جامد و رطوبت در دستگاه تبرید موجب بروز اشکالاتی می‌گردد که برای جلوگیری آن از وسیله‌ای به نام فیلتر برای گرفتن مواد جامد و درایر برای گرفتن رطوبت موجود در سیستم استفاده می‌شود.
  10. شیر برقی: که در صورت وصل بودن جریان الکتریکی مسیر عبور مایع مبرد را باز نگه می‌دارد این شیر برقی از ترموستات فرمان می‌گیرد.
  11. شیشه رویت یا سایت گلاس: میزان تغذیه ماده مبرد در سیستم و همچنین وجود رطوبت بیش از حد را در سیستم مشخص می‌نماید.
  12. اواپراتور: ماده مبرد پس از عبور از شیر انبساط وارد اواپراتور چیلر تراکمی می‌شود و در داخل لوله‌های مسی تبخیر شده و به صورت بخار از اواپراتور خارج می‌شود. تبخیر در اواپراتور باعث سرد شدن آب جریانی در پوسته می‌گردد. آب سرد شده از محل بطرف هواساز و فن کویلها جریان می‌یابد و در برگشت از هواساز یا فن کویلها از محل وارد اواپراتور چیلر تراکمی می‌شود.
  13. شیر انبساط ترموستاتیک: که از دمای گاز خروجی از اواپراتور تأثیر گرفته مقدار ماده مبرد ورودی به اواپراتور را تنظیم می‌نماید.
  14. لوله مکش: که گاز خروجی از اواپراتور از طریق لوله وارد قسمت مکش کمپرسور می‌گردد.
  15. تابلو وسایل اندازه‌گیری و کنترل فشار: که مانومترهای فشار زیاد و فشارکم کنترل فشار کم و زیاد و کنترل فشار روغن روی آن نصب شده‌اند.

شماتیک کاربرد مبردهای تراکمی

طرز کار چیلر تراکمی

در چیلر تراکمی ابتدا گاز توسط کمپرسور، متراکم می‌گردد. این گاز سپس به کندانسور وارد شده توسط آب یا هوای محیط، خنک شده و به مایع تبدیل می‌گردد. این مایع با عبور از شیر انبساط وارد خنک‌کننده (اواپراتور) می‌شود که در فشار کمتری قرار دارد. این کاهش فشار باعث تبخیر مایع گردیده و در نتیجه مایع سردکننده با گرفتن حرارت نهان تبخیر خود از محیط خنک‌کننده، باعث ایجاد برودت در موادی که با قسمت خنک‌کننده در ارتباطند می‌گردد. سپس گاز ناشی از تبخیر، به کمپرسور منتقل می‌شود.

نقشه چیلر تراکمی در دو حالت یکی شماتیک مکانیزم عملکرد خنک کاری و دیگری چرخه کارکرد چیلر می باشد. به این صورت است که آب خنکی که توسط برج خنک کننده خنک کاری روی آن صورت گرفته توسط پمپ وارد کندانسور چیلر می شود تا گرمای مبرد را دریافت کند و سبب خنک شدن مبرد شود. پس از انتقال گرما توسط مبرد به آب، آب گرم شده مجددا به برج خنک کننده بر می گردد تا خنک کاری روی آن ادامه یابد.

این سیکل خنک کاری دائما ادامه پیدا کند تا دمای معین به دست آید. سپس مایع مبردی که در چیلر خنک کاری رو ی آن صورت گرفته توسط پمپی به دستگاه فن کویل یا هواساز انتقال پیدا می کند و با دریافت گرما از محیط مجددا به چیلر باز می گردد تا عملیات خنک کاری انجام گیرد. در ادامه نحوه استقرار اجزاء درون چیلر تراکمی به تصویر کشیده خواهد شد.

مکانیزم کارکرد چیلر تراکمی

شرایط کار چیلر تراکمی

  1. دمای آب رفت برج خنک کن بایستی ۲۸ درجه سانتیگراد باشد.
  2. دمای آب برگشت برج خنک کن بایستی ۵ درجه سانتیگراد با رفت اختلاف داشته باشد.
  3. فشار گاز فریون در مکش چیلر تراکمی بایستی ۴۵ تا ۷۵ پی اس آی ورانش ۲۰۰ تا ۲۶۰ پی اس آی باشد با کندانسور آبی.
  4. هنگامی که می‌خواهیم گاز تزریق کنیم بایستی شیر سرویس آن را ببندیم.
  5. در حالت کارکرد چیلر تمامی شیرهای آن بایستی باز باشد. مکش-رانش-مایع.
  6. برای روشن کردن چیلر ابتدا فن برج سپس پمپ فن کوئل و بعد از آن پمپ برج را روشن می‌کنیم.
  7. برای وکیوم کردن چیلرهای تراکمی بایستی دستگاه خاموش باشد.
  8. برای روغن زدن هم باید دستگاه خاموش باشد.
  9. فشار روغن حداقل 20PSi بیشتر از درجه فشار مکش باشد.
  10. سطح شیشه نشان دهنده مایع مبرد باید صاف و بدون حالت کف زدگی باشد.
  11. روغن داخل کمپرسور حدود ۱/۲ سطح شیشه روغن نما باشد و اگر از ۱/۴ سطح شیشه کمتر باشد روغن لازم را تأمین کنید.
  12. مقدار اسید برای هر ظرفیت چیلر معادل ۱/۵ کیلوگرم پیشنهاد می‌شود.
  13. از گیج قرمز برای فشار زیاد و تست ازت استفاده می‌شود.
  14. از گیج آبی (یا سبز) برای فشار کم و وکیوم کردن دستگاه چیلر استفاده می‌شود.
  15. در کنار دریا فشار وکیوم باید ۱/۲۹ اینچ جیوه باشد و در تهران ۲۷ اینچ جیوه.

قیمت چیلر تراکمی

انواع چیلر تراکمی

در یک دسته بندی کلی این سیستمها به دو نوع چیلر تراکمی هوا خنک (هوایی) و چیلر تراکمی آب خنک (آبی) تقسیم بندی میشوند. چیلر تراکمی آبی در صنعت تأسیسات، آب سرد مورد نیاز کویل سرمایش فن‌کویل ها و هواسازها را تأمین می نماید. در یک مقایسه کلی بین چیلرهای آبی و هوایی می توان گفت، راندمان چیلرهای آبی همواره بیشتر از راندمان چیلرهای هوایی می باشد.

انواع چیلر تراکمی

اما امتیاز چیلرهای هواخنک نسبت به نوع آبی بی نیاز بودن مدل هوایی به آب و در نتیجه عدم ایجاد رسوب در مدار خنک کننده و افزایش طول عمر سیستم تأسیسات تهویه مطبوع می‌باشد. علاوه بر این چیلرهای هوایی مواقعی که آب قطع میشود همچنان کار خود را ادامه خواهند داد.

انتخاب نوع چیلر تراکمی مناسب به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله نوع کاربرد، ظرفیت خنک کنندگی مورد نیاز، شرایط محیطی و بودجه.

چیلرهای تراکمی بر اساس نوع کمپرسور، نوع کندانسور، نوع مبرد و سایر عوامل به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. در ادامه به معرفی برخی از انواع رایج چیلرهای تراکمی می‌پردازیم:

چیلر تراکمی هوا خنک

چیلرهای تراکمی هوا خنک رایج‌ترین نوع چیلرها هستند و در کاربردهای مختلفی مانند تهویه مطبوع، تولید یخ و صنایع استفاده می‌شوند. این مدل ها از جریان هوا برای دفع گرمای اضافی مبرد استفاده می‌کنند.

عملکرد چیلر تراکمی هوا خنک به این صورت است که کمپرسور، مبرد را از اواپراتور که در حالت مایع است، دریافت می کند و آن را فشرده می کند. مبرد فشرده شده سپس وارد کندانسور می شود و گرمای خود را به هوای اطراف منتقل می کند و به حالت مایع تبدیل می شود. مبرد مایع سپس وارد شیر انبساط می شود و فشار آن کاهش می یابد. مبرد با فشار کاهش یافته وارد اواپراتور می شود و گرمای محیط اطراف را جذب می کند و به حالت گازی تبدیل می شود. این چرخه به طور مداوم تکرار می شود و باعث سرد شدن آب می شود.

چیلر تراکمی هوا خنک

مزایای چیلر تراکمی هوا خنک

  • هزینه اولیه نسبتاً پایین
  • نصب آسان
  • نیاز به نگهداری کم
  • مناسب برای مناطق با کمبود آب

معایب چیلر تراکمی هواخنک

  • راندمان پایین تر نسبت به چیلر تراکمی آب خنک
  • تولید صدا بیشتر
  • نیاز به فضای باز برای نصب کندانسور

چیلر تراکمی آب خنک

چیلر تراکمی آب خنک در کاربردهایی که نیاز به خنک کردن سریع یا با ظرفیت بالا است استفاده می‌شوند. این دستگاه ها از جریان آب برای دفع گرمای اضافی مبرد استفاده می‌کنند.

در چیلرهای تراکمی آب خنک کمپرسور مبرد را فشرده می کند و دما و فشار آن را افزایش می دهد. مبرد فشرده شده سپس وارد کندانسور می شود و گرمای خود را به آب سرد منتقل می کند و به حالت مایع تبدیل می شود. مبرد مایع سپس وارد شیر انبساط می شود و فشار آن کاهش می یابد. مبرد با فشار کاهش یافته وارد اواپراتور می شود و گرمای محیط اطراف را جذب می کند و به حالت گازی تبدیل می شود. این چرخه به طور مداوم تکرار می شود و باعث سرد شدن آب می شود.

چیلر تراکمی آب خنک

مزایای چیلر تراکمی آب خنک

  • ظرفیت بالا
  • ضریب عملکرد بالا
  • صدای کم
  • قابلیت استفاده در ظرفیت های مختلف

معایب چیلر تراکمی آبی

  • نیاز به برج خنک کننده
  • هزینه نصب و نگهداری نسبتاً بالا

 

سازنده چیلر تراکمی

چیلر تراکمی دیفرانسیل فشار

چیلرهای تراکمی دیفرانسیل فشار از اختلاف فشار بین دو سیال برای تولید آب سرد استفاده می‌کنند. این مدل ها در کاربردهایی که نیاز به خنک کردن با دمای پایین است استفاده می‌شوند.

چیلر تراکمی دیفرانسیل فشار (Differential pressure chiller) نوعی چیلر تراکمی است که در آن، فشار مبرد در اواپراتور و کندانسور با یکدیگر متفاوت است. این تفاوت فشار باعث می شود که مبرد با سرعت بیشتری در اواپراتور و کندانسور جریان یابد و در نتیجه، راندمان چیلر افزایش یابد.

در یک چیلر تراکمی معمولی، فشار مبرد در اواپراتور و کندانسور با یکدیگر برابر است. این امر باعث می شود که مبرد با سرعت کمتری در اواپراتور و کندانسور جریان یابد و در نتیجه، راندمان چیلر کاهش یابد. در این دستگاه ها، اختلاف فشار بین اواپراتور و کندانسور توسط یک پمپ دیفرانسیل فشار ایجاد می شود. این پمپ می تواند یک پمپ مکانیکی یا یک پمپ جابجایی مثبت باشد.

مزایای چیلر تراکمی دیفرانسیل فشار

  • راندمان بالاتر
  • افزایش ظرفیت
  • کاهش اندازه و وزن

معایب چیلر تراکمی دیفرانسیل فشار

  • هزینه بالاتر
  • نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتر

چیلر تراکمی با کمپرسور اسکرو

چیلر تراکمی با کمپرسور اسکرو (Screw Compressor Chiller) نوعی چیلر تراکمی است که در آن، از کمپرسور اسکرو برای تراکم مبرد استفاده می شود. کمپرسور اسکرو یک نوع کمپرسور جابه جایی مثبت است که از دو مارپیچ مارپیچ تشکیل شده است که با هم می چرخند. این چیلرها در کاربردهایی که نیاز به ظرفیت خنک کنندگی بالا است استفاده می‌شوند.

چیلر تراکمی اسکرو

مزایای چیلر تراکمی اسکرو

  • راندمان بالاتر
  • ظرفیت بالاتر
  • صدای کمتر
  • طول عمر بیشتر

معایب چیلر تراکمی اسکرو

  • هزینه بالاتر
  • نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتر

چیلر تراکمی با کمپرسور سانتریفیوژ

چیلر تراکمی با کمپرسور سانتریفیوژ (Centrifugal Compressor Chiller) نوعی چیلر تراکمی است که در آن، از کمپرسور سانتریفیوژ برای تراکم مبرد استفاده می شود. کمپرسور سانتریفیوژ یک نوع کمپرسور دینامیکی است که از نیروی گریز از مرکز برای تراکم مبرد استفاده می کند. این مدلها در کاربردهایی که نیاز به ظرفیت خنک کنندگی بالا است استفاده می‌شوند.

چیلر تراکمی سانتریفیوژ

مزایای چیلر سانتریفیوژ

  • ظرفیت بسیار بالا
  • راندمان بالا
  • صدای کم

معایب چیلر سانتریفیوژ

  • هزینه بالاتر
  • نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتر

چیلر تراکمی با کمپرسور روتاری

چیلر تراکمی با کمپرسور روتاری (Rotary Compressor Chiller) نوعی چیلر تراکمی است که در آن، از کمپرسور روتاری برای تراکم مبرد استفاده می شود. کمپرسور روتاری یک نوع کمپرسور جابه جایی مثبت است که از یک روتور دوار برای تراکم مبرد استفاده می کند. این چیلرها در کاربردهایی که نیاز به ظرفیت خنک کنندگی متوسط است استفاده می‌شوند.

مزایای چیلر تراکمی با کمپرسور روتاری

  • ظرفیت بالا
  • راندمان بالا
  • صدای کم
  • هزینه نسبتاً پایین

معایب چیلر تراکمی با کمپرسور روتاری

  • طول عمر کمتر
  • نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتر

چیلر تراکمی با کمپرسور پیستونی

چیلر تراکمی با کمپرسور پیستونی (Reciprocating Compressor Chiller) نوعی چیلر تراکمی است که در آن، از کمپرسور پیستونی برای تراکم مبرد استفاده می شود. کمپرسور پیستونی یک نوع کمپرسور جابه جایی مثبت است که از یک پیستون برای تراکم مبرد استفاده می کند. این مدل از دستگاه ها در کاربردهایی که نیاز به ظرفیت خنک کنندگی کم است استفاده می‌شوند.

چیلر تراکمی پیستونی

مزایای چیلرهای پیستونی

  • تنوع ظرفیت
  • تنوع قیمت
  • سهولت تعمیر و نگهداری

معایب چیلر تراکمی پیستونی

  • راندمان پایین تر
  • صدای بیشتر
  • طول عمر کمتر

سیکل تبرید چیلر تراکمی

سیکل تبرید در چیلر تراکمی از چهار بخش اصلی تشکیل می شود که به ترتیب عبارتند از:

  • کمپرسور
  • کندانسور
  • شیر انبساط
  • اواپراتور
  • مبرد

1.کمپرسور

یک دستگاه مکانیکی است که با کاهش حجم گازها، فشار آن‌ها را افزایش می‌دهد. این بخش اصلی ترین قسمت سیکل محسوب می شود. زیرا وظیفه ی اصلی آن متراکم کردن و افزایش فشار گازهای مبرد مانند R22 و R134 و R410A و R407C و… است.

محرک های اصلی کمپرسور تبریدی از انواع مختلفی تشکیل شده است مانند موتور احتراق داخلی یا موتور الکتریکی. در اینجا می توانیم به انواع مختلف کمپرسورهای سیکل تبرید اشاره کنیم که عبارتند از اسکرال، اسکرو، رفت و برگشتی و سانتریفیوژی.

سیکل تبرید چیلر تراکمی

2.کندانسور

کندانسور تقطیر کننده دستگاهی است که از لوله های (کویل) پر پیچ و خم تشکیل شده که سیال گازی با درجه حرارت بالا در آن به سه روش حرارت خود را از دست می دهد تا به مایع تبدیل شود (تقطیر).

چیلر های تراکمی دارای دو عدد مبدل حرارتی هستند که به آنها اواپراتور و کندانسور چیلر می گویند. این بخش ها همراه با کمپسور، مبرد و شیر انبساط یک چرخه سرمایشی هوا خنک یا آب خنک را ایجاد می کند. اواپراتور و کندانسور علاوه بر مبردهای تراکمی در مدار دیگر دستگاههای گرمایشی و سرمایشی همچون داکت اسپیلیت و… استفاده می شوند.

چیلر تراکمی هوا خنک

 

3.شیر انبساط

این شیر بعد از کندانسور و قبل از اواپراتور تعبیه می شود. هدف از آن کاهش فشار موجود در مایع مبرد در سیکل تراکمی می باشد. وقتی مبرد از کندانسور خارج می شود به سمت اواپراتور حرکت می کند قبل از ورود به اواپراتور از شیر انبساط عبور می کند تا از فشارش کاسته شود و بتواند در اواپراتور با جذب گرمای محیط اطراف خود دوباره به حالت گازی تغییر فاز دهد. شیر انبساط هم در چیلر تراکمی هواخنک و هم در چیلر تراکمی آب خنک استفاده می شود.

شیر انبساط مبرد تراکمی

4.اواپراتور

یک مبدل حرارتی است که در آن سیال مایع وارد کویل ها شده و چون دارای فشار پایین است کمترین حرارت را از سیال اطراف لوله جذب کرده و تبخیر می شود. این سیال هم می تواند گاز یا مایع باشد. به این ترتیب از حالت مایع به گاز تبدیل می شود و به همین این خاطر به اواپراتور ها تبخیر کننده نیز می گویند. زیرا هدف، تبدیل مایع ورودی به کویل به بخار است. کاربرد اواپراتورها عبارتند از:

  • در صنعت تهویه مطیوع مانند چیلرها، داکت اسپلیت، دستگاههای VRF
  • جدا کننده موادشیمیای از یکدیگر با عمل تبخیر
  • در صنعت دارو سازی برای گرفتن رطوبت از محصولات
  • انتقال حرارت در صنعت
  • صنایع غذایی

اواپراتور به دو شکل متفاوت کاربرد دارد:

  • اواپراتور تبخیر کننده: اینکه به عنوان سیال تبخیر کننده استفاده شود. یعنی اینکه مایع وارد شده به کویل با گرفتن حرارت سیال داغ اطراف خود تغییر فاز دهد و به گاز تبدیل گردد. یعنی به اصطلاح تبخیر شود کاربرد در صنایع شیمیایی و دارویی.
  • اواپراتور سرمایشی: با جاری شدن سیال مبرد مانند گاز فریون و… در کویل به عنوان جذاب حرارت که هم می تواند آبی که توسط پمپ و یا هوایی که توسط فن جریان دارد باشد. گرمای اطراف کویل را جذب کرده و به در جه حرارت پایین تر کاهش دهد.

اواپراتور چیلر تراکمی

انواع اواپراتور در چیلرهای تراکمی در زیر تشریح شده است.

  • اواپراتور پوسته و لوله یا اواپراتور آبی (مرطوب): همانند کندانسور یک نوع مبدل حرارتی می باشد که از تعداد زیادی لوله موازی که داخل یک پوسته جا سازی شده اند تشکیل شده است. در داخل این لوله ها سیال داغ و در اطراف آن سیال خنک کننده قرار دارد. سیال داخل پوسته حرارت موجود در سیال کویل گرفته و کم کم از حالت مایع به گازی تغییر فاز می دهد.
    کاربردهای اواپراتور پوسته – لوله عبارتند از:
    • به عنوان خنک کننده آب چیلر تراکمی توسط مبدل.
    • تبخیر کننده سیال مایعی که وارد کویل میشود.
    • کاربرد های مختلفی در چیلر ها صنایع شیمیایی و غذایی دارد.
  • صفحه ای (پلیتی): همانند پوسته و لوله میباشد که از چندین صفحه در کنار یکدیگر تشکیل شده است. این صفحات آب بند میشود که به صورت زوج و فرد در صفحات سیال سرد و سیال گرم جاری میشود. این صفحات با یکدیگر از طریق دیوار صفحات تبادل حرارت دارند که به صورت الگوی زیر نشان داده میشود.
  • اواپراتور فن دار یا اواپراتور هوایی (خشک): سیال مایع مبرد از درون لوله های پر پیچ و خم عبور میکند و از اطراف لوله ها هوای گرمی که از طریق فن به داخل دمیده میشود عبور میکند. سیال مبرد با گرفتن حرارت هوا تغییر فاز داده و به گاز تبدیل میشود می شود. همزمان با تبخیر شدن سیال، هوا هم خنک میشود که به آن سیستم خشک نیز گفته میشود.

مقایسه اواپراتورهای چیلر تراکمی 5.مبرد

بخش مهمی که در چرخه تبرید تراکمی وجود دارد مبرد است. یعنی ماده ای که بین قسمت های مختلف چیلر تراکمی در حال گردش است تا بتواند سرمایش برای سیستم تولید کند. مبرد اهمیت بسیار زیادی در سیکل سرمایش دارد چون هم بر ایمنی سیستم، پایداری سیستم و حتی بازده سیستم تاثیر محسوسی دارد.

انواع مبردهای مرسوم در چیلرهای تراکمی

  1. R-134A: شبیه به گاز R-12 است که در یخچال ها، فریزرها، سیستمهای تهویه مطبوع خودرو و سیستم های تهویه مطبوع خانگی یا صنعتی استفاده می شود. گاز R-134A یک گاز غیر سمی، بی بو، بی رنگ، غیرخورندگی وغیر قابل اشتعال است.
  2. R-410A: مبردی شبه آزئوتروپیک که فشار کاری بالاتری نسبت به R-22 دارد. گاز R-410A یک گاز غیر سمی و پایدار است و نباید برای سیستمی که با R-22 طراحی شده است از R-410A استفاده کرد.

مبرد صنعتی

مزایای چیلر تراکمی به چیلر جذبی

  1. قیمت چیلرهای تراکمی نسبت به چیلرهای جذبی با ظرفیت مشابه کمتر می باشد. مدلهای جذبی غیر مستقیم حدودا 1.5 برابر بیشتر از چیلر تراکمی مشابه قیمت دارند و دستگاههای جذبی شعله مستقیم دارای قیمتی حدودا ۲ برابر می باشند. علاوه بر اینها مدل جذبی شعله مستقیم به دلیل استفاده از احتراق، نیاز به تدابیری برای هوای احتراق و دودکش دارند.
  2. مصرف انرژی کمتر.
  3. مصرف آب کمتر.
  4. ظرفیت پایین برج خنک کننده. در حقیقت چیلرهای تراکمی نسبت به جذبی به برج خنک کننده با ظرفیت پایین تری نیاز خواهد داشت.
  5. 50 درصد فضای اشغالی کمتر.
  6. ضریب عملکرد بسیار بالاتر.
  7. COP چیلرهای جذبی بین 6/0 تا 8/0 بوده ولی COP چیلر تراکمی بین 2 تا 1/6 است.
  8. ارتفاع کمتر.
  9. دارای حداقل 2 برابر وزن کمتر.

مقایسه چیلر تراکمی و جذبی

قیمت چیلر تراکمی

قیمت چیلر تراکمی به پارامتر های مختلفی بستگی دارد که می توان به انواع آنها اعم از کمپرسور، کندانسور، مایع مبرد و… اشاره کرد. یکی از مهمترین این قطعات کمپرسور است که با توجه به وارداتی بودن آن و نوسان قیمت دلار سبب بالا رفتن قیمت کمپرسور و در نتیجه بالا رفتن قیمت چیلر می شود.

همچنین می توان به کندانسور اشاره کرد که با توجه به آب خنک یا هوا خنک بودن در قیمت تاثیر بسزایی دارد. به طوری که اگر از چیلر هوا خنک استفاده شود دیگر نیازی به برج خنک کننده نیست و خنک کاری توسط هوا صورت می گیرد. ولی اگر از چیلر آب خنک استفاده شود برای خنک کاری چیلر نیاز به برج خنک کن دارد که خود در قیمت تمام شده تاثیر زیادی دارد. بدین صورت که برای چیلر آب خنک با هر ظرفیتی نیاز به یک برج خنک کننده با ظرفیت 30 درصد بیشتر می باشد.

از دیگر عوامل موثر در افزایش چشمگیر قیمت چیلر می توان به شرایط خاص کشور در مورد عدم واردات قطعات به کمپرسورهای شرکت های معتبر خارجی دلیل تحریم ها اشاره کرد که همه اینها دست به دست هم داده تا به طور مثال قیمت چیلر 50 تن که قبلا در رنج قیمتی 350 میلیون تومان بود در حال حاضر به قیمت در حدود 800 میلیون تومان برسد. همچنین نوع گاز مبرد مورد استفاده در کمپرسور با توجه به موارد استفاده در صنعت در قیمت چیلر تفاوت هایی نیز ایجاد می کند.

قیمت چیلر تراکمی

نوسانات قیمت ارز به خصوص دلار بر روی قیمت نهایی چیلر تراکمی بسیار موثر است. لذا برای استعلام قیمت بروز چیلر تراکمی با کارشناسان ناب زیست تماس بگیرید تا پس از بررسی پروژه شما بهترین پیشنهاد را برای شما اعلام شود. شرکت مهندسی ناب زیست یکی بزرگترین تولید کنندگان و تامین کنندگان انواع چیلر های تراکمی در ایران محسوب میشود.

قبل از سفارش و خرید چیلر مورد نیاز، به ابعاد آن و چگونگی حمل و امکان نصب چیلر توجه کافی فرمائید. در نظر گرفتن فاصله های جانبی و طولی کافی جهت سرویس های سالیانه کندانسور، اواپراتور و کمپرسور چیلر و همچنین تعمیرات احتمالی قطعات دیگر دستگاه در محل نصب ضروری است. رعایت این فواصل خود یکی از پارامترهای مهم در امکان انجام سرویسهای دوره ای و نگهداری چیلر ها در طول سالیان عملکرد آنها می باشد.

قیمت چیلر تراکمی هوا خنک

عوامل متعددی در تعیین قیمت چیلر تراکمی هواخنک موثر خواهد بود. برای مشاوره رایگان با کارشناس مرتبط و استعلام قیمت در خصوص محاسبه ظرفیت انواع چیلر با همکاران ما در شرکت ناب زیست تماس بگیرید. پارامترهای تاثیر گذار بر قیمت چیلر تراکمی هوایی عبارتند از:

  • ظرفیت چیلر: هر مقدار ظرفیت دستگاه بالاتر رود قیمت چیلر هواخنک نیز بالاتر خواهد رفت.
  • کمپرسور دستگاه: با توجه به مزایا و معایب هر یک از انواع کمپرسور و کشور تولید کننده اعم از چینی و یا اروپا و آمریکایی بودن کمپرسور قیمت چیلر هوا خنک تغییر می یابد.
  • نوع گاز مبرد درون دستگاه از R22 ,R407 ,R410 در قیمت چیلر هوایی تاثیر خواهند گذاشت.

نحوه محاسبه ظرفیت چیلر تراکمی

برای محاسبه ظرفیت سرمایشی چیلرها چه تراکمی و چه جذبی و فارغ از کاربری آنها فرمول ساده ای وجود دارد. لذا برای بدست آوردن ظرفیت چیلر سه پارامتر مورد اهمیت است:

  1. دمای آب ورودی به چیلر (T1)
  2. دمای آب خروجی یا مورد نیاز چیلر (T2)
  3. شدت جریان آب (m ̇)

فرمول مورد نظر محاسباتی : Q = Cp*p*V*∆T

که در اینجا Q بر حسب (Btu/hr) و Cp گرمای ویزه آب (Btu/lb*f) و p چگالی آب (Btu /lb*f) و V شدت جریان (gallon/hr) ∆T بر حسب فارنهایت است.

نکته: پس از بدست آمدن عدد از فرمول بالا یک Over size به مقدار 20% برای چیلر در نظر می گیریم.

مثال: اگر در یک چیلر تراکمی که دمای میان آب ورودی 90 درجه فارنهایت و خروجی 40 در جه فارنهایت باشد و شدت جریان 60 گالن بر دقیقه بار برودتی را محاسبه کنید؟

  • Cp = ظرفیت گرمای ویژه آب = 1 Btu /lb*f
  • P = چگالی آب = 8.33 lb/gallon
  • V = 60 gallon/min *60 = 3600 gallon/hr
  • ∆T = 10 F
  • Q = 1*8.33*3600*50 = 1499400 (Btu/hr) 1 TR = 12000 (Btu/hr)
  • 1499400 / 12000 = 125 TR

سیکل تبرید در چیلرهای تراکمی

محاسبه بر حسب متریک : Q = Cp*p*V*∆T

  • Cp=ظرفیت گرمای ویژه آب = 4/18
  • P = چگالی آب = 1000 kg/m3
  • V = 60 gallon/min*0/000063 = 0.00378 m3/sec
  • ∆T= 27/8 C
  • Q = 4/18*1000*.00378*27/8 = 439/25 (kw)
  • 439/25*4312 = 1499400 (Btu/hr)
  • 1499400 / 12000 =125 TR

اگر پارامترهای بالا موجود نبود به طور تقریبی ظرفیت چیلر از فرمول زیر محاسبه می شود.

  • Q (تن تبرید) = A (متر مربع) / 25 تا 30
  • A = مساحت فضایی که نیاز به خنک کاری دارد.
  • 25 تا 30 = عدد ثابت بسته به دمای منطقه.

مثال: اگر یک فضا با مساحت مفید 750 متر مربعی داشته باشیم ظرفیت چیلر تراکمی مورد نظر برای این مکان چگونه به دست می آید؟

Q =750 / 25 = 30 TR

رای کاربران
[امتیاز کلی: 22 میانگین: 4.8]
5 دیگاه
  1. avatar رضا

    سلام روزتون بخیر سپهریم از اصفهان ما تو بیمارستانمون یه چیلر آب خنک داریم که مستهلک شده می خوایم اونو با یه چیلر هوا خنک عوض کنیم می خواستم بپرسم می تونیم این کارو انجام بدیم؟؟؟

    • avatar ناب زیست.م

      سلام خدمت شما دوست عزیز
      بله با توجه به آب و هوای شهر اصفهان امکان استفاده از چیلر هواخنک وجود داره. ولی با برای راهنمایی دقیقتر در مورد ظرفیت ظرفیت و کارایی چیلر کارشناسان ما باید از پروزه بازدید کنن .

  2. avatar داتام پژوهان

    درود.
    اقا بسیار عالی بسیار جامع و کاربردی سپاس بسیار از این زحمتی که برای ما بی تجربه ها کشیدید واقعا استفاده کردم وسپاسگذارم .پاینده باشید و مانا

  3. avatar علی خان اقایی

    سلام ممنون از زحمت شما سوالی دارم چرا در چیلرهای تراکمی وجذبی از خط مسیر رفت فقط برای منبع انبساط استفاده میکنن؟

    • avatar ناب زیست.م

      برای اینکه فشارسیستم همیشه تحت کنترل باشه که اگه ناگهان افت فشار ناشی از نشتی داشت استفاده شه و نکته دیگه اینه که برای پمپ های که خطی نیست یعنی پمپ های محیطی از منبع انبساط قبلش استفاده میشه تا فشار ورودی مناسب باشه تا فشار خروجی بهتری بده

۰۲۱-۸۸۷۲۲۰۲۷ با یک کلیک تماس بگیرید